„A legalapvetőbb lakberendezési hiba az egyediség hiánya” – Vörös Kati lakberendezővel beszélgettünk

A szakemberrel – többek között – arról beszélgettünk, hogy miről is szól egy lakberendező munkája, milyen trendeket követnek a magyarok, mit jelent az otthon, és mi történt ugyanitt a karantén alatt.

  • Samsung Samsung
„A legalapvetőbb lakberendezési hiba az egyediség hiánya” – Vörös Kati lakberendezővel beszélgettünk

Vörös Kati a CEU-n szerzett MA diplomát történelemből, majd a University of Chicago-n folytatott PhD tanulmányokat. A saját, majd több barát lakásának sikeres felújítása és berendezése után főállású lakberendező lett. Rendszeresen dolgozik együtt Laza Péterrel, akivel stylistként is vállalnak felkéréseket. Szorosan követi a nemzetközi lakberendezési trendeket és sok inspirációt merít a két világháború közötti és a háború utáni magyar dizájn kiemelkedő alakjainak munkásságából. A Lakáskultúra című magazinban van havi dizájntörténeti rovata.

HVG BrandLab: Mi a tapasztalata, mennyire kísérletezők a magyarok lakberendezésben?

Vörös Kati: A nagy többség egyáltalán nem. A lakáskultúra, ahogy a divat és a popkultúra, egyre homogénebb és ezáltal unalmasabb. Az elmúlt egy-két év biztatóan izgalmas fejleménye e téren, hogy a rendszerváltás után született fiatalok felfedezték az államszocialista korszak modernista építészetét és tárgykultúráját. A szüleik által inkább elfeledni kívánt bútorok, lámpák és kerámiák új életre kelnek a mai enteriőrökben – már egyáltalán nem ironikus gegekként, hanem menő dizájndarabokként.

H.B.: Mik a leguralkodóbb stílusok és trendek ma?

V. K.: Nem annyira klasszikus értelemben vett globális életmódtrendeket – mint a fenntarthatóság – követünk az otthonunk használatában és alakításában. Inkább szűken értelmezett stílustrendek sematikus másolása a jellemző. Arra vágyunk és azt valósítjuk meg, amit sokszor látunk. Ilyen a színtematikus, például türkiz és bézs színben sok méretre gyártott bútorral berendezett lakás, a műanyag stukkós párizsiasan nagypolgárinak képzelt enteriőr vagy a hibásan minimálnak nevezett monokróm jellegtelenség. De alapvetően nem annyira stílusokban, hanem termékekben gondolkodnak az emberek, mint a nagy méretű betonszürke járólap, a dzsungelmintás tapéta, a fekete csaptelep vagy (ál)vidéki konyhabútor. Amelyek természetesen tudnak működni a megfelelő térben, de távolról sem mindenhol. Sajnos kevesen mernek kilépni az ismerős sémákból.

H. B.: Mik a legnagyobb lakberendezési hibák, illetve mi az, ami „tévesen elterjedt” (amiről az emberek azt hiszik, hogy remek megoldás, de valójában nem)?

V. K.: A legalapvetőbb lakberendezési hiba az egyediség hiánya. Ennek oka, hogy sokunkból hiányzik a merészség, a tudatosság, az önismeret és a reflektálás az életmódunkra és a környezetünkre. Nem kérdezzük meg, hogy mi tetszik és miért. Egyszerűen másolunk, és reprodukáljuk az olyan bosszantó hibákat, mint a túl magasra akasztott, általában túl kicsi, ráadásul nem egyedi, hanem tucatnyi enteriőrben visszaköszönő kép; egyetlen random fal tapétázása vagy hangsúlyos színre festése; lábtörlőnek ható, túl kicsi szőnyeg választása a kanapé elé; a gyerekszoba tematikus berendezése, ráadásul a gyerek pillanatnyi érdeklődése alapján; az L alakú kanapé mániákus használata egy kanapé és váratlan fotel kombinációja helyett; a műrégi, antikolt, vidékieskedő bútorok iránti töretlen vonzalom; a garnitúrákban, szettekben való gondolkodás; a nem átgondolt, sokszor süllyesztett szpotos, rejtett ledcsíkos világítás; falszínválasztás úgy, hogy nem festik fel a színmintákat az adott térben – ez soha nem sül el jól.

dizájn: Vörös Kati, styling: Laza Péter, fotó: Gosztom Gergő

H. B.: Mit tanácsolna annak, aki éppen lakásfelújítás előtt áll, sorra nézi (esetleg fontolgatja, hogy lemásolná) a Pinteresten látható csodás enteriőröket, de nem tudja, hol és milyen szempontok alapján kezdje a felújítást vagy akár csak a lakás átrendezését?

