Így nem zavar sok vizet a Föld bolygónak – 8 érv, hogy miért érdemes hibridbe ülni

A klímaváltozás hatásait már most is érzékeljük, ha pedig nem szeretnénk vagy nem tudunk lemondani az autós közlekedésről, egy hibrid jármű az, amellyel a legtöbbet tehetjük a környezetért.

  • Magyar Suzuki Zrt. Magyar Suzuki Zrt.
Így nem zavar sok vizet a Föld bolygónak – 8 érv, hogy miért érdemes hibridbe ülni

A hibrid autózás ma már nem számít újdonságnak, de talán sokan meglepődnek, ha eláruljuk, hogy az első hibrid járművek már bőven elmúltak százévesek, mivel az első vegyes meghajtású autót maga Ferdinand Porsche fejlesztette ki, még 1900-ban, amikor a Lohner kocsigyár alkalmazásában állt. A Mixte nevű jármű négykerék-meghajtású volt, amelyet ugyanabban az évben a párizsi világkiállításon csodálhatott meg a közönség.

Ma természetesen már lényegesen fejlettebb hibridekkel találkozhatunk az utakon, már nyoma sincs a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején piacra dobott hibridek „kísérleti”, buborékautó-szerű kinézetének. Ma már ugyanúgy vásárolhatunk városi terepjárót vagy épp családi egyterűt hibrid meghajtással, sőt, válogathatunk is, hogy „mezei”, úgynevezett öntöltő hibriddel vagy konnektorra, töltőre csatlakoztatható, úgynevezett plug-in hibrid (PHEV) változattal suhanunk az úton. De lássuk, milyen indokok szólnak a hibrid autók megvásárlása mellett!

1. Elmegy a világ végére és még tovább

A teljesen elektromos üzemű autókkal szemben a hibridek legnagyobb előnye a rugalmasság, vagyis hogy nem vagyunk a töltőhálózathoz láncolva, nem kell aggódva nézegetni a hátralévő kilométereket, ha fogytán az üzemanyag. A hibridek ugyanis az elektromos meghajtás mellett robbanómotorral is fel vannak szerelve, így, ha nagyon megszorulnánk, az első benzinkútnál máris feltankolhatunk, és ismét útnak indulhatunk.

A hibrid autók azonban igen hatékonyan képesek csúcsra járatni az autó hatótávját, hiszen a benzines motor energiáját nem pazaroljuk el fékezéssel, mivel az ilyenkor hőenergia formájában távozó mozgási energiát a hibrid rendszer visszanyeri és elektromosság formájában tárolja. Így gázadásnál a motor teljesítményét növeli, vagy ha úgy tetszik, csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.

A mai hibrid technológia már olyan fejlett, hogy akár egy nagyobb karosszériájú autó étvágyát is le lehet szorítani, akár városi használatban is 6 liter alá. Egy kisebb hibriddel pedig az 5 liter környéki, vagy az alatti fogyasztás sem elképzelhetetlen.

2. Ingyen parkolhat

A hibrid autókhoz – pontosabban azokhoz az autókhoz, amelyek bizonyos távolságot képesek tisztán elektromos üzemben megtenni – jár a zöld rendszám, amellyel mentesülünk a parkolási díj, de a súlyadó megfizetése alól is. A tölthető (plug-in) hibrideket pedig ingyenesen feltölthetjük az utcai töltőkről, így, ha ügyesen mozgunk, még több üzemanyagot meg tudunk spórolni.

3. Nem kell hozzá újratanulni a vezetést

Az elektromos autók viselkedését és fogyasztását is meg kell szokni, ki kell ismerni. Az elektromos autóknál ugyanis azonnal rendelkezésre áll a teljes nyomaték, így szinte már ijesztően tudnak gyorsulni, ami viszont szokatlan lehet annak, aki még sosem vezetett előtte ilyen járművet. Ez az extra nyomaték akár egy piros lámpától elindulva is képes megtréfálni a vezetőket, mivel nem nehéz kipörgetni az autó kerekeit, ha pedig saras vagy havas útra tévednénk, az elektromos autóval sokkal könnyebb „elkaparni”.

