Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7b4c8179-855e-4b28-a3c1-8bd9fde70516","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"A hírek szerint a világ egyik legnagyobb futballkonszernje vásárolta ki a holland trénert a szerződéséből.","shortLead":"A hírek szerint a világ egyik legnagyobb futballkonszernje vásárolta ki a holland trénert a szerződéséből.","id":"20241231_Pascal-Jansen-tavozas-fradi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b4c8179-855e-4b28-a3c1-8bd9fde70516.jpg","index":0,"item":"c127fd51-4bce-49ca-8bc2-f01ff2e59e45","keywords":null,"link":"/sport/20241231_Pascal-Jansen-tavozas-fradi","timestamp":"2024. december. 31. 13:00","title":"Pascal Jansen távozik a Ferencvárostól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e1c9f21-56d5-4f33-add7-ea062cd92e14","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"További kettőt pedig életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.","shortLead":"További kettőt pedig életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.","id":"20241231_Tuz-utott-ki-egy-szofiai-vasuti-kocsiban-negy-hajlektalan-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1c9f21-56d5-4f33-add7-ea062cd92e14.jpg","index":0,"item":"6fea06f7-9d9f-45a5-8e8b-6e4f50cb7788","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_Tuz-utott-ki-egy-szofiai-vasuti-kocsiban-negy-hajlektalan-meghalt","timestamp":"2024. december. 31. 20:15","title":"Tűz ütött ki egy szófiai vasúti kocsiban, négy hajléktalan meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"860931db-3c04-49d3-8d9e-53c6b05129fa","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Az információ nem az igazság nyersanyaga? Miért mondja a rendszerváltás előtti demokratikus ellenzék egyik legismertebb alakja, hogy akkor szabadabban dönthetett a sorsáról, mint ma? Miből lehet sejteni, hogy a kormány optimista lózungjai ellenére nem indul be a gazdaság 2025-ben? Ez a HVG új évi első lapszámának ajánlója, a Fülszöveg.","shortLead":"Az információ nem az igazság nyersanyaga? Miért mondja a rendszerváltás előtti demokratikus ellenzék egyik legismertebb...","id":"20250101_hvg-Hamvay-Peter-Fulszoveg-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/860931db-3c04-49d3-8d9e-53c6b05129fa.jpg","index":0,"item":"a3c37975-7e1a-4f1e-82dd-64553a39c91f","keywords":null,"link":"/360/20250101_hvg-Hamvay-Peter-Fulszoveg-2025","timestamp":"2025. január. 01. 08:30","title":"Hamvay Péter: Hideg, meleg, hibrid és kereskedelmi háború vár ránk az új évben is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f50c94c7-3454-46f2-8b05-a772a581e0b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kézfogások sokasága, békemenet, Trump, Hszi Csin-ping, Erdogan, Putyin, Patrióták, árvíz, béke, Ferenc pápa, van itt minden.","shortLead":"Kézfogások sokasága, békemenet, Trump, Hszi Csin-ping, Erdogan, Putyin, Patrióták, árvíz, béke, Ferenc pápa, van itt...","id":"20241231_orban-video-2024-evosszefoglalo-ukran-metal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f50c94c7-3454-46f2-8b05-a772a581e0b8.jpg","index":0,"item":"49a505e9-9986-493a-b5fa-0f64ec64522a","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_orban-video-2024-evosszefoglalo-ukran-metal","timestamp":"2024. december. 31. 12:20","title":"Ukrán metálra foglalta össze az évet Orbán egy videóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79d07da5-d18f-43e6-8694-c217096cf33d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szintén turistaként az Egyesült Arab Emírségekbe látogató lány azóta már be is töltötte a 18. életévét.","shortLead":"A szintén turistaként az Egyesült Arab Emírségekbe látogató lány azóta már be is töltötte a 18. életévét.","id":"20241230_Bebortonoz-Dubaj-kiskoru-turista-szex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79d07da5-d18f-43e6-8694-c217096cf33d.jpg","index":0,"item":"2a630411-0b0b-4c33-b12e-c625baa3f526","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_Bebortonoz-Dubaj-kiskoru-turista-szex","timestamp":"2024. december. 30. 