V. K.: Felejtse el a Pinterestet. A tervezés, felújítás és berendezés egy összetett folyamat. Ha tud, forduljon szakemberhez, de mindenképpen válassza szét a lakásáról való gondolkodás során a funkciót és az esztétikumot. Ne enteriőrfotókból, hanem a saját életmódjából, tárolási, térrendezési igényeiből induljon ki. Az elsődleges kérdés az legyen, hogy hogyan akar élni, ne az, hogy milyen színt szeretne a falra. Ha a funkciók összessége és a térelrendezés már működik, akkor persze a vizuális harmónia is fontos. Az ehhez szükséges anyagokhoz, textúrákhoz és színekhez pedig – főleg a tervezés kezdetén – egyéb vizuális impulzusok segítségével (például festmények, iparművészeti alkotások, albumok, filmek, utazások vagy történelmi enteriőrök) gyűjtsön benyomásokat.

H. B.: Honnan érdemes inspirálódnunk, ha mi is felújítanánk, de nincsenek pontos elképzeléseink?

V. K.: Sokkal hasznosabb minőségi lakberendezési magazinokat lapozgatni (akár digitálisan), mint a Pinterestet nézegetni, amelynek az algoritmusa ugyanannak a stílusnak a variációit tárja elénk és kontextus és forrás nélkül ömleszti ránk a képeket. A jó magazinok vizuális történeteket mesélnek el és kontextualizálva ábrázolják az enteriőröket. Az én kedvenc lapjaim a World of Interiors, Architectural Digest, Elle Decoration, Livingetc és az Ideat.

H.B.: Az ön számára mit jelent az otthon?

V. K.: Az otthon szerintem önmegvalósítás, kényelem, a környező, egyre gorombább világtól való védettség érzete és – nem szabad elfelejteni – egyre inkább privilégium. Emellett, ahogy már Kaesz Gyula is megírta a huszadik század derekán, az otthon nem egy berendezett kirakat, nem egy kész, statikus valami, hanem az igényeinkkel folyamatosan változó, flexibilis élettér.

H. B.: Miért fontos, hogy a lakásunk leginkább az elképzeléseinknek megfelelően nézzen ki?

V. K.: Elsősorban nem az a cél, hogy a lakásunk így vagy úgy nézzen ki. Az a fontos, hogy az életvitelünkhöz és egyéniségünkhöz passzoljon. Tehát nem is annyira az elképzeléseinket – amiket egyre inkább az Instagram és a Pinterest alakít –, hanem a valós igényeinket és lényünket kellene az otthonunknak tükröznie.

dizájn: Laza Peter és Vörös Kati, fotó: Gosztom Gergő

H. B.: Praktikusságra vagy esztétikára mennek rá inkább az emberek az ön tapasztalata szerint?

V. K.: A közösségi médiában megjelenő rengeteg életmód- és enteriőrfotó jellegéből adódóan az esztétikum, a vizualitás uralja azt, hogy mit gondolunk a lakberendezésről. A praktikum, a térrendezés meglehetősen háttérbe szorult, pedig az a lakberendezési folyamat alapja.

H.B.: Ha a három legfontosabb szempontot kellene mondania, mire kell leginkább figyelnie egy lakberendezőnek?

V. K.: Egyre többen amiatt fordulnak hozzám, mert elveszettnek érzik magukat a vizuális inspirációk tengerében. A lakberendező egyik fő feladata, hogy egy közös kreatív folyamat során segítse nem is megtalálni a megrendelő saját stílusát, hanem megismerni önmagát. Az ügyfél személyiségének és igényeinek megismerése mellett a másik fontos szempont az átalakítandó tér jellegének és építészeti sajátosságainak a tiszteletben tartása. Azaz például ne próbáljunk egy hetvenes évekbeli balatoni nyaralóból mediterrán villát létrehozni. A harmadik szempont a megrendelő segítése abban, hogy időtálló koncepciót és anyagokat válasszon, és elkerülje a gyorsan elfáradó trendeket, például a két év múlva már elavult virágos tapétát vagy mintás csempét.

