A sólyom és a sárkány évtizede - Elon Musk életútja 10. rész

12 perc

2020.08.25. 17:00

Nagyon kevés olyan személyiséget találunk az egész történelemben, akinek hajthatatlansága és eredeti látásmódja lehetővé tette, hogy több iparágban is maradandót alkosson. A kevesek egyike, Elon Musk, elképesztő innovációkat kezdeményezett az elektromos autók, a kereskedelmi űrhajózás és a napelemes rendszerek területén. Sorozatunk végigköveti életútját a dél-afrikai gyermekkortól az üzleti élet csúcsáig.

A negyedik kilövés 2008 szeptember végén alighanem a SpaceX utolsó lehetősége volt a talpon maradásra. Még egy kudarc, s pénzügyi zsákutcába kerülnek. A Falcon-1 ez alkalommal nem szállított igazi rakományt: sem a vállalat, sem a hadsereg nem akarta, hogy megint felrobbanjon vagy odavesszen valami, ezért a rakétát 163 kg álrakománnyal látták el. Ahogy a rakéta dübörögve emelkedett, a munkatársak otthon vagy éppen a SpaceX főhadiszállásán rekedtre rikoltozták magukat. Minden újabb mérföldkő – a sziget elhagyása, a pozitív eredményű hajtómű-ellenőrzések – harsány füttyvihart és éljenzést váltott ki.

Ahogy az első fokozat levált, és a második fokozat beindult nagyjából a repülés kilencvenedik másodpercében, az alkalmazottakon eluralkodott az eufória.

A repülés kilencedik percében a Falcon-1 második fokozatának hajtóműve befejezte működését, és az első, magántőkéből épült űreszközként Föld körüli pályára állt. Hat év – körülbelül négy és fél évvel több, mint ahogy azt Musk tervezte – és 500 ember munkája kellett ehhez a modern tudományos és üzleti csodához.

A Falcon-1 kilövése:

A SpaceX-nek azonban továbbra is erőfeszítéseket kellett tennie a Falcon-9 megépítésére, s szinte azonnal zöld utat kapott egy újabb gépezet, a Dragon űrhajó létrehozása, amely ellátmányt és egy szép napon majd embereket is szállít a Nemzetközi Űrállomásra. A korábbi példák alapján egy-egy ilyen projekt 1 milliárd dollárt emésztene fel. A SpaceX-nek azonban megoldást kellett találnia arra, hogy ennek az összegnek a töredékéért, ráadásul párhuzamosan meg tudja építeni mindkét gépezetet.

Addig is a SpaceX nap mint nap megküzdött azért, hogy fizetni tudja az alkalmazottait.

A sajtó nem ismerte Musk pénzügyi gondjainak igazi komolyságát, de annyit azért tudtak róla, hogy kedvenc időtöltésük a Tesla bizonytalan pénzügyi helyzetének taglalása legyen.

A SpaceX sikeres startja után a sajtó közölte az egyik Tesla-alkalmazott e-mailjét, amelyben mindenről kitálalt. A beszámoló szerint a Tesla épp túl volt egy elbocsátási körön, bezárta a detroiti irodát, és mindössze 9 millió dollárja maradt a bankban. A leleplező a következőképpen fogalmazott:

„Több mint 1200 foglalásunk van, ami annyit jelent, hogy több tízmillió dollárt fogadtunk el a vevőinktől, és ezt mind el is költöttük. Mindeközben mindössze 50 autót szállítottunk le. A lelkiismeretem nem engedi, hogy tétlenül figyeljem, ahogy a vállalatom megtéveszti a nagyközönséget, és becsapja a kedves ügyfeleket. Egyszerűen nem helyes, hogy hazudunk nekik.”

A 2009-ben bemutatott Tesla Model S /// Borotvaélen
Tesla

Amikor Musk átnézte a SpaceX-re és a Teslára vonatkozó számításokat, úgy látta, hogy csak egyetlen vállalatnak lenne esélye a túlélésre. „Vagy a SpaceX-et választom, vagy a Teslát. – idézte fel Musk. – Nehéz döntés volt. Ha kettéosztom a pénzt, lehet, hogy mindketten odavesznek. Ha az egyiknek adom az egészet, az megnöveli a túlélés esélyét, de a másik vállalat biztos halálát jelenti. Nem tudtam dűlőre jutni.”