Tetszett a cikk?

Magyar autókereskedők is próbálkoztak az Európai Unióban kifejlesztett "körhintás" áfacsalási technikával.

A 2004 végén 3 millió forintos tőkével alakult szolnoki BO-KA'05 Munkaerő-kölcsönző és Szolgáltató Kft. egyik tulajdonosának sincs fogalma arról, hogyan halmozódott fel a cégnek összesen 170 millió forintos áfahátraléka. A társaságnál májusban sikertelen végrehajtást elrendelő Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) mindenesetre júniusban adócsalás gyanúja miatt feljelentést tett a Nemzeti Nyomozó Irodánál (NNI) - erősítette meg a HVG értesülését Horváczy Emese, az NNI szóvivője. Az adórevizorok szerint ugyanis a vállalkozás - noha ilyen jellegű tevékenységet nem regisztrált a cégbíróságnál - körülbelül 200 millió forint értékben 36 darab márkás autót hozott be Németországból. Egy meg nem nevezett kereskedő "kérésére" importálták - magyarázkodott a HVG-nek Boda István résztulajdonos-ügyvezető.

Az ügylet valójában egy kicsiny szelete annak a kiterjedt, profi áfacsalási sorozatnak - állítják a nyomozók -, amelyet az Európai Unióban (EU) körhintának neveznek, s amelynek révén évente 50-60 milliárd eurónyi adót nem fizetnek be, illetve igényelnek vissza a közösség tagországaiban jogosulatlanul. A körhintás csalók - jelen esetben a feltételezés szerint a BO-KA és titkos megbízója - azt használják ki, hogy az uniós beszerzések után nem a szállító, hanem a vevő adóhatósága kasszíroz. Az EU országaiból beszerzett áruról ugyanis az eladó áfa nélküli számlát állít ki, az adót a másik tagállambeli vevőnek kell bevallania és befizetnie. Ha pedig a vevőnek erre jogosultsága van, ugyanabban a bevallásban vissza is igényelheti az áfát, így adófizetési szaldója nulla. Ha az importőr ezek után a saját országában továbbértékesíti az EU-ból beszerzett cikket, az általános szabályok szerint kell áfát fizetnie.

Csalni úgy lehet, hogy az árut valamelyik uniós tagállamból áfa nélkül megvásárló a saját országában mélyen hallgat az adóról, bevallásában nem is szerepelteti az uniós importot. Amikor viszont továbbértékesíti a terméket egy belföldinek, áfás számlát állít ki. Ám az adót továbbra sem vallja be, s be sem fizeti azt az államkasszába. A BO-KA például az említett autóbiznisszel állítólag 50 millió forintnyi áfát tett zsebre.

A körhinta több országot is érinthet, sőt a tapasztalatok szerint bűnbandák szakosodtak rá. A kör be is zárulhat, ha végül az eredeti eladó vásárolja vissza az árut, amelyre soha nem fizették ki az akár többször is visszaigényelt áfát - ecsetelte Lőcsei Tamás, a PriceWaterhouseCoopers Gazdasági és Tanácsadó Kft. szakértője. A körhintában általában kicsi, de értékes árucikkeket, például elektronikai alkatrészeket, mobiltelefonokat pörgetnek, Magyarországon azonban - legalábbis a nyári, Jász-Nagykun-Szolnok megyei adóellenőrzések tapasztalatai alapján - az autó az adóhatóság elől eltitkolt slágertermék.

