Elárulta a túlélés 3 titkát a 100 éves magyar sikercég tulajdonosa

Bár van néhány száz évet megélt vállalkozás a világon, olyan kevés, amely indulásától kezdve ugyanazzal a profillal működik. Az 1916-ban indult Jármű Zrt. tulajdonosát kérdeztük a hosszú fennállás titkáról, kihívásairól és a jövőről.

Elárulta a túlélés 3 titkát a 100 éves magyar sikercég tulajdonosa

A XV. kerületben lévő gyár bemutatócsarnokán büszkén vezet végig Forgács József, a cég többségi tulajdonosa, aki 1986-tól egészen 2012-ig vezette igazgatóként a vállalatot. Azóta fiának adta át a stafétát, de minden nap bejár dolgozni, mert, ahogy ő fogalmaz: „azt hiszem még mindig tudok segíteni”. A rögtönzött bemutatón olyan fejlesztéseket láthatok, amelyek a MÁV személyvonat szerelvényeihez képest az űrtechnológiát képviselik. Ami kívülről csak egy kalaptartó, abban van wifi router, a kinti hőmérséklethez és a napszakhoz alkalmazkodó világítás, olvasólámpa, ledes kijelző…

Forgács József

A jövőben a cég azt akarja elérni, hogy egy vasúti kocsit teljesen fel tudjon szerelni, ne „csak” alkatrészeket szállítson be. A társaság jelenleg a fővárosban és Tiszavasváriban készít vasúti személykocsikhoz belső szerelvényeket – ahogyan tette ezt 101 évvel ezelőtt is. Bár az akkori profil, amely főleg kisebb alkatrészek gyártásából állt (például: kilincsek, hamutartók) „némiképp” bővült: ma már az ajtókat, ablakokat azok korszerű vezérlésével, mozgatástechnikájával együtt, valamint poggyásztartókat, információs paneleket, üveg válaszfalakat és burkolatokat szállítanak a világ minden tájára.

A szürkeállomány a titok

„A legjobb beruházás mindig a fejlesztés” – mondja a cég tulajdonosa, Forgács József. „És ez nem csak a technológia újításokban merül ki. Nekünk például annyi fejlesztőmérnökünk van, mint a Siemensnek a krefeldi központjukban. Ez egy ekkora cégnél túlméretezett persze, de mi mindig a szürkeállományban hittünk.” A 100 éves cégnek a ’94-es privatizáció után döntenie kellett. A magyar partnerek, akiknek szállítottak, szép lassan eltűntek, a nagy multikkal pedig árban nem tudták felvenni a versenyt. A kiút tehát a minőség és határidők precíz betartása volt. Ez pedig kifizetődött.  Ugyanis ma már Európa összes fontos vasúti programjában részt vesznek, beszállítói a legnagyobb nemzetközi cégeknek, mint a Siemens, az Alstom, a Bombardier vagy a német állami vasút, és tavaly már 3,5 milliárd forintos árbevételt értek el. Ebből egyébként az export 99,6 százalék. „A Siemensnek 36 ezer beszállítója van és mi mindig a top 20-ban vagyunk” – teszi hozzá Forgács József.

Meg kell fizetni a kulcsembereket

 Ma sokan panaszkodnak, hogy nincs elegendő munkaerő, de Forgács József nem küzd ezzel a problémával: „A hazai környezetben az élbolyban kell tartani a fizetéseket, főként a kulcspozíciókat betöltő embereknél. Meg kell őket fizetni és akkor meg kell velük szerettetni a kötött munkaköröket.” A minőség, megbízhatóság, határidő hármasa minden termelővállalatnak biztosíthatja az életben maradást, sőt a profitábilis működést a multik diktálta árharccal szemben.

Finn elektronika a magyar vagonokban

Noha a Járműszerelvény Gyártó Zrt.-nek alapjában véve nincs oka panaszra, mégis szembe kell nézniük néhány nehézséggel a hazai környezetben. „Nagy probléma, hogy nem tudunk itthon semmit kipróbálni és alig akad magyar beszállítónk” – mondja Forgács. Még a hazai vagonokba is finn elektronika kerül, mert itthon nincs olyan gyártó, aki megfelelne az előírásoknak. A szabványok pedig nagyon szigorúak a vasútnál. Képzeljük csak el, hogy két, 260 kilométer/órával egymás mellett elszáguldó vonat ablakai az alagúthatás miatt centiket mozdulnak el. Ha ezek nem megfelelő alapanyagból vagy nem megfelelő gumírozással készülnek, az akár életekbe is kerülhet. „Az új fejlesztések kipróbálására nincs itthon egy labor vagy kutatóközpont. Pedig szükség lenne rá, talán több magyar cég kedvet kapna. Mi is gondolkozunk egy hasonló létrehozásán, de egyelőre nem határoztuk el magunkat.”

Jármű Zrt.
Finn elektronika a magyar vagonokban

Noha a Járműszerelvény Gyártó Zrt.-nek alapjában véve nincs oka panaszra, mégis szembe kell nézniük néhány nehézséggel a hazai környezetben. „Nagy probléma, hogy nem tudunk itthon semmit kipróbálni és alig akad magyar beszállítónk” – mondja Forgács. Még a hazai vagonokba is finn elektronika kerül, mert itthon nincs olyan gyártó, aki megfelelne az előírásoknak. A szabványok pedig nagyon szigorúak a vasútnál. Képzeljük csak el, hogy két, 260 kilométer/órával egymás mellett elszáguldó vonat ablakai az alagúthatás miatt centiket mozdulnak el. Ha ezek nem megfelelő alapanyagból vagy nem megfelelő gumírozással készülnek, az akár életekbe is kerülhet. „Az új fejlesztések kipróbálására nincs itthon egy labor vagy kutatóközpont. Pedig szükség lenne rá, talán több magyar cég kedvet kapna. Mi is gondolkozunk egy hasonló létrehozásán, de egyelőre nem határoztuk el magunkat.”

 Az oldalon elhelyezett tartalom az Erste Bank Hungary megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Szeretne Ön is megtakarításokkal hozzájárulni kitűzött céljai eléréséhez? Fontosnak tartja, hogy a váratlan helyzetek ne érjék anyagilag felkészületlenül? Az Erste Future Befektetési Program mindenkinek személyre szabott, az élethelyzetének megfelelő megoldást kínál, mindezt kötöttségek nélkül.
Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.