Valaki megint bántotta a Hétfejű Tündért – és amikor ezen elgondolkodtam, nem tudtam, tüzet köpjek-e, mint egy igazi hétfejű sárkány, vagy sírjak, mint Lázár Ervin meséjében az elbeszélő, aki bántotta a tündért, majd elszégyellte magát, amikor rájött, milyen ostoba volt és micsoda gazságot művelt. A Hétfejű Tündér bántalmazása emblematikus jelenség a mai Magyarországon, metaforikus helyzetjelentés – nagyon világosan rámutat arra, mekkora baj van idehaza. Amikor Deák-Sárosi László azt állította a Hétfejű Tündérről, hogy csak megzavarja a gyermekeket, hiszen azok még nem képesek absztrakt értelmezésre, hirtelen összeállt a kép, kerek egészet alkotott, amelyben minden mindennel összefügg. Dúró Dóra darálójában egy toleranciára tanító, érzékenyítő mesekönyv lelte halálát.
Senkinek sem kötelező melegekről olvasni mesét, és senkinek nincs köze ahhoz, ha más ezt akarja. Nem fog áthallatszani az esti mese. Jogunkban áll gyermekünket normálisnak nevelni - olyannak, aki nem darál könyveket.
A politikusnő aztán széttépett egy másik könyvet, majd miután számos problémás gyermekkönyvre hívták még fel a figyelmét, megígérte, hogy újabb akciók várhatók. Biztos gondolkodik azon, hányféleképpen lehet még könyvet pusztítani, de lehet, hogy szegényes a fantáziája ehhez, mert nem olvasott annak idején elég mesét, és így marad a tép(előd)és. Pedig a mesékből az is kiderül, hogyan kell az ilyesmit csinálni: karddal, lándzsával, baloskával, péklapáttal, szablyával, vassal, vérrel, vencsellővel. Igen, így szokás nekiesni a Hétfejű Tündérnek.
Mert tévedés ne essék: a Hétfejű Tündér maga a Csoda, a Szeretet – vagyis maga a Mese, amely megtanít szeretni, és ezért képes a csodára.
Emiatt lenne olyan fontos, hogy Meseország mindenkié legyen. De mi nekimegyünk még Meseországnak is, ki akarjuk irtani még a szomszédos Négyszögletű Kerek Erdőt is, mert valaki azt mondta, hogy arrafelé szörnyek laknak. Ismerős? Ha nem, gyorsan összefoglalom Lázár Ervin meséjét.
A Hétfejű Tündérben az elbeszélő igen rútnak született, és ez megkeseríti életét. Rácegresi ismerőse azzal biztatja, hogy akinek szép a szíve, maga is megszépül, ne aggódjon. Ám egy pácegresi elmagyarázza neki, hogy bizonyosan a Csodaországban élő hétfejű szörny varázsolta ilyen randává, ezért a főszereplő elhatározza, hogy bosszút áll, és megöli azt a szörnyet. Rá is lel a hétfejűre, akinek álmában hat fejét levágja. Amikor a tündérnek már csak egy feje marad, felébred, és ahelyett, hogy védekezne vagy elmenekülne, szeretettel fordul a fiú felé, aki épp meg akarja ölni.
A fiú rádöbben, hogy nem szörnnyel hadakozott: „Ez nem öl meg engem, ez nem varázsolt el engem, ez nem bánt engem, ez szeret engem. És már sírtam is; te úristen, hat fejét levágtam!” Aztán ránéz a tündérre, és a szemében meglátja önmagát: csúfságának minden jele eltűnt, olyan szép, mint amilyen mindig is szeretett volna lenni. Elszégyelli magát, és soha többé nem hagyja el a tündért: egész életét arra áldozza, hogy megvédelmezze a csodát, nehogy valami baja essék a tündér megmaradt, egyetlen fejének.
A Magyarságkutató Intézet tudományos munkatársa szerint Lázár Ervin meséiben olyan képzavarok vannak, amelyek nincsenek jó hatással a gyerekek egészséges fejlődésére.
Anélkül, hogy nagyon mélyre nyúlnék, hadd emeljek ki pár fontos motívumot.