1989-ben jöttek Magyarországra, de 30 év után változásra volt szükségük
Két cég hatékony együttműködésének alapja a bizalom, amit az eredmények igazolnak a legjobban. Így van ez az elektronikai gyártással, szolgáltatással foglalkozó ZOLLNER Kft. és a szállítmányozási megoldásokat kínáló Liegl & Dachser esetében is.
A Zollner vállalatcsoport négy kontinensen, 24 telephelyen, közel 13.000 alkalmazottal egyszerre működik komplex mechatronikai szolgáltatóként és flexibilis családi vállalkozásként. A vállalatot 1965-ben alapította Manfred Zollner a bajorországi Zandtban. A Zollner ma a világ 15 legnagyobb EMS-szolgáltatója (Electronics Manufacturing Services) között van, Európában pedig az első helyen áll. A cég olyan üzletágakban van jelen, mint az ipari elektronika, a vasúttechnika, az autóipar, az orvoselektronika, a légiközlekedés, a méréstechnika és az információtechnika (IT).
A németországi Zollner Elektronik 1989-ben Magyarországon, Vácon alapította meg első külföldi telephelyét. A magyar leányvállalat kezdetben induktív elemek gyártásával foglalkozott, majd a cég évről évre igen dinamikus növekedést mutatott, így egyre komplexebb, összetettebb vevői igények teljesítésére nyílt lehetőség. A vállalat az elektronika mellett az autóipar és a mechanika üzletágakban is megkezdte a tevékenységét, németországi minta alapján. A váci telephely mellett, 2001-ben egy kizárólag lemezmegmunkálással foglalkozó gyáregységet alapítottak a Nógrád megyei Szügyön. A ZOLLNER Kft. jelenleg a két telephelyen közel 3.000 dolgozót foglalkoztat.
Az elmúlt évtizedek során is jól bevált a stratégia, hogy a Zollner vállalatcsoport egyszerre több szektorban is jelen van, ami most is átsegítette a céget a Covid okozta válsághelyzeten.
"Az üzletágainkat sújtó alkatrészhiány, a szállítási idők és a költségek drasztikus megnövekedése mind hatással voltak cégünk mindennapjaira" – mondta Ógl József ügyvezető.
"A beszerzési lehetőségeket az elmúlt három évben a kínálati oldal szereplői alakították. Ügyfeleinkkel szorosan együttműködtünk az alternatív beszerzési források feltárása érdekében, nem ritkán csak brókereken keresztül jutottunk alapanyaghoz. Az autóipari szektorban már a szükségesnél lényegesen alacsonyabb mennyiségekre – kiemelkedően magas beszerzési árak mellett is – azonnali beszerzést kellett indítanunk a gyártás alapanyag-ellátásának biztosítása érdekében. A gazdaság folyamatos változása különböző mértékben befolyásolta az egyes üzletágak forgalmát, de céges szinten ezek hosszabb távon kiegyenlítődtek. Folyamatosan működtünk a pandémia alatt is, melyet az alapanyag rendelkezésre állása szerinti gyártásszervezéssel, a gyártó részlegek közötti átjárhatósággal, a munkaerő gyors, hatékony, de biztonságos átcsoportosításával tudtunk biztosítani" – mesélte a viszontagságos időkről a szakember.
A cég elektronikai bérgyártással foglalkozik, saját márkás termékei nincsenek. Az ellátási, illetve szállítási piac alakulásának állandó figyelemmel kísérésével, a kiválasztott logisztikai szolgáltatókkal való szoros együttműködéssel sikerült még ebben a kihívásokkal teli időszakban is megtalálni a vállalat és a megrendelők számára optimális megoldásokat. A szakmailag korrekt és kompetens érvelésnek köszönhetően a felmerülő többletköltségeket a megrendelők felé érvényesíteni lehetett, amelyben közrejátszott a magas színvonalú, vevőközpontú, hatékony kommunikáció is.
"A Zollner mint gazdasági szereplő életében a magas minőségi követelmények és az optimális ár-teljesítmény arány elérése mellett kiemelkedő szerepet kap a hosszú távú partnerkapcsolat kiépítése, ami igaz mind a megrendelői, mind a szállítói oldalra" – mondta Huttora Katalin, a vállalat szállítási logisztika szakterületének globális folyamatfelelőse.
Ezen irányelv mentén választják ki logisztikai partnereiket is. A szállítmányozók pályáztatásáért és kiválasztásáért a teljes vállalatcsoportra vonatkozóan a magyarországi telephely felelős.
"A legutóbbi globális tender során, a közúti gyűjtőszállítás területén kiemelt figyelmet helyeztünk a szolgáltatási színvonal növelésére. Célunk volt a tervezhetőbb és rövidebb szállítási idő és a gyűjtőszállításban elkerülhetetlen átrakás ellenére sérülésmentes árukezelés elérése" – mondta Huttora Katalin.
"A háromkörös kiválasztás során végül két Zollner telephely esetében is a Dachser mellett döntöttünk. Figyelembe vettük azt a tényt is, hogy a nem általunk fizetett gyűjtős fuvarok jelentős része a Dachseren keresztül érkezik cégünkhöz, bizonyítva, hogy az elektronikai szállítók többsége elégedett a Dachser-csoporttal" – tette hozzá Huttora Katalin. A Liegl & Dachser számára szintén kedvező volt ez a döntés, hiszen a megnövekedett szállítási volumennel jobb gépjármű-kihasználtságot tudtak elérni. A két cég közötti együttműködés 2021 májusában kezdődött.
