Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke csütörtökön reggel tett közzé egy hangfelvételt, amelyen állítása szerint Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter arról beszél: szakítanak a békementalitással és készülnek a háború felé vezető út nulladik fázisára. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ez az ügy „egy lepkefing”, nevetséges ezzel foglalkozni, mondta a kormányinfón. Úgy véli, az áram és a gáz ára két-két és félszeresére emelkedne, ha megvalósulnának az Európai Bizottság tervei, ezért Magyarország mindent meg fog tenni, hogy ezt megakadályozza, ehhez szövetségeseket keres az unióban. A miniszter szerint nálunk nem fordulhat elő, ami Romániában, így Magyar Péter is elindulhat a választáson. A drogériákban is bevezetik az árrésstopot.","shortLead":"Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke csütörtökön reggel tett közzé egy hangfelvételt, amelyen állítása szerint...","id":"20250508_Gulyas-Gergely-reagal-a-kiszivargott-hangfelvetelre-amelyen-a-bekementalitas-vegerol-beszel-a-honvedelmi-miniszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64.jpg","index":0,"item":"5c611c48-a941-41ea-b6c8-5bdce5f5de44","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Gulyas-Gergely-reagal-a-kiszivargott-hangfelvetelre-amelyen-a-bekementalitas-vegerol-beszel-a-honvedelmi-miniszter","timestamp":"2025. május. 08. 10:05","title":"„Ez egy lepkefing” – mondta Gulyás Gergely a hangfelvételre, amelyen a békementalitás végéről beszél a honvédelmi miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"Kettévált a hitelpiac az Erste első negyedéves számai szerint: a lakossági hitelezés jelentősen nőtt az első három hónapban, a vállalatok azonban egyelőre nem tartják a lépést. A lakossági érdeklődés viszont nemcsak a kölcsönök, hanem a megtakarítások iránt is jelentősen nőtt.","shortLead":"Kettévált a hitelpiac az Erste első negyedéves számai szerint: a lakossági hitelezés jelentősen nőtt az első három...","id":"20250507_erste-bank-hitel-inflacio-jelasity-radovan-harmati-laszlo-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d.jpg","index":0,"item":"3ef93b84-c00b-4d17-adf8-0b5116014333","keywords":null,"link":"/kkv/20250507_erste-bank-hitel-inflacio-jelasity-radovan-harmati-laszlo-novekedes","timestamp":"2025. május. 07. 14:34","title":"Erste: A lakossági hitelezés és a befektetési kedv is kilőtt az év elején","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","shortLead":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","id":"20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4.jpg","index":0,"item":"ab6b376e-695f-4dfb-9b3d-8db3bad18651","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","timestamp":"2025. május. 07. 10:36","title":"Makett már van a visszatérő Yugóból, de nagyban már nehezebb lesz megvalósítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A túlszabályozás, a túlzott állami beavatkozás hosszú távon roncsolhatja a gazdaságot Hernádi Zsolt szerint.","shortLead":"A túlszabályozás, a túlzott állami beavatkozás hosszú távon roncsolhatja a gazdaságot Hernádi Zsolt szerint.","id":"20250508_Mol-Hernadi-kormany-hagyjuk-a-piacot-szabadon-mukodni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251.jpg","index":0,"item":"928b3b3a-9fd4-461a-a504-ea38f8a99565","keywords":null,"link":"/kkv/20250508_Mol-Hernadi-kormany-hagyjuk-a-piacot-szabadon-mukodni","timestamp":"2025. május. 08. 10:17","title":"A Mol-vezér odaszúrt a kormánynak: hagyjuk a piacot szabadon működni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c1eef2-077e-4769-9a0a-1a1e64814db2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már több igény érkezett be, mint amire a 30 milliárdos keret elég lenne. A cégek számára kiírt pályázaton részt vevők 52 százaléka venne biztosan megint elektromos autót. A legtöbben keveslik a hatótávolságot.","shortLead":"Már több igény érkezett be, mint amire a 30 milliárdos keret elég lenne. A cégek számára kiírt pályázaton részt vevők...","id":"20250507_elektromos-autos-palyazat-vallalkozasok-szamara-felmeres-jovo-mobilitasa-szovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c1eef2-077e-4769-9a0a-1a1e64814db2.jpg","index":0,"item":"994ffd8e-db45-4bbb-aef5-bb7e62960e8c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_elektromos-autos-palyazat-vallalkozasok-szamara-felmeres-jovo-mobilitasa-szovetseg","timestamp":"2025. május. 07. 