Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"09cfee37-088b-4a3d-bd04-bb516b0fa1de","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A gépészmérnök végzettségű Fülöp Péter 1988-ban nyitotta meg legendás, Concerto nevű lemezboltját a Dob utcában, de néhány év után akkor bezárt, és csak 2023-ban nyitott újra, ezúttal a Hollán Ernő utcában. Fülöphöz több, a világon egyedülálló dolog létrehozása köthető, legnagyobb sikerét Torontóban érte el. Németi Sándor interjúja.","shortLead":"A gépészmérnök végzettségű Fülöp Péter 1988-ban nyitotta meg legendás, Concerto nevű lemezboltját a Dob utcában, de...","id":"20241212_Concerto-Fulop-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09cfee37-088b-4a3d-bd04-bb516b0fa1de.jpg","index":0,"item":"d82903ef-c150-4429-ad38-50e22dd01da2","keywords":null,"link":"/kultura/20241212_Concerto-Fulop-Peter","timestamp":"2025. január. 07. 10:47","title":"\"A magyar főváros kulturális pezsgése hiányzott\" – interjú az újranyitott Concerto tulajdonosával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3b592fb-bd63-4fbc-8784-c9068d54e27a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Wahingtonban szakad a hó, azt kérte a polgármester a lakosságtól, hogy maradjanak otthon.","shortLead":"Wahingtonban szakad a hó, azt kérte a polgármester a lakosságtól, hogy maradjanak otthon.","id":"20250106_usa-vihar-repulojarat-torles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3b592fb-bd63-4fbc-8784-c9068d54e27a.jpg","index":0,"item":"193ae0b0-cdbe-4cad-bfec-287d5c5c7e85","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_usa-vihar-repulojarat-torles","timestamp":"2025. január. 06. 16:55","title":"Akkora vihar van az USA-ban, hogy töröltek 1300 repülőjáratot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly veszélybe került.","shortLead":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly...","id":"20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b.jpg","index":0,"item":"e3ecd509-a30f-45d5-93e9-a1632defc1f7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","timestamp":"2025. január. 06. 08:09","title":"Terézváros is indul a MÁV 99 éves pályázatán, legfeljebb egymilliárdból létrehoznák a közparkot a Nyugati mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a2dbfeb-1132-45ad-bbac-e80403ba6d1f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A fővárosban, illetve a január elsejei tömegmészárlás helyszínén is tiltakoztak vasárnap.","shortLead":"A fővárosban, illetve a január elsejei tömegmészárlás helyszínén is tiltakoztak vasárnap.","id":"20250106_Tobb-ezren-tuntettek-Montenegroban-a-belugyminiszter-lemondasat-kovetelve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a2dbfeb-1132-45ad-bbac-e80403ba6d1f.jpg","index":0,"item":"1410a60b-6ec5-42b3-8fe7-365cf1147264","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_Tobb-ezren-tuntettek-Montenegroban-a-belugyminiszter-lemondasat-kovetelve","timestamp":"2025. január. 06. 06:26","title":"Több ezren tüntettek Montenegróban a belügyminiszter lemondását követelve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Tűz volt egy budapesti szállóépület egyik szobájában vasárnap délután, rövid időre kétszázötven embernek kellett elhagynia az épületet, de senki nem sérült meg.","shortLead":"Tűz volt egy budapesti szállóépület egyik szobájában vasárnap délután, rövid időre kétszázötven embernek kellett...","id":"20250105_budapest-tuz-szallo-tuzoltosag-evakualas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394.jpg","index":0,"item":"1b912191-0800-4c13-8369-544775b39fc3","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_budapest-tuz-szallo-tuzoltosag-evakualas-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 20:05","title":"Tűz volt egy budapesti szállóban, 250 embert kellett evakuálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6eff611-a148-498b-87ce-ba0e9f61bfe9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hazai eladási listákat két Tesla uralja, a bronzérem pedig egy skandináv modellnek jár.","shortLead":"A hazai eladási listákat két Tesla uralja, a bronzérem pedig egy skandináv modellnek jár.","id":"20250106_toplista-magyarorszagon-ezek-a-legnepszerubb-uj-villanyautok-tesla-volvo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6eff611-a148-498b-87ce-ba0e9f61bfe9.jpg","index":0,"item":"8ed5f1d9-1ce3-4fba-9242-843bd9c6a2fc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_toplista-magyarorszagon-ezek-a-legnepszerubb-uj-villanyautok-tesla-volvo","timestamp":"2025. január. 