HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Profitálhat-e egy cég, és ha igen, hogyan abból, ha beépíti a dizájnt üzleti stratégiájába és gondolkozásába?

A világ dizájntudatos országaiban tényként kezelik a vállalkozások, hogy megéri és meg is térül a befektetés a dizájnba. Természetesen ebben az is szerepet játszik, hogy a tárgykultúrának e helyeken nagyobb hagyománya van, és a mindennapok szerves része. A dán utcákon például minden sarkon legendákba botlunk: Arne Jacobsen-féle óra ketyeg a várakozók feje fölött az állomáson, és a Kay Bojesen tervezte faállatok díszítik az ablakpárkányokat. Ilyen hagyományok mellett érthető, hogy a cégek is komolyan veszik a dizájnt.

Dizájnlétra

Nem véletlen, hogy itt születtek meg azok a kutatások és mérési eszközök is, amelyek megmutatják egy cég dizájntudatosságának következményeit. A dán dizájnlétra nevet viselő vizualizációs eszköz például azt ábrázolja, hogy egy vállalkozás struktúrájában a termék külalakjának megtervezésén kívül mennyire van jelen a dizájn – megjelenik-e például a szervezet felépítésében és működésében is, meghatározva minden olyan elemet, ahol a felhasználók a vállalkozással találkoznak.

A létra azon a hipotézisen alapul, hogy pozitív kapcsolat van egyfelől a termékfejlesztés korai szakaszaiban alkalmazott dizájnmódszerek, a vállalatok üzleti stratégiájában jelen lévő dizájn és a dizájn stratégiai bevetése, másfelől a magasabb bevétel között. Leegyszerűsítve tehát: a dizájnt következetesen, stratégiai szinten használó cégek magasabb bevételt érnek el, mint azok, amelyek nem költenek erre (lásd keretes anyagunkat).

A dán dizájnlétra szintjei

1. lépcsőfok: Non-design | A dizájn a termékfejlesztés láthatatlan része, amit általában nem profik végeznek. A megoldások leginkább a folyamatban résztvevők ötleteit, ízlését tükrözik, a felhasználói oldal kis vagy semmilyen szerepet nem játszik a döntésekben.

2. lépcsőfok: A dizájn mint styling | A dizájn csak az utolsó körben kap szerepet, mint egyfajta styling. Ilyenkor ezt a feladatot megkaphatja képzett dizájner is, de jellemzőbb, hogy más hátterű munkatársak végzik (itthon legtöbbször mérnökökre bízzák e feladatokat).

3. lépcsőfok: A dizájn mint folyamat | A dizájn nem eredmény, hanem hozzáállás, amit már korai stádiumban integrálnak a tervezési folyamatba. Itt a megoldás már a felhasználók problémáin alapul, és különböző szakértelmű embereket igényelhet a gyártástechnológustól a marketingesig.

4. lépcsőfok: A dizájn mint stratégia | A dizájner csapat részt vesz az üzleti koncepció megtervezésében. Figyelembe véve a cég vízióját, a fókusz a dizájnfolyamaton van, illetve annak elhelyezkedésén az értékláncban. Ez az a legfelső fok, amikor a leginkább megtérül a befektetés a dizájnba.

Hol állunk mi?

A legtöbb magyarországi vállalkozásnál tudatában vannak annak, hogy a dizájnt legalább minimális szinten használni kell ahhoz, hogy a cég kiemelkedjen versenytársai közül. Sok esetben azonban még ott sem tudják, miként kezdjenek bele ebbe a folyamatba, ahol élnének ezzel a lehetőséggel. Nincs tapasztalatuk abban, hogyan és a fejlesztés mely szakaszában keressék fel a megfelelő dizájnert, és mi teszi sikeressé az együttműködést.

A szakemberek munkáját itthon sok sztereotípia övezi. Egyesek művészeknek tekintik őket, amin a magyar nyelvben használatos iparművész megnevezés sem segít. Előnyben vannak azok a stúdiók, amelyek magukénak tudhatják valamelyik nagy, nemzetközi dizájndíjat, vagy a hazai legnagyobb elismerést, a Magyar Formatervezési Díjat.

