szerző:
hvg.hu

Megtörtént amire kevesen számítottak: Kasza Tibi visszacsúszott a Facebook rajongói toplistán, helyét Mága Zoltán vette át. A hegedűművész óriási, naponta tízezres rajongószám-növekedést produkált az elmúlt időszakban, így már csak napok vagy talán órák kérdése, hogy eléri az egymilliós tábort. Mága Zoltán népszerűségének növekedési üteme sok kérdést felvet, mivel rajongóinak több mint a fele facebookos szempontból gyanús dél-ázsiai országokból származik.

A magyar hírességek körében példa nélküli az, ami Mága Zoltán Facebook-oldalán történt: az elmúlt két hónapban rajongóinak száma közel a duplájára nőtt. A jelenleg 992 ezres táborral rendelkező oldal így ma a dobogó második helyét foglalja el a hazai celebek oldalai között, letaszítva ezzel helyéről Kasza Tibort, akit sokan ma a Facebook koronázatlan királyának tartanak.

A Front Page Communications által üzemeltetett Fészbuker adatai szerint a robbanásszerű növekedés érdekessége, hogy Mága Zoltán Facebook-táborának a magyar közönség jelenleg csak alig az ötödét alkotja, a többiek valamilyen távoli országból rajonganak a hegedűvirtuózért.

©

Az új rajongók többsége Dél-Ázsiából jött: a lájkolók közel 60 százaléka Bangladesből (260 ezer), Indiából (180 ezer) és Pakisztánból (120 ezer) származik. "Kérdés, hogy ez a népszerűség a hegedűművész ázsiai koncertjein is lemérhető-e" – fogalmaz a kommunikációs ügynökség közleménye, a kérdés persze jórészt költői.

Bradács András, a Front Page tanácsadója arra hívta fel a figyelmet, hogy az említett országokban sok kamu Facebook-profil van, amiket gyakran használnak rajongóvásárlásra, ami a Facebook-tábor növelésének gyors, ám nem etikus módja.

Kinek jó ez?

Pénzért venni rajongókat még akkor sem mindig szerencsés, ha valóban célközönség-közeli emberekről van szó. Schobert Norbert még két éve egy Mark Zuckerbergnek címzett nyílt levélben problémaként jelezte azt, hogy “megdolgozott, sőt fizetett" a Facebooknak-rajongóiért, mégsincs elég aktivitás az oldalán, nem jutnak el elég emberhez a posztjai. Pedig a Schobert Norbi és az Update1 hivatalos oldala esetében kevésbé dél-ázsiai beütésű táborról beszélünk, ő valódi – azóta 1,4 milliós – rajongói bázissal rendelkezik. Norbi csupán az oldal (és a bejegyzések) reklámozásáért fizetett, hivatalosan, a Facebooknak. És még így is elérési gondokat lát – ebből sejthető, hogy milyen elérése és főleg milyen konverziója van azoknak, akik pakisztáni kamulájkolókkal töltik fel oldaluk táborát.

Hogy mennyit ér egy nagyra nőtt Facebook-oldal, azt sok tényező befolyásolja. A már említett Kasza Tibor májusban egy első ránézésre hihetetlen értékbecsléssel állt elő. Annak kapcsán megvizsgáltuk, érhet-e 1 milliárd forintot egy magyar celeb közösségi csatornája. Egyáltalán, mit jelent az, hogy “annyit ér”? El lehetne adni? És miért vár mindenki a Gazdasági Versenyhivatal szavára úgy, hogy közben megszegi a Facebook bújtatott reklámokra vonatkozó szabályait?

Ha tudni szeretne az ügy fejleményeiről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.