"Tehetetlen vagy!" – magyar kamionosok a menekültinvázióban
Calais kikötőjében tömegével próbálnak felszökdösni a Nagy-Britanniába tartó kamionokra a menekültek, de nincs ez másképpen Patrasban sem. Veszítenivalójuk mindenhol a kamionosoknak van, mert ha nem szúrják ki időben a potyautast, hatalmas büntetésekre készülhetnek. A sofőrök tehetetlenek, a hatóságok pedig vagy nem veszik komolyan az ellenőrzéseket, vagy összejátszanak az illegális bevándorlókkal. Sofőrök meséltek kalandjaikról a hvg.hu-nak.
Évek óta brutális állapotok uralkodnak Calais kikötőjében: az odavezető úton tömegével állnak menekültek, akik a Nagy-Britanniába tartó kamionokra próbálnak felkapaszkodni, hogy átjussanak a szigetországba. A múlt héten nagy port kavart videó is ezt az áldatlan állapotot tükrözi: a francia rendőrök ütik-verik a menekülteket, majd szó szerint lerugdossák őket a teherautókról.
A videóhoz rengeteg hozzászólás érkezett, főleg kamionosok mondták el a tapasztalataikat. Volt, aki üdvözölte a rendőrök kemény fellépését, de a kommentekből az is kiderült, hogy nem csak a migránsok járhatnak pórul a francia határnál; Nagy-Britanniába átérve több ezer fontos bírságra számíthatnak a sofőrök, ha nem veszik észre a teherautókra felkapaszkodott menekülteket.
A sofőrök tehetetlenek
Bende Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületétől (MKFE) azt meséli, a probléma nem új, évek óta komoly bosszúságot okoz a kamionosoknak, de “a francia rendőrök durva fellépése nóvum“. A sofőrök nem igazán tudnak védekezni a felszökdösés ellen; a legtöbb, amit tehetnek, ha követik a checklist-et, ami leírja, mit kell ellenőrizni a kamionon, ha megállnak valahol. A listát az International Road Transport Union (IRU) dolgozta ki, ami egyfajta “mankó” a sofőröknek; arra jó, hogy megússza a bírságot, ha egy migráns valahogy mégis átcsúszott az ellenőrzéseken.
A kamionok leginkább a parkolóban és a pihenőhelyeken vannak kiszolgáltatva, “nem ritka, hogy egy este alatt 4-5-ször is megpróbálkoznak ugyanazzal a járművel,” magyarázza Bende. Az is megszokott látvány, hogy a Calais-ba vezető út melletti árokban tömegesen állnak az illegális bevándorlók, és ott akarnak feljutni a kikötőbe tartó teherautókra. Az esetek többségében a ponyvás kamionokra próbálnak felszökni, mert arra könnyebb, míg a “dobozos” pótkocsiknál a plombát is fel kel törniük, hogy bejussanak a raktérbe, ami macerásabb. (A sértetlen plomba azt bizonyítja, hogy a berakodás után senki sem nyitotta ki a rakteret, azaz nem történt lopás, ezért a sofőrök erre nagyon odafigyelnek.) Az elszántabbak extrém esetben még a pótkocsi aljába is felmásznak.
“A hatóságok is benne vannak a buliban”
A kikötőben dupla ellenőrzésen mennek át a kamionok, amíg feljutnak a kompra. Jönnek előbb a franciák, ahol a procedúra része egy szén-dioxid-vizsgálat is. Ilyenkor szondát juttatnak be a lezárt raktérbe, ami jelzi, ha bent emberek bújtak el. A gyanúsabb kamionokat szúrópróbaszerűen röntgenes ellenőrzésre is kihívhatják, hogy átvilágítsák a rakteret, de a pótkocsit csak a legvégső esetekben nyitják ki. Ha mindent rendben találnak, továbbengedik a kamiont, de a komp és a Csalagút előtt még a brit határőrök is átvizsgálják a járműveket. A két ellenőrzés között alig néhány 100 méter van, mégis előfordul, hogy a menekültek csak a brit részen buknak le, noha percekkel korábban a francia kollégáik nem találtak senkit a kamionon. Ez nem egyszer megtörtént, Bende szerint ez a furcsaság „sok kérdést vet fel”. Az sem kizárt, hogy a francia határőrök közül többen „benne vannak a buliban”, és szándékosan nem szúrják ki a potyautasokat.
Ezzel a sofőrök húzzák a rövidebbet, mert a brit rendőrök nem mérlegelnek, automatikusan eljárást indítanak: a járművezetőnek és a fuvarozócégnek is bizonyítania kell, hogy minden előírást betartottak. Erre mindössze 28 napjuk van, és ha nem sikerül, akkor kiszabják a bírságot. Olyan esetről is hallottak már, hogy addig nem engedték tovább a kamiont, amíg nem fizették be a büntetést.
A bírság összege nem kevés, több hozzászólásban 2 ezer fontos összegről lehetett olvasni. Az MKFE ezt nem tudta nekünk megerősíteni, de elmondták, az biztos, hogy a bírság több száz fontra rúghat minden egyes potyautas után, és nemcsak a sofőrnek kell fizetnie, hanem a munkaadónak is. Ilyenkor mindössze annyit tehetnek, hogy a bírság befizetése után fellebbeznek az angol bíróságnál.
Hiába az ellenőrzés, átcsúsznak a potyautasok
“Elég durva, ami a Csalagútnál megy” – így summázta a calais-i állapotokat Gábor. Sosem gondolta volna, hogy vele is megtörténhet hasonló, de néhány éve három menekült bújt el a kamionjában – valószínűleg a brüsszeli pihenőben szöktek fel, amíg ő a fülkében aludt. A francia oldalon még minden rendben találtak a határőrök, a szén-dioxid-szonda sem jelzett, ezért a britek “sem szórakoztak”, csak az útlevelet kérték el, majd továbbengedték.