Mivel a vizuális és tárgykultúra itthon kevéssé része a mindennapoknak, kívülállóként nehéz átlátni a kész termék elkészüléséhez vezető folyamatot. Ezt fogalmazta meg nehézségként Csernátony Fanni, a Cellux csoport tervezője is, aki szerint fontos, hogy a stratégia megtervezésében minden érintett aktívan vegyen részt.

„A legjobb, ha a szereplők le tudnak ülni egy asztalhoz, és közös gondolkodás keretében jutnak eredményre, amit valaki utána összefoglal és vizuálisan is megjelenít. Segít, ha mindenki tisztában van a folyamat lépéseivel és természetével, mivel ezek nem mindig lineárisak és egyértelműek. Az innovációhoz arra is szükség van, hogy a felek ismeretlen területekre lépjenek, így a bizonytalanság is része a tervezésnek” – magyarázza Fanni.

A folyamat élesben

Az együttműködés akkor lehet a legsikeresebb, ha a dizájn a vállalkozás stratégiájában is jelen van, érdemes tehát már az innovációs folyamatokba is bevonni a tervező csapatot. Ideális esetben és nagyobb vállalatoknál a teljes utat a dizájnmenedzser kíséri végig. Sok dizájner és stúdió az átláthatóság kedvéért a munkamódszerét is feltünteti a weboldalán.

Az első találkozó akkor lehet a legsikeresebb, ha az ügyfél részletesen bemutatja az elképzeléseit, a dizájner pedig minél többet és relevánsan kérdez. Ilyenkor érdemes lefektetni azokat a kereteket is, ameddig a dizájner felelőssége terjed. Például a nyomdai kivitelezés, a mérnöki gyártáselőkészítés nem minden esetben tartozik a dizájnerek tevékenységi körébe, de sokan közvetlenül erre partnereket ajánlanak. A stúdiók nagy része általában három, szignifikánsan különböző tervre ad ajánlatot, melyekből a közösen kiválasztottat dolgozzák ki részletesen.

Az első ötletszerű tervek prezentációjára a teljes díj 30–50 százaléka mint előleg megfizetése után számíthatnak a megrendelők. Ezután általában a közösen kiválasztott koncepción dolgoznak tovább a dizájnerek. Ebben a szakaszban fontos a folyamatos és tiszta kommunikáció a felek között.

Javuló tendenciák

Itthon is egyre több vállalkozás tekinti versenyelőnynek a dizájnt. A Red Dot Design-díjas stúdió, a Flying Objects egyik alapítója és tervezője, Húnfalvi András is javuló tendenciát lát. „Dizájnszempontból a kkv-k és a startupok a legnyitottabbak, de persze náluk a legkevesebb a forrás a valóban jó minőségű termék fejlesztésére, úgyhogy a dizájnernek pengeélen kell táncolnia. A multik esetében ezek a technikai és pénzügyi határok már sokkal tágabbak, viszont minden nehézkesebb is. A nagy cégek ritkán bíznak meg külső stúdiót releváns feladattal, de még ezen belül is ritka, hogy igazán jó, valóban innovatív terv végigmenjen a nehézkes rendszeren” – mutat rá András.

Huszár Judit cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/3-as számában.

Legutóbbi lapszámunk középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk.

Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nagy baj van a legígéretesebb technológiával, ami segítene megfékezni a globális felmelegedést

Nagy baj van a legígéretesebb technológiával, ami segítene megfékezni a globális felmelegedést

Könyvet adott ki Magyar Péter az elmúlt kilenc hónapról

Könyvet adott ki Magyar Péter az elmúlt kilenc hónapról

Trump az ukrajnai háborúval foglalkozó különmegbízottat nevez ki

Trump az ukrajnai háborúval foglalkozó különmegbízottat nevez ki

Súlyos dolog derült ki az egyik népszerű asztmagyógyszerről

Súlyos dolog derült ki az egyik népszerű asztmagyógyszerről