H. B.: Milyen változásokat hozott a járvány a lakberendezésben (pl. egyre többen állnak neki saját maguk felújítani a lakásukat? ; kevesebb pénzből próbálják-e meg mindezt? stb.)?

V. K.: Szerintem a járvány lakberendezésre gyakorolt hatása el van túlozva. Igaz, hogy az első tavalyi otthonmaradós időszak során sokan ragadtak festőhengert és ültettek a kertben. De ez nem az otthoni élettér újraértelmezése volt, hanem a már régóta halogatott szépítgetés. A motiváció inkább az volt, hogy most van időm, akkor kifestem a nappalit, vagy, ha már nem tudok elutazni, akkor berendezem a teraszt. Ez inkább hasonlított a gyorsan lecsengett otthoni kenyérsütési hullámhoz, mint egy paradigmaváltáshoz.

H. B.: Lakberendezőként mit tart nagy kihívásnak a munkájában, mi az, amit szívesen kipróbálna, de még nem volt rá alkalma?

V. K.: Talán a két legnagyobb kihívás a minőségi idő és a profi kivitelező megléte. A lakberendezés ideális esetben egy igen hosszú, kreatív folyamat a megrendelő részvételével. Ez az első dolog, amit elmagyarázok a leendő ügyfeleimnek. Vannak, akiknek ezt nehéz elfogadni, mert pár hét alatt szeretnének kész terveket bevásárlólistával a lakás egyszeri megnézése és néhány általuk gyűjtött inspirációs fotó alapján. Én ilyen megbízást nem vállalok el. Tehát a kommunikáció az egyik kulcsa a sikeres lakberendezésnek, amelynek folyamán az is kiderül, hogy összeillünk-e. Mivel ez egy meglehetősen intenzív, bizalmi kapcsolat, fontos, hogy mindkét oldal időben képes legyen kimondani, ha azt érzi, hogy nem működik a dolog. Nincs igazán olyan, amiről azt érzem, hogy még nem tudtam kipróbálni. Amire viszont nagyon vágyom, az az, hogy tényleg csak a lakberendezésre tudjak koncentrálni, és ne kelljen a sokszor idegtépően frusztráló és lélekölő kivitelezést is koordinálnom.

Mostantól nálunk is elérhetők a Samsung Bespoke sokoldalú, személyre szabható hűtőszekrényei, melyek kiemelkedő tárolókapacitást, hűtési teljesítményt és kényelmes használatot kínálnak. A Bespoke alulfagyasztós hűtői teljesítményük mellett egyedi színvilágukkal is kitűnnek a konyhák átlagos berendezési tárgyai közül. A jellegzetes pasztellárnyalatokban érkező kiegészítőkkel a felhasználók maguk tervezhetik meg a hűtőt úgy, hogy az illeszkedjen a lakás belső teréhez. Az elegáns, letisztult kialakítású készülék cserélhető ajtólapjával és a saját tárolási igényeinknek megfelelően alakítható belső rekeszeivel sokféleképpen használható, és a legtöbb helyiség berendezéséhez hozzáigazítható a megjelenése.

Mostantól nálunk is elérhetők a Samsung Bespoke sokoldalú, személyre szabható hűtőszekrényei, melyek kiemelkedő tárolókapacitást, hűtési teljesítményt és kényelmes használatot kínálnak. A Bespoke alulfagyasztós hűtői teljesítményük mellett egyedi színvilágukkal is kitűnnek a konyhák átlagos berendezési tárgyai közül. A jellegzetes pasztellárnyalatokban érkező kiegészítőkkel a felhasználók maguk tervezhetik meg a hűtőt úgy, hogy az illeszkedjen a lakás belső teréhez. Az elegáns, letisztult kialakítású készülék cserélhető ajtólapjával és a saját tárolási igényeinknek megfelelően alakítható belső rekeszeivel sokféleképpen használható, és a legtöbb helyiség berendezéséhez hozzáigazítható a megjelenése.

 

A borítókép forrása: Gosztom Gergő (dizájn: Vörös Kati, styling: Laza Péter)

A Samsung Electronics innovatív ötleteivel és technológiáival inspirálja a világot és formálja a jövőt. Elköteleztük magunkat amellett, hogy olyan fejlesztéseket, folyamatokat és termékeket hozzunk létre, amelyek új, izgalmas távlatokat nyitnak, és egy még teljesebb életre teremtenek lehetőséget.