06. 08:41","title":"Toplista: Magyarországon ezek a legnépszerűbb új villanyautók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és elgondolkodni múltunk, jelenünk és jövőnk alapkérdéseiről.","shortLead":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és...","id":"20250105_hvg-Megmondjak-elore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03.jpg","index":0,"item":"e55d1d02-411d-4dc5-ad01-a2537e832a77","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-Megmondjak-elore","timestamp":"2025. január. 05. 19:35","title":"\"Nagy történelem\" – a tudományos irányzat, amely évmilliárdokra visszamenve kutatja, milyen lesz az emberiség jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új funkciót kap a Google Chrome, ami például akkor jöhet majd jól, ha szokott hosszú PDF-eket küldeni másoknak – de a fájlnak csak egy adott pontját szeretné megmutatni a másik félnek.","shortLead":"Új funkciót kap a Google Chrome, ami például akkor jöhet majd jól, ha szokott hosszú PDF-eket küldeni másoknak – de...","id":"20250106_google-chrome-bongeszo-kiemelt-szoveg-megosztasa-link-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e.jpg","index":0,"item":"a8a96ebb-350a-4fa7-b59f-2d26fda31feb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_google-chrome-bongeszo-kiemelt-szoveg-megosztasa-link-uj-funkcio","timestamp":"2025. január. 06. 10:03","title":"Rendkívül hasznos funkció érkezik a Chrome böngészőbe, már ön is kipróbálhatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Profitálhat-e egy cég, és ha igen, hogyan abból, ha beépíti a dizájnt üzleti stratégiájába és gondolkozásába?
A világ dizájntudatos országaiban tényként kezelik a vállalkozások, hogy megéri és meg is térül a befektetés a dizájnba. Természetesen ebben az is szerepet játszik, hogy a tárgykultúrának e helyeken nagyobb hagyománya van, és a mindennapok szerves része. A dán utcákon például minden sarkon legendákba botlunk: Arne Jacobsen-féle óra ketyeg a várakozók feje fölött az állomáson, és a Kay Bojesen tervezte faállatok díszítik az ablakpárkányokat. Ilyen hagyományok mellett érthető, hogy a cégek is komolyan veszik a dizájnt.
Dizájnlétra
Nem véletlen, hogy itt születtek meg azok a kutatások és mérési eszközök is, amelyek megmutatják egy cég dizájntudatosságának következményeit. A dán dizájnlétra nevet viselő vizualizációs eszköz például azt ábrázolja, hogy egy vállalkozás struktúrájában a termék külalakjának megtervezésén kívül mennyire van jelen a dizájn – megjelenik-e például a szervezet felépítésében és működésében is, meghatározva minden olyan elemet, ahol a felhasználók a vállalkozással találkoznak.
A létra azon a hipotézisen alapul, hogy pozitív kapcsolat van egyfelől a termékfejlesztés korai szakaszaiban alkalmazott dizájnmódszerek, a vállalatok üzleti stratégiájában jelen lévő dizájn és a dizájn stratégiai bevetése, másfelől a magasabb bevétel között. Leegyszerűsítve tehát: a dizájnt következetesen, stratégiai szinten használó cégek magasabb bevételt érnek el, mint azok, amelyek nem költenek erre (lásd keretes anyagunkat).
A dán dizájnlétra szintjei
1. lépcsőfok: Non-design | A dizájn a termékfejlesztés láthatatlan része, amit általában nem profik végeznek. A megoldások leginkább a folyamatban résztvevők ötleteit, ízlését tükrözik, a felhasználói oldal kis vagy semmilyen szerepet nem játszik a döntésekben.
2. lépcsőfok: A dizájn mint styling | A dizájn csak az utolsó körben kap szerepet, mint egyfajta styling. Ilyenkor ezt a feladatot megkaphatja képzett dizájner is, de jellemzőbb, hogy más hátterű munkatársak végzik (itthon legtöbbször mérnökökre bízzák e feladatokat).
3. lépcsőfok: A dizájn mint folyamat | A dizájn nem eredmény, hanem hozzáállás, amit már korai stádiumban integrálnak a tervezési folyamatba. Itt a megoldás már a felhasználók problémáin alapul, és különböző szakértelmű embereket igényelhet a gyártástechnológustól a marketingesig.
4. lépcsőfok: A dizájn mint stratégia | A dizájner csapat részt vesz az üzleti koncepció megtervezésében. Figyelembe véve a cég vízióját, a fókusz a dizájnfolyamaton van, illetve annak elhelyezkedésén az értékláncban. Ez az a legfelső fok, amikor a leginkább megtérül a befektetés a dizájnba.
