Bill Gates: Igen, én is magánrepülővel járok a klímakonferenciára

A világ harmadik leggazdagabb embere arról beszélt, tudja, hogy ő sem tökéletes, de akkor is mindent meg kell tenni a klímavédelemért. Ő például fenntartható üzemagyagot vesz a magángépébe.

  • hvg.hu hvg.hu
Bill Gates: Igen, én is magánrepülővel járok a klímakonferenciára

Miközben a bolygó megmentésén ötletel, saját magát is kritizálja Bill Gates új, környezetvédelmi tárgyú könyvében, amelyből a Guardian közölt most egy részletet.

„Tudom, hogy nem én vagyok a legtökéletesebb prédikátor a klímaváltozás témájában. Nem mondhatnánk, hogy a világnak nagy szüksége van még egy gazdag emberre, akinek hatalmas ötletei vannak arról, mi mindent kéne csinálniuk más embereknek, vagy arról, hogy a technológia mindent megold.

Jó nagy házaim vannak és magángépekkel repülök – ami azt illeti, a párizsi klímakonferenciára is magángéppel mentem.

Szóval milyen jogon akarok én bárkit kioktatni a környezetvédelemről?” – teszi fel a költői kérdést a Microsoft egyik alapítója, a világ harmadik leggazdagabb embere a könyvben. Még azt is beismeri, hogy „abszurd módon magas” az ökológiai lábnyoma, ami a széndioxid-kibocsátást illeti, ezért hosszú ideje érez bűntudatot, és úgy gondolja, egy hozzá hasonló pozícióban lévő embertől a legkevesebb, ami elvárható, hogy a saját portáján is alaposan felseperjen.

Gates ugyanakkor mindenkit megnyugtat: már 2020 óta „fenntartható üzemanyagot” használ a magángépében; arról nem tesz említést, vajon hallott-e már valaha arról, hogy a közlekedésnek más eszközei is vannak a magángépeken kívül. Elhatározta azt is, hogy 2021-ben teljes egészében kiegyenlíti a családja karbon-lábnyomát fenntartható dolgok vásárlásával vagy környezetvédelmi vállalkozások támogatásával.

Gates a könyvben kijelenti: a Föld lakossága évi 51 milliárd tonna üvegházhatású gázt bocsát ki, és ezt a számot nem csökkenteni kell, hanem arra kell törekedni, hogy nullára szorítsuk. Ő úgy gondolja, minderre elsősorban a technika szállíthat megoldásokat, például az egyik legnagyobb széndioxid-kibocsátó ipar, a cementgyártás technikájának átalakításával. Azt is megjegyzi, bár a legtöbb figyelem az elektromos autókra és az utazás kérdéseire irányul, valójában nem ezek okozzák a legtöbb kárt a természetnek, hanem például a cement, az acél és a hús előállítása.

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.