Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0051f404-5403-47b0-a488-2b281ef7d773","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Elérhetővé váltak az adatok: csütörtök délben épp két paksi blokk teljesítményét meghaladó áramot termeltek a családi házak tetejére szerelt kiserőművek.","shortLead":"Elérhetővé váltak az adatok: csütörtök délben épp két paksi blokk teljesítményét meghaladó áramot termeltek a családi...","id":"20250130_haztartasi-napelemek-napenergia-megujulo-energia-hmke-termeles-adatai-mavir-energiatermeles-paks-ii-gaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0051f404-5403-47b0-a488-2b281ef7d773.jpg","index":0,"item":"42e22a18-fc0f-4c45-bb4c-c24e9ef62da7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_haztartasi-napelemek-napenergia-megujulo-energia-hmke-termeles-adatai-mavir-energiatermeles-paks-ii-gaz","timestamp":"2025. január. 30. 13:33","title":"Míg a paksi erőműre várunk, egy Paksnak beillő erőmű zümmög a házaink tetején, és épp csúcsra pörgeti a szikrázó idő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1409e9da-3655-4ec6-8a88-30b4f30da129","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Gideon Szaár szerint a kétállami megoldás illúzió, mert jelenleg egy palesztin állam egyben Hamász-állam is lenne.","shortLead":"Gideon Szaár szerint a kétállami megoldás illúzió, mert jelenleg egy palesztin állam egyben Hamász-állam is lenne.","id":"20250130_izrael-kulugyminiszter-hamasz-palesztinok-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1409e9da-3655-4ec6-8a88-30b4f30da129.jpg","index":0,"item":"c1606e51-f3c8-44e4-8568-d11bd6d05350","keywords":null,"link":"/vilag/20250130_izrael-kulugyminiszter-hamasz-palesztinok-trump","timestamp":"2025. január. 30. 18:27","title":"Izraeli külügyminiszter: Ha a Hamász megmarad, az tragédia mind az izraeliek, mind a palesztinok számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2522507a-ab1d-4fad-977a-00497e6d3850","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Tom Welling, az ifjú Superman egykori alakítója ittas vezetés miatt került bajba.","shortLead":"Tom Welling, az ifjú Superman egykori alakítója ittas vezetés miatt került bajba.","id":"20250129_Letartoztattak-Supermant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2522507a-ab1d-4fad-977a-00497e6d3850.jpg","index":0,"item":"78e3910c-334d-4a7d-b29b-462f941097a7","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Letartoztattak-Supermant","timestamp":"2025. január. 29. 08:20","title":"Letartóztatták Supermant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d0c00bb-b895-40aa-9884-773f5d7f454c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A támadó kétszer is földre került, de mindkétszer felállt.","shortLead":"A támadó kétszer is földre került, de mindkétszer felállt.","id":"20250129_batonyterenye-verekedes-garazdasag-ugyeszseg-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d0c00bb-b895-40aa-9884-773f5d7f454c.jpg","index":0,"item":"7c27b43f-8b47-4604-97e9-f3c96eed5c68","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_batonyterenye-verekedes-garazdasag-ugyeszseg-vademeles","timestamp":"2025. január. 29. 11:02","title":"Az sem zavarta a bátonyterenyei férfit, hogy áldozata egy rendőrségre fut be, ott is tovább verte – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e73d6f8-5946-4465-a6bd-49f14682b76b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megérkezett az alap M3 Touringnál kicsit könnyebb és némileg erősebb új CS kivitel.","shortLead":"Megérkezett az alap M3 Touringnál kicsit könnyebb és némileg erősebb új CS kivitel.","id":"20250130_550-lovas-sportkombi-itt-a-vadonatuj-bmw-m3-cs-touring","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e73d6f8-5946-4465-a6bd-49f14682b76b.jpg","index":0,"item":"34952331-7bf6-4859-afa8-516033caaa77","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_550-lovas-sportkombi-itt-a-vadonatuj-bmw-m3-cs-touring","timestamp":"2025. január. 30. 