14:21","title":"Kimerült az e-autós pályázat kerete, a pályázók több mint fele újabb járműveket is venne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c944093b-dfa2-4bfb-88a2-cb6dcb738a45","c_author":"SPAR","category":"brandchannel","description":"Bár manapság már a szélesebb nyilvánosság előtt is ismert a felelős állattartás fogalma, sokan sajnos mégsem tartják be annak szabályait a gyakorlatban. Mit jelent a felelősség? Mi az, hogy társállat vagy családi kutya? Mi a megfelelő és egészséges táplálás? Mennyi az annyi, ha mozgásról vagy fárasztásról, játékról van szó? Cikkünkben a legfontosabbakat vesszük sorra.","shortLead":"Bár manapság már a szélesebb nyilvánosság előtt is ismert a felelős állattartás fogalma, sokan sajnos mégsem tartják be...","id":"20250508_SPAR-orszagos-allatvedorseg-allateledel-gyujtes-felelos-allattartas-kutya-macska-menhely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c944093b-dfa2-4bfb-88a2-cb6dcb738a45.jpg","index":0,"item":"3a0a2105-15fc-4e57-b29d-5d197433320c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250508_SPAR-orszagos-allatvedorseg-allateledel-gyujtes-felelos-allattartas-kutya-macska-menhely","timestamp":"2025. május. 08. 11:30","title":"Már jobb a helyzet, de még rengeteget kell tanulnunk: így lehetünk felelős állattartók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SPAR Magyarország","c_partnerlogo":"9615d6e6-8d73-4e29-a76b-e36e534d9f8a","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"113c8d67-a776-4faf-9627-1c49a93fc2e8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Michael Pitt tagadja az ellene felhozott vádakat. A pletykák szerint már a Boardwalk Empire – Gengszterkorzó című sorozatból is azért írták ki a karakterét, mert nehéz volt együtt dolgozni vele.","shortLead":"Michael Pitt tagadja az ellene felhozott vádakat. A pletykák szerint már a Boardwalk Empire – Gengszterkorzó című...","id":"20250507_Letartoztattak-a-Gengszterkorzo-sztarjat-michael-pitt-boardwalk-empire-dawson-es-a-haverok-szexualis-eroszak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/113c8d67-a776-4faf-9627-1c49a93fc2e8.jpg","index":0,"item":"be83db30-a7d9-4dad-b394-225fba39e869","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Letartoztattak-a-Gengszterkorzo-sztarjat-michael-pitt-boardwalk-empire-dawson-es-a-haverok-szexualis-eroszak","timestamp":"2025. május. 07. 09:09","title":"Letartóztatták a Gengszterkorzó sztárját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebc50093-8efe-487d-88e1-99b42feb4e69","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Lelkesek az első kritikák a Machine Head régóta várt új albumáról, amelyet hamarosan Budapesten is bemutatnak, ráadásul a műfajban szintén legendás Fear Factoryval együtt.","shortLead":"Lelkesek az első kritikák a Machine Head régóta várt új albumáról, amelyet hamarosan Budapesten is bemutatnak, ráadásul...","id":"20250507_machine-head-koncert-budapest-unatoned-fear-factory-barba-negra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebc50093-8efe-487d-88e1-99b42feb4e69.jpg","index":0,"item":"ff268783-7300-42c3-9523-7bc908bf7a90","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_machine-head-koncert-budapest-unatoned-fear-factory-barba-negra","timestamp":"2025. május. 07. 15:01","title":"„Olyan durva, hogy orvosi alkalmassági kéne hozzá” – sikeres lemezzel érkezik a metállegenda Budapestre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyarok közismerten meglehetősen pesszimisták, ám ha közlekedésről van szó, többségük szinte meg van győződve róla, hogy ő sosem lesz baleset részese. Akik ép bőrrel megúsztak egy kisebb koccanást, még inkább hajlamosak félvállról venni a biztonság kérdését. A magyarok úgy vélik, jól értenek a vezetéshez, pont úgy, mint a focihoz. Igazuk is van, ha vezetéstechnikai tesztet kellene tenniük, zömük ugyanúgy vizsgázna, mint a labdával a zöld pázsiton.
A balesetek jelentős része összefüggésbe hozható azzal, hogy az emberek többsége szeretne a lehető leggyorsabban, de a lehető legkisebb energiabefektetéssel jogosítványhoz jutni. A követelményrendszer sajnos lehetőséget is ad arra, hogy a kezdők egy része úgy kapjon vezetői engedélyt, hogy egyértelmű jelek mutatják, képességei nem kielégítők. Ebben az is közrejátszik, hogy sok oktató nem megfelelően képzett, motiválatlan, és nem forgatja a szakirodalmat. Maguk sincsenek mindig tisztában azzal, hogy a különböző helyzetekben a fizikai hatások miként befolyásolják a jármű viselkedését, így meglehetősen nehéz azt várni tőlük, hogy használható tanácsokkal lássák el a tanítványaikat. Igaz, a magyar KRESZ-tankönyvek sem tévedhetetlenek: a "10 óra 10 perc" kormányfogásnál például sokkal hatékonyabb manőverezési lehetőséget tesz lehetővé - így lényegesen biztonságosabb - a "3 óránál", illetve "9 óránál" tartott kéz.
Míg Ausztriában a jogosítvány megszerzésének feltétele az egynapos vezetéstechnikai tréning, a magyar sofőröknek csak elenyésző hányada szerzett tapasztalatot vészhelyzet-szimulációs pályán. A tanpályán megszerezhető rutin elérésére tett kísérlet persze soha sem késő, és az is helyes, ha valaki meglévő tudását egy-másfél évente felfrissíti, miként ezt az osztrák sofőrök jelentős része - önszántából - megteszi. Ők mintha komolyabban vennék azt a statisztikai tényt, hogy a balesetek 70 százalékát olyanok okozzák, akik legalább tíz éve vezetnek.
