szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kísérletek még a kezdeti fázisban járnak, de ötletekből nincs hiány.

A globális felmelegedés hatásait egyre jobban érezhetjük a bőrünkön: idén nyáron Dél-Európában 50 Celsius-fokhoz közeli hőmérsékletek is előfordulnak. Minden eddiginél nagyobb szükség tehát van az emisszió csökkentésére, amire az országok kötelezettséget is vállaltak, így egyre nagyob erőkkel aknázzák ki az alternatív energiaforrásokat, erre remek kezdeményezések vannak már világszerte.

AFP / Pablo Esparza / Anadolu Agency

Párizsban például a metró utasai termelik az energiát: az Iberdrola spanyol energiavállalat 6 miniturbinát formázó áthaladó kaput szerelt fel a párizsi Miromesnil metróállomáson. Minden egyes utas energiát termel azzal, hogy áthalad a propelleren, ugyanis a mozgást a turbinák zöld energiává alakítják át.

A projekt hatását két napig mérték ezen az állomáson. Összesen 27 ezren haladtak át a kapukon egyenként 0,2 watt energiát termelve. Párizs teljes metróhálózata évente 1,5 milliárd utast szolgál ki, így a rendszer évente 136 MW energiát termelhetne, ezzel évente 30 ezer tonna CO2-kibocsátást takaríthatna meg a francia főváros.

Paris Has Generated Clean Energy From Métro Passengers

The World Economic Forum is an independent international organization committed to improving the state of the world by engaging business, political, academic and other leaders of society to shape global, regional and industry agendas. Incorporated as a not-for-profit foundation in 1971, and headquartered in Geneva, Switzerland, the Forum is tied to no political, partisan or national interests.

Szintén Franciaországban kísérleteznek azzal, hogy az autópályán menet közben lehessen tölteni az elektromos autókat. Az A10-es autópálya Párizs melletti 4 km-es szakaszán e-autópályát alakítanak ki, a kísérleti projekt keretében kétfajta elektromos töltőrendszert tesztelnek. Az egyik rendszer az aszfaltba ágyazott vezeték nélküli indukciós párnákat tartalmaz, amelyek az autó alatt lévő akkumulátortekercseket tölti fel, a másik rendszer a járműveket az útburkolaton keresztül vezető elektromos sín segítségével tölti, ahogyan azt Svédországban már használják.
Forgalom az A10-es autópályán
AFP / JULIEN DE ROSA

A franciaországi e-autópálya munkálatait szeptemberben kezdik el, és 2024 végétől használhatják majd az autósok. Ha ez a fajta dinamikus töltés elterjed, az az elektromos autósok számára rengeteg előnnyel jár majd, többek közt az elektromos járművek kisebb és könnyebb akkumulátorokkal közlekedhetnek, és az sem utolsó szempont, hogy nem kell majd sorban állniuk az autósoknak a töltőállomásokon. Vannak azonban megoldandó problémák még: az indukciós töltés nem elég hatékony, ellenben igen drága, az elektromos sín pedig a kétkerekű járművek számára jelenthet akadályt.

Más közlekedési eszközöknél is előretörhetnek a megújuló energiaforrások, például a vasútnál, amelyet ugyan a környezetbarátabb alternatívaként tartanak számon, mégis nagyon nagy mennyiségű fosszilis energiát használ fel. A briteknél viszont több kísérlet is folyik a megújuló energiaforrások felhasználására. Az angliai Aldershot állomás mellett telepített napkollektorok által összegyűjtött energia például közvetlenül az ottani szakasz villamosenergia-ellátását biztosítja. Indiában ezernyi vasútállomás tetejére telepítettek napkollektorokat, Ausztráliában pedig azzal kísérleteznek, hogy a vonat tetejére és az állomások mellé telepített napelemek teljes egészében biztosítják a szerelvény közlekedéséhez szükséges energiát. Napos időben vonat az általa előállított energia 75%-át exportálja vissza a hálózatba, és egész nap tud közlekedni feltöltés nélkül - egyelőre azonban csak egy rövid szakaszon közlekedő, viszonylag rövid szerelvényről van szó.

 

Bécset Európa-szerte figyelik, ugyanis az osztrák főváros 22. kerületében egy okosvárost alakítottak ki. Seestadtot több mint 25 ezresre tervezik, és majdnem ennyi embernek adhatnak munkát az itteni irodák. A városnegyedben egy magánegyetem is helyet kapott, amelynek épülete nagyon vastag téglafallal készült, ezért nincs benne hűtő-fűtő rendszer. Árnyékolással, ventilátorokkal és az épületben lévő emberek testhőjével egész évben 22-26 fokos hőmérsékletet lehet biztosítani az épületben - számolt be róla a Forbes.

A még csak tervasztalon létező északi részen kisebb energiaközösségeket alakítanának ki, például az elektromos autók akkumulátora akár energiatárolóként is funkcionálhat, ahonnan visszatölthetik az áramot a házi hálózatba. Az okosvárosban egy „szivacsváros” is helyt kapott - ezzel az egyre gyakoribbá váló heves esőzések okozta legnagyobb problémára, a városi villámárvizekre igyekeznek megoldást találni. Egy esővíz-elvezető rendszerről van szó, amely közvetlenül a fák tövébe irányítja a lezúduló vizet.

Egy turbina kicsinyített modellje a Duna folyóra épített freudenaui vízerőműnél 2023. június 21-én Bécsben, Ausztriában. Magasan az osztrák Alpokban építőmunkások százai dolgoznak egy hatalmas föld alatti projektben, amelynek célja a vízenergia tárolása, mivel az éghajlatváltozás miatt az ország vízfüggő villamosenergia-termelése csökken.
AFP / JOE KLAMAR
Kalifornia is egyre komolyabban veszi az energiatároló létesítményeket, különösen, hogy az államban növekszik a megújulóenergia-felhasználás. San Diego városának vízügyi hatósága szokatlan tervvel rendelkezik a zöld energia kiaknázására. San Vicente víztározójánál föld alatti turbinákat helyeztek el, amelyek napközben napenergia segítségével termelnek áramot. Létesítenek ugyanakkor egy tavat is a víztározó és a turbinák fölött, és amikor pedig a nap lemegy, a víztározó üzemeltetője megnyitja ezt a hegyi medencét, az abból lezúduló 8 millió tonna víz ereje hajtja meg ugyanezeket a turbinákat. Ezzel akár nyolc órán keresztül 500 megawatt villamosenergiát képes termelni. Napközben a turbinák gyakorlatilag visszapumpálják a vizet a tóba, így este minden kezdődik elölről.

Napelemek segítik a zöldülést a Vatikánban is, ahol mintegy 5000 négyzetméternyi napelemet telepítettek a VI. Pál közönségterem tetejére. A 2008-ban befejezett projekt lehetővé tette, hogy a Vatikán elegendő villamos energiát termeljen a csarnok és a környező épületek energiaellátásához, csökkentve ezzel a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségét. A napelemek zökkenőmentesen illeszkedtek az épület architektúrájába, bizonyítva, hogy a zöld energia megoldások funkcionálisak és esztétikusak is lehetnek. Ez az első lépés volt, azóta a központi étkező légkondicionálását is hasonló módon oldják meg, és bár maga a Szentszék is elismeri, hogy sok még a tennivaló, a Vatikánt sokan a kisebb közösségek, települések számára használható modellként tekintik az energetikai átmenetben.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!