„Nem lehet cél az alaktalan félelem keltése vagy a magolás bátorítása” – szaktanár a magyarérettségiről
Nem lenne meglepő, ha jelentősen romlanának a magyarérettségi eredményei a néhány hét múlva kezdődő megméretésen – véli Keisz Ágoston gyakorlógimnáziumi vezető tanár. A vizsga jelentősen megváltozik: az írásbelin például lexikális ismereteket is kérnek, a szóbeli tételei közé pedig bekerült Herczeg Ferenc is. Interjú.
HVG: Májusban debütál teljeskörűen az új érettségi rendszer, amelyben talán a magyar nyelv és irodalom tárgyban lesznek a legnagyobb változások. Melyek a legfontosabbak?
Keisz Ágoston: Ami a legnagyobb bizonytalansággal tölti el a kollégákat és a vizsgázókat, az a középszintű írásbeli, ami nagyjából 70 ezer diákot érint. Ebben ugyanis megjelenik egy teljesen új feladattípus, ami a tárgyi elemekre kérdez rá. Középszinten 100 pontot lehet elérni az írásbelin, ebből ez az új feladattípus, az irodalmi feladatlap 20 pontot tesz ki. Ez az, ami most félelemmel tölti el a kollégákat és a diákokat, ugyanis az írásbelin még a kétszintű érettségi bevezetése előtt sem volt soha ilyen. A direkt tárgyi ismeretek, kérdések eddig csak a szóbeli vizsgákon kerültek elő. Annak a tételeit viszont – a vizsgakövetelmény keretei között – minden vizsgáztató tanár a maga hatáskörében állította össze, így a tanárok a felkészülésben is jól tudtak segíteni.
Az írásbelin viszont nem a tanár mondja meg, milyen feladatok legyenek, azt központilag, a feladatlapot összeállító bizottság dolgozza ki, ám a feladatok jellege, a követelmény körül sok a bizonytalanság. Alapvetően rövid kérdésekről lesz szó az irodalmi feladatlapban, amelyek például műfajokra, verstani dolgokra, kötelező olvasmányokra, memoriterekre irányulnak. Ahhoz képest, hogy ez egy vadonatúj feladattípus, mindössze 2021-ben jelent meg egy mintafeladatlap, ami ráadásul több ponton ellentétben állt a vizsgaleírással, majd tavaly decemberben egy Oktatási Hivatal által kiadott érettségi felkészítő feladatgyűjteményben voltak újabb mintafeladatok.
HVG: Most decemberben? Néhány hónappal az „éles bevetés”, az érettségi előtt?
K. Á.: Igen, nagyon későn. A 2021-es mintafeladatok utáni időszakban a privát szféra hozott létre segédanyagokat. Több kiadó jelentetett meg feladatgyűjteményeket és adattárat. Jól jelzi a hangulatot, hogy az online sikerlistákon előkelő helyeken állnak ezek a munkák.
HVG: Konkrétan milyen feladatok lesznek ezekben a lexikális ismereteket felmérő részben?