BrandLab
BrandLab
Tetszett a cikk?

Két cég hatékony együttműködésének alapja a bizalom, amit az eredmények igazolnak a legjobban. Így van ez az elektronikai gyártással, szolgáltatással foglalkozó ZOLLNER Kft. és a szállítmányozási megoldásokat kínáló Liegl & Dachser esetében is.

A Zollner vállalatcsoport négy kontinensen, 24 telephelyen, közel 13.000 alkalmazottal egyszerre működik komplex mechatronikai szolgáltatóként és flexibilis családi vállalkozásként. A vállalatot 1965-ben alapította Manfred Zollner a bajorországi Zandtban. A Zollner ma a világ 15 legnagyobb EMS-szolgáltatója (Electronics Manufacturing Services) között van, Európában pedig az első helyen áll. A cég olyan üzletágakban van jelen, mint az ipari elektronika, a vasúttechnika, az autóipar, az orvoselektronika, a légiközlekedés, a méréstechnika és az információtechnika (IT).

A németországi Zollner Elektronik 1989-ben Magyarországon, Vácon alapította meg első külföldi telephelyét. A magyar leányvállalat kezdetben induktív elemek gyártásával foglalkozott, majd a cég évről évre igen dinamikus növekedést mutatott, így egyre komplexebb, összetettebb vevői igények teljesítésére nyílt lehetőség. A vállalat az elektronika mellett az autóipar és a mechanika üzletágakban is megkezdte a tevékenységét, németországi minta alapján. A váci telephely mellett, 2001-ben egy kizárólag lemezmegmunkálással foglalkozó gyáregységet alapítottak a Nógrád megyei Szügyön. A ZOLLNER Kft. jelenleg a két telephelyen közel 3.000 dolgozót foglalkoztat.

Az elmúlt évtizedek során is jól bevált a stratégia, hogy a Zollner vállalatcsoport egyszerre több szektorban is jelen van, ami most is átsegítette a céget a Covid okozta válsághelyzeten.

"Az üzletágainkat sújtó alkatrészhiány, a szállítási idők és a költségek drasztikus megnövekedése mind hatással voltak cégünk mindennapjaira" – mondta Ógl József ügyvezető.

"A beszerzési lehetőségeket az elmúlt három évben a kínálati oldal szereplői alakították. Ügyfeleinkkel szorosan együttműködtünk az alternatív beszerzési források feltárása érdekében, nem ritkán csak brókereken keresztül jutottunk alapanyaghoz. Az autóipari szektorban már a szükségesnél lényegesen alacsonyabb mennyiségekre – kiemelkedően magas beszerzési árak mellett is – azonnali beszerzést kellett indítanunk a gyártás alapanyag-ellátásának biztosítása érdekében. A gazdaság folyamatos változása különböző mértékben befolyásolta az egyes üzletágak forgalmát, de céges szinten ezek hosszabb távon kiegyenlítődtek. Folyamatosan működtünk a pandémia alatt is, melyet az alapanyag rendelkezésre állása szerinti gyártásszervezéssel, a gyártó részlegek közötti átjárhatósággal, a munkaerő gyors, hatékony, de biztonságos átcsoportosításával tudtunk biztosítani" – mesélte a viszontagságos időkről a szakember.

A cég elektronikai bérgyártással foglalkozik, saját márkás termékei nincsenek. Az ellátási, illetve szállítási piac alakulásának állandó figyelemmel kísérésével, a kiválasztott logisztikai szolgáltatókkal való szoros együttműködéssel sikerült még ebben a kihívásokkal teli időszakban is megtalálni a vállalat és a megrendelők számára optimális megoldásokat. A szakmailag korrekt és kompetens érvelésnek köszönhetően a felmerülő többletköltségeket a megrendelők felé érvényesíteni lehetett, amelyben közrejátszott a magas színvonalú, vevőközpontú, hatékony kommunikáció is.

