Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e50e810-2ace-45fb-b041-fca29b294665","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Köszönik szépen, szerintük a legjobb klub az EU – annak pedig Németország szívesebben tagja, mint egy olyan klubnak, amiben Orbán Viktor is jól érzi magát.","shortLead":"Köszönik szépen, szerintük a legjobb klub az EU – annak pedig Németország szívesebben tagja, mint egy olyan klubnak...","id":"20250130_orban-viktor-nemetorszag-europai-unio-migracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e50e810-2ace-45fb-b041-fca29b294665.jpg","index":0,"item":"41a66bc2-f402-4a87-9c40-61368b824be3","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_orban-viktor-nemetorszag-europai-unio-migracio","timestamp":"2025. január. 30. 13:31","title":"Nem kér Orbán üdvözletéből, klubjából pedig még kevésbé a német külügy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Közzétette a Spotify, miként alakult a 2024-es év a cég kiadásait illetően. A vállalat szerint van 60 olyan előadó, akik évente legalább 3,92 milliárdot kapnak a platformtól.","shortLead":"Közzétette a Spotify, miként alakult a 2024-es év a cég kiadásait illetően. A vállalat szerint van 60 olyan előadó...","id":"20250129_spotify-kiadas-zeneipar-eloadok-kiadok-jogdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616.jpg","index":0,"item":"c1d6dffe-c489-47aa-833f-915c8d56866d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_spotify-kiadas-zeneipar-eloadok-kiadok-jogdij","timestamp":"2025. január. 29. 18:33","title":"Kiterítette a lapjait a Spotify: rekordösszeget fizetett 2024-ben az előadóknak és a kiadóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2522507a-ab1d-4fad-977a-00497e6d3850","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Tom Welling, az ifjú Superman egykori alakítója ittas vezetés miatt került bajba.","shortLead":"Tom Welling, az ifjú Superman egykori alakítója ittas vezetés miatt került bajba.","id":"20250129_Letartoztattak-Supermant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2522507a-ab1d-4fad-977a-00497e6d3850.jpg","index":0,"item":"78e3910c-334d-4a7d-b29b-462f941097a7","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Letartoztattak-Supermant","timestamp":"2025. január. 29. 08:20","title":"Letartóztatták Supermant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcdf7d05-3bd1-45b5-b6df-02b7f4137a97","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Közgyűlés ülése előtt a Tisza párt elnöke arról is beszélt, az óellenzéki pártok meg akarják akadályozni, hogy olyan cégvezetőket válasszanak, akik jó gazda módjára tudják vezetni a fővárosi cégeket.","shortLead":"A Fővárosi Közgyűlés ülése előtt a Tisza párt elnöke arról is beszélt, az óellenzéki pártok meg akarják akadályozni...","id":"20250129_Nev-szerinti-szavazast-fog-kerni-Magyar-Peter-a-mini-Dubajrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcdf7d05-3bd1-45b5-b6df-02b7f4137a97.jpg","index":0,"item":"10ff8ef0-213a-4352-b166-7a56c994b5d2","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Nev-szerinti-szavazast-fog-kerni-Magyar-Peter-a-mini-Dubajrol","timestamp":"2025. január. 29. 09:56","title":"Név szerinti szavazást fog kérni Magyar Péter a mini-Dubajról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e731196b-29d2-45b7-af39-0c3dbf7bff17","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az Indexnek adott interjút a friss GDP-adatokkal kapcsolatban. A tárcavezető elárulta, hogy 2024-es év miért nem a gazdasági növekedésről szólt, ahogy azt a kormányzat ígérte, majd beszélt a reálbérek növekedéséről és a vámháború körüli egyezkedésekről is.","shortLead":"Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az Indexnek adott interjút a friss GDP-adatokkal kapcsolatban. A tárcavezető...","id":"20250130_Nagy-Marton-azt-allitja-a-vamhaborurol-a-hatterben-egyeztetnek-Trumppal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e731196b-29d2-45b7-af39-0c3dbf7bff17.jpg","index":0,"item":"329735c2-43c2-43ec-87ba-9549c2170efc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_Nagy-Marton-azt-allitja-a-vamhaborurol-a-hatterben-egyeztetnek-Trumppal","timestamp":"2025. január. 30. 