Aki egy esetleges Fidesz-bukás után többpártrendszert vár, nagyot téved
A magyar történeti tapasztalat egyetlen hagyományt ismer: a dominanciát. Nem csoda, hogy az 1990 utáni sokpárti kísérletet szinte azonnal elutasította a magyar társadalom – hiába akart az elit kompromisszumos, erős versenyen alapuló politikai rendszert. Az egyetlen domináns párt iránti igény tehát nem a NER-rel kezdődött újra, hanem jóval hamarabb. Mi kellene ahhoz, hogy mégis megvalósuljon a sokpártrendszer Magyarországon?
A magyar politika négy kihívásának értelmezése címmel ad közre vitairatot és szervez konferenciát a Méltányosság Politikaelemző Központ. Az első rész a Nyugathoz, a második rész a liberális demokráciához fűződő viszonyt elemzi, a harmadik rész a sokpárti demokrácia esélyeit vizsgálja.
A rendszerváltás kudarcának okait taglaló sorozatunkban már kibontottuk, hogy a nemzetközi környezet és a külpolitikai irányultság; valamint a demokráciafelfogások változása miként járult hozzá ahhoz, hogy az 1990 utáni három évtized nem pont úgy alakult, ahogy azt a rendszerváltó elit elképzelte. A kudarcot még talán ennél a két szempontnál is jobban illusztrálja a pártrendszer alakulása:
a legnagyobb politikai változás az volt 1990-ben, hogy sok párt versengése váltotta fel az egypárti vezetést. Ehhez képest 2010 óta megszakítás nélkül ugyanaz az erő vezeti az országot, méghozzá megkérdőjelezhetetlen fölénnyel.
Ezt látva gyorsan elkönyvelhetnénk, hogy a kudarc teljes volt: a rendszerváltó cél a sokpártrendszer volt, de húsz év elteltével tulajdonképpen visszatértünk a rendszerváltás előtti egypártrendszerhez. Ezt pedig sokan szeretik is úgy értelmezni, hogy a Fidesz nemes egyszerűséggel lerombolta a rendszerváltás vívmányait, a sokpárti versengést intézményes, kommunikációs, jogi és egyéb eszközökkel versengés nélküli autoriter, diktatórikus rendszerré alakította. Ez a magyarázat egyes szereplők, különösen Orbán Viktor jelentőségét emeli ki, és figyelmen kívül hagyja azt a társadalmi, történelmi és nemzetközi kontextust, amiben a rendszerváltás végbement. Ez a kontextus pedig, Orbán Viktor ide vagy oda, a kezdettől fogva megnehezítette annak a sokpártrendszernek a kialakítását, ami a rendszerváltó elit ideálja volt. A sokpártrendszer meghonosításának projektje túlságosan optimista volt, mert túl sok tényezőt hagyott figyelmen kívül a rendszerváltó elit.
Az erős állítást számos tény alátámasztja. Érdemes figyelembe venni a nemzetközi kontextust. A rendszerváltás idején az ellenzék nyugatos mintákat kívánt követni, voltaképpen a nyugat-európai modellt akarták Magyarországon alkalmazni. Az új politikai intézményrendszer kialakításakor különösen erős volt a nemzetközi hatás, a legvonzóbb a német sokpártrendszer volt, Magyarországon is ennek kereteit próbálták megteremteni. Első ránézésre tehát mondhatnánk, hogy a nemzetközi kontextus nemhogy kedvező volt a hazai sokpártrendszer számára, hanem kifejezetten ezt a kontextust másolva épült ki, és ehhez adott volt a korabeli európai környezet.
Sokpártiság mint nyugati látszat
Közelebbről megnézve viszont egyértelmű, hogy ez az általánosítás nem tartható. A rendszerváltó elit szeme előtt lebegő sokpártrendszer-ideál inkább ábránd volt, mintsem valós és követhető minta. Igaz, hogy a ’60-as és ’70-es évek nyugatnémet politikáját valóban több (jellemzően 3-5) párt oly versengése jellemezte, ahol egyik szervezet sem nőtt a többi fölé, mindegyik partnerként kezelte a másikat, a döntéseket pedig többszereplős kompromisszumok révén hozták meg. A német minta tehát jogosan szolgálhatott útmutatásként a magyar rendszer kialakítása során, de azt már a legtöbben elfelejtik, hogy ez szinte egyedi példa volt még a hidegháború időszakának Nyugat-Európájában is.
