15 év múlva az autónk is kínai lesz
A Jiangling Landwind kínai terepjáró töréstesztjének gyalázatos eredménye megrengette a világsajtót. A ma még gyatra minőségű autók azonban pár éven belül komoly versenytársai lesznek az európai, az amerikai és az ázsiai autógyártóknak. A legmerészebb elképzelések szerint 2020-ra Kína a világ vezető autógyártójává válik. Hamarosan az autónkon is ez áll majd: Made in China.
Szárnyalásnak indult a kínai autóipar |
A kínai autópiac sokrétűségét jelzi, hogy bár itt gyártják a világ legolcsóbb autóit, a legdrágábbak is könnyen eladhatók. A Honda az amerikai piacra szánt, Észak-Amerikában készülő Acura márkát a TL luxusszedánnal tavasszal bevezeti a kínai piacra, később újabb típus, az RL is csatlakozik az Acura flottához. A márka Európában nem kapható.
A kínai autógyárak szerelőcsarnokaiból 1985-ben mindössze 8825 személygépkocsi gördült ki. Tavaly több mint 5,7 millió hazai gépkocsit adtak el a világ legnépesebb országában, ahol a nagyvárosok utcáin mindennaposak a dugók, a benzinfogyasztás napról-napra drasztikusan nő. A fejlődés nem lett volna elképzelhető a külföldi gyártók megjelenése nélkül, akik most szembesülnek azzal, hogy saját riválisaik felépítésében játszottak főszerepet.
Seat Toledo alapokon a SAIC |
A kínai piac felét a kilencvenes években birtokló VW-nak közben megérkeztek versenytársai is. A Dongfeng Motor Corporation (DMC) a japán Nissanon kívül a dél-koreai Hyundai leányvállalatával, a Kiával, valamint a francia PSA-csoporttal társult. A franciák nem vették komolyan a kínálkozó lehetőséget, és bár az első befektetők között voltak, a nagy fejlesztésekből kimaradtak. A First Auromotive Works partnere a VW mellett a japán Mazda és a Toyota, míg a SAIC 1997-ben a világ legnagyobb autógyárának számító amerikai General Motorsszal szövetkezett.
A harmincas évek kínai mágnásai a Buick Regalt kedvelték |
Ezer főre öt autó
Ma már tucatnyi külföldi autógyár van jelen Kínában. Mind azzal a reménnyel érkeztek, hogy a hatalmas piac kárpótolja őket a fejlett országokban folyó éles verseny megpróbáltatásaiért. A középosztály létszáma rövidesen elérheti a 100 milliót, az ezer főre jutó személyautók száma viszont még mindig alig öt, míg Tajvanon 250, Németországban vagy az Egyesült Államokban pedig 500.
Xiali – A legkedveltebb autó Kínában |
Keith Lomason, az eredeti autóalkatrészeket gyártó Magna International kínai vezetője az Automotive News minapi kongresszusán bejelentette, hogy a könnyű befektetések korszaka véget ért Kínában. Akik a kilencvenes évek elején a nagy haszon és az olcsó előállítás reményében fektettek be kínai vállalatokba, azoknak most egy rend nehézséggel kell szembenézniük. Az ipari övezetekben és a tengerparti vidékeken rohamosan drágult a munkaerő, és a belső területeken is megnőtt a munkaerő-kereslet. Lomason azt javasolja az újonnan betelepülő cégeknek, hogy ne társuljanak helyi erőkkel, maradjanak függetlenek, hisz a legjobb cégek már szövetségekben dolgoznak, a maradék pedig gyengébb a piacon lévőknél, így nem tud majd versenyképes árut termelni. Az amerikai üzletember szerint a kínai autómárkák közül a Cherynek van a legnagyobb esélye, hogy betörjön a világpiacra. A kilenc éve működő vállalat állami pénzekkel is gazdálkodik, és rengeteget költ fejlett ipari technológiákra és dizájnra.