Ezzel szemben egy hibrid a robbanómotoros autókra jellemző vezetési élményt kínál, azzal a különbséggel, hogy az elektromos rásegítés miatt könnyebben, jobban gyorsul, mint a tisztán benzines vagy dízel változatok. A kezelésük is nagyon hasonló, legfeljebb csak néha tűnik fel, hogy nem halljuk a motor hangját.

4. Kíméli a környezetet

A kompakt hibridek átlagosan 10 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt pöfögnek ki, mint a robbanómotoros járművek. Minél nagyobb az autó, ez az arány annál nagyobb: a középkategóriás autóknál 15, a városi terepjáróknál 19, míg a nagyméretű terepjáróknál akár 21 százalék is lehet.

Míg az elektromos autókba töltött energiát – legalábbis Magyarországon – jó eséllyel nem megújuló energiaforrásból állítják elő, azok esetében a szennyezés nem tűnik el, csupán áthelyeződik. A hibrid autókkal azonban az elektromos energiát saját mozgásunkból tudjuk fedezni, így ehhez nem kell feltétlenül töltőre csatlakozni.

Emellett pedig, a már említett üzemanyaghatékonysággal a hibridek az összes járműfajtát tekintve egyenesen verhetetlenek, illetve – az elektromos autókkal ellentétben – nagyobb sebességnél, autópályán sem kell visszavenni a sebességből, hiszen a benzinmotornak köszönhetően tarthatjuk a tempót a többiekkel.

A hibrid autók szinte mindegyikében található már a környezetkímélőbb városi közlekedést segítő, úgynevezett start/stop rendszer, amely például a pirosnál állva automatikusan leállítja a motort, míg a zöld jelzésnél – ha felemeljük a lábunkat a fékről, vagy ha lenyomjuk a gázpedált – az erőforrás pillanatok alatt újra életre kel és száguldhatunk is tovább.

5. Kevesebb időt (és pénzt) visz el a szerviz

Amióta a hibrid autók megjelentek, jóval megbízhatóbbnak bizonyulnak a hagyományos változatoknál. A szervízköltség is alacsonyabb, és a karbantartással is kevesebbet kell foglalkozni, mint a tisztán benzines vagy dízel járművek esetében.

6. Értékálló befektetés

Az ökölszabály szerint, ha egy új robbanómotoros autóba beülünk, abban a pillanatban elbukjuk a kocsi értékének körülbelül 30 százalékát, ahogy kihajtunk vele a szalonból. A hibridek ezzel szemben kiválóan tartják az értéküket, így jóval kevesebb veszteséggel számolhatunk, ha idővel szeretnénk tovább értékesíteni kiszolgált járművünket.

+1 Zöldebb vezetésre tanít

A legtöbb hibrid autóba kerül valamiféle vezetéstámogató rendszer, amely jelzi, hogy éppen mennyi energiát használunk az elektromos, illetve mennyit a robbanómotorból. Bár apróság, de idővel ez komolyan képes befolyásolni a vezetési stílusunkat, és óhatatlanul is a környezet- és pénztárcakímélőbb, takarékosabb vezetésre ösztönzi a sofőröket.

+2 Modern motor, modern belső

A hibridek a technológia csúcsát jelentik, ezért a legtöbb gyártó szereti igazán vonzó csomagban adni ezeket az erőforrásokat. Vagyis a hibrid autókban jó eséllyel egy csomó praktikus és modern extrát is találhatunk vagy rendelhetünk, a tolatókamerától a parkolássegítő rendszeren át az olyan vezetéstámogató asszisztensekig, mint az adaptív tempomat, a sávtartó automatika vagy épp a baleseteket megelőző automata fékrendszer.

Szintet lépett a Suzuki

A Suzuki egyes modelljei – az SX4 S-Cross és a Vitara – esetében 2020-ban áttér a hibrid rendszerek gyártására. A népszerű városi terepjáró és kompakt crossover mellett azonban a Suzuki Swift és a Suzuki Ignis már elérhető a Suzuki Hybrid 12V rendszerű hajtással.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Suzuki Zrt. megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.