szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A domonyvölgyi menetpróbán valóban a jármű értékeivel...


Erőlködés nélkül
am



A domonyvölgyi menetpróbán valóban a jármű értékeivel ismerkedhettünk meg. A lenyűgöző teljesítmény, méret és luxus egy pillanatig sem vonta el a figyelmet a kifejezetten terepre álmodott autó valódi off-road képességeiről. Az épített pályán, földutakon, mély homokban, mezőn és erdőben is kipróbált behemót úgy viselkedett, mint egy épített mindenjáró és egy luxus egyterű keveréke. Bentről mit sem éreztünk a feladat nehézségeiből, ám külső megfigyelőként szemlélve megdöbbentett a Toyota képessége. Puhán, szinte simulósan egyenesíti ki intelligens futóműve a hepehupás katonai terepet, motorzaj nem hallatszik, a testre szabott fotelekből fel sem tűnik, hogy embert és autót próbáló területen haladunk. 

Lejtmenet-vezérlő bekapcs
am



Ezért mondta a jobbomon ülő instruktor, hogy: „picit maradj le, aztán lépj oda neki, hadd érezzük, mit tud ez a futómű. Ezért vagyunk ugyanis itt.” Nem sokat kérettem magam, lassítottam, majd egy kövér gázzal sprintre bírtam a 2,6 tonnás szörnyeteget. A 650 Nm-es nyomaték rendesen meglódította az autót, amely a valóban hepehupás szakaszon úgy viselkedett, mint egy hullámvasút kocsija. Láttam, hogy baj lesz belőle, de azért nyomtam, az egyik ilyen ugratón eltűnt a világ, a bordám találkozott a medencémmel, majd amikor hatalmas puffanással földet értünk, röhögésbe törtünk kínunkban. Az élmény meglepő volt, mondhatni megrázó, ám a kocsi ezt meg sem érezte, méltóságteljesen és magabiztosan, igaz, sokkal lassabban folytatta útját a ligeten át. 

Lázár-lovaspark a Domonyvölgyben
am


[[ Oldaltörés: Gyökerek és technika ]]

am

A Land Cruiser neve egybeforrt a Toyota márka értékeivel, a kimagasló tartóssággal és a megbízhatósággal. Az 1951-ben bemutatott Land Cruiser majdnem olyan idős, mint maga a Toyota, és 1956-ban ez a modell lett az első nagy sorozatban gyártott Toyota, amelyet Japánból exportáltak. A vadonatúj V8 a hosszú tengelytávú, kombi karosszériás Land Cruiserek nyolcadik generációja. 57 évre visszatekintő történelmével ez a leghosszabb életű modell a Toyota palettáján. A Land Cruiser V8 gyökerei egészen a Toyota BJ-ig nyúlnak vissza, amely a vállalat első, 1951-ben kifejlesztett és gyártott összkerék-hajtású modellje volt. 1967-ben a Toyota válaszolt az amerikai piacon érvényesülő trendre, és a Land Cruiser Station Wagon FJ55V bevezetésével kifinomult 4x4-es modellt kínált. Ekkor született meg a Land Cruiserek új generációja.

A Land Cruiser továbbra is világszerte sikersztori és a legkelendőbb SUV, bemutatása óta ötmilliónál is többen döntöttek mellette. A világ 140 országában árulják, s világszerte kilenc Toyota üzemben gyártják.

A terepen és épített úton egyaránt pazar kormányzást és stabilitást a futómű kifinomult kialakításával érték el, illetve számos újonnan kifejlesztett támogató rendszer is van az új padlólemezen. Elöl csavarrugók váltják fel a korábbi torziós rudas rendszert, így pontosabb a kerekek megvezetése, és javult a kényelem. A felfüggesztés az optimális stabilitás érdekében kettős keresztlengőkaros rendszerű, a csavarrugók és lengéscsillapítók döntöttek.

am

A hosszú rugóutak (elöl 230, hátul 240 mm) és a rövid túlnyúlások garantálják, hogy az új Land Cruiser V8 a legkeményebb tereppel is megbirkózik. Az első terepszög 29 fok, a hátsó 24. A rámpaszög 25 fok. A számokat tekintve a szögeket visszalépésnek is tekinthetjük az elődmodell tulajdonságaihoz képest, ám a Toyota ezt a hátrány egy új technológiával, a kinetikus dinamikus felfüggesztési rendszerrel orvosolja. A KDSS az útviszonyoktól függően automatikusan szabályozza az első és a hátsó kanyarstabilizátorok karakterisztikáját: az aktív stabilizáló funkció épített úton folyamatosan működik, ám a rendszer azonnal kikapcsolja a két aktív stabilizátort, ha a kocsival nehéz terepre hajtanak. A KDSS automatikus működtetésének alapja a kanyarstabilizátorok felfogatási pontjának részét képező hidraulikus hengerek mozgása. 