Több mint százezert adtak el a Matiz/Spark-klónból |
Európába tartanak
Bajor segítséggel indult a Brillance |
Megbukott a Landwind |
A szekértől az Audiig |
Az első kínai önjárót a császári udvarban szolgáló Ferdinand Verbiest jezsuita pap készítette 1670-ben. A gőzhajtású kocsit csak az udvarbéliek csodálhatták meg. Benzines automobilt a kínaiak először 1907-ben, a Peking–Párizs maratoni verseny öt kocsiból álló mezőnyében láthattak. A XX. századi utakat először a hadsereg igényeit kiszolgáló teherautók és terepjárók népesítették be. A kínai autógyártás története 1953-ban kezdődött, az ötéves terv látványos részeként szovjet tervek alapján ZISz 150-es mintájú Jiefang (Szabadság) márkájú teherkocsik készültek Csangcsungban. Az első személyautó a 2-es számú Kínai Járműüzem, a Dong Feng szalagjáról 1958-ban gördült le. A kínai autóipar első igazi zászlóshajója a Hung Csi (vörös lobogó) nevet kapta. A modellből 1953 és 1991 között összesen 2500-at gyártottak. A kommunista hatalom Volga és Csajka típusú járműparkját 1994-ben Csangcsungban összeszerelt Audikkal frissítették fel. |
FORD A korábban harmadik legnagyobb autógyártóként szerepet vállaló Ford egy hosszabb visszaesést követően, tavaly újra tudta növelni eladásait. Ebben az is közrejátszott, hogy bővítette és megújította kínálatát. 2005-ben 82225 autót adtak el Ford márkanéven, 46 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, az amerikai autóóriás vegyes gyártásban (többek között Mazda és Changan márkanéven) további 220 ezer járművet értékesített Kínában. A Ford ezt azután jelentette be, hogy a General Motors közleményben tudatta, hogy 35 százalékkal növelve eladásait összesen 665 ezer 390 járművet értékesítettek.
TOYOTA A Toyota a Guangzhou Automobile Group kínai gyártóval gépkocsik előállítására és értékesítésére kötött megállapodást 2004-ben. A két cég 3,8 milliárd jüan (461 millió) dollárt fektetett a közös vállalkozásba, amelynek keretében Toyota Camry szedánokat gyártanak Kantonban. Guangzhou Toyota az idei év közepén kezdi meg a termelést a létrehozandó új üzemben évi 100 ezer darabos induló kapacitással. A két cég februárban már létrehozott egy motorgyártó vegyesvállalatot Kantonban, és a Camrykba az itt gyártott motorokat fogják beépíteni. A japán autógyár 2002 óta Vios és Corolla modelleket gyárt Kínában egy másik kínai partnerrel, a Tianjin FAW Xiali Automobile-lal évi 135 ezres kapacitással. A Toyota a négy legfontosabb külföldi piaca közé sorolja Kínát. A másik három India, Kelet-Európa és Oroszország. A cég a kereslet alakulásának megfelelően tovább kívánja bővíteni tevékenységét Kínában 2010-ig 10 százalékra szeretné növelni itteni piaci részesedését.
VW Kína a takarékos autók piacán lesz hamarosan verhetetlen. Ez a törekvés kényszerből táplálkozik, hisz éveken belül megduplázódik Kína olajigénye, 2020-ra elérheti a 250-270 millió tonnát az import, amihez 200 millió tonnát termelnek ki várhatóan az országban. Az olajterhek enyhítésére, a jelenleg több mint 95 százalékban benzines autókat használó kínaiak nyitottak az alternatív hajtású járművek gyártására, 2008-ra készülne el pédául a VW és a Sanghai Automotiv közös hibridhajtású járműve. A hibrid Touran a 2008-as pekingi olimpia hivatalos járműve lesz, sorozatgyártása 2010-től várható. A Santana és a Jetta mellett a VW a Passattal is jelen van az ázsiai országban. 2000 óta lehet kapni a Passatot, amely az előző, 1996-ban bemutatott B5-ös Passat formai elemeire épült, de annál jóval hosszabb volt. Ennek a modellnek az alapjaira építették 2001-ben a Skoda nagyautóját, a Superbet. Kínában ugyanakkor tavaly bemutatták a legújabb helyi Passatot, amely a Skoda Superb hasonmása. Hat variációban készül majd a Passat Lingyu névre keresztelt jármű. Négy ezek közül négyhengeres, 1,8-as turbómotort kap, kézi vagy automata váltóval. A 2,8-as V6-os motorral is megvehető a kocsi, ám a 193 lóerős motor csak automata váltóval kombinálható. A Volkswagen Lingyu mellett további 10-12 új modellt mutat be Kínában 2009-ig.
