Matei Visniec: "A társadalom, amely elfojtja a kritikai szellemet, magát emészti fel"
Több mint száz európai íróval egyetemben szolidaritási nyilatkozatot írt alá az SZFE hallgatóival és oktatóival az 1987 óta Párizsban élő román drámaíró, akinek III. Richárd betiltva című darabját a Vádli Társulás mutatta be a Szkénében.
HVG: Ön is megtapasztalta a cenzúrát, Romániában tíz éven át be voltak tiltva a darabjai. A személyes élmény vezette el a Shakespeare III. Richárdjának groteszk átírásához?
Matei Visniec: Harmincegy éves koromig Romániában éltem. Fiatal szerzőként, költőként, drámaíróként a kulturális ellenállás harcosa voltam a metaforák, az allegóriák, a nevetés, a fekete humor, az öngúny nyelvén. Ebben a több évtizede írt darabomban a totalitarizmussal szembeni ellenállásról, a kelet-európai művészek harcáról akartam beszélni. Miután a mi régiónkban Sztálin a diktatúra emblematikus szimbóluma, a közönséget a sztálini terror boszorkánykonyhájába invitálom, az orosz színház megújítója, Vszevolod Mejerhold kivégzése előtti éjszakára. Szörnyetegek, lidérclények látogatják meg a rendezőt, aki rémálmában újra meg újra a III. Richárdot rendezi. Öncenzúra, lojalitás a hatalomhoz, a művészi szabadság kérdései kavarognak benne. A darab írásakor váltak kutathatóvá az archívumok Oroszországban a politikai perekről. Közel ötezer művész esett a sztálinizmus áldozatául. Mejerholdot bebörtönözték, megkínozták, kiengedték, aztán újra bebörtönözték, végül kivégezték.
HVG: Miért éppen az abszurdban találta meg a saját hangját?
M.V.: Valószínűtlen, hallucinációs, a valóság és az álom határán mozgó rémlátomásokkal, a történelem fogaskerekében őrlődő különc figurákkal tudom a legplasztikusabban leírni azt az őrületet, amit a diktátorok szabadítottak a világra. A kommunizmus története elmebetegeknek című darabom óta ennek a szellemében készítek megrázó gúnyiratokat a kelet-európai térség állapotáról. A katasztrófák felmutatásának az ellenszereként alkalmazom az abszurdot, legyen szó a boszniai háborúról vagy a menekültkérdésről. Azért szerepelnek többnyire művészek, bolondok, bohócok a darabjaimban, mert ők jelentik a hatalomra a legnagyobb veszélyt. A vita, az ellenszegülés, a szabadság szócsöveinek a puszta jelenléte mind problémát vet fel.
A szellem emberei különösen krízishelyzetekben terhesek az uralmon lévőknek. Ezért kell őket ellehetetleníteni, megsemmisíteni.
HVG: Ön nem sokkal Ceausescu bukása előtt hagyta el Romániát. Milyen a viszonya a hazájával? Milyennek látja ott a hatalom és a művészet kapcsolatát?
M.V.: A színházi eszmélésem az 1970-es és az 1980-as évekre tehető. Emlékszem emblematikus klasszikus előadásokra, amelyeken a hatalom nem tudott fogást találni. Shakespeare-t, Moliere-t, Csehovot, Caragialét nem tilthatták be, ugyanakkor neves rendezők az ő szövegeikkel áthallásosan beszéltek a társadalom betegségeiről. Manapság már teljes az alkotói szabadság. Természetesen előfordulnak próbálkozások politikai befolyás gyakorlására a vezetők kinevezésénél. De egy nemrég hozott törvény kimondja, hogy nem lehet színházigazgató az, aki nem végzett színházi tanulmányokat. Nagyjából húsz éve hihetetlenül színes és gazdag a művészeti fesztiválok felhozatala. A magánszínházak és a független társulatok is elszaporodtak, igaz, az állam alig járul hozzá a működésükhöz.