Amikor egyenes talajon, kanyarvétel közben a karosszéria sodródni kezd, a kanyarstabilizátort vezérlő henger hidraulikus nyomást állít elő. Az első és a hátsó hengerek között áramló olaj nyomáskülönbsége megszűnik, így a kanyarstabilizátor normális módon működve elnyomja a sodródási hajlamot, és elfogadható szintre csökkenti a karosszéria dőlését. Ám amikor az első és a hátsó kerekek átlósan egymással ellentétes irányban mozognak – mint ahogyan terepen gyakran teszik –, akkor a hidraulikus kapcsolat kikapcsol a kanyarstabilizátorokon, és azok nem csavarodnak. Ennek következményeként a kerekek a teljes rugóúton akadálytalanul mozoghatnak. 

[[ Oldaltörés: Úgy megy, mint egy sportlimuzin ]]



am

Az új Land Cruiser V8 fedélzetén vannak további világelső technológiák, ilyen például a világon elsőként alkalmazott kúszónyomaték-szabályozási rendszer és a szintén világelső, négy kerékre ható aktív magasságszabályozási és adaptív változó felfüggesztési rendszer. A kúszónyomaték-szabályozás csökkenti a vezetés terhét, garantálja a jármű stabilitását, illetve a hajtásláncra ható terhelés és feszültség mérséklésével csökkenti annak a valószínűségét, hogy a kocsiban kár keletkezzen. Ezt a benzines modellnél alkalmazzák, a 4,7-es vadat nálunk nem forgalmazzák.

Hogy a teljesítmény terepen és közúton egyaránt nagyszerű legyen, új, a négy kerék között összeköttetésként funkcionáló mechanikus rendszert alkalmaztak. Épített úton a mind a négy keréknél kiegyenlített mértékű nyomás garantálja a stabilitást és a kényelmet. Terepen az egymáshoz képest eltérő fázisban mozgó kerekek nyomáskülönbséget hoznak létre a rendszerben, s így a kerekek könnyebben mozoghatnak a teljes rugóúton. Ennek következtében a Land Cruiser futóműve hatékonyabban nyeli el az ütéseket, a kerekek kapcsolata a talajjal jobb, vagyis javulnak a terepképességek. Mindennek az az eredménye, hogy 2850 milliméteres tengelytávú Land Cruiser akár 630 milliméter magas lépcsőre is fel tud mászni anélkül, hogy akár egyetlen kerekét elemelné a talajról.

Land Cruiser V8 állandó összkerék-hajtási rendszeréhez új osztóművet terveztek. Ez osztja el a nyomatékot a két tengely között, illetve ebben vannak a terepáttételek is. Az osztómű szívében az újonnan fejlesztett Torsen (Toyota tulajdonban van) „nyomaték-érzékelős” önzáró központi differenciálmű van. 

am

Az új, 4,5 literes V8-as D-4D motor elődjéhez, a 4,2 literes soros, hathengeres turbódízel motorhoz képest jelentős előrelépést mutat a teljesítmény és az üzemanyag-felhasználás terén, illetve általa az új Land Cruiser V8 jól teljesít a gyorsulás és a fogyasztás terén. A 4461 köbcentiméter lökettérfogatú motor legnagyobb teljesítménye 210 kW (286 lóerő) percenkénti 3600-as fordulatszám mellett, míg a legnagyobb nyomaték 650 Nm rendkívül széles
1600 és 2800 közötti fordulatszám-tartományban. Az adatok tanúsága szerint az előző, 4,2 literes
hathengeres motorhoz képest az új erőforrás 40 százalékkal nagyobb teljesítményt és 50 százalékkal több nyomatékot ad le.

Ennek köszönhetően az új Land Cruiser 4.5 D-4D végsebesség 210 kilométer/óra, a gyorsulás álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra 8,2 másodpercig tart. A fogyasztás a sajtóanyag szerint 10,2 liter vegyes üzemben, száz kilométerenként. 

am



Magyarországon 50-70 Land Cruiser V8 eladását tervezik idén, 20-at már elővételben értékesítettek, az Executive csomaggal szerelt (tolatókamerás, 6 DVD-táras, érintőképernyős, bőrös, 4 zónás klímás, 14 légzsákos) gép 19 millió 300 ezer forintba kerül. 

B. Cs.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!