Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15065d13-d6d1-434a-90fb-5772c53ab470","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összesen hét iPhone és iPad vesz végső búcsút a YouTube alkalmazásától. Mutatjuk, melyek ezek, és mit tehet, ha legalább a platform alapfunkcióit tovább használná.","shortLead":"Összesen hét iPhone és iPad vesz végső búcsút a YouTube alkalmazásától. Mutatjuk, melyek ezek, és mit tehet, ha...","id":"20250604_google-youtube-alkalmazas-megszunes-apple-iphone-ipad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15065d13-d6d1-434a-90fb-5772c53ab470.jpg","index":0,"item":"a2c6157f-739a-4c30-a4d7-99f439b1cca2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_google-youtube-alkalmazas-megszunes-apple-iphone-ipad","timestamp":"2025. június. 04. 09:03","title":"Ezeken az eszközökön nem működik többé a YouTube","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca097fbd-ddcb-4821-881c-49b433d07a1f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A műszer ára körülbelül ezer forint – a fejlesztési, gyártási költségekkel együtt.","shortLead":"A műszer ára körülbelül ezer forint – a fejlesztési, gyártási költségekkel együtt.","id":"20250605_sorosdoboz-gyorshajtok-ellen-barkacstraffipax","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca097fbd-ddcb-4821-881c-49b433d07a1f.jpg","index":0,"item":"272cbfab-c821-400e-b6f1-8acd8058839a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_sorosdoboz-gyorshajtok-ellen-barkacstraffipax","timestamp":"2025. június. 05. 10:35","title":"Két sörösdobozzal a gyorshajtók ellen – a Balatonnál fotózták ezt a barkácstraffipaxot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9831b44b-434c-47b6-b793-340a60f47286","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Amerika egyelőre ellenáll, de Trump jobboldala ünnepli Orbán Viktort és módszereit. ","shortLead":"Amerika egyelőre ellenáll, de Trump jobboldala ünnepli Orbán Viktort és módszereit. ","id":"20250604_trump-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9831b44b-434c-47b6-b793-340a60f47286.jpg","index":0,"item":"23a44ae4-b9d5-45ee-b2d5-1f99bfd1d5e6","keywords":null,"link":"/360/20250604_trump-orban-viktor","timestamp":"2025. június. 04. 07:30","title":"Trump Orbántól inspirálódik – de az Egyesült Államokban nincs olyan könnyű dolga, mint magyar kollégájának volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10dccd36-fac1-4815-886d-2315ecd254d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az író egy franciaországi irodalmi fesztivál vendége lett volna, de kénytelen volt lemondani a fellépését.","shortLead":"Az író egy franciaországi irodalmi fesztivál vendége lett volna, de kénytelen volt lemondani a fellépését.","id":"20250604_krasznahorkai-covid-korhaz-marseilles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10dccd36-fac1-4815-886d-2315ecd254d3.jpg","index":0,"item":"5bef8ba0-904f-4df7-a0d4-cd4d10782041","keywords":null,"link":"/kultura/20250604_krasznahorkai-covid-korhaz-marseilles","timestamp":"2025. június. 04. 16:38","title":"Kórházba került Krasznahorkai László","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43531404-9496-49c3-9f6d-6fe68254c379","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szentendrei önkormányzat kérését kommentálta Vitályos Eszter.","shortLead":"A szentendrei önkormányzat kérését kommentálta Vitályos Eszter.","id":"20250604_vitalyos-eszter-siras-picsogas-kormanyinfo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43531404-9496-49c3-9f6d-6fe68254c379.jpg","index":0,"item":"319dd701-9dcb-445d-a6cc-62445f664060","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_vitalyos-eszter-siras-picsogas-kormanyinfo-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 17:25","title":"Kormányszóvivő: Van, aki folyamatosan sír és picsog az önkormányzati vezetők közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60e14c70-a133-4bad-b3ab-72552fc450bc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lap információi szerint a 12 férőhelyes intézményben jelenleg 27-en alszanak.","shortLead":"A lap információi szerint a 12 férőhelyes intézményben jelenleg 27-en alszanak.","id":"20250604_Nepszava-Annyira-tele-van-a-Szolnoki-befogadootthon-hogy-a-gyerekek-felenek-a-kanapen-es-matracokon-kell-aludnia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e14c70-a133-4bad-b3ab-72552fc450bc.jpg","index":0,"item":"77e1e19a-e7a6-484f-afb4-a54886032d36","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Nepszava-Annyira-tele-van-a-Szolnoki-befogadootthon-hogy-a-gyerekek-felenek-a-kanapen-es-matracokon-kell-aludnia","timestamp":"2025. június. 