Tényleg nagyon drágák az e-autók, vagy csak attól függ, mihez hasonlítjuk?
A gyártóknak és a vásárlóknak adott kedvezmények nélkül az elektromos autók még mindig nem versenyképesek. A gyártók az árkülönbség csökkentésén dolgoznak, de nem biztos, hogy az eredménynek mindenki örülni fog.
„Az elektromos és a hagyományos járművek közötti árkülönbség megszüntetése az autóipar legfontosabb feladata. Hosszabb távon fenntarthatatlan, hogy az uniós gyártók és a vásárlók autónként 12 ezer eurós kedvezményt kapnak” – nyilatkozta a napokban Carlos Tavares, az egyebek mellett a Peugeot-kat, Opeleket és Citroeneket gyártó francia PSA-csoport vezére. Szerinte a magas ár, a hiányos töltőhálózat, a még korlátozott hatótávolság, illetve az áram fogyasztói árával kapcsolatos bizonytalanságok miatt ma elsősorban a „szenvedélyes zöldek” vásárolnak teljesen elektromos gépkocsit vagy hálózatról tölthető hibridet.
Komoly árcsökkentés érhető el Tavares szerint az elektromos járművek gyártási számának növelésével, illetve a termeléshez nem kötődő költségek mérséklésével. Ennek jegyében a PSA a Champs-Élysées-n lévő méregdrága központból Párizs külvárosába költöztette székhelyét, és irodai alkalmazottai egy részétől is megvált.
A BMW-nél viszont nem hisznek a gyors áresésben. „Messze vagyunk a méretgazdaságosságtól, még mindig szükség van különféle kedvezményekre, például az ingyenes parkolásra, a kedvezményes töltési tarifákra, hogy a fogyasztókat rábírjuk, vegyék fontolóra a váltást. De hosszabb távon valóban versenyképesnek kell lenniük az elektromos járműveknek, és a technológia efelé halad. 2013 és 2019 között például száz százalékkal nőtt az i3-asok akkumulátorának energiasűrűsége, vagyis ugyanakkora akkuval kétszer akkora távolságot lehet megtenni” – mondta a HVG-nek Wieland Bruch, a BMW elektromos autózásban illetékes szóvivője.