
Üde és gyümölcsös magyar borok: ezek a legnépszerűbb tételek az itthoni és a nemzetközi piacon
A borfogyasztás ma is népszerű és trendi, így ha valaki minőségi bort szeretne inni, akkor szerencsére már nem kell messzebb mennie a legközelebbi élelmiszerboltnál ahhoz, hogy beszerezze. Igaz, az, hogy épp mit és mikor fogyasztunk, folyamatosan változik. Cikkünkből kiderül, melyek a legnépszerűbb fajták itthon, de az is, hogy milyen tételekből áll össze az a 29 millió palack, amelyeket a magyar borok külföldi rajongói vásárolnak.
Tokaj, a Balaton-felvidék, Villány vagy épp Szekszárd: mind egyike azon 22 magyar borvidéknek, ahol évről évre egyre figyelemreméltóbb borok készülnek. Ahogy a gasztronómia minden területén, úgy a borfogyasztásban is kirajzolódnak különféle trendek, szokások, amelyek jól körülhatárolják egy-egy időszak keresletét és így a kínálat alakulását is.
Köszönhetően az ország földrajzi adottságainak, a magyar boroknak számtalan arca van, így mindenki – kezdő vagy épp tapasztaltabb borrajongó – megtalálhatja a számára leginkább kedves tételt, legyen az egy üde fehérbor, egy hűsítő gyöngyözőbor, egy gyümölcsös aromákban gazdag rozé vagy épp egy testesebb vörös. Az itthoni borok népszerűsége az elmúlt évtizedekben lőtt ki: a sokak számára ismert nagy pincészetek és neves borászok mellett felnőtt egy új generáció – ők a tradicionális technológiák mellett egyre több modern eljárást is alkalmaznak, nyitottak az új trendekre és mernek kísérletezni.
Hasít a fehérbor, de a vörösborok rajongói sem tűntek el
De mit fogyaszt manapság legszívesebben a borkedvelő közönség? „A jelenlegi statisztikák szerint az üde, ropogós savtartalmú, gyümölcsökben és primer aromákban gazdag, könnyed fajtákat keresik a fogyasztók, legyen szó frissebb fehérborokról vagy rozékról. Ezek mellett a habzó- és gyöngyözőborok, valamint a különböző tankpezsgők is növekvő népszerűségnek örvendenek. A vörösborok fogyasztása jelenleg világszinten háttérbe szorult, de még mindig jelen van az a közönség, amelyik nyitott a karakteresebb, testesebb tételek felé is” – mondta Piskor Fanni, a Lidl Magyarország borszakértője. A szőlész-borász szakember szerint a piac növekedésének és támogatásának, valamint a népszerűsítő tevékenységének köszönhetően ma már a diszkontüzletek polcairól is bátran válogathat mindenki: „a kezdő fogyasztóknak mindenképpen egy üde, gyümölcsökben gazdag fehérbort javasolnék, legyen szó egy sauvignon blanc-ról, vagy egy Irsai Olivérről. Ezeket a borokat akár önmagukban, akár szódával megbolondítva is könnyedén el lehet fogyasztani. A fröccskedvelőknek pedig személyes kedvencemet, a Badacsonyi Olaszrizlinget, vagy a kínálatunkban kapható Sisters rozét ajánlanám, de nem hagyhatom ki a grillpartik sztárjait, saját házasításainkat, a Cultus Cuvée-t vagy a Bársony Cuvée-t sem”.
Természetesen azoknak sem kell csalódniuk, akik már a komolyabb fehérborok felé vennék az irányt: Piskor Fanni számukra az Egri Csillagot és a Tokaji Furmintot javasolja, ezekben a borokban ugyanis a gyümölcsösségük mellett még számos izgalmas jegyet lehet felfedezni. Akik pedig a vörösborok világában kalandoznának, azok mindenképpen kóstolják meg a Grandiózus Malbec-et vagy a Superior Egri Bikavért.

Pezsgő, habzó, gyöngyöző: összhangban a trendekkel
A piac alakulása alatt természetesen nemcsak a szortiment változását értjük, hanem a fogyasztókét is. Az elmúlt években jelentősen átalakult a közönség, a fiatalabb generációk körében pedig egyre népszerűbbek az olyan könnyű, alacsonyabb alkoholtartalmú italok, mint a habzóborok és a prosecco-k. A borszakértő szerint a kulcs az alacsonyabb alkoholtartalom és az élénk, frissítő ízvilág, de kiemelte azt is, hogy a pezsgők, habzóborok jól illenek a különböző ételkombinációkhoz is, így egyre inkább beépülnek a gasztronómiai kultúrába.
Magyar borok a nemzetközi piacon
„A borértékesítés a vállalat azon sikereinek egyike, amire rendkívül büszke. A kezdeti 6 millió palackkal szemben pedig 2023-ban már közel ötször annyi, mintegy 29 millió palack magyar bor értékesítéséhez járult hozzá itthon és külföldön összesen” – mondta Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország kommunikációs vezetője. A vállalat borértékesítési stratégiájának köszönhetően Európa-szerte 6 országba jutottak el a kiváló minőségű és ár-érték arányú palackos magyar borok, addig tavaly már közel háromszor annyi, összesen 17 országban voltak megtalálhatók.
De hol és milyen magyar borfajtákat fogyasztanak szívesen külföldön? A top felvevőpiacok között szerepel Németország, Csehország, Lengyelország és az Egyesült Királyság is, a legnépszerűbb borfajták pedig a Szürkebarát, a Királyleányka, a Tokaji Furmint, az Irsai Olivér és az Egri Bikavér. Tőzsér Judit kiemelte, hogy mindez egyértelmű eredménye az áruházlánc azon törekvésének, hogy stabil partnerként álljon a magyar borászatok, pincészetek mellett, és ezáltal hozzájáruljon a teljes hazai borágazat és a magyar gazdaság fejlődéséhez.

Mi kerül a polcokra?
A borkiválasztás során kiemelten fontos, hogy minden egyes bornak, amely a polcokra kerül, stílusában és árkategóriájában kiválónak kell lennie. Ennek érdekében a Lidl szakemberei az épp aktuális kínálatot több ezer különböző hazai és nemzetközi bor közül alakítják ki. Első lépésként a szakemberek stílusukban és árkategóriájukban hasonló borok közül választják ki a kiváló minőséget képviselő tételeket, majd a kiválasztott borok újabb kóstoláson esnek át, ahol visszaellenőrzik, hogy minden palack megfelel-e az általuk meghatározott magas kritériumrendszernek. Végül a harmadik kóstolás a polcra kerülés előtt történik, ekkor egy rövid leírás is készül a borok ízvilágáról. Neves hazai, valamint kisebb családi és kézműves pincészetek termékei állandó és akciós jelleggel egyaránt megtalálhatók a szortimentben, így a vásárlók immár az összes hazai borrégió kínálatából válogathatnak.
„Fontos missziónk, hogy birtokmérettől függetlenül felkutassuk és eljuttassuk a legízletesebb és legjobb ár-érték arányú borokat a Lidl vásárlókhoz” – mondta Tőzsér Judit. „Vannak olyan boraink, amelyek hazai és nemzetközi népszerűségüknél fogva több millió palackkal kerülnek ki a világ Lidl-boltjainak polcaira. Számunkra ráadásul fontosak azok a hazai családi borászatok is, amelyeknek egy-egy Lidl-megjelenés biztosítja azt, hogy egy-egy boruk országszerte és a határainkon túl is elérhető legyen” – zárta gondolatait az áruházlánc kommunikációs vezetője.
A tartalom a Lidl Magyarország megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.