Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Itt egy új lista, amely ritka betekintést nyújt a legmenőbb hazai vállalkozások körébe. És amelyen még nem találjuk meg Mészáros Lőrinc nevét.
A céges toplisták általában az éves árbevétel alapján rangsorolják a vállalatokat, és a téma iránt érdeklődők fejből fújják az élmezőnyt: General Electric, Mol, Audi, Mercedes és így tovább. A Concorde MB Partners azonban most egy új megközelítést hozott be, amely sok szempontból sokkal érdekesebb, mint a hagyományos listák. Azt nézték meg, hogy (a 2015-ös adatok alapján) melyek azok a nem állami többségi tulajdonban lévő, magánszemélyek (de persze nem feltétlenül magyar magánszemélyek) tulajdonában lévő vállalatok, amelyek
reális piaci értéke ma a legmagasabb.
Ebből a listából tehát hiányoznak a multik, hiszen ezek anyavállalatok birtokában vannak, és a tőzsdén lévő cégek is, mert ezeknél szórt és változó a tulajdonosi struktúra.
A rangsor tehát némi egyszerűsítéssel az alapján áll fel, hogy
ha a tulajdonosok ma el szeretnék adni a cégüket, akkor mennyit kapnának érte.
MI a cégérték? |
"Cégérték alatt egy társaság teljes értékét, dinamikus, előretekintő szemléletben a jövőbeli összes cash-flow-ja diszkontált értékét; forrás oldalról pedig a saját tőkéjének és kamatozó adósságainak összességét értjük. Ez az érték nem keverendő össze a tőkeértékkel." |
A vételárból persze ki kellene fizetni az adott cég hiteleit, tehát például hiába ér egy családi vállalkozás 100 milliárd forintot, ha 80 milliárdos tőketartozása van, a jelenlegi lista azonban ezt nem vette figyelembe.
Az ilyen, cégérték alapú rangsor összeállítása egyébként azért nagyon munkás, mert az eredményeket korántsem olyan egyszerű, viszonylag könnyen beszerezhető mutatók határozzák meg, mint a bevétel vagy a profit nagysága. Egy komolyabb cégértékelésnél figyelembe kell venni egyebek mellett az adott iparágra jellemző sajátosságokat és a konkrét piaci környezetet is (a módszertan alapjait lásd a keretes írásban), ami számos "szoft" elemet tartalmaz.
Ilyen például az, hogy mennyire komplex a cég tevékenységi köre, mennyire könnyen másolható a technológiája, van-e saját márkája, átlátható-e a céges szervezete, kevés nagy vevőnek dolgozik vagy változatos, nagy számú az ügyfélköre. Ezeket mind különböző szorzókkal veszik figyelembe az értékeléskor, és a szorzókat sem hasraütésszerűen találják ki, hanem az iparágban végrahajtott konkrét céges adásvételek tapasztalatai alapján.
Az értékelésnél figyelembe vették a tulajdonosok kapcsolatrendszerét is, ami Magyarországon kulcsfontosságú tényező. A személyhez köthető, beágyazott kapcsolatrendszerrel bíró cégek kevesebbet érnek, mint a könnyen átadható és kiterjedt üzleti kapcsolatokkal rendelkezők, hiszen előbbi esetben egy cégeladáskor a tulajdonossal együtt az üzleti lehetőségek is kikerülnek a cégből.
Ez a lista tehát azt a kevésbé sztárolt, második vonalbeli vállalati kört mutatja be, amelyek között jellemzően ott vannak a legsikeresebb magyar családi vállalkozások is.
A felmérésbe azokat a legalább közepes méretű cégeket vették be, amelyek 2015-ös értékcsökkenés és amortizáció értékével korrigált üzemi eredménye (EBITDA-ja) minimum 250 millió forint volt. Emellett a társaságoknak olyan szektorban kellett működniük, ahol nem hitelintézeti, hanem összköltség vagy forgalmi típusú beszámolót nyújtanak be, vagyis a bankok, hitelintézetek és lízingcégek szándékosan kimaradtak a vizsgált körből.
A CMB Partners mintegy 2 ezer ilyen céget talált, de ezeknek csak valamivel több mint fele – összesen 1080 cég – van magyar magánszemélyek tulajdonában.
ami arra utal, hogy a lista élén néhány kimagaslóan értékes cég áll, a hátsó felében pedig sokkal több, egymáshoz hasonló értékű társaság.
Mindjárt látni fogja, hogy ez a lista eltér attól, amihez hozzászokhatott, a kilenc legértékesebb hazai cég (abc-sorrendben) ugyanis a következő:
Ezeket a társaságokat ma (egyenként) 25 milliárd forint feletti összegért lehetne eladni, és közülük három van 100 milliárd forint közelében vagy felette.
A következő csoportot a 10-25 milliárd forint közötti értékű társaságok alkotják, ebbe összesen 43 cég került be, köztük vannak olyan ismertebbek, mint az alábbiak:
A 100-as lista maradék részét 5-10 milliárd forintot érő cégek alkotják, az ismertebb vállalkozások ebben a nagyobb csoportban a következők:
De miért nincs a listán sehol például a Mészáros és Mészáros Kft., amely üstökösként robbant be a magyar gazdaságba? Nos, a felcsúti polgármester cégének 2015-ös EBITDA-mutatója (még) nem volt acélos, mert a birodalom sok cégből álló hálójában az „anyahajó” a többi kapcsolt cég osztalékából szerezte a bevételét, ez viszont nem számít bele ebbe a számadatba. Mészáros Lőrinc sok kis cégből építette fel a birodalmát, ezek összessége azonban e számítási módszer szerint nem ütötte meg a top 100 szintjét.
Az is kérdéses, hogy mennyit érne valójában a felcsúti polgármester cégcsoportja, ha el akarná adni, hiszen akkor azt is be kellene tudnia árazni a vevőnek, hogy Mészáros Lőrinc kiesésével milyen tényleges üzleti potenciál maradna a társaságban.
Mészárost azért nem kell hiányolni. Az élbolyban végzett a Duna Aszfalt, amelynek tulajdonosa Szijj László, aki több vállalkozásban is a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc üzlettársa, és a céget gyakran emlegetik az új Közgépként, amióta Simicska Lajos cége kiszorult az állami tenderekből.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Részletesen bemutatjuk az ilyen esetben felmerülő kötelezettségeket, amelyekkel számolni kell.
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?
Július 1. fontos határidő a megváltozott a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerének (TEÁOR) változása miatt.
A nemzeti konzultációk soha nem vonják be érdemben az embereket semmilyen döntés-előkészítésbe.
Az Ügyvédkör elnökét és egy volt belügyminisztert kérdeztünk.
Ma egy éve szűnt meg a kötelező akciózás, a kormány azonban nem tudta elengedni.
Visszaállt a háború kitörése előtti vámrendszer az EU és Ukrajna között.
Még mindig téma a szombati budapesti Pride a világsajtóban.
A szakértő szerint Európa vezetői végre ráébredtek a geopolitikai veszélyekre.