20:43","title":"Nagy Márton azt állítja, a vámháborúról a háttérben egyeztetnek Trumppal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Ha a Real Valladolid új igazolásának, Nikitscher Tamásnak jól sikerül a klubváltás, hosszú évekig meghatározó játékosa lehet a nemzeti csapatnak.","shortLead":"Ha a Real Valladolid új igazolásának, Nikitscher Tamásnak jól sikerül a klubváltás, hosszú évekig meghatározó játékosa...","id":"20250129_nikitscher-tamas-palyafutas-atigazolas-real-valladolid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21.jpg","index":0,"item":"f261ffe7-81be-43b5-8510-54f6972763d4","keywords":null,"link":"/sport/20250129_nikitscher-tamas-palyafutas-atigazolas-real-valladolid","timestamp":"2025. január. 29. 16:48","title":"Történelmi átigazolás, amiből óriásit profitálhat a magyar fociválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Miután egy bíró felfüggesztette a jogszabály végrehajtását, Donald Trumpék visszakoztak. A magyarországi a Szabad Média Pályázat nyertesei is fellélegezhetnek.","shortLead":"Miután egy bíró felfüggesztette a jogszabály végrehajtását, Donald Trumpék visszakoztak. A magyarországi a Szabad Média...","id":"20250129_visszavonas-feher-haz-tamogatasok-befagyasztas-rendeletet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4.jpg","index":0,"item":"d020f026-bea0-4768-8da8-992331cb6b76","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_visszavonas-feher-haz-tamogatasok-befagyasztas-rendeletet-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 19:38","title":"Visszavonta a Fehér Ház a támogatások befagyasztásáról szóló rendeletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ddbbb90-bf77-4001-8cd2-27f0b9a7c2ea","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szánthó Miklós “nagyon nagy neveket” ígér. ","shortLead":"Szánthó Miklós “nagyon nagy neveket” ígér. ","id":"20250130_Iden-is-lesz-CPAC-Hungary-nem-talaljak-ki-ki-lesz-a-foszonok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ddbbb90-bf77-4001-8cd2-27f0b9a7c2ea.jpg","index":0,"item":"d5c34bfe-79fb-4729-9652-537efdcbda9b","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Iden-is-lesz-CPAC-Hungary-nem-talaljak-ki-ki-lesz-a-foszonok","timestamp":"2025. január. 30. 14:33","title":"Idén is lesz CPAC Hungary, nem találják ki, ki lesz a főszónok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Különleges autóban ülök. Nem sajtóautó, más nem tesztelte. De nem is ettől egyedi. Különleges személyeket furikázott Monaco gyémántokkal kirakott utcáin. Nem fedhetem fel a titkot, az életemre esküdtem meg. Az iDrive matricája mindent elmond. A hercegi esküvő egyik limuzinja volt a tesztautó, kétszáz kilométerrel vette meg a magyar importőr, és már van hazai gazdája. Gyűjtők, celebfanatikusok, lemaradtatok.
Az esküvői sztori csupán fahéj a habon, a hetes BMW-re akkor is rákattannék, ha kínai kommunisták bárányáldozatot mutattak volna be a motorfedelén. Szép, fenséges és méltóságteljes a kocsi. Ahogy beröffen a hathengeres soros dízel, az maga a gyönyör. Ebbe a brummogásba beleszeretettem (alapjáraton hangos és zavaró a mackós dörmögés). Ennél csak az jobb, ha bő gázzal hergeljük, és hagyjuk, hogy 600 newtonméteres nyomatéka kitépje lapockánkból a görcsöt. Parádés. Nem autó, élvezeti cikk. Árad belőle a finomság, a luxus, a kifogásolhatatlan minőség. Ilyen autóra nyugodtan mondhatjuk, hogy tökéletes, de azt is, hogy ez az autófeletti autó.
Életben tart, az öngyilkossági szándékot visszarántja a halálból, ezért még érdemes pár napig élni. Ha már egyszer úgyis menni kell, menjünk kicsit később, miután már nincs hetes sem. Amíg van, az életet fogjuk választani.
Stop-start nincs az autóban, fékenergia-visszanyerés viszont volt (Amikor leveszi a sofőr a lábát a gázpedálról, vagy fékezni kezd, a generátor elektromos árammá alakítja a gépkocsi mozgási energiáját, és azt az akkumulátor töltésére fordítja.). Ennek eredményeképpen csökken a motornak az akkumulátor töltése miatti terhelése, ezáltal a fogyasztása és károsanyag-kibocsátása. A 2 tonnás üres tömegnek, valamint a 306 pacinak az ellenére kifejezetten aszkéta a hetes. Az összkerékhajtású monstrum képes volt a 700 kilométeres késő őszi ködös teszt során 8,6 liter gázolajjal beérni száz kilométerenként, ami már-már botrányos. A végén még az terjed el rólam, hogy kínozom, éheztetem az állatokat. Pedig én tisztességesen nyomtam a gázpedált, de hiába. Ha valaki nem ilyen puhány módon vezet, mint én, az sem fog sokszor megfordulni a benzinkúton. A memóriájában eltárolták az élete során megtett 9800 kilométer átlagfogyasztását: 8,9 liter/100 kilométer.
