szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

1989-ben az Audi volt az első európai autógyár, amely prémium kategóriájú hangrendszert kínált luxuskategóriájú autóihoz: a Bose céggel közösen kifejlesztett rendszert a V8-as modellben hozták forgalomba. Az Audi most még egy fokkal tovább lép: a Bang&Olufsennel együttműködésben teljesen új típusú, magas hangzáshűségű audio-rendszert tesz elérhetővé zászlóshajójában, az A8-ban.

© audi.hu
Az Audi és a Bang&Olufsen együttműködése 2000-ben kezdődött. Az Audi a gépkocsikban alkalmazható legmagasabb hangzáshűségű audio-rendszerekkel kapcsolatos követelményeket a Bang&Olufsen céggel együttműködve oldotta meg. A szobai hi-fi szegmensben régóta megfigyelhető az úgynevezett mid-fi és az igazán magas hangzáshűségű készülékek közötti különbség. A digitális elektronikus összeállítások integrálása és költségcsökkentése a hanszórók nagyon jó szimulációs eszközeivel együtt lehetővé tették, hogy igen jó és olcsó lejátszó rendszerek álljanak rendelkezésre. Ahhoz azonban, hogy a zene legapróbb részletei is élvezhetők legyenek, ki kell használni minden technikai lehetőséget – ám ez természetesen kihat a költgégekre is.

Ugyanez érvényes a gépkocsiba épített hangrendszerekre is. A manapság használatos technológia olyan, hogy a hangminőség további érdemleges növelése nem lehetséges. A jelenlegi hátrányok közé sorolható a korlátozott dinamika és a hangzás térbeliségének lehatárolása, a hangszórók időbeli reagálása és a rendszerek integrációja.

A gépkocsiban lehetséges teljesítményfelvételt az akkumulátor feszültsége behatárolja. Az erősítők által leadható teljesítményt nagy erőfeszítéssel sikerült 20 wattról 100-ra növelni. Autók esetében a dinamikatartomány alsó részét a jármű belsejében érzékelhető működési zajok határolják be: ezek tipikus szintje 60 dBA. Annak érdekében, hogy a zene tisztán legyen érzékelhető, bizonyos különbséget kell létrehozni a zene és a működési zaj hangereje között: kb. 100 mW használandó a szükséges 80 dBA eléréséhez. Ez azonban csak a pianissimo esetében van így. Amikor a teljes zenekar tutti részt játszik, a hangszint kb. 30 dBA-ról összesen 110 dBA-ra növekszik. Ez sokkal nagyobb elektromos teljesítményt tesz szükségessé, miután az emberi fül által érzékelhető hangerő/dinamika növekedéshez exponenciálisan növelt elektromos teljesítményre van szükség.

Miután a zene általában négy csatornán keresztül érkezik, a hangszórónkénti névleges átlagteljesítmény 25 watt. Fülünk azonban csak akkor élvezi a zenét, ha az torzításmentes, vagyis a hangerőváltozás interferenciamentes az átlag- és a csúcsérték között. Tipikus zenei jelnél az átlagos és a csúcsérték közötti különbség 1:4 aránynál valósul meg. Az ehhez a hangerőkivezérléshez szükséges teljesítménykimenet négyzetesen növekszik. Ennek eredményeként a 25 W torzításmentes reprodukálásához annak 16-szorosa, azaz 400 watt szükséges. Az Audi maximális hanghűségű audio-rendszerének fejlesztésekor az elérendő cél 1000 watt zenei teljesítmény volt.