Hol állunk mi?
A legtöbb magyarországi vállalkozásnál tudatában vannak annak, hogy a dizájnt legalább minimális szinten használni kell ahhoz, hogy a cég kiemelkedjen versenytársai közül. Sok esetben azonban még ott sem tudják, miként kezdjenek bele ebbe a folyamatba, ahol élnének ezzel a lehetőséggel. Nincs tapasztalatuk abban, hogyan és a fejlesztés mely szakaszában keressék fel a megfelelő dizájnert, és mi teszi sikeressé az együttműködést.
A szakemberek munkáját itthon sok sztereotípia övezi. Egyesek művészeknek tekintik őket, amin a magyar nyelvben használatos iparművész megnevezés sem segít. Előnyben vannak azok a stúdiók, amelyek magukénak tudhatják valamelyik nagy, nemzetközi dizájndíjat, vagy a hazai legnagyobb elismerést, a Magyar Formatervezési Díjat.
Mivel a vizuális és tárgykultúra itthon kevéssé része a mindennapoknak, kívülállóként nehéz átlátni a kész termék elkészüléséhez vezető folyamatot. Ezt fogalmazta meg nehézségként Csernátony Fanni, a Cellux csoport tervezője is, aki szerint fontos, hogy a stratégia megtervezésében minden érintett aktívan vegyen részt.
„A legjobb, ha a szereplők le tudnak ülni egy asztalhoz, és közös gondolkodás keretében jutnak eredményre, amit valaki utána összefoglal és vizuálisan is megjelenít. Segít, ha mindenki tisztában van a folyamat lépéseivel és természetével, mivel ezek nem mindig lineárisak és egyértelműek. Az innovációhoz arra is szükség van, hogy a felek ismeretlen területekre lépjenek, így a bizonytalanság is része a tervezésnek” – magyarázza Fanni.
A folyamat élesben
Az együttműködés akkor lehet a legsikeresebb, ha a dizájn a vállalkozás stratégiájában is jelen van, érdemes tehát már az innovációs folyamatokba is bevonni a tervező csapatot. Ideális esetben és nagyobb vállalatoknál a teljes utat a dizájnmenedzser kíséri végig. Sok dizájner és stúdió az átláthatóság kedvéért a munkamódszerét is feltünteti a weboldalán.
Az első találkozó akkor lehet a legsikeresebb, ha az ügyfél részletesen bemutatja az elképzeléseit, a dizájner pedig minél többet és relevánsan kérdez. Ilyenkor érdemes lefektetni azokat a kereteket is, ameddig a dizájner felelőssége terjed. Például a nyomdai kivitelezés, a mérnöki gyártáselőkészítés nem minden esetben tartozik a dizájnerek tevékenységi körébe, de sokan közvetlenül erre partnereket ajánlanak. A stúdiók nagy része általában három, szignifikánsan különböző tervre ad ajánlatot, melyekből a közösen kiválasztottat dolgozzák ki részletesen.
Az első ötletszerű tervek prezentációjára a teljes díj 30–50 százaléka mint előleg megfizetése után számíthatnak a megrendelők. Ezután általában a közösen kiválasztott koncepción dolgoznak tovább a dizájnerek. Ebben a szakaszban fontos a folyamatos és tiszta kommunikáció a felek között.
Javuló tendenciák
Itthon is egyre több vállalkozás tekinti versenyelőnynek a dizájnt. A Red Dot Design-díjas stúdió, a Flying Objects egyik alapítója és tervezője, Húnfalvi András is javuló tendenciát lát. „Dizájnszempontból a kkv-k és a startupok a legnyitottabbak, de persze náluk a legkevesebb a forrás a valóban jó minőségű termék fejlesztésére, úgyhogy a dizájnernek pengeélen kell táncolnia. A multik esetében ezek a technikai és pénzügyi határok már sokkal tágabbak, viszont minden nehézkesebb is. A nagy cégek ritkán bíznak meg külső stúdiót releváns feladattal, de még ezen belül is ritka, hogy igazán jó, valóban innovatív terv végigmenjen a nehézkes rendszeren” – mutat rá András.
Huszár Judit cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/3-as számában.
Legutóbbi lapszámunk középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk.
Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
Ma már szinte teljes körű a hozzáférés az információkhoz és adatokhoz, így minden korábbinál fontosabb a kérdés: mi alapján szűrjük meg a sokféle információt, hogyan építhetünk az adatokból gyakorlati tudást. A HVG Extra Business friss lapszámának cikkei ebben segítenek.