Nagy-Britanniában a kormányzás két nagy párt váltógazdálkodására és mély ellenségeskedésére alapult. Semmiképp sem többpárti kompromisszumok, hanem egy erősen polarizált szekértábor-logika jellemezte. Franciaországban kiemelkedő személyiségek (pl. Charles de Gaulle, Francois Mitterand) dominálták a politikát, a pártok a személyiségek köré szerveződtek, a kompromisszumokat pedig ezek a nagyformátumú vezetők teremtették meg. Említhetjük a skandináv országokat is, ezekben hiába működött számos parlamenti párt, a politikai szervezetek a brit mintához hasonlóan blokkokba rendeződtek. Blokkokon átívelő kooperációról ritkán beszélhettünk, kompromisszumok inkább csak a tömörüléseken belül születtek, így alakult ki egy kvázi-kétpártrendszer. Olaszországban szintén sok párt versengett egymással, de közülük kiemelkedett egy (a Kereszténydemokrata Párt), ami domináns pártként minden választást megnyert, és szinte minden kormányt irányított.
Tulajdonképpen csak a német és az osztrák minta felel meg a rendszerváltó ideálnak, Európában egyébként nagyon ritka és nagyon nehezen utánozható az egymással együttműködni képes, az ideológiai skála széles palettáját lefedő pártok kompromisszumkész, koalíciós kormányzására alkalmas rendszere. De a helyzet még ennél is rosszabb volt a magyar sokpártrendszer szempontjából: a német és osztrák minta, illetve a többi nyugati demokratikus rendszeréppen akkor változott meg drasztikusan, amikor a magyarok le akarták azt másolni. Új típusú pártok jöttek létre (pl. megjelentek a zöldpártok), és a régi rendszer kiemelkedő pártjai ezekkel nem szerettek volna együttműködni; szerették volna megőrizni a hatalmukat. Így váltak a nyugat-európai pártok – Richard Katz és Peter Mair elnevezése alapján – kartellpártokká.
Kartellpártok látszólagos küzdelme
A kartellpártrendszer azt jelentette, hogy a vezető pártok (jellemzően egy szociáldemokrata és egy mérsékelt konzervatív párt) összejátszanak, így az új, számukra kihívást jelentő erők ne kerüljenek a kormányzás közelébe, és egymás között osztozhassanak a hatalmon. A politikai verseny színházzá vált, a nagy pártok közötti különbség minimálissá szűkült, csak azért nem olvadtak eggyé, hogy egymás leváltásával el tudják játszani a demokráciát a választók előtt.
A kartellpártiság volt tehát a rendszerváltás valódi nemzetközi kontextusa, és ennek fényében már nem is meglepő, hogy a ’90-es, majd a 2000-es években ennek mintájára
rossz nyelvek szerint létrejött a „70-30” rendszer, miszerint a két nagy magyar párt ilyen arányban osztotta el egymás között a közpénzeket; kettejük versengése pedig csak ennek az elosztásnak a legitimációjára szolgált,
nem pedig valós, sokpárti politikai küzdelmet jelentett. A kartellpárti értelmezés szerint tulajdonképpen az MSZP és a Fidesz érdeke is az volt az ezredfordulót követően,hogy a kisebb, rivális pártokat maguk alá gyűrjék, és megkérdőjelezhetetlen legyen, hogy a két párt valamelyike kormányoz. Egypártrendszert a demokratikus keretek és látszat fenntartása miatt egyikük sem szándékozott kialakítani, de azt biztosítani akarták, hogy rajtuk kívül senki se férjen közel a kormányzáshoz. Érdekeik ebből a szempontból egybevágtak, és ezért a kettejük közötti versengés csupán látszat volt a közönségnek, hogy megmutassák, Magyarországon éles demokratikus küzdelem van, de a színfalak mögött hallgatólagos megállapodásokat kötöttek egymással, hogy fenn tudják tartani ezt a struktúrát.
Nyitóképünkön az Ellenzéki Kerekasztal tárgyal az MSZMP küldöttségével (Antall József, Szabad György és Orbán Viktor) – Fotó: Bánkuti András