A hangsugárzó által létrehozott zenei reprodukció minősége nagy mértékben függ attól, hogy hová építették be, valamint attól, hogy milyen magának a hangszórónak a felépítése. A frekvencia reprodukálása mellett az időbeli reagálást – más szóval azt, hogy a hangsugárzó, mint mechanikailag rezgő rendszer miként követi az elektromos rendszert – nagy mértékben a ház kialakítása határozza meg. A legtöbb jármű audio-rendszer esetében a hangszórókat szabadon építik be az ajtókba. Ez azt jelenti, hogy a hangszóró-ház szerepét az ajtó tölti be. Ebből következőleg az akusztikai tulajdonságok eredendően nem határozhatók meg. Ezért az Audi audio-rendszerében az összes hangszórót zárt ház foglalja magába. Ily módon a tranziens visszhang és az utózengés pontosan kiszámítható előre.

[[ Oldaltörés: 14 csatornán 1100 watt (Oldaltörés) ]]

© audi.hu
Az Audi továbbfejlesztett B&O audio-rendszere 14 csatornán működik. Mindkét első ajtóban egy-egy 90 milliméteres kétutas, közepes hangszóró található különálló egyliteres házban egy 140 milliméteres, 2,5 literes mélyhangsugárzó társaságában. A magas hangot a műszerfalból kinyúló „akusztikai lencse” hangszórók szolgáltatják. Központi hangforrásként 70 milliméteres, tölcsér alakú hangszóró szolgál. A 130 milliméteres mélysugárzó kétliteres, ezt egy 25 milliméteres csipogó egészíti ki. A szubbasszus hangokat 200 milliméteres, tízliteres házban elhelyezett alsó mélysugárzó reprodukálja. A 70 millimeteres, szélessávú surround (térhatást keltő) hangszórókkal együtt ez a kalaptartó alatt található.

Az első magashangsugárzók az új audio-rendszer legfontosabb elemei közé tartoznak. Ezek esetében az „akusztikus lencse” technológiáját alkalmazzák. A nagy csillapítású, rétegelt bársonnyal bevont, visszaverő bordázattal ellátott dóm a hangot egy ellipszoid térbe irányítja. Az ellipszis alakú fal által visszavert hullámok mindegyike egyazon fókuszponton halad át – innen az „akusztikus lencse” elnevezés. E megoldás előnye, hogy akusztikai szempontból ideális, pontokból formált hangforrás valósítható meg

A hangminőség szempontjából a visszaadás tisztasága és áttetszősége igen fontos tényező. Lényeges, hogy a különböző jelek a hangszóró csillapítása közben ne szuperponálódjanak egymásra. A tömeg-rugó szerkezet következtében minden hangszóró hajlamos a rezonanciára. Ezt azonban az erősítő korlátok közé szorítja, mivel a hangszóróban létrejövő feszültségjel visszacsatolódik az erősítőhöz.

A mélyhangszóró 8 Ohmos tekercsellenállása (impedanciája) nagyon magas csillapítási érték elérését teszi lehetővé, ami kiváló átmeneti viselkedést eredményez.

Az Audi audio-rendszerében igény esetén 1100 watt teljesítmény áll rendelkezésre, amit két erősítő szolgáltat. A nagy teljesítményű erősítő a négy mélyhangsugárzóhoz négy csatornán egyenként 125 watt teljesítményt juttat, egy 250 wattos csatorna pedig a subwoofert táplálja. A második erősítő (DSP) végzi a jelek előállítását és kilenc, egyenként 35 wattos kimenetén keresztül szolgáltatja az energiát a térhatást előidéző hangszóróknak és a magashangsugárzóknak (csipogóknak).

Az audio-jelfeldolgozás az A8-ben kizárólag digitális úton történik. Más szóval, a CD-ről érkező forrásadatok minőségromlás (digitális-analóg-digitális konvertálás) nélkül kerülnek a DSP erősítőhöz. Mind a tizennégy csatorna számára külön-külön történik a jelfeldolgozás a frekvenciamenetre, a fázismenetre, a késedelmi idő korrekciójára, valamint a szintszabályozásra, a dinamikai beállításra és a térhatás-keltésre vonatkozólag. Ez biztosítja, hogy a csatornák között ne legyen áthallás és a DSP-erősítő dinamikatartománya optimálisan kihasználható legyen.

