szerző:
BI
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A tanároknak portfóliót kell összeállítaniuk, hogy bizonyítsák, elég színvonalas-e a munkájuk. Az újabb kényszert azonban erős ellenszenvvel fogadják sokan, több ponton kifejezetten aggályosnak tartják. Az Emmi cáfol és megnyugtat: „nem kell rettegniük a tanároknak, mert ez ronthatja a teljesítményüket”.

A tanárikban, tanári közösségekben mostanában valószínűleg a leggyakrabban előforduló kifejezés a „portfólió”, amit a pedagógus-életpályamodell bevezetése „hozott be” a pedagógiai közbeszédbe. Ez egy olyan dokumentumgyűjtemény, amely a pedagógus fejlődését, vagy egy hosszabb folyamat végére elért eredményeit dokumentálja. Legalábbis papíron. A majdan felállítandó minősítő bizottságok többek között ez alapján fognak dönteni arról, hogy előbbre léphet-e az adott pedagógus a bértáblán.

Add ide a portfóliódat, megmondom ki vagy

Számos félelem és szakmai ellenérv fogalmazódik meg ugyanakkor ezzel kapcsolatban. A tanárok többsége kifejezetten ellenszenvvel fogadja ezt a kényszert. Az  oktatási változásokat nyomon követő – Hívatlanul nevű zárt Facebook-csoport tagjai szerint nem az ismert pedagógiai módszer váltotta ki ezt az ellenállást, hanem „a központosított, elidegenített rendszer, a diktatórikus módszer”. Úgy vélik, a felsőbb utasításra, uniformizáltan és kötelezően elrendelt portfóliókészítés nem töltheti be azt a szerepet, amire hivatott. „Hiszen hogyan képes bárki is reálisan reflektálni saját munkájára, szem előtt tartva az elsőrendű pedagógiai célt: a diákok megismerését, fejlesztését, eredményes nevelését, ha közben attól kell rettegnie, hogy a vizsgabiztosok ennek alapján döntenek majd életpályája, egzisztenciája felől?” – teszik fel a kérdést.

Nem kell rettegni

A köznevelési államtitkárság azonban nem érti az ellenszenvet. Mint a hvg.hu-nak írták, „bármilyen, az életúttal, életpályával kapcsolatos megmérettetés magában hordozza annak lehetőségét, hogy a jelölt izgul, hiszen tudása, tapasztalata legjavát szeretné megmutatni, és a megmérettetés sikerétől függ szakmai vagy anyagi előmenetele. Az izgalom optimális szintje kifejezetten jó hatással van a teljesítményre, fontos, hogy ezt az optimumot ne haladja meg. A pedagógusoknak tehát nem kell rettegniük, mert ez ronthatja a teljesítményüket.”

©

De miért is rettegnének? – teszi fel gyorsan a kérdés az Emmi, hiszen, mint írják, „eddig is színvonalas, lelkiismeretes munkát végeztek, és ezután is ezt fogják tenni”. Sőt szerintük ezentúl sokkal többen lesznek kíváncsiak a jó ötleteikre, erőfeszítéseikre.

Szempontok még nincsenek

A pedagógusok szerint nagy az esélye, hogy a portfóliók elbírálása esetleges és megbízhatatlan lesz, hiszen egyelőre meg sincsenek a pontos bírálati szempontok. Ezt az Emmi is elismeri, de mint írják, a miniszteri jóváhagyást követően, valószínűleg még 2013 novemberében közzéteszik.

A Hívatlanul csoport szerint nem jók az előjelek ezzel kapcsolatban. Az eddig ismertté vált szempontokat ugyanis leginkább a középiskolai tanárokhoz szabták, s az így nem alkalmazható például a tanítókra és az óvodapedagógusokra, miközben a rendelet minden pedagógus munkakörben dolgozó szakemberre kiterjed.

Az Emmi talányos választ adott az ezt firtató kérdésünkre. Azt elismeri, hogy az óvodapedagógus és a tanító esetében az értékelés, a tervezés és a szaktárgy tanítása a tanárokéval nem azonos módon jelenik meg. „Ez azonban nem jelenti azt, hogy az óvodapedagógus és a tanító nem kell, hogy rendelkezzen ezen kompetenciák sajátos, az óvodai és az alsó tagozatos nevelés területén alkalmazható formáival.”

Az Emmi nem javasolja, hogy a pedagógusok fizetős tanfolyamok segítségével készítsék el a portfóliójukat, erre „sem szakmai, sem pedig időbeli okok miatt nincs szükségük”, és azt ígéri, hogy az elkövetkező hónapok során minden szükséges információt és segítséget megadnak majd nekik a minősítésre való felkészülésben.

Tudom mit tettem 20 éve?

A portfóliót a korábbi évekre visszamenőleges adatokkal kell feltölteni, noha korábban nem kellett dokumentálni a tanárok tevékenységét. Mi biztosítja, hogy így a leírt adatok valósak, pontosak lesznek? – teszik fel a kérdést a pedagógusok. Az Emmi ugyanakkor leszögezi, hogy nincs előírva, hogy a portfólióba „korábbi évekből” származó adatokat kellene feltölteni. Persze ez elég cinikusnak tűnik. Hogyan máshogy értékelheti egy tanár saját magát, vagy egy bizottság a tanár munkáját, mint azokkal az eredményekkel, amit a tanár addigi tevékenysége során elért?  

A köznevelés irányítói szerint egyébként „a kérdésfeltevés bizalmatlanságot feltételez a pedagógussal szemben”. „Nem érdeke a pedagógusnak kreált és valótlan adatok előállítása – írják , a minősítőbizottsággal folytatott szakmai beszélgetés során kiderül, hogy a pedagógus tevékenysége (tanóra vagy foglalkozás), az általa feltöltött portfólió tartalma és a pedagógus pedagógiai felkészültsége mennyire vannak összhangban.”

Videót csak engedéllyel

Ha egy tanár videofelvétellel, fotóval bizonyítaná szakmai sikereit, elég nehéz helyzetbe kerülhet, hiszen „csak azok a felvételek kerülhetnek be a pedagógus portfóliójába, amelyekhez az érintettek (tanulók, szülők) hozzájárultak”. Ha fényképet, videót készít és tölt fel, szülői beleegyezést kell kérnie. A szülők beleegyező nyilatkozatait meg kell őriznie. A nyilatkozatokat a védés során a szakértők ellenőrizhetik.

©

„Általános felháborodást keltett az is, hogy a korábban dokumentált szakmai teljesítmények (pl. szakvizsga, doktorátus, publikációk) figyelmen kívül maradtak a besorolásnál, mintha az élet csupán a jelenleg regnáló oktatási kormányzat hivatalba lépésével, a Köznevelési Törvény bevezetésével és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ létrehozásával indult volna meg, s minden, ami ezen időszámítás előtt történt, feledésre ítélt, érvénytelen lenne” – írja állásfoglalásában a Hívatlanul csoport.

Ezt azonban az Emmi cáfolja. „A korábban dokumentált szakmai teljesítményeket, különös tekintettel a szakmai közéleti tevékenység dokumentumaira, a PhD-fokozatra, a szakvizsgára, publikációkra: a minősítési rendszer figyelembe veszi. A Mesterpedagógus és a Kutatótanár fokozatok megszerzésének feltételei közt szerepelnek ezek a teljesítmények, de a más fokozatra jelentkező pedagógusoknak is lehetőségük van a portfólióban ezen tevékenységük bemutatására” – szögezi le a minisztérium.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!