Robbanásokat hallani a katari Dohában, beindult az iráni válaszcsapás
Az amerikai média korábban közölte, hogy Irán az Egyesült Államok katari bázisát készül megtámadni.
Az Európa-központú művészettörténet globalizálásának igényével jelentkezett az idei velencei biennálé brazil főkurátora, Adriano Pedrosa, aki tematikában is új irányokat nyitott.
Az első nagy lépést 2022-ben az akkori biennálé-főkurátor Cecilia Alemani tette a nyitás felé, amikor kifejezetten a művésznőknek szentelte a kiállítássorozatot, és a szürrealizmushoz köthető XX. századi, kevésbé ismert alkotókat is bemutatott Velencében. Alemani a legjelentősebb dél-amerikai intézményt, a Sao Pauló-i művészeti múzeumot tizedik éve vezető művészettörténészt, a brazil Adriano Pedrosát választotta idei főkurátornak, aki rekordszámú, 332 egyéni művészt és alkotócsoportot szerepeltet a kiállításán. Mindketten egyvalamiben elsők: Alemani a biennálé 1895. évi alapítása óta az első nő volt a poszton, Pedrosa pedig az első olyan főkurátor, aki a globális délről származik, és ott is tevékenykedik.
Az Egyenlítőtől délre fekvő kulturális értékek bemutatásáért felelősséget érző Pedrosa a Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere (Idegenek mindenütt) kétnyelvű mottót választotta a biennálé vezérfonalának. A „külföldiek–idegenek” kifejezés eleve több regiszteren rezonál a lagúnák városában, ahol a történelmi városrészben élő mintegy 50 ezer helyi lakosnak a csúcsidőben olykor kétszer ennyi turistával kell együtt léteznie. A februári karnevál mellett a másik fő attrakció a biennálé, és az áprilistól novemberig tartó eseménysorozat mindig is a világ minden pontjáról vonzza a multikulturális forgatagban feloldódni vágyókat. Pedrosa a Sao Paulóban a művészet társadalomtörténeti összefüggéseit egy-egy tematika köré csoportosító kiállítássorozatának szellemiségét vitte Velencébe, az általa választott mottónak szerteágazó, de több konkrét értelmezést adott.
A központi pavilonban és az Arsenale csarnokaiban a Pedrosa által meghívott alkotók között többségükben olyan Latin-Amerikában, Afrikában, Dél- és Délkelet-Ázsiában élő művészek mutatkoznak be, akik kívülállók a nemzetközi művészvilágban, és először állítanak ki a biennálén. Sokan a globális délről emigráltak, és a menekült-, a bevándorlólét megjelenik a műveikben. Szép számban mutatkoznak be queer művészek, akik a különböző szexualitásokon és nemi identitásokon belül mozognak, és gyakran üldözik vagy kiközösítik őket. Megjelenik a kívülálló, az autodidakta, a művészvilág peremére szorult populáris művész, népművész, őslakos művész, akit a hazájában sokszor idegenként kezelnek. Ezekre a témakörökre támaszkodik a kiállításegyüttes kortárs része. A nemzeti pavilonok és a Velence-szerte különböző helyszíneken elhelyezkedő szatellitkiállítások szorosabban vagy tágabban e témakörökhöz kapcsolódnak.
Az amerikai média korábban közölte, hogy Irán az Egyesült Államok katari bázisát készül megtámadni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Fizikai és mentális megterhelésre figyelmeztetnek.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.