Egészen másként szórakozik az új generáció, és ehhez a vendéglátóiparnak is alkalmazkodnia kell

Mintha mindent egyszerre próbálnának bepótolni a fiatalok, akiket kamaszként szobafogságra ítélt a Covid. Az új generáció a szórakozás mellé kultúrát akar, tudatosan válogatja meg, mit iszik vagy eszik, és milyen üzleti modellt támogat a pénzével. Ehhez pedig a vendéglátóiparnak is alkalmazkodnia kell. Kaibinger Márton cikke.

  • unknown unknown
Egészen másként szórakozik az új generáció, és ehhez a vendéglátóiparnak is alkalmazkodnia kell

 

Tudatosabb generáció lakja be magának Budapest szórakozóhelyeit, és a fiatalok igényei érezhetően átszabják a város éjszakai életét. A kilencvenes–kétezres években a plázák megjelenése – tehát egyfajta ingatlanpiaci átalakulás – hatásaként változtak meg a fiatalok szórakozási szokásai, napjainkban viszont az új generáció szemléletváltozása hat a vendéglátásra. Ennek a nemzedéknek meghatározó élménye, hogy a világ felfedezését megakasztotta számára a Covid-járvány.

A klímaszorongással együtt ez sok fiatalban olyan egészség- és környezettudatosságot alakított ki, amihez már akkor is ragaszkodnak, amikor újra belevetik magukat a szórakozásba, és megpróbálják bepótolni a bezártságban elveszett éveiket. Az ő igényeik ráadásul találkoznak egy hosszabb folyamattal, amely, ha át még nem is rendezte, de elindította a változást a budapesti vendéglátásban is.

A budapesti „fiatalos” éjszakai életben 15 éve indult meg a változás

– mondja Csókay Gergely, aki klubok, szórakozóhelyek működtetésében is érdekelt szakemberként az elejétől kezdve belülről látta a kibontakozó új trendet. Szerinte „furcsa módon pont a 2008-as gazdasági válságnak köszönhetően kezdett kialakulni az a fajta unikális, sehol máshol nem létező éjszakai élet, ami Budapesten megfigyelhető a fiatalok körében”. Az ok: az ingatlantulajdonosok fejlesztési tervei elakadtak, s mivel nem akarták parlagon hagyni az épületeket, bérbe adták azokat a piacinál lényegesen alacsonyabb áron. Míg a több mint százéves, műemlék jellegű épületekben Nyugaton bankok és hotelek, Budapesten szórakozóhelyek és kocsmák rendezkedtek be.

Fiatalok, buli
Kriza Márton

„Az ingatlanpiaci lehetőségek mellett az átalakulás másik motorja a mi akkori generációnk volt – teszi hozzá Csókay. – A 2010-es évek elején az első helyünk még a népszerű, Vizoviczki-féle plázás klubokra adott válasz volt. Még mi is fiatalok voltunk, eljártunk szórakozni, és láttuk, éreztük, hogy mennyi mindent lehetne megreformálni, és ez a felfogás úgymond halló fülekre talált. A szlogenünk is az volt, hogy »come as you are«, vagyis gyere úgy, ahogy vagy.”

Regisztrálj egy társkeresőre, és megtudod, mennyi az értéked

Regisztrálj egy társkeresőre, és megtudod, mennyi az értéked

Mennyivel növekszik egy férfi értéke, ha tizenöt centivel magasabb? Mennyi esélye van párt találnia egy társkeresőn egy kedves, átlagosan kinéző, átlagosan jól kereső nőnek, ha nincs semmi speciális tulajdonsága? Mi a társkeresés beépített kockázata? Egy harminckilenc éves nő még harmincasnak számít? Kritika a Többesélyes szerelem című filmről.