"A Zollner mint gazdasági szereplő életében a magas minőségi követelmények és az optimális ár-teljesítmény arány elérése mellett kiemelkedő szerepet kap a hosszú távú partnerkapcsolat kiépítése, ami igaz mind a megrendelői, mind a szállítói oldalra" – mondta Huttora Katalin, a vállalat szállítási logisztika szakterületének globális folyamatfelelőse.

Ezen irányelv mentén választják ki logisztikai partnereiket is. A szállítmányozók pályáztatásáért és kiválasztásáért a teljes vállalatcsoportra vonatkozóan a magyarországi telephely felelős.

"A legutóbbi globális tender során, a közúti gyűjtőszállítás területén kiemelt figyelmet helyeztünk a szolgáltatási színvonal növelésére. Célunk volt a tervezhetőbb és rövidebb szállítási idő és a gyűjtőszállításban elkerülhetetlen átrakás ellenére sérülésmentes árukezelés elérése" – mondta Huttora Katalin.

"A háromkörös kiválasztás során végül két Zollner telephely esetében is a Dachser mellett döntöttünk. Figyelembe vettük azt a tényt is, hogy a nem általunk fizetett gyűjtős fuvarok jelentős része a Dachseren keresztül érkezik cégünkhöz, bizonyítva, hogy az elektronikai szállítók többsége elégedett a Dachser-csoporttal" – tette hozzá Huttora Katalin. A Liegl & Dachser számára szintén kedvező volt ez a döntés, hiszen a megnövekedett szállítási volumennel jobb gépjármű-kihasználtságot tudtak elérni. A két cég közötti együttműködés 2021 májusában kezdődött.

Zollner

"Bár a szolgáltatás magasabb árszínvonalú, beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A belső és a külső ügyfeleink is elégedettek a szolgáltatás minőségével. A megbízható, tervezhető szállítási időnek és az árusérülések drasztikus csökkenésének köszönhetően ma már nemcsak a beszerzési logisztikában, hanem a disztribúciós logisztikában is használjuk a gyűjtő szolgáltatást. Sőt, a beszerzési logisztikában a részrakós küldemények egy részét átirányítottuk a gyűjtő szállítmányozás területére, kompenzálva ezzel a magasabb árszínvonal okozta negatív hatást" – mondta el a szakember.

A szállítási időkkel kapcsolatban igen hasznos a Liegl & Dachser által kínált többféle szolgáltatási opció (pl. targoflex, targospeed). Az áru sürgősségének megfelelően, előre fixált árakon, gyors döntéssel választható a megfelelő alternatíva.

Külön kiemelendő a Dachser Procurement Logistics szolgáltatása, amely egy olyan technikai megoldást nyújt a beszerzési logisztikában résztvevők számára, amelynek keretében egyszerűbbé és adatminőség szempontjából megbízhatóvá válik a fuvarmegbízások kezelése. A folyamatban részt vevő összes szereplő részére teljes az átláthatóság és az információáramlás az árubeszerzéstől egészen a gyártó raktáráig történő leszállításig. Kevesebb a hibázási lehetőség, a fuvardíjfizető által korlátozható a választható szolgáltatási típusok köre, hogy csak a lényegesebb elemeket emeljük ki.

"Közúti gyűjtő szolgáltatást használó szállítóink száma közel 300, mára már ezen cégek 30 százaléka eredményesen használja a Dachser Procurement Logistics rendszert. A bevezetéskor azokra a szállítókra összpontosítottunk, ahol legalább évi 6-10 beszállítással számolhatunk" – mondja Huttora Katalin.

A Procurement Logistics vívmánya, hogy a feladó automatikusan feladhatja a küldeményt, anélkül, hogy külön értesítenie kellene a címzettet, vagy a címzettnek külön foglalkoznia kellene a fuvarszervezéssel. Ezzel ellentétben sok hazai importáló cégnek akár egyenként, megrendelésenként meg kell szerveznie minden, a feladó által készre jelentett import áru szállítását. A Dachser szolgáltatásával így a fuverszervezés akár teljesen automatizálható.

