A koronavírus-járvány első hulláma sokakat önként vállalt vagy hatósági karanténba kényszerített, miközben rengeteg iparágban megkongatták a vészharangokat a szinte azonnal érezhető gazdasági visszaesés miatt. Eközben azonban komolyan felpörgött néhány olyan szektor, amelynek kifejezetten jól jött, hogy sokkal több ember tölti otthonában az idejét, mint korábban.
Az egyik ilyen szegmenst az internetes áruházak és boltok jelentették: napjainkra egyébként is jelentősen kibővült az online elérhető árucikkek és szolgáltatások palettája, a járványhelyzet azonban megmutatta, mekkora igény van a gyors és hatékony házhozszállításra.
Nem véletlen, hogy izgalmas időszak zajlik épp a haszongépjárművek piacán, különös tekintettel a kisebb áruszállítókra és kisteherautókra, pickupokra nézve. Lássuk, mire érdemes figyelni, ha olyan vállalkozás indítását fontolgatjuk, amelynek elengedhetetlen része a házhozszállítás, vagy, ha a családi céget évek óta kiszolgáló „igavonó” járművek cseréjén gondolkodunk.
Tiszta motor, tiszta haszon
A haszongépjárművek fenntartói számára az egyik legfontosabb tényező, hogy mibe kerül a fenntartás. Szerencsére napjainkra a technológia már odáig fejlődött, hogy egyáltalán nincs szükség hatalmas benzintemetőkre, az áruszállításhoz sem. Ma már ugyanis nem a motorok lökettérfogata határozza meg a teljesítményt.
Természetesen az is kérdés, hogy egyáltalán belső égésű motorral szerelt járművet válasszunk-e, vagy kezdjünk el kacsintgatni az elektromos autók felé. Ami a jó hír, hogy a korábbi sajtóhírek ellenére ma is kaphatóak olyan gazdaságos, és ami még fontosabb tiszta dízelmotorok, amelyek tökéletesen ki tudják szolgálni a gyakori használatú szállítójárműveket, sőt, ezek az erőforrások dominánsnak számítanak ezen a piacon.
Ugyanakkor a fejlődés nem állhat meg, így egyre népszerűbbek az úgynevezett mild hibrid (MHEV), illetve plug-in hibrid (PHEV) hajtással szerelt haszonjárművek is, amelyek a belső égésű motorok dinamikáját ötvözik az elektromos hajtás megbízhatóságával és környezetkímélő adottságaival.
A Fordnál például már rendelhető MHEV-hajtással, illetve úgynevezett hatótáv-kiterjesztő PHEV-rendszerrel szerelt Transit Custom kisáruszállító, de a főleg városi környezetben működő csomagküldő vagy futárcégek számára a jövőre érkező, tisztán elektromos hajtású Ford Transit BEV is vonzó alternatíva lehet. Utóbbi esetén ugyanis a szervízköltségek jelentős csökkenésével is számolhatnak a vállalkozások, hiszen az elektromos motor kevesebb törődést igényel, nem beszélve az ingyenes parkolással járó anyagi előnyökről.
A méret a lényeg?
Ha haszongépjármű vásárlásán gondolkodunk, a legfontosabb eldönteni, hogy milyen funkciót kell majd betöltenie az új jövevénynek. Ha városi csomagküldő vagy más házhozszállítási szolgáltatásban gondolkodunk, egy kis áruszállító furgon lehet a legjobb döntés, de ha olyan a munkánk, amely megköveteli, hogy időnként elhagyjuk a sík aszfaltot, egy terepjáró képességekkel is alaposan ellátott pickup – például a Ford Ranger – lehet a megoldás.
Persze az sem mindegy, hány embernek kell beférnie a járműbe, egy komplett brigádhoz ugyanis már inkább egy Tourneo Custom kisbuszra vagy olyan egyterűre lehet szükségünk, mint a Ford Tourneo Connect, de a Ford Ranger pickupból is rendelhető szimpla vagy dupla kabinnal szerelt változat.
Mindenképpen mérjük fel, hogy mekkora és milyen rakodótérre van szükségünk: kell-e a dobozos áruszállítók befogadóképessége vagy megelégszünk a már említett pickup – szükség esetén kulccsal zárható – platójával? Természetesen, ha komolyabb mennyiségű árut kell megmozgatnunk, érdemes a kifejezetten ilyen célra tervezett nagyobb áruszállító furgonok, például egy Ford Transit Customra vagy a még nagyobb Ford Transitra bízni a feladatot, amely szűk másfél tonnát (1400 kg) is vidáman elnyel.
Felejtsük el a „melósautót”!
Míg korábban az áruszállítókat és egyéb haszonjárműveket a puritán praktikum szolgálatába állították, a mai kisáruszállítók már a kor összes követelményeinek megfelelnek. Így például egy Ford Ranger pickup is megrendelhető az összes kényelmi felszereléssel és vezetéstámogató rendszerrel, de egy Ford Tourneo Customtól sem idegen a digitális klíma vagy az ülésfűtés, esetleg a kényelmes, állítható gerinctámasszal is felszerelt bőrülés gondolata.
A lehetséges extrák pedig nem állnak meg a beltérnél, a vezetőtámogató rendszerek fejlődésének köszönhetően ugyanis ma már a haszongépjárművekben is lassan szériafelszereltséggé válik, így a sokat vezető profi sofőröknek teljeskörű védelmet nyújthatjuk, az intelligens tempomattól a sávtartó automatikán át a parkolást megkönnyítő 360 fokos kamerarendszerig bezárólag.
A szervizköltségekre is gondoljunk!
A cég megélhetését biztosító járműpark esetén nem mindegy, hogy milyen gyakran kell szervizeltetni az autókat, na meg az sem lényegtelen, hogy mindez mennyibe fog kerülni. Érdemes tehát alaposan átolvasni a teszteket és olyan modellt választani, amelynek megbízhatósága és rendelkezésre állása a lehető legjobban kiszolgálja a vállalkozásunkat.
A cégvezetők, akik nagyon a szívükön viselik a környezet védelmét, a legjobban akkor döntenek, ha néhány korszerű mild hibrid szállítóautó mellett a már említett hatótáv-növelős, tiszta és hatékony benzines plug-in hibrid haszongépkocsikat állítanak cégük szolgálatába.