20:37","title":"Bebörtönöztek Dubajban egy 18 éves turistát, mert lefeküdt egy 17 éves lánnyal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb vendégmunkás jöhet, és a küldő országok körét is korlátozzák. Egy Nógrád megyei vendégmunkásszállón jártunk, ahol a filippínó családapák már csomagolnak. Bármennyire is igyekeztek az elmúlt években beolvadni a közösségbe, a legtöbbjüknek haza kell térni.","shortLead":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb...","id":"20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418.jpg","index":0,"item":"89fe58f8-6993-4e8b-ae48-c3c8db9faff4","keywords":null,"link":"/360/20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","timestamp":"2024. december. 31. 07:00","title":"Filippínók az éjféli misén – így karácsonyoztak Nógrádban a kiebrudalt vendégmunkások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"659428eb-5ce4-45c5-93db-e2e448394a84","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Korábban Kovács Gergely, az MKKP társelnöke hívta fel rá a figyelmet, hogy az idei költségvetésben választással számoltak.","shortLead":"Korábban Kovács Gergely, az MKKP társelnöke hívta fel rá a figyelmet, hogy az idei költségvetésben választással...","id":"20250101_kormanyzati-tajekoztatasi-kozpont-elorehozott-valasztas-koltsegvetes-kovacs-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/659428eb-5ce4-45c5-93db-e2e448394a84.jpg","index":0,"item":"5f2bba08-7e05-4116-ac82-a14aff4317f5","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_kormanyzati-tajekoztatasi-kozpont-elorehozott-valasztas-koltsegvetes-kovacs-gergely","timestamp":"2025. január. 01. 16:27","title":"Cáfolja a kormány, hogy előrehozott választást terveznének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83d9f31c-b6ea-4940-a32e-6fb5f986d832","c_author":"HVG","category":"360","description":"A vidéki felsőoktatási művészeti képzés ugyanannyi lehetőséget rejt magában, mint a fővárosi. Családias légkörről, színvonalas oktatásról és karrierlehetőségekről beszél Lakatos Péter István, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának dékánja. Interjú.","shortLead":"A vidéki felsőoktatási művészeti képzés ugyanannyi lehetőséget rejt magában, mint a fővárosi. Családias légkörről...","id":"20250101_hvg-diploma-2025-lakatos-peter-istvan-debreceni-egyetem-zenemuveszeti-kar-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83d9f31c-b6ea-4940-a32e-6fb5f986d832.jpg","index":0,"item":"804785d6-682e-41b9-8e05-f998b1f82f2a","keywords":null,"link":"/360/20250101_hvg-diploma-2025-lakatos-peter-istvan-debreceni-egyetem-zenemuveszeti-kar-interju","timestamp":"2025. január. 01. 11:30","title":"„Az európai komolyzenei kultúra hagyományait nem lehet csak úgy YouTube-ról elsajátítani”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csak álom az olcsó és a környezetkímélő autózás, egy jókora gázos Skodával minderről élesben is meggyőződhettünk. Leghosszabb és legolcsóbb tesztünk beszámolója következik.
Akkor látszik mekkorát fejlődött a Skoda és vezető típusa, az Octavia, ha kipróbáljuk a régebbi, új nevén Tour modellt. Kis időutazásban lesz részünk. Az anyagok silányabbak, az ergonómia kevésbé átgondolt, az összeszerelés nem tökéletes, a beltér hangulata nyomasztó, a váltó akadozik, a kormány csak mélységében állítható. De mindez semmi ahhoz képest, hogy szinte félpénzen autózunk és még a szomszéd cuccai is beférnek, ha nyaralni megyünk.
Melyik olcsóbb?
Vegyünk egy alsó-középkategóriás autót (kétliteres Ford Focus) és nézzük meg mennyit autózhatunk vele 10 ezer forintért folyékony gázos, földgázos, benzines és dízel változatban.
CNG: 1000 kilométer (240 Ft/kg, fogyasztás 5 kg/100 kilométer)(7-800 ezer forinttal drágább a benzinesnél)
LPG: 607 kilométer (183 Ft/liter, fogyasztás 9 l/100 kilométer) (4-500 ezer forinttal drágább)
Dízel: 505 kilométer (330 Ft/liter, fogyasztás 6 l /100 kilométer) (700 ezerrel drágább)
Benzin: 430 kilométer (315 Ft/liter, fogyasztás 7,5 l/100 kilométer)
A Skoda Octavia Tour ésszerű választás, ha fontos a gazdaságosság, a megbízhatóság és a csomagtér, de ha hülyét akarunk csinálni az autós társadalomból, a sarcoló kormányokból, akkor fricskaként Dual-modellbe ruházzunk be. A varázsszó a gáz. Felára 300 ezer forint. Igaz, hogy a folyékony gáz, az LPG, kőolajszármazék, így szintén véges tartalékokkal bír, de olcsó és kicsivel környezetkímélőbb, mint a benzin vagy a gázolaj. (Az igazi megoldás persze a CNG, azaz a sűrített földgáz lenne, amelyből sok van. Nem a finomítók kapacitásán múlik az értékesítése, picivel drágább az LPG-nél, de sokkal gazdaságosabb, mint bármilyen más üzemanyag. Csak nálunk nem lehet kapni. Hogy melyik éri meg jobban, lásd keretesünket.)
