Főnix-manőver: megszűnik, majd részben rögtön fel is támad az Alitalia
Kileheli a lelkét a sokat szenvedett olasz állami légitársaság, de a zöld-fehér-piros színek valószínűleg nem tűnnek el az égről. Az utódként kiszemelt cég elindulásához brüsszeli jóindulat is kellett.
Élt 75 évet és egy hónapot, kimúlt végelgyengülésben – ezt írhatják majd október közepén az Alitalia gyászjelentésébe. Az olasz nemzeti légitársaság hosszú agónia után szűnik meg, a kilencvenes évek óta válságról válságra bukdácsolt. Amíg lehetett, életben tartották költségvetési támogatásokkal, sőt az Alitalia lokációja, adottságai olyan nagy partnereket is mellé csábítottak, mint a KLM vagy az Air France. Ezek a frigyek azonban hamar kudarcba fulladtak, és a magas költségekre, a gyakori sztrájkokra, a sokszor politikai vagy presztízsokokból fenntartott járatokra a privatizáció se jelentett megoldást.
Hiába vette kezébe a társaságot 2009-ben olasz vállalkozók egy csoportja, majd hiába szállt be 2014-ben az Egyesült Arab Emírségekből az Etihad Airways, a fapados konkurensek által átalakított piacon az Alitalia végképp versenyképtelennek bizonyult.
A 2017-ben csődvédelem alá vett társaságot Paolo Gentiloni balközép kormánya egy 900 millió eurós áthidaló kölcsönnel tartotta életben. Ezt annak idején úgy prezentálták az Európai Bizottságnak, hogy piaci feltételekkel adták, tehát szó sincs tiltott állami támogatásról, a brüsszeli gépezet azonban rögtön vizsgálni kezdte. Nem siették el, annak ellenére sem, hogy 2019-ben az Alitalia egy újabb, 400 milliós állami „kölcsönt” kapott.
A jó munkához szükséges időt Rómában ki tudták használni arra, hogy amikor néhány kétségbeesett társkeresési kísérlet után 2020-ban a koronavírus-járvány padlóra küldte az Alitaliát, radikális megoldásra jussanak. A vállalatot államosították, ezzel szinte egy időben pedig létrehoztak egy másik állami légitársaságot, Italia Trasporto Aereo (ITA) néven.