Második oldal (Oldaltörés)



Sokáig azonban nem lehet folytatni e trükköt, ezért az értékesítési lánc csalárd cégtagjai néhány jól sikerült tranzakció után fel nem lelhető tulajdonosokhoz kerülnek. A BO-KA ennél egyszerűbb módszerrel próbálta megzavarni a hatóságokat: a céget júniusban Budapestre költöztették, de ezt a cégbíróság - mivel az adócsalás ügyében nyomozás indult - már nem jegyezte be. "Az év elején behívott az adóhivatal, és mindenféle papírokat kértek tőlem, de megmondtam nekik, hogy nekem nincs aláírási jogom, semmiről sem tudok. Ezek után májusban 10 ezer forintra büntettek, merthogy hátráltattam az adóhivatali eljárást. El is adtam az üzletrészemet, hiszen engem még abba sem avattak be, hogy autókereskedéssel is foglalkoznak" - számolt be a HVG-nek az eseményekről a kft másik alapítója, a kenderesi Katona Sándor. "Noha a feljelentő APEH megnevezte a cégvezetőket, jelenleg ismeretlen tettesek ellen folyik a nyomozás. Az adóhivatal adatai alapján tucatnyi cég tevékenységét vizsgáljuk, amelyek valószínűleg együttműködve követtek el adócsalást" - tájékoztatta a HVG-t Horváczy Emese.

Az APEH hatvan, az EU-ból importáló céget ellenőrzött Jász-Nagykun-Szolnok megyében. Közülük hatnál merült fel az adócsalás gyanúja, amit a tagállamoktól kapott adatok is megerősítettek. Az unióban ugyanis közös szabály, hogy minden, valamelyik tagállamba árut eladó vállalkozásnak negyedévente - az áfabevallással együtt - tájékoztatnia kell az adóhivatalt az uniós értékesítések áfa nélküli értékéről és a vevők adószámáról. Magyarországon továbbá a közösségen belüli vásárlások áfa nélküli értékéről is be kell számolni negyedévenként az adóhivatalnak, amely összeveti a tagállamok adóhatóságaitól és a belföldi adózóktól kapott bevallásokat. Így bukott ki szintén Jász-Nagykun-Szolnok megyében egy még nagyobb feltételezett adócsalás, amelynek felderítése még folyik: egy Budapestről nemrég egy elhagyott ottani ingatlanba költöző társaság öt különböző uniós tagországból összesen 337 millió forint értékben Volvo, Chrysler Jeep, Ford és Land Rover márkájú autókat hozott be, majd adott tovább, anélkül hogy egy fillér áfát is befizetett volna utánuk.

Az autók jelenlegi tulajdonosait kutatja most az adóhatóság a Belügyminisztérium segítségével. Ha körhintáztatás gyanúja merül fel, az adóhivatalok ott fogják meg az áfát, ahol tudják, így megeshet, hogy az értékesítési lánc ártatlan tagjainak adó-visszaigénylési kérelmét utasítják el. Ilyen esetben csak a bíróságon lehet bizonyítani a jóhiszeműséget, de van, akinek ez már sikerült. Az Európai Bíróság (EB) négyéves eljárás után, idén januárban jogosnak találta három, korábban a brit adóhatóság és bíróság által is elutasított angol számítástechnikai vállalkozás együttesen több tízmillió fontos áfa-visszaigénylését - közölte a HVG-vel Földes Balázs, a KPMG áfaszakértője. Az EB verdiktjének indoklásában feketén-fehéren kimondta: ha egy adóalany eleget tesz a törvényi előírásoknak, akkor is visszaigényelheti az általa kifizetett áfát, ha ugyanabban az értékesítési láncban csalárd vállalkozások is felbukkantak, amelyekről a tisztességes adózó nem tudhatott. Az persze továbbra is a helyi bíróságok megítélésén múlik, adott esetben elhiszik-e egy vállalkozónak, hogy nem tudott üzletfelei csalárd szándékáról.

Az uniós áfacsalások legnagyobb kárvallottja Németország, amely különösen szorgalmazná egy olyan elszámolási rendszer bevezetését a tagállamokban, amelyben csak a legutolsó vevőnek kellene bevallania és befizetnie az áfát. Ezt azonban a legtöbb tagország - köztük Magyarország - nem támogatja, mivel a "nettósítás" rontaná az államkassza likviditását. Magyar ötlet viszont, hogy ragasszanak minden egyes kibocsátott számlára az adóhatóságtól igényelhető, a remények szerint nem hamisítható hologramos bélyeget. A javaslatot ősszel vitatják meg az EU pénzügyminiszterei.