07:07","title":"550 lovas sportkombi: itt a vadonatúj BMW M3 CS Touring","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e623690b-05d8-4d7d-927c-b36ef46d105b","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Egyre súlyosabb anyagi és irányítási gondokkal küzdenek a Demeter Szilárd által irányított közgyűjtemények. Közben az egész kulturális ágazatot megszorítások sújtják.","shortLead":"Egyre súlyosabb anyagi és irányítási gondokkal küzdenek a Demeter Szilárd által irányított közgyűjtemények. Közben...","id":"20250129_Lejartak-a-szoftverek-kifogyott-a-nyomtatopir-a-nemzeti-konyvtarban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e623690b-05d8-4d7d-927c-b36ef46d105b.jpg","index":0,"item":"785e6ae9-e366-4aa7-9882-5bd2671a9fd7","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Lejartak-a-szoftverek-kifogyott-a-nyomtatopir-a-nemzeti-konyvtarban-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 11:58","title":"Lejártak a szoftverek, kifogyott a nyomtatópapír a nemzeti könyvtárban, és még csak most jönnek a megszorítások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Újratárgyalják az ipolysági mérgezésekkel vádolt nőt, mert a 2022-es ítélet megfogalmazása és indoklása törvénysértő volt.","shortLead":"Újratárgyalják az ipolysági mérgezésekkel vádolt nőt, mert a 2022-es ítélet megfogalmazása és indoklása törvénysértő...","id":"20250129_borton-mergezes-nyugdijas-gyonyor-terez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"d896b80d-8dc7-4a56-8cbd-94dfeb6cf980","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_borton-mergezes-nyugdijas-gyonyor-terez","timestamp":"2025. január. 29. 14:01","title":"Kiengedik a börtönből a mérgezésekkel vádolt nyugdíjast, Gyönyör Terézt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0e2272f-9310-4ad7-9016-90b3736c25da","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A gazdasági miniszter szerint Németország alapvető strukturális problémákkal küzd.","shortLead":"A gazdasági miniszter szerint Németország alapvető strukturális problémákkal küzd.","id":"20250129_nemetorszag-gazdasag-kormany-prognozis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0e2272f-9310-4ad7-9016-90b3736c25da.jpg","index":0,"item":"eaa0aef8-b420-4715-97ff-bd893151f241","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_nemetorszag-gazdasag-kormany-prognozis","timestamp":"2025. január. 29. 16:06","title":"Nekünk sem jó hír: borúsabb képet festett a német gazdaságról a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár tagadták a BMW szakemberei, az új négyhengeres turbómotor bemutatásával leáldozóban van a benzines hathengeresek kora a bajor márkánál. A 245 lovas motor nemzetközi menetpróbáján bebizonyosodott, hogy még a nehéz X1-est is parádésan hajtja, belegondolni is jó, milyen lesz majd a hármasban, az ötösben és az 1-es sorozatban.
Csak kétliteres, de jobb híján a 28i nevet kapta a soros hathengeres 25i és 28i motorokat leváltó négyhengeres kettős turbós, amelyet elsőször a BMW legkisebb szabadidő-autójában, az X1-esben próbálhattunk ki összkerékhajtással és kézi kapcsolású hatsebességes váltóval társítva.
A 180 kilowattos (245 LE) erőforrás elődjéhez képest magasabban ívelő teljesítménygörbét, intenzívebb vonóerőt kínál, miközben kevesebb fogyasztást ígér. A dinamizmus, a gyorsulás kétségtelenül javult, a fogyasztásról azonban nem szereztünk pozitív tapasztalatokat a 150 kilométeres tesztút során, ám ne csodálkozzunk a 12 literes átlagon, hisz a lelket kitapostuk az autóból a szerpentineken és a szlovén autópályán.
BMW
A 0 és 100 km/h közötti sprinthez mindössze 6,1 másodpercre van szükség, 0,7 másodpercet ver a hathengeres benzinesre a nőies X1. A BMW X1 xDrive28i szériakivitelében hatfokozatú manuális sebességváltóval készül, technikái között fontos megemlíteni a fékenergia-visszanyerést, az automatikus start-stop rendszert és a sebességváltást segítő kijelzőt. Extrafelszerelésként nyolcfokozatú automata váltómű is rendelkezésre választható.
A szériakivitelt gazdagító BMW xDrive összkerékhajtás a BMW X1 xDrive28i erőátviteli rendszerében elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolóval gondoskodik az első és a hátsó tengely közötti kifinomult nyomatékelosztásról. Az intelligens összkerékhajtási rendszer a dinamikus menetstabilizáló (DSC, azaz ESP) berendezéssel dolgozik szoros együttműködésben, s időben reagál minden túl- illetve alulkormányozottsági jelenségre, a síkos és laza talajon is hatékony vonóerő-átadás mellett kanyarban is kedvező menetdinamikai tulajdonságokat biztosítva.
Felázott talajon tettük próbára az xDrive rendszert, az autó megcsúszott, a festői hátterű fotózásból nem lett semmi (nem mertem megállni vele), de az autó nem ragadt be, hanem egy lendülettel kimenekült a süppedős tájból. Kemény, jeges havon is közlekedtünk vele, ezzel könnyebben megbirkózott.