Különösen nagy figyelmet fordítottak a térhatású (surround) hanghatás minőségére. Jelenleg a legtöbb hangforrás (CD és DAB) csak két programozott kimenő csatornával rendelkezik (sztereó); annak ellenére, hogy ezeket a sztereó-csatornákat használjuk, a cél az, hogy a vásárlók élvezhessék a térhatású hangzás előnyeit, amit azzal jellemezhetünk, hogy két kimenő csatornánál többet hasznosítunk. Más szóval, a speciális térhatású jelet a két csatorna jeleiből minden egyes hangszóró számára egy speciális program számítja ki.

A nagy teljesítményű erősítő gépkocsikban igen előnytelen körülmények között működik, hiszen a beépítési tér korlátozott, általában kárpitozott burkolatok mögött helyezkedik el, és a környezeti hőmérséklet gyakran meghaladja a 70 Celsius fokot. Az erősítő nagy teljesítménye teljesen új kialakítást tett szükségessé. A fejlesztő partner B&O ICEpower erősítői több előnyt egyesítenek: nagy hatékonyságúak, működésükre nem jellemző az alacsony frekvenciákon és a magas terhelésken jelentkező torzítás, dinamikai tartományuk pedig 115 dB.

Az optimális hangvisszaadás szempontjából általános alapfeltétel, hogy a frekvenciamenet (ferkvenciaátvitel) lineáris legyen. A frekvenciamenet kis mértékű eltérése gyakran megengedett annak érdekében, hogy a zenei felbontóképesség a lehető legnagyobb lehessen. A gépkocsiban azonban a motor- és a haladási zaj következtében nagyjából 60 dB alacsony frekvenciájú zajszint van jelen, ami szükségessé teszi a frekvenciamenet módosítását A gépkocsi belsejében a keletkező hangjel tartalmazza a zenét, az utasok társalgását, továbbá a felvett interferencia-zajokat; az interferenciát kiszűrik és a zenét megfelelően módosítják Ez a dinamikus módosítás jelentős mértékben javítja a hangminőséget.

[[ Oldaltörés: Előadótér zónánként (Oldaltörés) ]]

Szintén nagyon fontos, hogy a zene visszaadása térhatású legyen, vagyis tükrözze a színpadképet. Itt az a feladat, hogy a rendszer egyenlítse ki a gépkocsi belsejében adódó korlátozó tényezőket: a hallgatók aszimmetrikusan helyezkednek el a hangszórókhoz képest, a hangzástér nagyon korlátozott és az elöl, illetve hátul ülők számára csak egyazon kiegyenlített térhatású hang előállítása lehetséges.

Ez a hatás megmutatkozik abban, hogy a zenei élmény az előadótér méretétől is függ, például egy orgona hangja a katedrálisban érvényesül a legjobban. Ennek a hatásnak a mesterséges előidézésére a zenéhez nagy mennyiségben kell hozzáadni korai, irányított visszaverődő hangot és késői szétterjedő hangot.

A térhatású hangzás előállítása a gépkocsiban új kihívást jelent. Az Audi nem tekinti az egész autót egyetlen hangzó térnek. Annak érdekében ugyanis, hogy megfelelő térhatást lehessen elérni az elöl ülők számára, a térhatást biztosító hangszórókat viszonylag hangosra kell beállítani. Ekkor a hátul ülők hátulról hallják a zenét, de ki az, aki szeret háttal ülni a zenekarnak? Az Audi ezért két térhatású hallgatói zónát hoz létre, egyet az elöl ülők, egyet pedig a hátul ülők részére. Ez az egyes hangszóró-csatornák megfelelő elhelyzését teszi szükségessé, valamint azt, hogy az aluláteresztő szűrők jelei között megfelelő késleltetés jöjjön létre, és a térhatású jel szintjének megfelelő legyen a beállítása.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI/hvg.hu Autó

Befejezték a régi Audi TT gyártását

Legördült az Audi TT Coupé első generációjának utolsó darabja a gyártósorról, ezzel befejeződött ennek a típusnak a gyártása Győrött, az Audi Hungaria Motor Kft.-nél. A sportkocsi új generációját is Győrött szerelik össze, az új modell sorozatgyártása néhány héten belül megkezdődik. Az új modell magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor.