04. 07:48","title":"Népszava: Annyira tele van a szolnoki befogadó otthon, hogy a gyerekek felének a kanapén és matracokon kell aludnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b20fb7d9-0a46-475b-b818-783636c3d0c5","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250604_Marabu-Feknyuz-Gondolom-gyalog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b20fb7d9-0a46-475b-b818-783636c3d0c5.jpg","index":0,"item":"c7b33d66-a3da-48fd-97e9-54c276094c85","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Marabu-Feknyuz-Gondolom-gyalog","timestamp":"2025. június. 04. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Gondolom, gyalog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1451621-5454-4b23-bd5e-78c0e0369c31","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"10 helyett 5 év után igényelhető állampolgárságról és erősebb munkavállalói jogokról is szavazhatnak vasárnap az olaszok. A jobboldali pártok viszont azt remélik, hogy a részvétel az érvényességi küszöb alatt marad.","shortLead":"10 helyett 5 év után igényelhető állampolgárságról és erősebb munkavállalói jogokról is szavazhatnak vasárnap...","id":"20250605_Konnyebben-megszerezheto-allampolgarsagrol-is-szavaznak-hetvegi-referendumukon-az-olaszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1451621-5454-4b23-bd5e-78c0e0369c31.jpg","index":0,"item":"0a5d71b9-58b0-4fc9-8e44-2e56435b92ab","keywords":null,"link":"/vilag/20250605_Konnyebben-megszerezheto-allampolgarsagrol-is-szavaznak-hetvegi-referendumukon-az-olaszok","timestamp":"2025. június. 05. 11:52","title":"Az olaszok népszavazáson dönthetnek az állampolgársághoz jutás könnyítéséről, Salvini strandolásra buzdít voksolás helyett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyarok közismerten meglehetősen pesszimisták, ám ha közlekedésről van szó, többségük szinte meg van győződve róla, hogy ő sosem lesz baleset részese. Akik ép bőrrel megúsztak egy kisebb koccanást, még inkább hajlamosak félvállról venni a biztonság kérdését. A magyarok úgy vélik, jól értenek a vezetéshez, pont úgy, mint a focihoz. Igazuk is van, ha vezetéstechnikai tesztet kellene tenniük, zömük ugyanúgy vizsgázna, mint a labdával a zöld pázsiton.
A balesetek jelentős része összefüggésbe hozható azzal, hogy az emberek többsége szeretne a lehető leggyorsabban, de a lehető legkisebb energiabefektetéssel jogosítványhoz jutni. A követelményrendszer sajnos lehetőséget is ad arra, hogy a kezdők egy része úgy kapjon vezetői engedélyt, hogy egyértelmű jelek mutatják, képességei nem kielégítők. Ebben az is közrejátszik, hogy sok oktató nem megfelelően képzett, motiválatlan, és nem forgatja a szakirodalmat. Maguk sincsenek mindig tisztában azzal, hogy a különböző helyzetekben a fizikai hatások miként befolyásolják a jármű viselkedését, így meglehetősen nehéz azt várni tőlük, hogy használható tanácsokkal lássák el a tanítványaikat. Igaz, a magyar KRESZ-tankönyvek sem tévedhetetlenek: a "10 óra 10 perc" kormányfogásnál például sokkal hatékonyabb manőverezési lehetőséget tesz lehetővé - így lényegesen biztonságosabb - a "3 óránál", illetve "9 óránál" tartott kéz.
Míg Ausztriában a jogosítvány megszerzésének feltétele az egynapos vezetéstechnikai tréning, a magyar sofőröknek csak elenyésző hányada szerzett tapasztalatot vészhelyzet-szimulációs pályán. A tanpályán megszerezhető rutin elérésére tett kísérlet persze soha sem késő, és az is helyes, ha valaki meglévő tudását egy-másfél évente felfrissíti, miként ezt az osztrák sofőrök jelentős része - önszántából - megteszi. Ők mintha komolyabban vennék azt a statisztikai tényt, hogy a balesetek 70 százalékát olyanok okozzák, akik legalább tíz éve vezetnek.