BMW
[[ Oldaltörés (A motor) ]]
Az 1997 köbcentiméter összlökettérfogatú aggregát a BMW kettős turbófeltöltő technikájával – amely a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezés, a twin scroll feltöltési koncepció, a kettős vezérműtengely-állítás és a változó szelepvezérlés megoldásaiból áll – 5000-es percenkénti fordulatszámnál 180 kW/245 LE maximális teljesítményt produkál. Az új BMW X1 xDrive28i hajtóműve ezzel nem kevesebb, mint 55 kilowattal szárnyalja túl a BMW mindeddig legerősebb 2,0 literes Otto-motorjának teljesítményét. Ezzel immár olyan teljesítménytartományba lépett, amely az atmoszférikus motorok számára mindeddig csupán több hengerrel és jóval magasabb összlökettérfogattal volt elérhető. A vele összevethető teljesítményszintű hathengeres konstrukciókkal szemben azonban közvetlenül a versenysportból átvett, bedplate vázszerkezetű (osztott konstrukciójú, csapágyházas) alumínium forgattyúházával jóval kompaktabb és könnyebb technikát képvisel.
Az új aggregát vonóerejével is jócskán felülmúlja az eddigi atmoszférikus erőforrásokat. A 350 newtonméter maximális forgatónyomaték már az 1250-es percenkénti fordulatszámtól a vezető rendelkezésére áll, különösen közvetlen gázadási reakciókat biztosítva. A BMW X1 xDrive28i csúcssebessége 240 kilométer/óra.
Feltöltő-rendszere a twin scroll elv szerint működik, azaz a csatornákat a kipufogó-leömlőben és a turbófeltöltőben egyaránt megosztva, két-két henger kiszolgálására alakították ki a tervezők. A kipufogógázok árama spirálvonalban érkezik a turbinakerékre, az alacsony fordulatszám-tartományokon különösen alacsony ellennyomást eredményezve. A gázlengések lüktető dinamikája így mindenkor ideálisan aknázható ki a turbinakerék késedelem nélküli és erőteljes felpörgetésére.
BMW
A teljes egészében a hengerfejbe integrált változó szelepvezérlés (valvetronic), illetve a szívó- és a kipufogóoldal vezérműtengelyeinek folyamatos állítása szintén kifejezetten kedvező hatást fejt ki a teljesítmény-karakterisztika alakulására. A BMW X1 xDrive28i erőforrásában a szívó- és a kipufogószelepek mozgatására egyaránt szerelt kivitelű vezérműtengelyt alkalmaztak a konstruktőrök, a legújabb generációs valvetronic rendszer pedig integrált szenzorral kiegészített, továbbfejlesztett léptetőmotorjainak köszönhetően még gyorsabb szabályzást tesz lehetővé.
A szívószelepek emelésének fokozatmentes szabályzása eredményeképpen a BMW szabadalmaztatott valvetronic rendszere a korábbi motorgenerációkban szokásos fojtószelep használatát is feleslegessé tette. Az égéshez szükséges optimális levegőmennyiség szabályzása így a motoron belül zajlik, jóval közvetlenebb gázadási reakciókat eredményezve. A töltetcsere-folyamat fojtási veszteségei ezzel minimálisra mérsékelhetők, ami a teljes motor hatásfokának emelkedésében is megjelenik. A motor hatékonysága köszönhető a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezésnek is. A szelepek között centrálisan elhelyezkedő mágnesszelepes injektorok 200 bar maximális befecskendezési nyomással az üzemanyag pontos adagolásáról gondoskodnak. A gyújtógyertya közvetlen szomszédságában bejuttatott benzinsugár egyenletes és különösen tiszta égésfolyamatot eredményez, miközben a közvetlenül befecskendezett benzin hűtőhatása a hagyományos befecskendezésű feltöltött motorokénál jóval magasabb sűrítési arányt tett lehetővé.
Fontos elem a jellegmezős szabályzású olajszivattyú, valamint a hűtőfolyadék – ugyancsak igény szerinti szállítású, elektromos hajtású – szivattyúja. Az új BMW X1 xDrive28i hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt változatai emellett az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerét alapfelszerelésként kínálják. Közlekedési lámpánál vagy torlódásokban a motor önműködő leállításával számottevően mérsékli a tüzelőanyag-fogyasztást, hatékonyan előzve meg az indokolatlan alapjárati fázisok okozta veszteségeket.
Különleges, a maga nemében páratlan autót dobott piacra a BMW. Az X3-as és az 1-es sorozat keresztezéséből szokatlan BMW-öszvér született. Azt nem tudtam végérvényesen eldönteni, hogy fiúknak vagy lányoknak való ez a drága szerszám, de az biztos, úgy megy, mint egy igazi BMW.
Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.
Újabb BMW színesíti decembertől a hazai utakat, az X1-es az X5-ös, X3-as és X6-os nyomvonalát követi, igaz, ezekkel ellentétben kapható sDrive, azaz hátsókerekes változatban is. A hazai bemutatón az xDrive összkerékhajtáson volt a lényeg, a vizes, csúszós, sáros, dinamikus kanyarokkal és autópályás sprintekkel tarkított teszt során kapott anyait-apait a rendszer. Még a legerőltetettebb menet során sem sikerült kiakasztani az xDrive-ot, a néha megtapasztalt enyhe alulkormányzottság kifejezetten örömöt csalt az arcunkra.