szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A svéd márka jól irányzott ütéssel csap le az élményautók eddig elhanyagolt szegmensére. A sportos kis rakéta valódi szexi dög, amely után megfordulnak az emberek az utcán, amely rabul ejt az adottságaival, s amely kegyetlen árat követel megszédített udvarlójától.

A svéd törpe
© Stiller Ákos
„Ez az autó egy négykerekű orgazmus” – kiabálta túl hölgyismerősöm a háromnegyedig feltekert, 10 hangszórós Dynaudio Premium Sound hangrendszer fülsüketítő, mégis kristálytiszta dübörgését, miközben a sebességmérő lassanként elérte a 240 kilométer/órás végsebességet. A hasonlat helytálló, a C30 ugyanis vérbeli élményautó. Sportos formája már álló helyben is száguldani láttatja a kétajtós járgányt, az igazi vad természete azonban menet közben ragad magával.

A csúcsmodell 220 lóerős, T5-ös motorja nem lassú, nagyvárosi közlekedésre termett, ezzel a kocsival száguldozni kell, hiszen még a 200-as tempót is olyan játszi könnyedséggel teljesíti, hogy az ember hajlamos elveszíteni a sebességérzékét, s átadni magát a közel hangtalan siklás örömeinek. A két centis gyári ültetés és a 17 hüvelykes kerekek biztonságosan tartják az úton a járművet, igaz, Budapest útjain – főleg a meredek lejtők alján – érdemes vigyázni, nehogy leérjen az első spoiler. Kanyarban is feszesen befekszik, noha érződött, hogy egy könnyelmű, túlzott gázadás parádés driftelésre késztetné az autót. A váltó sportos, jól kezelhető, a motor nyomatékát pedig akár 5-ös, 6-os fokozatban is érezhetjük.

Vérpezsdítő idomok
© Stiller Ákos
A kis energiabomba mindenhol óriási feltűnést keltett. Az utcáról ábrándos tekintetű lányok és mobiltelefonálás közben szájtátó nagyvárosi ficsúrok követték tekintetükkel a kétszínű (kozmoszfehér és jávabarna), gyöngyházfényezésű karosszéria útját. De felfigyelt rá az a három fiatal is, akik péntek este a Hungária körúton három felspécizett Suzuki Ignisszel próbálták ki versenyzői tudásukat. Aránytalan küzdelem volt, a C30-as egy könnyed gázfröccsre kiugrott a mezőnyből, s vissza sem nézett.

De nem csak a sufnituning-huligánok versenyszellemét piszkálta fel a kis autó, hanem többek között egy tisztes 50-es úriemberét is, aki a mellette ülő felesége rosszalló pillantásaitól nem zavartatva nyomta padlóig 5-ös BMW-je gázpedálját, hogy egy rövid ideig a C30-as mellett száguldjon. Neki is rá kellett jönnie, hogy a T5-ös jelzés láttán érdemes átgondolni a többi autósnak, hogy próbára tegye-e saját járműve képességeit. A rövidke gyorsulásnak a következő piros lámpa vetett véget, ahol a BMW-s úr az ablakot leeresztve, gyermeki mosollyal és felemelt hüvelykujjal fejezte ki tetszését. Hasonlóan nyilatkozott egy budapesti benzinkutas, aki hosszan nézte sóvárogva a dinamikus kis kupét, illetve a kopasz, tetovált srác, akinek csak az ár hallatán fagyott meg a mosoly az arcán.

[[ Oldaltörés: Kívül-belül (Oldaltörés) ]]

A C30 igazi élményautó - csak az árát tudnánk feledni
© Stiller Ákos
Ezzel el is érkeztünk a C30-as legnagyobb – ám sajnos szinte teljességgel elkerülhetetlen – hátrányáig, ez pedig az ára. A Summum csúcsfelszereltségen felüli extrákat is tartalmazó tesztautónk listaára 12 millió 135 ezer forintba kerül, vagyis egy kisebb budapesti garzonlakás árába. Ez persze nem árnyalja megfelelően a képet, az alapfelszereltségű, 100 lóerős, 1,6-os motorral szerelt változatot ugyanis már 4 millió 790 ezer forinttól elvihetjük. Ezzel pedig egy szegmensben olyan versenyzőket találunk, mint az A3-as Audi, illetve az 1-es BMW. Közéjük tökéletesen passzol a C30-as, amely a nagyvárosi, divatérzékeny – és kellően tehetős - fiatalokat veszi célba. A kis autóval ugyanis nehézkesen fog bárki hétvégi nagybevásárlásokat lebonyolítani – habár a csomagtér irányából ledönthető hátsó ülések segítségével nagyobb csomagok befogadására is alkalmassá tehető a legkisebb Volvo. Nagycsaládos utazásra ellenben alighanem alkalmatlan, ezért cserébe viszont bármikor lezser eleganciával lehet vele megérkezni, akár egy trendi étterem elé, vagy akár egy hétvégi kerti partira.

További nehézséget jelent, hogy tolatás közben viszonylag nehéz kilátni, ezt azonban mérsékli a tolatóradar, amelynek segítségével biztonságosan lehetett a Volvóval parkolni még a legszűkebb helyeken is. A hátsó két ülésre kicsit körülményes a bejutás, igaz, tesztünk idején a nálunk lévő autó jobb első ülésével valami probléma támadt, ha jól működött volna, elég lett volna a támla felső részén található kallantyút meghúzni, s az ülés elmozdult volna, így azonban a szék alatti állítókar segítségére is szükség volt. A C30 valóban csak négy személyes autó, igaz ezért cserébe hátul is két kellemes kialakítású fotel várja az utasokat.

