Leálló sávok, feszülő idegek – agresszívabbak lettek a budapesti autósok
Rakpartlezárás, a Lánchíd autótlanítása, lakott területen 30-as sebességkorlátozás – néhány felvetés, amely komoly felhördülést váltott ki az autósok körében.
Kevés jótékony következménye volt a Covidnak, de az egyik, hogy a járvány idején kevesebb volt a közlekedési baleset, és még a városban is gyakran néptelen utakon lehetett eljutni A-ból B-be. Ám ahogy felengedett a járvány, rögtön visszatért a régi módi: dugók, bosszankodó közlekedők, a felgyülemlett indulatokat pedig sokan a forgalomban részt vevő társaikon vezetik le. Az még a jobbik eset, amikor az ember fejét leordítják, veszélyesebb a másik jármű leszorítása vagy épp a büntetőfékezés.
Miközben a legtöbb baleset ma is a sebességhatár be nem tartásából, az előzési és elsőbbségi szabályok megsértéséből származik, a járvány eltűnése óta szignifikánsan nő a közúti veszélyeztetések száma – mondja Herpy Miklós közlekedési jogász, hozzátéve: agresszió régebben is volt, ám ez nemcsak növekedett, de láthatóbbá is vált. Egyre több autóban van fedélzeti videókamera, ami azért is hasznos, mert sokkal könnyebb bizonyítani a történteket.
Szinte nincs nap, hogy ne kerülne föl egy-egy közlekedési kihágásról készült videó a Budapesti Autósok Közössége oldalára. Van ezek közt minden: zebránál előzés, záróvonal átlépése, az álló autósor járdán történő megelőzése, a „sláger” pedig a mostanság egyre jobban terjedő büntetőfékezés. Az ilyenek miatt indult eljárások száma 2019 és 2021 között megduplázódott: tavaly 212 esetben döntött a bíróság; gyakran a járművezetéstől való eltiltásról, pénzbüntetésről, de olyan is volt már, hogy az elkövető letöltendő szabadságvesztést kapott.