MTI/hvg.hu Autó

Imádják az Audit a kínaiak

A német Audi autógyár - a Volkswagen-csoport tagja - az első negyedévben 19 ezer 161 autót adott el Kínában, Hongkongot is beleértve, 126 százalékkal többet, mint a tavalyi első negyedévben.

hvg.hu Autó

Dízel versenyautóval akar bajnok lenni az Audi

Harmincezer kilométernyi tesztelés és 1500 órányi fékpadi próba után június 17-18-án az Audi AG az autógyártók között elsőként dízelmotoros versenyautóval száll be a versengésbe, hogy megszerezze a franciaországi Le Mans-ban megrendezett legendás 24 órás versenyen a végső győzelmet.

hvg.hu Autó

Németországban készül a legújabb Audi terepjáró

Eldőlt, hogy Németországban készítik majd az új Audi Q5-öt. Az új típus 2008-tól az ingolstadti gyárban készül majd . Az elkövetkező években mintegy 300 millió eurós befektetésre van szükség a gyártósorok kiépítéséhez.

hvg.hu Autó

Harcba indulnak az Audik

Kis híján teljes az Audi idei DTM csapata. Az Audi Sport Team Abt Sportsline komoly támogatást kap a két új gyári Audi csapattól, annak érdekében, hogy visszaszerezze a legnépszerűbb túraautó versenysorozat bajnoki trófeáját.

automenedzser.hu Autó

Audi Q7 teszt: meghajtottuk a legnagyobb Audit

Van egy kocsi, ami kilóg minden sorból, még Audis léptékkel is rendkívüli. Megtisztelve éreztem magam, hogy három napig társak lehettünk. Az autók non plus ultrájának egy baja van: elérhetetlen.

hvg.hu Autó

Rekordok a győri Audi gyárban

Az elmúlt hetekben az Audi Hungaria Motor Kft. -nél - hétfőtől vasárnapig tartó műszakrendben - a motorgyártás csaknem elérte a rekord heti 42 ezer darabot. Az év első negyedévében összesen 493 ezer 831 motor készült Győrben. Ez az előző év azonos időszakához viszonyítva 24 százalékos növekedésnek felel meg.

MTI/hvg.hu Autó

Hajómotort is gyárt az Audi Győrben

Ezentúl nagyobb motorcsónakokba és kisebb yachtokba is gyárt motorokat az Audi győri gyára. Az idén 500 motort szerelnek össze, eddig a legtöbb megrendelés Floridából érkezett.

hvg.hu Autó

Minden úton otthonosan mozog a nagy Audi

Az Audi már az allroad quattro első generációjával is osztatlan sikert aratott. Az A6 Avant műszaki alapjaira épült típus immár 2000 óta töltötte be a mindenfajta úton, minden évszakban jól használható „nagy Audi” szerepét. Most utódja mutatkozik be a nemzetközi sajtónak: az új A6 allroad quattro még tágasabb, markánsabb, sokoldalúbb és még több luxust kínál elődjénél. Neve pedig egyben tulajdonságaira is utal: az allroad még kedvezőbb hajtási és menetdinamikai adottságokat kínál – a műutakon és azoktól távol egyaránt.

Oszkó cáfolja, hogy a Momentum szakértője lesz

Oszkó cáfolja, hogy a Momentum szakértője lesz

Szabálysértés lett Erzsébetvárosban, ha egy taxiban túl hangos a zene

Szabálysértés lett Erzsébetvárosban, ha egy taxiban túl hangos a zene

Egymás után kapták ki a rendőrök a biztonsági övet nem használó autósokat – videó

Egymás után kapták ki a rendőrök a biztonsági övet nem használó autósokat – videó