Tetszetős belső, apró hibákkal
© Stiller Ákos
A belső kialakítás igényes, minőségi anyagokkal, feszes illesztésekkel. A középkonzol kialakítása is tetszetős, és a sok gomb ellenére jól átlátható, kezelhető. Itt két furcsaságot találunk, az egyik a konzol mögött elhelyezett tárolórekesz, amelyet én személy szerint észre sem vettem, egy ismerősöm hívta fel rá a figyelmemet. Ez kevéssé praktikus, menet közben életveszélyes helyzetet is előidézhet, ha ki akarnánk venni onnan valamit. A másik a beépített mobiltelefon-rendszer, amely a középkonzolról vezérelhető, ám arra az esetre, ha többen is ülnek a kocsiban, egy vezetékes (!) kagyló is helyet kapott a műszerfal oldalán. Ez megdöbbentő volt a mai világban, amikor lassan már egy tisztességes kávéfőzőt sem adnak el Bluetooth-csatlakozás nélkül, ráadásul – legalábbis számomra – merőben ellenkezik a Volvo által képviselt biztonsággal. A rendszert körülményessé teszi a kesztyűtartóban elhelyezett kis doboz, amelybe a mobiltelefon SIM-kártyáját kell behelyezni. Ez minden ki-, és beszállásnál meglehetősen hosszadalmas művelet lehet, így arra a következtetésre kellett jutnom, hogy aki egy ilyen autót vesz, az megteheti, hogy a kocsijának saját telefonszáma legyen.

Szintén a belsőnél kell kitérni a vastag, jó fogású kormányra, amelyen a tempomat, a hangrendszer (CD-, és rádióváltás, hangerő), valamint a navigációs rendszer vezérlése is helyet kapott. Ez utóbbi akár távirányítóval is vezérelhető, azonban a kormány hátoldalán elhelyezett kis joystick és két gomb segítségével gyorsan és pontosan állítható, elsajátítása gyerekjáték. Itt kell megemlíteni a kormány felső ívének belsejét képező alumíniumbetétet, amely csupán tetszetős, ám funkcióját tekintve akár veszélyes is lehet. Igaz, a kormány megfelelő részein kiképzett „markolófelületek” egyértelművé teszik, miként biztonságos vezetni, azonban egy kanyarodásnál problémát okozhat a meglehetősen csúszós, illetve hőmérséklettől függően jéghideg, vagy tűzforró fémfelület. Ezt talán megspórolhatták volna.

Remekül működik viszont a kétzónás digitális klímaberendezés és az ülésfűtés, amely a február végén jött hirtelen havazásban és hidegben nagyon jó szolgálatot tett. A már említett, felhasználóbarát navigációs rendszer Budapesten belül tökéletesen működik, a városon kívül azonban vajmi keveset ér, például Veszprémben is csupán nagy szürke semmit mutatott. De ezt nem írjuk a Volvo számlájára, elmondásuk szerint ugyanis ez külső fejlesztés.

Összegezve a fentieket, a C30-as valódi kis ékszerdoboz, igazi élményautó. Egy hét elteltével fájó szívvel szálltam ki belőle, s sokáig néztem utána, amint a Váci úton elporzott, a kényelmesen döcögő autósok sorai közt cikázva. A tesztautó borsos ára abszurdnak tekinthető (főleg, hogy a Volvo SUV-ja az XC90-es csak egy millióval drágább), azonban az alapmodellért – esetleg egy nagyobb motorért, némi plusz felszereltségért – kifizetendő 4-6 millió forint a vetélytársak ismeretében remek választássá teszi a C30-at. Egy biztos, a Volvo bevezető reklámkampánya nagyon találó, a kis kupét lehet utálni, lehet rajongani érte, de az biztos, hogy csupán kevesen maradnak közömbösek iránta.

A. D.

[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]

Műszaki adatok

Volvo C30 T5 Summum +
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 2521
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő220 lóerő 6000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 320 Nm 1500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2640
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4252/1782/1447
Csomagtér278 liter
Saját tömeg (kg) 1347
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 240
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 6,7
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Vegyes8,6
Tesztfogyasztás13,1
CO2 kibocsátás (g/Km) 208
ÁRA A Volvo C30 T5 Summum listaára 9,9 millió forint, a tesztelt autó ára 12,135 millió forint

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Volvo-teszt: az érzékek limuzinja

Szép. Biztonságos. Svéd. Luxus. Volvo. Akinek ez elég, nem fogja megbánni, hogy az S80-ast választotta. Még akkor sem, ha az öthengeres dízelmotor lomha és hangos.

hvg.hu Autó

Skandináv luxussal támad az új Volvo S80

Az új S80 megalkotásakor a magasfokú komfortra, a kellemes vezethetőségre és a világszínvonalú biztonságra összpontosítottak. A legigényesebb vásárlók megnyerése érdekében összkerékhajtású V8-as változat és vadonatúj soros hathengeres motor az új S80 sorozat ütőkártyája.

automenedzser.hu Autó

Volvo V50 teszt: családi biznisz

A Volvo kombija márt járt a szerkesztőségünkben, de akkor a harmatgyenge egyhatost tettük próbára, amely csalódás volt, viszont tökéletesen képviselte a Volvo legújabb fejlesztéseit, arculatát, hamisítatlan életérzését. Az öthengeres turbódízellel és automatikus váltóval szerelt V50-es izgalmas sportkombi.