Invitech
Invitech
Tetszett a cikk?

A Szociális Innováció Alapítvány InDaHouse programja négy éve foglalkozik Miskolc környéki falvakban élő hátrányos helyzetű, zömmel roma gyerekek felzárkóztatásával. Több mint száz önkéntesük személyesen és Skype-on keresztül is tanul velük, illetve már egészen pici kortól kezdve részt vesz a gyerekek korai fejlesztésében. A programot megalkotó és vezető szociális munkással, Benkő Fruzsinával beszélgettünk.

A kutatások szerint a roma gyerekekre ma Magyarországon gyakran jellemző, hogy hatodikos korukban feladják az álmaikat, utána a munka világában legfeljebb a fizikai szolgáltató szektorban tudják elképzelni magukat. Az önök programja mindezt hogyan igyekszik ellensúlyozni?

Benkő Fruzsina: A gyerekek, akikkel az önkénteseink foglalkoznak, az óvodában és az iskolában nagyrészt nem kapják meg azt a tudást, ami lehetővé tenné számukra, hogy később teljes értékű felnőtt életet élhessenek. Például többnyire úgy mennek iskolába, hogy az óvodában nem tanulják meg a színeket, az irányokat és az évszakokat, ahogy tízig sem tudnak elszámolni. Majd az iskolában, ahogy egyre magasabb évfolyamba lépnek, a gyerekek egy részének úgy lesz egyre drámaibb a lemaradása. Hogy meddig jutnak a tanulmányaikban, arra csak részben tudunk hatni, mi inkább abban segítünk nekik, hogy ne teljesen elszigetelve nőjenek fel. Miután a program által vadidegen, zömmel középosztálybeli, többségi társadalomhoz tartozó emberekkel találkoznak, képesek lesznek bízni bennük, ami hatalmas előny lesz számukra a későbbiekben, amikor bekerülnek egy munkahelyre.

Mi okozza a látványos lemaradásokat? Utolérte a pedagógushiány a régiót?

B.F.: Ez sajnos nem csak Borsodban jellemző, az InDaHouse-hoz hasonló programra az ország több száz más pontján is szükség lenne. Szerencsére léteznek hasonló kezdeményezések, ám jóval több kellene. Egy-egy környékbeli iskolában gyakran olyannyira áldatlan állapotok uralkodnak, hogy a tanár például egyszerre három osztálynak tart órát, vagy pedagógusok hiányában a közmunkások vigyáznak a gyerekekre. Arról nem is beszélve, hogy az iskolának jóval több funkcióval kellene rendelkeznie, mint a tananyag átadása. A gyerekek, akikkel mi foglalkozunk, nincsenek ennyire rossz helyzetben. A tanáraik ugyan nagyon el vannak fáradva, nehéz dolguk van, miután többnyire vegyes képességű gyerekekből álló osztályokban kell tanítaniuk.

Mi az, amiben a szociális készségek fejlesztésén túl változást tudnak elérni?

B.F.: Az évek során kialakult adományozási gyakorlatunknak köszönhetően a gyerekek kapnak tanszereket és ruhákat, hogy ne ezen múljon a tanulmányaik sikere. Pont most vezettünk be egy jutalmazási rendszert, amitől azt várjuk, hogy a gyerekek általa képesek lesznek kontrollt szerezni a saját sorsuk felett. Például sokat gyakoroljuk velük a stresszkezelést, vagy azt, hogy egy konfliktushelyzetet hogyan lehet megoldani, illetve beszélgetünk velük arról, hogy a befektetett munkából hogyan lesz eredmény. Általában azt is elmagyarázzuk, hogy egy tantárgyból hogyan lehet javítani, ehhez például megtanulunk átlagot számolni. A kora gyerekkori programunk során pedig a gyerekek születésétől kezdve járjuk a családokat, és fejlesztjük az alapkészségeket. Próbáljuk megelőzni, hogy az iskola ennyire tragikus legyen.

Ezen belül mi a „Skype-kuckó” nevű programjuk küldetése? Online, a távolból is zajlik a korrepetálás?

B.F.: Hétvégente az önkénteseink egy része Borsodba utazik, majd hazamegy, ám ahogy nőtt a programban résztvevő gyerekek száma, úgy lett szükségünk olyan kollégákra, akik online is tudnak segíteni. Az utóbbi években ideiglenes helyszíneken, például az egyik helyi, falusi iskola tantermében működünk. Mivel ugyanott zajlottak a skype-os órák, ahol a többiek tanultak, így a két csoport meglehetősen zavarta egymást. Akkor fogalmazódott meg bennünk, hogy szükségünk lesz egy saját helyre, azon belül is egy olyan szobára, amit kimondottan ezeknek a skype-os foglalkozásoknak szentelünk. A tavalyi adománygyűjtésünk révén, magánszemélyek adományaiból és cégek támogatásaiból nemrég kezdtük el építeni a programnak otthont adó házat.