A gyűjtőforgalomban a feladó berögzíti a megbízást a Dachser e-Logistics online felületén, amiről automatikus értesítést kap a beszállítási címhez tartozó Dachser telephely. A beszállító által megjelölt napon az illetékes Dachser telephely begyűjti a küldeményt a feladótól, majd a Dachser nemzetközi gyűjtőhálózatán keresztül továbbítja azt a kiszállítást végző telephely részére. Menetrendszerűen, a megbízás feladásától követően rövid időn belül a küldeményt leszállítják a Zollner részére.

Gyakori eset, hogy az áru készre jelentése után a kamion az áru összekészítésének hiányában mégsem tudja elszállítani az árut. Az ezekhez hasonló esetek kiküszöbölését is nagyban elősegíti a Dachser fejlesztése, amivel pénzt, időt, és energiát takaríthatunk meg, és extra költséget is elkerülhetők.

A Dachser Procurement Logistics esetében a legfontosabb tudnivaló, hogy a teljes automatizmusra és átláthatóságra helyezi a hangsúlyt: minden részt vevő félnél, a feladónál, valamint a Dachser feladó és címzett telephelyeinél. Így a logisztikai szervező és a címzett is ugyanazokat a track&trace információkat látja, a legelső mozzanattól kezdve, onnan, hogy a feladó az e-Logistics alkalmazásban rögzít egy szállítást.

Azon kívül, hogy a fuvarszervezéssel kapcsolatos teendőket részben a beszállítók végzik, az előnyök közé sorolható még a fuvarszámla ellenőrzéskor felmerülő vitás tételek csökkenése, illetve ezek számlakiállítás előtti tisztázása. Köszönhetően a két cég közötti hatékony együttműködésnek, a Liegl & Dachser számlázási rendszere egyedileg, a Zollner igényeire fejlesztett adatokat szolgáltat, így a számlaellenőrzés szinte teljesen automatizálttá vált.

"A Dachser eLogistics platform által nyújtott nyomonkövethetőség is lényegesen egyszerűbbé tette az ügyletben részt vevő partnerek kommunikációját. A tracking információk integrálva lettek a Zollner saját fejlesztésű Transport Management rendszerébe" – mondta Huttora Katalin.

„Kollégáink folyamatosan dolgoznak a rendszer továbbfejlesztésén, de az elkövetkező időszakban elsősorban az elmúlt három év turbulens szállítmányozási piaca okozta nehézségeken szeretnénk túllépni, a folyamatokat stabilizálni és a szállítási logisztikával kapcsolatos stratégiánkat az új körülményekhez és követelményekhez igazítani” – tette hozzá Huttora Katalin.

A jövőbeli terveink között szerepel a partneri együttműködés továbbfejlesztése. A közös problémamegoldás és a taktikai együttműködés szintjén túl a célunk a stratégiai szintű kooperáció, a közös értékteremtés. A Liegl & Dachserben egy olyan partnerre találtunk, akivel a szervezeti összehangoltság, a folyamatcentrikus, értékteremtő szemléletmód, a partnerek közti bizalom még sok lehetőséget kínál a következő évekre" – fogalmazott Huttora Katalin.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Liegl & Dachser megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Német válogatott pályakerékpárosokat ütött el egy 89 éves sofőr

Német válogatott pályakerékpárosokat ütött el egy 89 éves sofőr

NATO-tábornok: Még sosem volt ekkora esélye, hogy katonai összecsapás legyen a szövetség és Oroszország között

NATO-tábornok: Még sosem volt ekkora esélye, hogy katonai összecsapás legyen a szövetség és Oroszország között

Feljelentést kíván tenni Takács Péter egészségügyi államtitkár Magyar Péter és Kulja András kritikái miatt

Feljelentést kíván tenni Takács Péter egészségügyi államtitkár Magyar Péter és Kulja András kritikái miatt

Melegrekord dőlhet meg ma, de van, ahol viharos széllel kezdődik a hét

Melegrekord dőlhet meg ma, de van, ahol viharos széllel kezdődik a hét