A baleseti okok sorában a második helyen a túlzott önbizalom, illetve ennek ellentétje, a bizonytalanság áll. Az emberek nincsenek mindig tisztában cselekedeteik súlyával és következményeivel: csak túl későn ítélik vészhelyzetnek a vészhelyzetet. Erre utal, hogy a tanpályán csak tízből egy, a megszokott követési távolságot tartó sofőrnek sikerül megfelelő helyen megállni, ha hirtelen vészfékez az előtte - illetve tanpályán biztonsági okból a szomszéd sávban - közlekedő autó. A túlzott önbizalomra utal a számos "azt hittem, én még beférek" típusú magyarázat. De legalább ennyire veszélyes a bizonytalankodás a volánnál, mivel az ilyen vezetők vészhelyzeti reakciói kiszámíthatatlanok, s ez is sok balesetet okoz.
[[ Oldaltörés: Figyelemelterelők (Oldaltörés) ]]
A harmadik tényező a figyelemhiány. Ennek számos oka lehet. Az emberek átlagos reakcióideje 0,7-1 másodperc, normális esetben ennyi idő telik el az észleléstől a cselekvésig. Csakhogy az egész napi munka vagy a hosszú út által kiváltott fáradtság akár másfél-kétszeresére is növelheti a reakcióidőt. Ez az állapot némiképp hasonlít az ittassághoz: a vezető nincsen képességei megváltozásának tudatában - s éppen ez jelenti az igazi veszélyt. Hasonló hatást vált ki allergiagyógyszer és fájdalomcsillapító tabletta is. Alaposan meg kell tehát nézni, hogy az orvos által felírt szer alkalmazása mellett javasolt-e a vezetés, vagy sem.
A vezetés közbeni telefonálás is megvonja a figyelmet és növeli a reakcióidőt. Az, hogy a telefon leköti az egyik kezet, a problémának csak az egyik - a kötelezően előírt kihangosítóval megoldható - fele. A másik és az esetek túlnyomó részében nagyobb gond az, hogy a beszélgetés mindenképpen számottevő mértékben elvonja a sofőr figyelmét. Ha valaki utólag megkérdezné a mobilozó vezetőt, milyen jármű mellett haladt el, adott-e elsőbbséget a sarkon, esetleg megállt-e a lámpánál a beszélgetés közben megtett 4-5 kilométer alatt, az esetek többségében helytelen válaszokat kapna. Márpedig aki megszokásból és rutinból közlekedik, nem méri fel kellő mértékben a körülötte zajló eseményeket.
Balesetek nem történnek "csak úgy" - általában minden közlekedő tevőleges részese annak, ami vele az úton történik. Márpedig a vezetés - bár az élet a tét - a sakkhoz hasonlít: elengedhetetlen az előrelátás és az előre gondolkodás. A dolog ott kezdődik, ahogyan valaki az autóba ülve beállítja a visszapillantó tükröket. Ettől függ ugyanis a környezet érzékelésének minősége és sebessége. Az előrelátó vezető időben felismeri, hogy egy-egy szituációból vészhelyzet alakulhat ki, ezért már idejében elkezdi keresni a menekülési lehetőségeket, például azt, hogy adott esetben a gázpedálra taposson-e, vagy pedig fékezni, esetleg kerülni kezdjen.
Ám a legfontosabb szabály, hogy ismerni és tisztelni kell a fizikát. Tudatában kell lenni, hogy vannak olyan helyzetek, amikor az autó sokkal inkább engedelmeskedik a fizikai törvényeknek, mint a sofőr szándékának, márpedig az ilyen helyzeteket lehetőleg kerülni kell.
A magyarországi utakon az emberek meglehetősen ellenségesen és agresszívan bánnak egymással: mintha a másik autós vagy motoros egyetlen céllal lépett volna az útra, azzal, hogy megnehezítse vagy ellehetetlenítse a haladást. A móresre tanítást, a megtorlást, a "majd én megmutatom neki!" hozzáállást száműzni kéne az utakról. Ehelyett az "élni és élni hagyni" filozófiáját kell érvényre juttatni: például a cipzárelv alkalmazásával a lámpa nélküli kereszteződésekben kialakuló dugókban.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?
A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.
Franciaországban öt év alatt 35 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma, s az EU-ban továbbra is Litvániában a legveszélyesebb közlekedni - derül ki egy európai tanulmányból.
Barényi Béla, az autóipar meghatározó személyisége száz évvel ezelőtt, 1907. március 1-jén született. A Mercedes-Benz magyar származású fejlesztőmérnöke március 6-án bekerül a autózás meghatározó személyiségeit felsorakoztató genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé.
Évről évre kisebb városnyi ember hal meg, szenved sérülést közúti balesetben Magyarországon. Többen törvényi szigorítást sürgetnek, miután a szigorított rendőri ellenőrzések hiábavalóak szinte.