Tetszett a cikk?

A GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése szerint 2011-ben a kormány arra kényszerül, amit eddig el akart kerülni: egy strukturális változtatásokat ígérő programot kell megvalósítania. A magyar gazdaságpolitika a Széll Kálmán-terv meghirdetésével 10 hónap után jutott el azoknak a kérdéseknek a feltételéig, amelyekre adott válaszokkal 2010 nyarán kellett volna előállni.

A kormányzat 2011 elején három súlyos gazdaságpolitikai problémával szembesült. Egyrészt egyértelművé vált, hogy a 2010-ben tett lépésektől nem remélhető a gazdasági fejlődés látványos gyorsulása. A vállalkozások terhei inkább emelkednek, mivel a társasági adó csökkentése csak szűk kört érint, az egykulcsos szja-ra való áttérés pedig a foglalkoztatottak több mint felénél a nettó kereset szinten tartásához is érdemi béremelést tett szükségessé. Kínálati szempontból a hitelezés szigorodik (a pénzintézeti különadó, a befagyott jelzálog-hitelezés, továbbá a megemelkedett forintkamatok miatt). Az adóváltozások fő kedvezményezettjei – jellemzően a magas jövedelműek – inkább megtakarítanak. A válságadók korlátozzák az érintett cégek aktivitását. Hasonlóan kedvezőtlen hatású az Új Széchenyi Terv lassú beindulása, az EU-támogatások kifizetésének és odaítélésének befagyása, ami a beruházási keresletet korlátozza. Az előreláthatóság hiánya, az átláthatóság további romlása és a külföld-ellenes kommunikáció gátolja az újabb külföldi tőkebefektetéseket.

A második probléma, hogy a jóváhagyott költségvetés alapján az államháztartás strukturális deficitje (a vállalt csökkenés helyett) 2011-ben emelkedik, ami az EU-ból érkező beruházási támogatások megvonásával fenyeget. Emiatt vált szükségessé 250 milliárd forint zárolása a költségvetésben. Elképzelhető azonban, hogy a zárolt összegből mintegy 50 milliárd az önkormányzati többletkiadások, 100 milliárd a kieső bevételek ellensúlyozását kell, hogy szolgálja, vagyis csak 100 milliárd forint maradna érdemi javulásra. Kérdéses, hogy az így elérhető a tavalyival lényegében azonos strukturális deficittel megelégedne-e az EU. Ha nem, további, az idei költségvetést kiigazító lépések is napirendre kerülhetnek.

A harmadik probléma a legkomolyabb: az átmeneti megoldások túlsúlya miatt már 2012-re, de főleg 2013-ra (450, illetve 700 milliárd forintos) lyuk keletkezik a költségvetésen. Mivel az idén bevezetett ún. Gazdasági Szemeszter keretében az EU a fenntarthatóságra koncentrál, ezért ez most, április-májusban fókuszba kerül. További kockázat a nyugdíjpénztári vagyon államosításának alkotmánybírósági megítélése, s az EU kötelességszegési eljárása a távközlési szektor különadója miatt. A fenntartható egyensúly megteremtését célzó Széll Kálmán-terv e három problémára keres megoldást. Ez angol szövegét tekintve helyes irányú fordulat, a megvalósítás azonban kidolgozott szakmai programok hiányában, a társadalmi elfogadottság bizonytalansága, a továbbra is kettős beszéd miatt kérdéses.