GYENIS ÁGNES

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Érdemes a neten is tájékozódni a benzinárakról

Ma a legdrágábban 299 forint 90 fillérért tankolhatunk egyetlen liter 95–ös benzint, a legolcsóbban viszont 276 forint 90 fillértért. Ez 23 forint árkülönbség ugyanazért a termékért. Érdemes tehát böngészni ezt a szolgáltatást kínáló weblapokat.

hvg.hu Autó

TruckStore: használt haszonjármű megbízható forrásból

Négy évvel ezelőtt önálló márkát teremtett, és úttörő szerepet játszott a DaimlerChrysler, amikor az egykori használt-haszonjármű központ alapjainak felhasználásával létrehozta a „TruckStore“-t. Az új intézmény, amely első ízben a 2002. évi Nemzetközi Haszonjármű Kiállításon mutatkozott be a nyilvánosságnak, ma már a DaimlerChrysler AG egész Európa területére kiterjedő professzionális, márkafüggetlen használt-haszonjármű kereskedelmi tevékenységét fémjelzi. Tavaly 18 ezer jármű talált gazdára az európai hálózaton keresztül, amelyek értékesítéséből 466 millió euró árbevétel származott.

hvg.hu Autó

Átlagosan három forinttal csökkent a gázolaj ára

A várakozásoknak megfelelően ma reggelre átlagosan három forinttal csökkent a gázolaj literenkénti legalacsonyabb ára, a benzin ára változatlan maradt a hazai töltőállomásokon. A benzinkutak egy részében csak napközben vezetik át az árváltozásokat.

MTI/hvg.hu Autó

Három százalékkal nőtt az itthon eladott kocsik száma

Az első félévben 97 ezer 609 személygépkocsit és terepjárót értékesítettek Magyarországon, 3,1 százalékkal többet, mint 2005 hasonló időszakában - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Tovább erősödött az alsóközép-kategóriás, a prémium-, a terepjáró, az egyterű és a haszongépek forgalma.

hvg.hu Autó

Több mint ezer körözött autót találtak meg az autóvadászok

Az első autókereső rendszerrel felszerelt civil autós csapatok 2000 júliusában indultak útnak, azóta kitartó munkájuknak köszönhetően kiemelkedő eredményeket értek el. A legtöbb személygépkocsit minden évben a Zsaru-Car autói találják meg, 2000. július 15-től 2006. július 25-ig összesen 1058 darab korábban ellopott gépjárművet fedeztek fel az éber civil járőrök.

automenedzser.hu Autó

Autóvásár a neten

Használt autót adni-venni az interneten gyors, közvetlen és egyáltalán nem a legbiztosabb módja a minőségi adásvételnek. De a legelterjedtebb, legkézenfekvőbb és legkényelmesebb.

MTI/hvg.hu Autó

Áprilisban visszaesett a nyugat-európai autópiac

Áprilisban Németországban 10 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot, mint tavaly áprilisban: összesen 282 ezer új autó került a hónapban forgalomba, közölték a német járműipari szövetségben (VDA). A német márkáknál a visszaesés még nagyobb, 12 százalékos volt.

MTI Autó

Új elnök a lízingszövetség élén

A Magyar Lízingszövetség éves rendes közgyűlésén, június 1-jén új elnökséget választott az elkövetkező két évre, a szövetség új elnöke Báti Balázs, a Budapest Lízing vezérigazgatója, alelnöke Mészáros György, az Erste Leasing vezérigazgatója lett - közölte a Budapest Lízing tulajdonosának, Budapest Banknak a sajtóosztálya.

hvg.hu Autó

A németeknél a kombi Passat lett az év cégautója

Az Év Cégautójának választották a Volkswagen Passat Variant és a Seat Leon típusokat. Az évente megtartott versengést a Firmenauto szaklap és a Dekra hirdette meg. A Volkswagen konszern két típusa szerezte meg az első helyezést a 40, illetve a 20 ezer euró alatti kategóriában.