Két év szünet után érhet el a gyengén ellátott hazai térségekbe a nagy e-autó-töltőtelepítési hullám
Év elejétől 2026 végéig több száz új nyilvános EV-töltőt adnak át itthon a nagy EU-s töltőtelepítési pályázatok keretében, de ezek jobbára nem a területi vakfoltokat töltik ki. A következő dömping 2028 végére várható.
A kormány kincstári optimizmusa kifogyhatatlan, akkor is, ha az elektromos autók számának alakulásáról van szó. Bár még csak alig több mint 68 ezer tisztán elektromos járgány rója a hazai utakat, az energiaminisztérium várakozásai szerint számuk 2026-ra 120 ezerre nő. Hogy a sorvadás és a remélt újjáéledés közül merre mozdul itthon a továbbiakban az elektromos járművek jövője, azon is múlik, lesz-e elegendő EV-töltőállomás.
Jelenleg 2811 nyilvános – nem otthoni, kis teljesítményű, hanem nagyobb teljesítményű, engedélyköteles – EV-töltő működik az országban a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) nyilvántartása szerint. Ám ezek közül nem mindegyik elérhető minden EV-tulajdonosnak, a munkahelyi töltők is köztük vannak. Hogy ez mennyire fedi le a járműállomány igényeit, arról a töltők darabszáma önmagában nem mond semmit – vélekedett lapunknak Antalóczy Tibor, a Villanyautósok.hu szaklap főszerkesztője: ennyi töltővel nagyon jól is le lehet fedni az országot, de „ha a 2811 töltőt mind a XIII. kerületbe teszik, az nyilván nem fogja kiszolgálni a borsodi vagy a Balaton környéki EV-használókat”. A rendszer leggyengébb pontja, hogy sok helyen kis teljesítményűek a töltők. Az ország keleti felén egyelőre nincs meg a szükséges teljesítmény egy-egy töltési ponton. A legtöbb modern autó most már 150–200 kilowatt (kW) környékén képes tölteni. A legalább 200 kilowattos töltők az ország keleti részében nagyon-nagyon ritkák. Az ország nyugati részében inkább megfelelő az ellátottság, de darabszámra ott is szükség lesz a bővítésre, ha az eddigi ütemben nő a járműállomány.
A hazai EV-töltők száma megugrott, ám nem feltétlenül az említett vakfoltokon nőttek ki a földből új berendezések. Januárban futott ki ugyanis az EU nemzetközi pályázatának első köre, amelynek keretében az autópályák és főutak mentén lehetett töltőtelepítéseket vállalni. A teljes program idején több száz, legalább 150 kilowattos töltőt telepítenek az országban. A támogatás feltétele volt a 150 kW-os teljesítményminimum mellett az is, hogy a kivitelezők minden helyszínen legalább 600 kilovoltamperes, vagyis kb. 600 kilowattos dedikált hálózati csatlakozást hozzanak létre az új töltőknek.