Magyarországon nem kapni CNG-t, van viszont folyékony gázunk literenként 180-183 forintért és van nekünk Skoda Dualunk. Hároméves gyári garanciával. Már csak menni kell vele. Ezt nem kellett kétszer mondani, az Octavia 3000 kilométert futott velünk, szinte a teljes használat során gázzal. Mindezt Németországban és Ausztriában, ahol még a mienknél is drasztikusabbak az üzemanyagárak. Kellemesebb volt 70 centért tankolni a gáz literjét, mint 1,55 euróért a benzint. Többet fogyaszt gázzal az autó? Hát persze, de autópályán, országúton szinte elhanyagolható a különbség. A nagy út során 220-230 liter gáz fogyott és 17 liter benzin, a Skoda Octavia Tour Dual átlagfogyasztása 7,5-8 liter volt száz kilométerenként gázos üzemmódban. Csak benzinnel 6-7 liter lett volna.
A gáz a teljesítményen nem ront, az 1,4 literes 75 lóerős motor amúgy is vérszegény, nem javallott volna lerontani. 130-as tempót szépen tartotta az autópályán, emelkedőkön hegyeken viccesen lelassult ötösben, folyton soroltam a szélső sávban, ahol a kamionok néha csúnyán rámdudáltak, hogy miért 80-nal cammogok előttük. Ilyenkor vissza négyesbe, padlógáz és máris 100-zal viríthattam előttük. Nagy gáznál felhördül a motor, legalább a hangja erős. Egyenesben mentem vele 170-175-öt is.
Mindig gázzal érdemes menni, benzint csak akkor fogyaszt az autó, ha hideg a motor, tehát minden indulásnál, illetve akkor, ha elfogy a gáz. Gázról benzinre egy apró kütyüvel válthatunk, amelyet eléggé szerencsétlenül a kormány bal oldalán helyeztek el (nehezen lehet ellenőrizni, ehhez le kell pillantanunk).. Ezen van a tartály telítettségének a kijelzője is, ha sok zöld LED világít, akkor van bőven gáz, ha már csak egy, akkor fogyóban van, ha az utolsó, piros LED világít és közben csipog, akkor elfogyott a gáz. Ilyenkor a rendszer automatikusan átvált benzinre, de a csipogást nem hagyja abba, amíg nem nyomjuk meg a kütyün a megfelelő gombot. Ezután már csak a kutakat kell, figyelnünk, hol van gáz. Ha nagyobb utazásra készülünk nem árt feltérképezni a gázkutakat, autópályákon elég ritkák, München és Salzburg között például csak egy helyen van.
A váltó fémesen mozog, a gázos módban azonban semmi változást nem érezni a benzinhez képest, alapjáraton halk kattogást hallani, de az állítólag természetes a gáznál. A futómű kemény, a kormányzás pontos, a jármű úttartása biztos. A manőverezés meglepően könnyed, egyszerű parkolni vele, magas építésének köszönhetően a rossz utakon sem ijed meg. Hátul nagyon kényelmes, két felnőtt hosszabb távon is parádésan befér, hát még egy gyermek.
Bosszús a sok kilométer során csak egyszer voltam az autóra és gázos mivoltára, amikor Salzburgban egy teljes órán át kerestem parkolóhelyet. Miután megtaláltam, rájöttem, hogy nekem parkolóházba tilos a behajtás, így gyorsan, amolyan miszterbínesen leléceltem, és újabb félórán keresztül kerestem újabb helyet, ezúttal a szabad levegőn.
Legnagyobb hibája az autónak, hogy mivel a pótkerék helyén van a gáztartály, kénytelenek vagyunk a csomagtérben cipelni a pótkereket. Ennek ellenére óriási a régi Octavia csomagtartója. Szinte hihetetlen mennyi cuccot képes elnyelni, igazi családi nyaralóautó. Pohártartó csak hátul van, palackot tartani nem lehet benne, kanyarban elrepül.
