Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
15 évig nem lehet megismerni a paksi bővítésről szóló döntést megalapozó adatokat, és elég körülményes lesz megtudni azt is, hogy kikkel kötnek szerződést, kik végzik az atomerőmű munkálatait. Törvényjavaslatot nyújtott be a kormány képviseletében Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter a paksi bővítéshez kapcsolódóan. A módosítások értelmében megtagadható lesznek a beruházással kapcsolatos szerződésekhez kötődő adatok kiadása, a mérnöki kamarán kívül működő szakembereket is oda lehet majd engedni a beruházáshoz, az Országos Atomenergia Hivatal munkatársainak bérét pedig megemelik. De gyorsítanak a beruházással kapcsolatos esetleges peres ügyek lefolytatásán is, illetve lehetővé teszik a választott bíróság kikötését is, mely érvényes a törvény hatálybalépését megelőzően kötött szerződésekre – így az orosz-magyar atommegállapodásra is.
Törvényjavaslatot nyújtott be Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter a paksi bővítéssel kapcsolatban. A törvényjavaslat "a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos beruházásról, valamint az ezzel kapcsolatos egyes törvények módosításáról" nevet viseli.
A javaslat ugyanakkor több igen érdekes pontot is tartalmaz. A tervezet szerint Magyarország nemzetbiztonsági érdekeire hivatkozva megtagadható minden fővállalkozóhoz, alvállalkozóhoz, megrendelőhöz kötődő szerződésben szereplő adat, illetve megvalósíthatósági megállapodásokra vonatkozó szerződésben szereplő valamennyi adat kiadása. Csak a bíróságok, hatóságok, és az arra feljogosított szervek kérhetnek ki majd adatokat. Döntést megalapozó adatok esetében pedig 15 évig korlátozzák az adatok nyilvánosságra hozatalát (ezt a szerződés teljesítésének kezdetétől kell nézni).
A tervezet kimondja azt is, hogy a mérnöki kamarán kívül működő mérnököket is oda lehet majd engedni az atomerőmű bővítésének tervezéséhez. A javaslat indoklása igen zavaros: azért engedik oda nem csak a kamarai mérnököket, hogy a beruházással összefüggő építészeti-műszaki tervezési szakértői tevékenység gyakorlása, tekintettel a beruházás nagyságára, ne jelentsen aránytalan és indokolatlan nagy terhet az építészeti-mérnöki, tervezői tevékenységet végzők számára. Itt mi csak tippelgetni tudunk, miért volt szükség erre a módosításra: lehet, hogy orosz mérnököknek adnának így helyet?
A javaslat emellett rendelkezik arról, hogy az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) dolgozóinak fizetését megemeljék, a versenyszférával versenyképes fizetések (illetmények) meghatározásával ugyanis lehetővé válik a legjobb szaktudással bíró szakemberek OAH állományába való felvétele, képzése. A szabályozás ezért a Gazdasági Versenyhivatal és a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz hasonló bérezést állapít meg – áll a javaslat részletes indoklásában. Ez a módosítás jövő júliustól él majd.
A törvényjavaslat emellett a paksi beruházás kapcsán felmerülő esetleges peres ügyek gyorsabb lefolytatását is lehetővé tenné, ugyanakkor a törvényjavaslat általános indoklásában az szerepel, hogy a paksi kapcitásfenntartással kapcsolatos engedélyezési eljárásnak nem a jelenlegi hatósági eljárási szabályok gyorsítása, hanem a biztonság a fő szempontja, emellett pedig a hatékonyságot növelő eljárási eszközök e fő szempontnak lesznek továbbra is alárendelve a tervezet szerint.
A paksi beruházást eközben kivennék a lánctartozások elleni 2013-as törvény hatálya alól (azzal az indokkal, hogy a beruházás nemzetközi jellegű), illetve a beruházással összefüggő szerződésekben a magyar mellett az angol nyelvet is használhatják. A tervezet emellett lehetővé teszi a választott (akár külföldi) bíróság kikötését, ezt ugyanakkor megtiltották a nemzeti vagyont illető ügyekben. Ráadásul visszamenőleges a rendelkezés – bár az idevágó paragrafus részletes indoklása azt magyarázza, hogy ez nem visszamenőlegesség –, vagyis érvényes a magyar-orosz atomszerződésre.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Amióta a légitársaságok súlyos tízezreket számolnak fel a poggyászért, az nyer, aki megtanul praktikusan pakolni. Jobb előre felkészülni, hogy amikor tényleg odajutunk, pár perc alatt végezzünk vele, és a helyszűke se okozzon gondot. Íme tíz tipp egy veterán utazótól, hogy indulás előtt és után is flottul menjen minden.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?