a Volkswagen Santana
HYUNDAI A dél-koreai Hyundai-KIA eladásai alapján a kínai újautó-piac ötödik helyét foglalta el tavaly, jóllehet másfél évvel ezelőtt még a tizedik volt. A cég nem titkolt célja, hogy világméretekben is az autópiac ötödik számú szereplője legyen 2010-re. A dél-korai gyár azt tervezi, hogy kínai gyártását már 2008-ra évi egymillió autóra fejleszti fel. Nemrég újabb740 millió dolláros befektetéssel járult ahhoz hozzá, hogy kínai vegyesvállalata megépíthesse második üzemét. A Beijing-Hyundai Automotive-nak - amely a Hyundai és a Beijing Automotive Industry Holdings 50-50 százalékos tulajdonában van - jelenleg egy pekingi üzeme van. A kínai fővárosban működő társaság éves kapacitása ez idő szerint 60 ezer gépkocsi. A KIA-részleg most 130 ezer autót tud évente gyártani Kínában.
PSA A francia Peugeot cég megkezdte nagysikerű 206-os modelljének gyártását Kínában, azzal a céllal, hogy a világ legnépesebb országában, ahol rendkívül gyors ütemben hódít teret a gépkocsi, 200 ezerre növelje évi eladásainak számát. A Peugeot másfél éve a 307-es modellel tért vissza Kínába. A 1600 köbcentis motorral készülő 206-os modellel, amelyet Kínában 86800 jüanért (mintegy 2,2 millió forint) forgalmaznak, főleg a fiatalabb vevőkört célozzák meg - mondták el a sajtónak a futószalag januári beindításakor. Az előnyös ár tükrözi azt az erős versenyt, amelyet a 130 kínai autógyár folytat - ezek közül tucatnyi a vegyes vállalat. A Peugeot és kínai partnere, a Dongfeng 2006-ban 35 ezer 206-ost kíván eladni. A kiábrándító 2004-es kezdés után 2005-ben a PSA Peugeot Citroen 140 ezer egységet adott el, ez 57 százalékos növekedés. 2006-ra 200 ezer Peugeot autó eladása a cél a kínai piacon. A 206-os modellből, amelyet 1998-ban dobtak a piacra, eddig világszerte több mint 5,4 millió darab kelt el.
VOLVO Eddigi legnagyobb kínai üzletét kapta meg a svéd Volvo: kétezer légkondicionált városi buszt szállít Sanghaj tömegközlekedési vállalatának. A szerződés értékét nem hozták nyilvánosságra, de a valamivel nagyobb csuklós Volvo-buszokból, amilyenek Budapesten is közlekednek, a BKV-nek annak idején félszáz darab mintegy 2 milliárd forintjába került. Ezer járművet már jövő nyárra le kell szállítani a sanghajiaknak. A buszokat, a karosszéria-blokk nélkül részegységként szállítják és a Volvo és kínai partnere által létesített vegyes vállalat szereli majd azokat készre, Sanghajban. A Volvo kínai partnere egy egyik legnagyobb kínai járműgyártó, a SAIC cég.