A baleseti okok sorában a második helyen a túlzott önbizalom, illetve ennek ellentétje, a bizonytalanság áll. Az emberek nincsenek mindig tisztában cselekedeteik súlyával és következményeivel: csak túl későn ítélik vészhelyzetnek a vészhelyzetet. Erre utal, hogy a tanpályán csak tízből egy, a megszokott követési távolságot tartó sofőrnek sikerül megfelelő helyen megállni, ha hirtelen vészfékez az előtte - illetve tanpályán biztonsági okból a szomszéd sávban - közlekedő autó. A túlzott önbizalomra utal a számos "azt hittem, én még beférek" típusú magyarázat. De legalább ennyire veszélyes a bizonytalankodás a volánnál, mivel az ilyen vezetők vészhelyzeti reakciói kiszámíthatatlanok, s ez is sok balesetet okoz.
[[ Oldaltörés: Figyelemelterelők (Oldaltörés) ]]
A harmadik tényező a figyelemhiány. Ennek számos oka lehet. Az emberek átlagos reakcióideje 0,7-1 másodperc, normális esetben ennyi idő telik el az észleléstől a cselekvésig. Csakhogy az egész napi munka vagy a hosszú út által kiváltott fáradtság akár másfél-kétszeresére is növelheti a reakcióidőt. Ez az állapot némiképp hasonlít az ittassághoz: a vezető nincsen képességei megváltozásának tudatában - s éppen ez jelenti az igazi veszélyt. Hasonló hatást vált ki allergiagyógyszer és fájdalomcsillapító tabletta is. Alaposan meg kell tehát nézni, hogy az orvos által felírt szer alkalmazása mellett javasolt-e a vezetés, vagy sem.
A vezetés közbeni telefonálás is megvonja a figyelmet és növeli a reakcióidőt. Az, hogy a telefon leköti az egyik kezet, a problémának csak az egyik - a kötelezően előírt kihangosítóval megoldható - fele. A másik és az esetek túlnyomó részében nagyobb gond az, hogy a beszélgetés mindenképpen számottevő mértékben elvonja a sofőr figyelmét. Ha valaki utólag megkérdezné a mobilozó vezetőt, milyen jármű mellett haladt el, adott-e elsőbbséget a sarkon, esetleg megállt-e a lámpánál a beszélgetés közben megtett 4-5 kilométer alatt, az esetek többségében helytelen válaszokat kapna. Márpedig aki megszokásból és rutinból közlekedik, nem méri fel kellő mértékben a körülötte zajló eseményeket.
Balesetek nem történnek "csak úgy" - általában minden közlekedő tevőleges részese annak, ami vele az úton történik. Márpedig a vezetés - bár az élet a tét - a sakkhoz hasonlít: elengedhetetlen az előrelátás és az előre gondolkodás. A dolog ott kezdődik, ahogyan valaki az autóba ülve beállítja a visszapillantó tükröket. Ettől függ ugyanis a környezet érzékelésének minősége és sebessége. Az előrelátó vezető időben felismeri, hogy egy-egy szituációból vészhelyzet alakulhat ki, ezért már idejében elkezdi keresni a menekülési lehetőségeket, például azt, hogy adott esetben a gázpedálra taposson-e, vagy pedig fékezni, esetleg kerülni kezdjen.
Ám a legfontosabb szabály, hogy ismerni és tisztelni kell a fizikát. Tudatában kell lenni, hogy vannak olyan helyzetek, amikor az autó sokkal inkább engedelmeskedik a fizikai törvényeknek, mint a sofőr szándékának, márpedig az ilyen helyzeteket lehetőleg kerülni kell.
A magyarországi utakon az emberek meglehetősen ellenségesen és agresszívan bánnak egymással: mintha a másik autós vagy motoros egyetlen céllal lépett volna az útra, azzal, hogy megnehezítse vagy ellehetetlenítse a haladást. A móresre tanítást, a megtorlást, a "majd én megmutatom neki!" hozzáállást száműzni kéne az utakról. Ehelyett az "élni és élni hagyni" filozófiáját kell érvényre juttatni: például a cipzárelv alkalmazásával a lámpa nélküli kereszteződésekben kialakuló dugókban.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?
A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.
Franciaországban öt év alatt 35 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma, s az EU-ban továbbra is Litvániában a legveszélyesebb közlekedni - derül ki egy európai tanulmányból.
Barényi Béla, az autóipar meghatározó személyisége száz évvel ezelőtt, 1907. március 1-jén született. A Mercedes-Benz magyar származású fejlesztőmérnöke március 6-án bekerül a autózás meghatározó személyiségeit felsorakoztató genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé.
Évről évre kisebb városnyi ember hal meg, szenved sérülést közúti balesetben Magyarországon. Többen törvényi szigorítást sürgetnek, miután a szigorított rendőri ellenőrzések hiábavalóak szinte.