InnoMax Díj

Idén tavasszal nyolcadik alkalommal rendezték meg Magyarország egyik legnépszerűbb innovációs versenyét. Az Invitech InnoMax Díj ezúttal is a mindennapokat jobbá tévő, a közösségi érdeket is szolgáló innováció elősegítésére fókuszált. Az Invitech a szakmai támogatáson felül pályázatonként 500 ezer és 2 millió forint közötti összeggel jutalmazta a nyerteseket. Nonprofit kategóriában a Szociális Innováció Alapítvány pedig különdíjként, technikai eszközöket kap annak érdekében, hogy megvalósíthassa a pályázatában szereplő Skype-kuckó tervét, amellyel a hátrányos helyzetű gyermekek számára szervezett készségfejlesztő foglalkozásokon távolról is be tudnak majd jelentkezni az önkéntes oktatók. Az Invitech az elnyert különdíj részeként az internetes hálózat kiépítésével és a szükséges IT-eszközök biztosításával segíti az InDaHouse online oktatási munkáját.

Egész pontosan mi történik az említett skype-os foglalkozások során?

B.F.: Először felmérjük, hogy a gyerek miben van lemaradva, elsősorban miben kell fejleszteni. Ezek után a foglalkozásvezetője készít neki egy foglalkozástervet, és ahhoz feladatlapokat. A Skype annyiban más, hogy főként a verbális képességeket és a digitális kompetenciákat tudja fejleszteni. A gyerekeknek szó szerint ablak a világra, amikor például a Kínából bejelentkező önkéntesünkkel beszélgetnek.

Önök mennyiben vonják be a gyerekek családját a programba? Foglalkoznak a szülőkkel is?

B.F.: Valódi, nagy eredményeket leginkább azoknál tudunk elérni, akikkel óvodás vagy még kisebb koruktól foglalkozunk. Ha valaki komoly részképességhiányokkal kerül első osztályba, soha többé nem lesz képes behozni a lemaradásait. A korai fejlesztés a szülők részvételével történik, családról-családra járunk a fejlesztő játékokkal. Indirekt módon próbáljuk megváltoztatni a tanuláshoz és a játékhoz való attitűdöt a szülők részéről. Nem azt mondjuk, hogy ezt nem így kellene csinálni, rossz anya vagy, hanem jókedvűen, a gyerekre figyelve, szeretettel, bíztatva, a pozitív pedagógia eszközeit alkalmazva igyekszünk jó példát mutatni.

Mennyire nyitottak a családok minderre?

B.F.: Míg egyes családok nyitottak, addig mások kevésbé, ám alapvetően a fő szempont az, hogy tudjunk a gyerekkel foglalkozni, haladni. Lehet, hogy a munkával, amit most végzünk, annyit érünk el, hogy azok, akik most kamaszok, nem fognak továbbtanulni, de a gyerekeik már igen. Volt rá példa, hogy beszélgettünk a szülőkkel, mire kiderült, hogy azért nem tudnak segíteni a gyerekeknek a tanulásban, és a házifeladat-írásban, mert nem értik a feladatot.

Melyek a jövőre vonatkozó terveik? Szeretnék esetleg bővíteni a programot?

B.F.: Természetesen szeretném, ha ötven év múlva minden egyes magyar szegregátumban működne egy-egy InDaHouse csoport. Viszont a közelebbi és a reálisabb terveket említve, jelenleg a saját házunk építésén dolgozunk, a falak már állnak, és tető is van felette. Jövő nyárra az a terv, hogy létrehozunk egy közösségi teret, ahol nem csak a helyi fiatalok tudnának egymással találkozni, beszélgetni, programokon részt venni. Most semmiféle, még hasonló intézmény sem működik a környéken. Ezen túl szeretnénk a programot további településekkel bővíteni, és legalább 200 további gyereket bevonni, amihez egy újabb önkéntes csapatot kell az alapokról összeszervezni.  



Az oldalon elhelyezett tartalom az Invitech közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Invitech BrandChannel

Ezek a nagy dolgok: 6 érdekes IoT fejlesztés

Komoly esély van arra, hogy a dolgok internete lesz az a következő nagy dobás, illetve ugrás, ami alapjaiban változtathatja meg azt, hogy miként élünk, dolgozunk. Az IoT egyszerre komplex, ugyanakkor aránylag egyszerűen leírható jelenség, így most a kifejezés és a mögötte lévő logika kibontására teszünk egy remélhetőleg sikeres és szórakoztató kísérletet.