BRIDGESTONE A japán Bridgestone autóabroncs gyártó csoport 100 millió dolláros beruházással szintetikus gumit előállító gyárat létesít Kínában, Kuangtung (Guangdong) tartományban a növekvő kereslet kielégítésére. Az üzem 2008 első felében kezdi meg működését, évente 50 ezer tonna szintetikus gumit fog előállítani. A Bridgestone, amelynek fő versenytársa a Goodyear és a Michelin, arra számít, hogy Ázsiában a közeljövőben növekedni fog a kereslet az autóabroncsokban használatos jó minőségű szintetikus gumi iránt. A vállalatnak már van két szintetikus gumi üzeme az Egyesült Államokban, s Kínában is létesített Kuangtung tartományban egy autóabroncs-gyártáshoz szükséges üzemet.
BOSCH Dízel rendszerek fejlesztéséhez bővíti kínai jelenlétét a Bosch, amely 2005 és 2007 között 650 millió eurót fektet be, és a jelenlegi 14 ezerről 18 ezerre növeli kínai alkalmazottai számát. A Bosch vezetői úgy vélik, hogy a jelenlegi elhanyagloható dízel-jelenlét 10 éven belül 15 százalékra nőhet. Az indiai Bharat Forge Limited (BFL) sem akar lemaradni az évszázad üzletéről, a Kalyani Grup-hoz tartozó acélóriás FAW-val kötött szerződést.
Buick Excelle - Oroszország keleti vidékein kedvelik a kínai autókat |
Bojler helyett Admiral pick-up |
Egy az egyben lemásolták a Toyota RAV4-et |
Az első fecske
A Chery 520 Amerika meghódítására indul |
Így néz ki a jövő kínai sportkocsija |
Népszerű a Haoqing |
Frankfurtban a Geely |
Biró Csongor
HVG-előfizetés digitálisan is!
Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!
A Dacia húzza a Renault szekerét
Bejött a Renault kockázatos lépése, amikor hét éve megvette a rossz hírű román népautókat gyártó Pitesti-i Dacia gyárat. Az üzem jelenleg 680 autót állít elő naponta, év végére ezt a számot napi 800-ra emelik. A Logan két év alatt meghatszorozta értékesítését. Itthon közel 3000 Daciat adtak el, miközben a francia márka eladásai jelentősen visszaestek.
Használtautó: az év legjobb vétele
Idén újabb autócsodákkal gazdagodik a hazai választék, szinte minden autómárka kínál teljesen új vagy felújított típust. A fejlődés annyira felgyorsult, a piac annyira mohó, hogy az autógyárak tervezői műhelyeiben nincs pihenés, már most a hatos Golf finomításán dolgoznak, pedig alig mutatták be elődjét.
Magyar autópiac: vesztes és nyertes márkák 2005-ben
A hazai újautó-eladások 4,3 százalékkal estek vissza a tavalyihoz képest – ez derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közzétett jelentésből. A márkák közül a legnagyobb növekedést a Dacia és a Subaru érte el, míg az Alfa Romeo, a Lancia, a Rover és a Tata nagyon gyengén szerepelt a személyautó-piacon. 2005-ben Magyarországon 199 068 újautót értékesítettek, az egy évvel korábban eladott 208 044-hez képest.
Újabb nehéz évet jósolnak az autókereskedők
Az autókereskedők aligha bontanak majd pezsgőt az év végén, bár vannak márkák, amelyek megmentették az egész éves hazai autópiacot. Az elmúlt négy évben a személyautó-értékesítések tekintetében minden képzeletet fölülmúló, 11-21 százalékos növekedésnek lehettünk tanúi. Az autóvásárlási eufória 2004 második felétől a kedvezőtlenebb gazdasági környezet hatására megtorpant, miközben a kereskedők hozzászoktak a folyamatos növekedéshez. Ezért volt akcióktól, 100-120 hónapos futamidőktől és 0 százalékos THM-től hangos az év vége. Az igyekezet ellenére 2007 elejéig nem várható fellendülés.