Nem kell napelem ahhoz, hogy áramot adjon el, elég lehet egy elektromos autó is
Sok tízmillió töltőre lesz szükség ahhoz, hogy a következő évek villanyautó-forradalmát táplálni lehessen. Pezseg a piac; az új modellek már azt is lehetővé teszik, hogy a kocsitulajdonosok eladják az akkumulátorukban lévő áramot.
Berobbant az elektromos autók töltőinek piaca, tolonganak a startupok és a multinacionális vállalatok, hogy kihasítsák a maguk szeletét a következő évtized feltehetőleg több tízmilliárd dolláros üzletéből. A Juniper Research elemzőcég szerint 2026-ra globálisan 35 millió házi töltőt állítanak üzembe, 2035-ig pedig csak Európában 56 milliót. A töltők ára jelenleg 600–1000 dollár között mozog, beszerelés nélkül. Becslések szerint a házi töltéssel rendelkező e-autó-tulajdonosok 80 százalékban otthon töltik majd fel a kocsijukat.
A Reuters hírügynökség elemzése szerint Európában több mint száz, az USA-ban pedig legalább ötven olyan vállalat működik már, amely házi töltőket gyárt. Az öreg kontinenst 17 európai ország képviseli, a nyugatiak mellett Csehország és Szlovákia. A szektor mágnesként vonzza a tőkét és a szürkeállományt, de iparági szakértők szerint már eljött a konszolidáció ideje. A felvásárlók között van például az EDF francia energiaszolgáltató, több olajmulti – így a BP és a szintén brit Shell –, a német Siemens és Volkswagen vagy a Statkraft norvég állami vízerőműcég.
Az otthoni mélygarázsokban is terjed az autótöltés, de honnan lesz elég áram ehhez?
2035-től már csak tisztán elektromos személyautókat lehet forgalomba helyezni. Ez nemcsak az elektromos szolgáltatókat állítja új kihívás elé (részben a gyorstöltőállomások kiépítése miatt), de az ingatlanfejlesztőket is: a meglévő elektromos kapacitásokkal kell úgy gazdálkodniuk, hogy jusson elég áram egy lakó- vagy irodaépület lakásai, irodái, közös helyiségei, valamint a mélygarázsokban mindinkább igényelt autótöltők ellátására is.
Szakértők szerint a valódi győztesek azok a cégek lesznek, amelyek készülékei a házi energiaellátást szabályozni képes és a kétirányú töltést lehetővé tevő szoftverekkel működnek. Ezek lényege, hogy az e-autó tulajdonosa éjszaka olcsón „tankolhat”, majd a csúcsfogyasztás idején magasabb áron áramot adhat el a szolgáltatónak (ha éppen nem használja az autóját). Az e-autó, illetve az akkumulátora így nem költségtétellé, hanem profittermelővé válik – fogalmazta meg egy szakértő.