Kényelem és önkifejezés a közösségi felületeken - az adatvédelem legnagyobb ellenségei
Ma már természetes, hogy saját nevünkkel közlekedünk, teszünk-veszünk a neten, pedig nem volt ez mindig így. Sokan emlékezhetnek még a hosszú regisztrációs folyamatokra, elfelejtett felhasználó-nevekre és jelszavakra, az anonim web időszakára. A Google és a Facebook előretörése azonban mindent megváltoztatott: egyre több helyen regisztráljuk magunkat saját nevünkön; a közösségi oldalak mára egyfajta online útlevélként szolgálnak azonosításunkhoz.
Rényi Balázs a HPS Digital social media stratégája szerint leginkább a közösségi oldalaknak köszönhetjük, hogy az anonim web kora a múlté. „Míg korábban az online identitásunkat nickname-ek sora jelentette, napjainkban csupán azt kell eldöntenünk, mely közösségi média fiókunkkal jelentkezzünk be egy-egy weboldalra vagy éppen mobilalkalmazásba. Sőt, egyre több olyan online szolgáltatás létezik, amelyek nem is használhatóak valós közösségi profilok nélkül.”
Az ún. social login megoldások nem csak megrövidítették a regisztrációs folyamatokat, de átláthatóbb ökoszisztémát is teremtettek. Az Airbnb-hez vagy az Uberhez hasonló közösségi szolgáltatások userei számára a hitelesség és a megbízhatóság kiemelten fontos szempont. A bizalmi viszonyokhoz pedig hozzátartozik, hogy a felhasználók beazonosíthatóak legyenek. Egy Facebook-fiók erre alkalmas, de egy ismeretlen eredetű profil nem.
A jelenség legplasztikusabban talán az online párkeresés terén mutatkozik meg, amely természetéből fakadóan nagyon intim terep. A Tinder népszerűsége részben annak köszönhető, hogy a szolgáltatásra csak Facebook fiókkal lehet regisztrálni, ezáltal a regisztrált profilok mögött valós személyeknek kell állniuk.
A szakember szerint az ilyen típusú megoldások sikere leginkább az emberek kényelmességében keresendő. „Korábban egy regisztráció során sokszor perceket töltöttünk űrlapok kitöltésével, profilképek válogatásával, jelszavak kitalálásával. Ehhez képest összekötni egy szolgáltatást közösségi profilunkkal ma már csak egy kattintásba telik. És ahogy egyre több eszközön netezünk és jelentkezünk be ezekbe az alkalmazásokba, a kényelem és a szinkronizálásra való igény egyre fontosabbá válik” – osztja meg tapasztalatait Balázs.
A kényelem azonban nincs ingyen. Önazonosságunk vállalásával számos third party szolgáltatásnak adunk jogosultságot, hogy személyes adatainkhoz hozzáférjen. A Tinder alapvető működéséhez szükségesek a Facebook fényképeink, és a Spotify is szegényebb lenne, ha nem tudnánk az ismerőseink lejátszási listáit meghallgatni.
A közösségi oldalakon megjelenő önkifejezési igényünket a cégek is beépítik üzleti céljaik elérésébe – ajánlataik személyre szabásába.Naponta osztjuk meg barátainkkal, hol vacsoráztunk, milyen filmet láttunk, mit vásároltunk, hova utaztunk. Ez az attitűd teremtette meg a social media mining fogalmát, amely az adatgyűjtés egyik legkifinomultabb formájává vált, hiszen a szociodemográfiai mutatók mellett a felhasználók személyes érdeklődését és online viselkedését tekinti alapul. Ez azt jelenti, hogy az adatok hatékony felhasználásával és feldolgozásával a cégek minden eddiginél pontosabb képet kaphatnak célközönségükről és ezáltal pontosabban tudnak ajánlataikkal a „kezünk alá dolgozni”.
Ha érdeklik a social media mining további részletei, hallgassa meg Rényi Balázs előadását a HVG Smart Data konferenciáján november 10-én.
Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.