A sebességmérő eszközök üzemeltetéséről kizárólag megbízható magántársaságok köthetnek szerződést az érintett önkormányzatokkal, és csak az önkormányzati utakon mérhetik az autósok sebességét.
A témában tartott csütörtöki konferencián kiderült, hogy a jelenleg forgalomban lévő traffipaxok közül egy sem alkalmas arra, hogy kielégítse a rendeletben foglalt követelményeket: ezeknek ugyanis zárt rendszerben kellene készíteniük a felvételeket, illetve az automatáiknak rögzíteniük kellene a felvétel helyének GPS-koordinátáit is.
Mivel a rendőrség sem rendelkezik olyan traffipax berendezéssel, amilyet a kormányrendelet előír, ezért 2012-ig kaptak haladékot arra, hogy a nem jogszabálykonform készülékkel sebességet mérjenek. A magántraffipaxok felvételeit - az üzemeltető céggel kötött szerződés alapján - a rendőrség fogja majd megfizetni, nem fizetnek viszont olyan sorozatokért, amelyekben hiányos felvételek találhatók. Nem fizet a rendőrség a magántraffipaxok üzemeltetőinek olyan fényképekért sem, amelyeken külföldi vagy diplomata rendszámú autó található, ugyanis közigazgatási bírságot ezekre nem lehet kiszabni. Külföldiek esetében a rendőrség igazoltatással, illetve a jármű visszatartásával tud majd a jogainak érvényt szerezni.
A sebességtúllépések elkövetővel szemben megszűnik a rendőrség mérlegelési jogköre is, hiszen a május 1-jétől életbe lépő rendelet tételesen tartalmazza, hogy milyen sebességkorlátozás esetén mekkora bírságot kell kivetni adott mértékű sebességtúllépésre - e téren a magyar hatóságok a német modellt vették át.
A sebességtúllépések elkövetőire közigazgatási bírságot vetnek ki, amit a jármű tulajdonosának, illetve üzemben tartójának kell fizetnie. Ez alól az üzemben tartó csak akkor mentesülhet, ha teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy menetlevéllel tudja igazolni - a határozat kézhez vételétől 8 napon belül -, hogy más vezette a járművet. Ekkor a bírságfizetési kötelezettség átszáll a vezetőre, ám ha az illető nem fizet, az összeget az üzemben tartón hajtják be, immár az APEH-en keresztül, adó formájában. A hatóságok évente kétmilliós nagyságrendű közigazgatási bírságolási ügyre számítanak.
Franciaországban egyébként már 2004 óta alkalmazzák azt az eljárást (vagyis az objektív felelősség intézményét), azóta 30 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma. Jelenleg már Ausztriában is a gépjárművek tulajdonosainak kell igazolniuk szabálysértés, sebességtúllépés esetén, hogy más vezette a járművet.