szerző:

Több tízmillió forintnak megfelelő összeget kerestek macedón tinik azzal, hogy az amerikai elnökválasztásról írtak rövid, szenzációhajhász, de hamis híreket, amiket feltettek a Facebookra. A legjobb az egészben, hogy valószínűleg minden büntetőjogi következmény nélkül.

Több tízezer dollárt keresett kattintás alapú online reklámokkal hamis, szenzációhajhász hírek gyártásával a macedóniai Velesz város jó néhány fiatalja - számolt be az NBC honlapja az egyik fiatallal készített riportjában.A 18 éves Dmitri, aki nem akarta nyilvánosságra hozni valódi nevét, elmondása szerint nagyjából 60 ezer dollárt (17 millió forintot) keresett az amerikai elnökválasztásról szóló hamis hírek gyártásával, amiket ezután a Facebookra pakolt fel.

"Senki sem jobb a Trump-támogatóknál, ha a közösségi hálókról van szó. Ezért maradtunk Trumpnál" - mondta Dmitri. Tizenéves társaival fő termékeik a Trumpot ajnározó hírek voltak. A Clintonnal kapcsolatos hírek is sikeresek tudtak lenni, de csak akkor, ha rossz fényben tüntették fel. A fiatal a megválasztott elnökről olyan című "híreket" írt, mint "Meg akarja ölni egy celeb Trumpot", vagy "A brit királynő találkozni akar Trumppal". A negatív hírek pedig általában a Clinton-emailekkel kapcsolatos valótlanságokat tartalmazták, vagy Barack Obama amerikai elnökről állított hazugságokat. Az elnökválasztás egyik legkedveltebb híre például a "Friss: Obama megerősítette, nem hajlandó elhagyni a Fehér Házat, hivatalban marad!"

A fiatal nem talált ki semmi újat, a megtekintésre vadászó híroldalak bevált taktikáját alkalmazta: a hamis szenzációt ígérő címekhez mindig csatolta a rendkívüli hírek, az úristen, vagy a wow feltűnéskeltő szavakat. Mivel nem lehet teljesen átlátszó, égből kapott hazugságokkal rávenni az internetezőket a klikkelésre, Dmitri azzal kezdi a napját, hogy megnézi, mik a legnépszerűbb politikai témák. Ezután átmásolja a tartalmakat más - gyakran amerikai - kacsaoldalakról, vagy a fősodrású médiából. Ez utóbbi forrásból származó híreket saját szája íze szerint, a célnak megfelelően alakítja át. 

Dmitri megmutatta az NBC stábjának saját, American Politics Today nevű internetes oldalát, amelynek Facebook-lapját 86 ezren kedvelik. A Facebook-oldalon szinte csak hamis felméréseket tartalmazó oldalhoz vezető linkek vannak. Ezt az oldalt Dmitri az NBC News internetes oldala mintájára készítette, és az amerikai hírtelevízió internetes oldalának állítja be. Az NBC stábja rámutatott arra is, hogy a fiatal munkásságának nagy része olyan oldalakon jelenik meg, amelyeknek a kivitelezése nemcsak hasonlít a fősodrású hírportálokra, hanem azoknak próbálja beállítani magát. Az egyik ilyen oldal, például a The Huffington Post című portált imitálja.

Az üzlet még az amerikai választások után is jól megy, Dmitri szerint mintegy 300 fiatal dolgozik a hamis hírek gyártásán, közülük ötvenen "tisztességes" összegeket, egytucatnyian "sokat" keresnek a megtévesztéssel. Dmitri nem érzi úgy, hogy rosszat tesz, az NBC-nek azzal érvelt, ő csak a kínálatot nyújtja a keresletre. A város lakói sem tűntek úgy, hogy nagyon ellene lennének a veleszi hírgyártásnak, sőt a polgármester büszkén nyilatkozott a helyi fiatalok tevékenységéről. A városvezető hozzátette azt is, hogy a macedón törvények szerint a fiatalok nem követnek el törvénysértést, az adót pedig befizetik  bevételük után.