"Bár a szolgáltatás magasabb árszínvonalú, beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A belső és a külső ügyfeleink is elégedettek a szolgáltatás minőségével. A megbízható, tervezhető szállítási időnek és az árusérülések drasztikus csökkenésének köszönhetően ma már nemcsak a beszerzési logisztikában, hanem a disztribúciós logisztikában is használjuk a gyűjtő szolgáltatást. Sőt, a beszerzési logisztikában a részrakós küldemények egy részét átirányítottuk a gyűjtő szállítmányozás területére, kompenzálva ezzel a magasabb árszínvonal okozta negatív hatást" – mondta el a szakember.
A szállítási időkkel kapcsolatban igen hasznos a Liegl & Dachser által kínált többféle szolgáltatási opció (pl. targoflex, targospeed). Az áru sürgősségének megfelelően, előre fixált árakon, gyors döntéssel választható a megfelelő alternatíva.
Külön kiemelendő a Dachser Procurement Logistics szolgáltatása, amely egy olyan technikai megoldást nyújt a beszerzési logisztikában résztvevők számára, amelynek keretében egyszerűbbé és adatminőség szempontjából megbízhatóvá válik a fuvarmegbízások kezelése. A folyamatban részt vevő összes szereplő részére teljes az átláthatóság és az információáramlás az árubeszerzéstől egészen a gyártó raktáráig történő leszállításig. Kevesebb a hibázási lehetőség, a fuvardíjfizető által korlátozható a választható szolgáltatási típusok köre, hogy csak a lényegesebb elemeket emeljük ki.
"Közúti gyűjtő szolgáltatást használó szállítóink száma közel 300, mára már ezen cégek 30 százaléka eredményesen használja a Dachser Procurement Logistics rendszert. A bevezetéskor azokra a szállítókra összpontosítottunk, ahol legalább évi 6-10 beszállítással számolhatunk" – mondja Huttora Katalin.
A Procurement Logistics vívmánya, hogy a feladó automatikusan feladhatja a küldeményt, anélkül, hogy külön értesítenie kellene a címzettet, vagy a címzettnek külön foglalkoznia kellene a fuvarszervezéssel. Ezzel ellentétben sok hazai importáló cégnek akár egyenként, megrendelésenként meg kell szerveznie minden, a feladó által készre jelentett import áru szállítását. A Dachser szolgáltatásával így a fuverszervezés akár teljesen automatizálható.
A gyűjtőforgalomban a feladó berögzíti a megbízást a Dachser e-Logistics online felületén, amiről automatikus értesítést kap a beszállítási címhez tartozó Dachser telephely. A beszállító által megjelölt napon az illetékes Dachser telephely begyűjti a küldeményt a feladótól, majd a Dachser nemzetközi gyűjtőhálózatán keresztül továbbítja azt a kiszállítást végző telephely részére. Menetrendszerűen, a megbízás feladásától követően rövid időn belül a küldeményt leszállítják a Zollner részére.
Gyakori eset, hogy az áru készre jelentése után a kamion az áru összekészítésének hiányában mégsem tudja elszállítani az árut. Az ezekhez hasonló esetek kiküszöbölését is nagyban elősegíti a Dachser fejlesztése, amivel pénzt, időt, és energiát takaríthatunk meg, és extra költséget is elkerülhetők.
A Dachser Procurement Logistics esetében a legfontosabb tudnivaló, hogy a teljes automatizmusra és átláthatóságra helyezi a hangsúlyt: minden részt vevő félnél, a feladónál, valamint a Dachser feladó és címzett telephelyeinél. Így a logisztikai szervező és a címzett is ugyanazokat a track&trace információkat látja, a legelső mozzanattól kezdve, onnan, hogy a feladó az e-Logistics alkalmazásban rögzít egy szállítást.
Azon kívül, hogy a fuvarszervezéssel kapcsolatos teendőket részben a beszállítók végzik, az előnyök közé sorolható még a fuvarszámla ellenőrzéskor felmerülő vitás tételek csökkenése, illetve ezek számlakiállítás előtti tisztázása. Köszönhetően a két cég közötti hatékony együttműködésnek, a Liegl & Dachser számlázási rendszere egyedileg, a Zollner igényeire fejlesztett adatokat szolgáltat, így a számlaellenőrzés szinte teljesen automatizálttá vált.
"A Dachser eLogistics platform által nyújtott nyomonkövethetőség is lényegesen egyszerűbbé tette az ügyletben részt vevő partnerek kommunikációját. A tracking információk integrálva lettek a Zollner saját fejlesztésű Transport Management rendszerébe" – mondta Huttora Katalin.
„Kollégáink folyamatosan dolgoznak a rendszer továbbfejlesztésén, de az elkövetkező időszakban elsősorban az elmúlt három év turbulens szállítmányozási piaca okozta nehézségeken szeretnénk túllépni, a folyamatokat stabilizálni és a szállítási logisztikával kapcsolatos stratégiánkat az új körülményekhez és követelményekhez igazítani” – tette hozzá Huttora Katalin.
A jövőbeli terveink között szerepel a partneri együttműködés továbbfejlesztése. A közös problémamegoldás és a taktikai együttműködés szintjén túl a célunk a stratégiai szintű kooperáció, a közös értékteremtés. A Liegl & Dachserben egy olyan partnerre találtunk, akivel a szervezeti összehangoltság, a folyamatcentrikus, értékteremtő szemléletmód, a partnerek közti bizalom még sok lehetőséget kínál a következő évekre" – fogalmazott Huttora Katalin.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Liegl & Dachser megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.