Hitlerből Nerót, Rákosiból III. Richárdot kreált az áthallásos művészet

Nem csak a diktatúra, a vele szemben álló művészet eszköztárai is kimeríthetetlenek. Erre két korábbi autokratikus korszak két emlékezetes, s a cenzúra által megfoghatatlanul áthallásos színházi előadása is példa.

Hitlerből Nerót, Rákosiból III. Richárdot kreált az áthallásos művészet

A Nero valóban időszerű, mint ahogy időszerű lett volna száz vagy kétszáz év előtt is, mert a nagy általános emberi témák mindig érdeklődésre számíthatnak

– beszélt mellé a premier előtti rövid nyilatkozatában Pünkösti Andor rendező, a Madách Színház igazgatója 1942 januárjában.

Nero római császár portréja /// Örök téma
Wikipedia

A háromfelvonásos színművet a mára jószerével feledett Felkai Ferenc írta, aki Pünköstihez hasonlóan tehetséges újságíróként kezdte pályáját, majd az évek során, eredeti foglalkozását tovább űzve, de lassan-lassan színházi szerzővé képezte át magát, ahogy Pünkösti rendezővé. A Nero című darab írójának és a rendezőnek nem ez volt az első közös munkája: az 1930-as évek közepén már együtt dolgoztak a progresszív, ám rövid életű, a „sablonszínjátszásnak hadat üzenő” Új Thália nevű társulatban.

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.