A gazdasági növekedés bázisa kissé szélesedik, de húzóereje az ipari export marad. A belföldi kereslet visszaesése véget ér, de csak enyhe bővülés várható. Az építőiparban az idén hatodik évébe lépő visszaesés valószínűleg csak a II. félévben vált minimális növekedésbe. A szolgáltató ágazatok csak nagyon szerényen fejlődnek. Az alacsony betéti kamatok a forrásnövelés szükségtelenségére (és a válságadó ellensúlyozására) utalnak. Az épített lakások száma tovább csökken, a 2010. évi 20,8 ezerről 16-18 ezerre. A kereskedelemben némi bővülés valószínű, leginkább az autóértékesítésben és a tartós cikkeknél. Végeredményben a GDP Idén 2,5 százalék körüli ütemben növekszik. A gyorsulás tavalyhoz képest azonban szinte teljes egészében a mezőgazdaságból (az időjárásból) származik. Ebben az évben éves átlagban 4,2 százalékos – az energia-, üzemanyag- és élelmiszeráraknál 6-7 százalékos –, az év végén 4 százalék körüli áremelkedés várható. A lakosság reáljövedelme (a magán-nyugdíjpénztárak reálhozamával együtt) 2 százalék körüli mértékben emelkedik. A jövedelmi differenciálódás fokozódik.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. prognózisa a magyar nemzetgazdaság 2011. évi folyamatairól 

 

2008.

2009.

2010.

2011. I. hó

2011. prognozis

A GDP volumenindexe (%)

100,8

93,3

101,2

-

102,5

Az ipari termelés indexe (összehasonlító áron, %)

98,9

82,3

110,5

113,6

109

Nemzetgazdasági beruházások Indexe (összehasonlító áron, %)

 100,4

93,5

94,4

-

101

Az építési-szerelési tevékenység Indexe (összehasonlító áron, %)

 94,9

95,7

89,9

95,8

97

A kiskereskedelmi forgalom volumenindexe (%)

 98,2

94,8

97,7

100,1

101,3

A kivitel változásának indexe (folyó áron, euróban, %)

106,3

80,6

121,4

126,1

117

A behozatal változásának Indexe (folyó áron, euróban, %)

106,6

75,2

119,4

130,2

118

A külkereskedelmi mérleg egyenlege (milliárd euró)

-0,3

 3,7

5,5

0,4

6

A folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege (milliárd euró)

-6,8

 0,8

3,8

-

4,5

Az euró átlagos árfolyama (forint)

251,2

280,6

278,7

272,4*

275

Az államháztartás hiánya (pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül, milliárd forint)

909

918,6

870

559,7**

690

A bruttó átlagkereset indexe

107,5

100,5

101,4

101,6

103,5

Fogyasztói árindex

106,1

104,2

104,9

104,0

104,2

Fogyasztói árindex az időszak végén (előző év azonos hónap = 100)

103,5

105,6

104,7

104,1

104

Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%)

 8,0

10,5

10,8

11,2***

10,7

 * 2011. I-III. hó   ** 2011. I-II. hó   *** 2010. XI. - 2011. II. hó   A tényadatok forrása: KSH, MNB, PM 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

GKI-felmérés: csökkennek az üzleti kockázatok

A nagyvállalatok a középvállalkozásokhoz képest összességében nagyobb mértékben számítanak a kockázataik csökkenésére, esetükben az átlagos kockázati index -19 pont, míg a közepes cégeknél -13 pont.

hvg.hu Gazdaság

GKI: évek óta nem volt ilyen mélyen a magyar üzleti bizalom

A GKI-Erste konjunktúraindex (szezonális hatásoktól megtisztított) értéke márciusban – miután februárban elérte lokális csúcspontját –, jelentősen esett. A GKI (által az EU támogatásával végzett felmérés szerint az üzleti várakozások – melyek utoljára tíz éve voltak a 2011. februárihoz hasonlóan kedvezőek –, márciusban minden ágazatban érezhetően romlottak. A fogyasztók várakozása pedig – mely a választásokkal is összefüggő magas szintről 2010 októbere óta lassan, de folyamatosan csökken – márciusban kifejezetten zuhant.

hvg.hu Gazdaság

Az átkozott 80 százalék – 20 év magyar adósságtörténete

Az ország közpénzügyi helyzetének megítélésében kitüntetett szerepe van az úgynevezett maastrichti államadósság alakulásának. A Matolcsy-csomagnak is egyik – bevallottan – legfontosabb célja az államadósság leszorítása. A GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzése bemutatja, hogy az elmúlt két évtizedben hogyan jutottunk el a 80 százalékos adósságszintre.