A potyautasok csak Nagy-Britanniában buktak le, amikor kinyitották a rakteret, a rendőrök pedig azonnal el is fogták őket. Gábornak szerencséje volt, mert a fuvarlevelét lepecsételték a francia határőrök, ezért nem büntették meg a szigetországi rendőrök. Csak akkor vette észre, hogy a vámzárat is átvágták, és utólag megforrasztották a zsinórt védő műanyag borítást, ebből lehetett tudni, hogy külső segítséggel jutottak fel a kamionra. A vámzár egy vékony drót, amivel körbe kell húzni a ponyvás pótkocsit, elvileg ez az ellen véd, hogy felnyissák a rakteret, gyakorlatban azonban pillanatok alatt el tudják vágni. Mint elmondta, korrektek voltak vele a britek és “nem úgy kezeltek, mint egy embercsempészt”.
Ő azt mondja, bár “a röntgentől kezdve a kutyás rendőrig van minden, mégis átcsúsznak emberek”. Olyat is hallott, hogy alvázra kötötték fel magukat a menekültek, úgy próbáltak átcsúszni a határon. Szerinte ilyenkor az IRU checklist-je nem sokat ér, mert senki sem ellenőrzi, hogy a kamion sofőrje valóban végigcsinálta az előírt ellenőrzéseket.
Kéthavi bérét bukta a kamionos
“Rejtély, hogyan jutottak be a kocsiba” – Balázs nem volt olyan szerencsés, mint kollégája, mert őt megbüntették a határőrök. Ő is Calais-ban járt pórul, mint sok más kamionos. A ponyva és a rakomány között alig volt 70 centi, mégis oda mászott be a három menekült, magyarázta. A tapasztalt sofőr úgy véli, korábban kifigyelhették a kamionját, ezért tudhatták, hogy elférnek a raktérben. Az első ellenőrzésen simán túljutott, ami nem meglepő, mert mint elmondta, sokszor a határőrök is lazán veszik és siettetik az ellenőrzést. Főleg a ponyvás teherautóknál felszínes a kontroll, a röntgenes átvilágításra inkább a hűtős kocsikat veszik ki.
A potyautasok már a brit részen buktak le, csak akkor derült ki, hogyan csinálták: felmásztak a pótkocsi tetejére, kihasították a ponyvát, majd belülről összevarrták, ezért sem tűnt fel senkinek a dolog. A határőröket azonban nem hatotta meg, hogy a franciák korábban rendben találták Balázs kamionját, és megbírságolták. Az sem érdekelte őket, hogy fotókkal tudta bizonyítani, hogy minden előírást betartott. A munkaadójának 3000 fontot, neki pedig 1800-at kellett fizetnie. Ez átszámítva 700 ezer forint – Balázs két havi bére. “Egyszer már elutasították a fellebbezést, most megyünk még egy kört” – panaszolja.
“Védekeznénk, de nem tudunk”
Balázs elmondása szerint a sofőrök tehetetlenek a felszökdösések ellen, mert a francia rendőrök csak a kikötő bejáratát őrzik, hogy az oda vezető úton mi történik, azzal már nem törődnek. “Van, hogy 20-25 rendőr áll a bejáratnál, 10 méterre onnan tömegével állnak a menekültek az útszéli árokban, de ez nem érdekli őket “ – meséli a kamionos. Volt, hogy fényes nappal rohamozták meg az előtte álló kamiont, de “hiába dudáltam, nem ijedtek meg”. A fuvarosoknak nem csak a kikötő közelében kell ébernek lenniük, Calais-tól 170 kilométerre kezdődik a “veszélyzóna”. Szerinte az áldatlan állapotokért a hatóságok is felelősek, kevesebb lenne a baj, ha a francia rendőrök komolyabban odafigyelnének.
Kövekkel dobáltak
“A helyzet már tarthatatlan”, mondta Zsolt, aki már hat éve járja az utakat. "Volt, hogy megtámadtak várakozás közben, és kövekkel dobálták a kamiont a calais-i úton." A görögországi Patras kikötőjében ennyire nem durva a helyzet, mert ott jobban félnek a rendőröktől, a francia határon viszont “kiröhögik őket”, mesélte a sofőr. Patrasban Olaszország az úticél, főleg szíriai és afgán menekültek próbálnak átjutni a teherautókon. A módszer a görög kikötőben is hasonló, mint Calais-ban; legtöbbször a ponyvás kocsikat szúrják ki és a rakomány közé bújnak el, de van, hogy a teherautó tengelyei közé kapaszkodnak fel. Télen a mínusz 25 fokos hideg sem riasztja el őket, magyarázza a sofőr.
A görög kikötőben is résen kell lenniük a kamionosoknak, mert az olasz törvények nagyon szigorúan büntetik az embercsempészetet. A helyzet itt sem jobb, a sofőr csak a lepecsételt nemzetközi fuvarlevéllel (CMR) tudja bizonyítani, hogy a vámellenőrzésnél tiszta volt a teherautó. Ezen van feltüntetve, hogy mit és hova szállít a kamion, és ezen igazolják a görög vámosok azt is, hogy a kamion rendben átment a szén-dioxid- vagy a röntgenellenőrzésen. Ez az összes védelem, mert Zsolt szerint “amit mondunk, azt úgysem hiszik el”. Szerinte az sem ritka, hogy a hatóságok és a menekültek összejátszanak, látott már ilyet Franciaországban is, de a görögöknél is előfordult, hogy lefizették a határőrt.