A belső égésű motorok károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a Škoda a Landi Renzo-val közösen fejlesztette ki a Škoda Dual modellcsaládot , melybe a Landi Renzo legmodernebb Omegas típusú rendszerét építik be. Ez a gázfázisba beállított szekvenciális-befecskendezős rendszer, amely lehetővé teszi a motor üzemanyag-adagolásának korrekt kezelését, garantálva az optimális károsanyag-kibocsátást és üzemanyag-fogyasztást minden üzemi feltétel mellett. A z ezzel a rendszerrel felszerelt LPG-üzemű motorok teljesítménye megközelítőleg azonos a benzinüzemű motorok által nyújtott teljesítménnyel.
Minden alkatrészt úgy terveztek és gyártottak, hogy a lehető legjobban illeszkedjen a legmodernebb benzinadagolási rendszerekhez. A „korrektor” típusú működési elv azt jelenti, hogy a benzinbefecskendezés paraméterei alapján a vezérlőegysége az optimális LPG-mennyiséget, az optimális időben fecskendezi be a motorba. A motortérben található a befecskendező egység, a vezérlőegység, a nyomáscsökkentő, a gázszűrő, valamint a hőmérséklet- és nyomásérzékelő.
Az LPG (Liquid Propan Gas) tiszta, sokoldalú és biztonságos üzemanyag . A benzinnel ellentétben nem tartalmaz olyan káros összetevőket, mint a benzol vagy az ólom. Az LPG szénhidrogének keveréke, mely normál hőmérsékleten folyékony . Ezt a halmazállapotát kb.8,5 bar nyomásig őrzi meg. Az LPG-üzemmód jelentős üzemanyagköltség-megtakarítást tesz lehetővé még úgy is, hogy – az eltérő fűtő érték következtében – a fogyasztás valamivel nagyobb.
A rendszer működése olyan üzemanyagokkal kompatibilis, melyek összetétele megfelel a 70/220 CEE normának. A propán-gáz tartalom a térfogat 30 85 százaléka között lehet. Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak mélygarázsokba és a talajszintnél mélyebben elhelyezkedő parkolóházakba tilos gázüzemű járművel behajtani. Magánterületeken, családi házak garázsában, ha a padlószinten szellőző nyílásokat alakítunk ki, ahol az esetlegesen szivárgó gáz a szabadba távozhat, nyugodtan leállíthatjuk gépkocsinkat.
Magyarországon a benzin és gáz árarányát figyelembe véve kb. 30 százalékkal olcsóbban autózhatunk autógázzal , sőt a kisebb olajfogyasztás miatt további költségmegtakarítás érhető el. A sokkal kedvezőbb gáz-levegő keveredésnek köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40 százalékkal csökkennek, így nő a gázüzemű motor élettartama.
A gázüzemmódnak csak pozitív hatása van a motorra: mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú - szemben a benzinnel, mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára -, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajat. Így nőhet a motorolaj-csere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek. Ez a jótékony hatás főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten kíméli a gázüzemű autó motorját. Ennek ellenére fontos megjegyezni, hogy a gyártó nem javasolja az olajcsere-periódus meghosszabbítását, épp a motor élettartamának meghosszabbítása érdekében.
Az autógáz környezetkímélő energiaforrás, melyet összetétele, alacsony szennyező és károsanyag-tartalma, kénhidrogén- és vízmentessége kiváló minőségű, gazdaságos üzemanyaggá tesz. A gázhalmazállapotú hajtóanyag tökéletesen elkeveredik a motorba jutó levegővel, tökéletesebben ég el, mint a porlasztott üzemanyag. A szén-monoxid 50 százalékkal, a szénhidrogén 40-60 százalékkal kevesebb, mint benzinüzemben. Különösen előnyös az autógáz összetételéből adódó, viszonylag magas hidrogéntartalom. A hidrogén égése során víz keletkezik, ugyanakkor a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége a benzinhez képest 18–29 százalékkal kevesebb, ami az üvegházhatás csökkentéséhez járul hozzá. A kipufogógáz kevesebb rákkeltő hatású, aromás vegyületet tartalmaz. A szilárdrészecske kibocsátás gyakorlatilag megszűnik. Az autógáz tankolása, a magas műszaki színvonalon kialakított és kiváló szolgáltatási paramétereknek megfelelően üzemeltetett kúthálózatnak köszönhetően kényelmes és biztonságos.
Utólagos beszerelése Skoda-modellekbe kb. 300 ezer forint, ugyanennyi a Dual-modellek felára is. Három év garanciával.