A hűtőn folyamatosan áthaladó légáramlás növeli az ellenállást, és rontja az aerodinamikai tulajdonságokat. A 740xd-ben a hűtő elé beiktatott, elektronikusan vezérelhető fedelek csak akkor nyílnak ki, ha a hűtőnek levegőre van szüksége. Ha a fedelek zárva vannak, akkor csökken az ellenállás, és ezzel üzemanyagot lehet megtakarítani. Nyolcfokozatú ZF váltóműve szintén a takarékosságot tartja szem előtt, ám, ha sportállásba lökjük a váltót (DS), isten őrizze azt, aki előttünk csoszog (nem bánt a Bömi). Ami az előzést illeti, nincs ellenfele, mindenkit levadászik előbb, vagy utóbb, de inkább előbb. Persze nem ez a cél, akinek feltűnik bulldog arca a visszapillantóban, jobb, ha nem kekeckedik, nem mindig én ülök a volánnál. A 180-200 kilométeres óránkénti sebességet úgy futja meg, mint más autó a 100-120-at. Brutálisan megy, nagy sebességnél is végtelenül stabil, az utastérben nincs nagyobb zajártalom 200-nál, mint 100-nál. Csak a pulzusunk ver gyorsabban, és az idő nyúlik meg egy kissé. De aztán utolérünk valakit, és a távolságtartó radar visszazökkent a nyugodt valóságba, a törvénytisztelő állapotba, ahol csak a politikusaink lopnak-csalnak-hazudnak.
bcs
Stabil, kifinomult, könnyű és erős a 7-es BMW futóműve. Az első egység kettős keresztlengőkaros, a hátsó szabadalommal védett integral v elnevezésű és szintén alumíniumból készült. A felfüggesztésre ható dinamikus és hajtásból eredő erőhatásokat a kerékagyelem, a hátsó segédváz, illetve a lengő- és a három vezetőkar veszi fel. Akusztikája és lengéskényelme elsőrangú, a nagyobb úthibákról a fülünkkel előbb veszünk tudomást, a fenekünket, közérzetünket semmi sem bánhatja. Vesebetegeknek külön ajánlott.
Egy orsós áthajtómű és egy koncentrikusan elhelyezett elektromos motor segítségével három fokos szögig a hátsó kerekek is bekormányozhatók. Az aktív kormányzás elöl is elektromotor segítségével változtatja a bekormányzási szöget, a kormánymozgás, a perdület és az oldalgyorsulás értékeiről tájékoztató szenzorok segítségével minden menethelyzetben optimális kormányzási tulajdonságokról gondoskodik. Alacsony sebességeknél a rendszer a hátsó kerekeket az elsőkkel ellentétes állású szög alatt kormányozza be. Gyorsabb tempónál a hátsó kerekek az elsőkkel azonos irányban fordulnak el. Az alumínium alkatrészek következetes használata miatt a hetes tömege 22 kilogrammal csökkent elődjéhez mérve, ebből 7 kilót hozott az alumínium tető.
Alkalmazkodó fényszórói a kanyarokkal összhangban mozognak: csóvája az útra tapad, a fényelosztás pedig a jármű sebességéhez igazodik. Városi forgalomban a fényszórócsóva lefelé terül, hogy jobban megvilágítsa az autó előtti területet anélkül, hogy elvakítaná a szembejövőket. Magasabb tempó esetén a xenon feljebb szór, hogy növeljék a megvilágított terület nagyságát. Parkoláskor, tolatáskor pedig az autó körülötti teret igyekszik megvilágítani és nem a szembejövőt elvakítani.
A vetített szélvédő a sebességről, a navigációs irányról, a sebességhatárról, vagy a sávelhagyásról figyelmeztet, de a távtartó radar beállításait is megjeleníti. Ha a vezető figyelme lankadna, akkor őrangyalok sora siet a segítségére. Az autó hátsó részén lévő érzékelők folyamatosan figyelik a forgalmi viszonyokat, a sávváltásra figyelmeztető rendszer a külső tükörben felvillanó fényjelzéssel figyelmeztet, ha egy másik autó a tükrök holtterében található vagy nagy sebességgel közeledik. A belső visszapillantó tükör közelében, a szélvédőn elhelyezett kamera folyamatosan figyeli az útburkolati jeleket valamint azok helyzetét, és emellett az út és a sávok szélét, majd ezt az autó pillanatnyi helyzetéhez hasonlítja. A rendszer akkor aktiválja magát, ha az autó véletlenül elhagyja a sávot. Ekkor a kormánykerék rezegtetésével azonnal figyelmezteti a vezetőt. Amennyiben a pilóta az index használatával jelzi sávváltási szándékát, a rendszer nem jelez.
A távolságtartó sebességrögzítő kényelmes találmány. Az előttünk lévő autóhoz igazítja a sebességet, ezt automatikusan csökkenti, vagy növeli a forgalomtól függően. Akár állóra fékezi az autót, ha megállásig lassít előttünk a jármű. Ha az aktív sebességtartó automatika nincs használatban, a pilóta beállíthatja, hogy a berendezés jelezzen, ha túl közel kerülne az előtte haladó járműhöz.
A segédberendezések sora még nem ért véget, és tesztautónk korántsem számít full-full extrásnak. Kamerarendszere hosszú orrát kompenzálja: az első lökhárítóba, a bal és a jobb oldalra egy-egy kamerát építettek be, ezáltal a vezető számára jobban beláthatóvá válnak a kereszteződések és a szűk helyek. A kamerák által közvetített kép a központi kijelzőn jelenik meg, így még azelőtt látjuk a képernyőn - akár sötétben is - a keresztező forgalmat, mielőtt életben az ablakon át látnánk azt a vezetőülésből. A tolatókamera nagy segítséget nyújt az 5,07 méteres autó parkolásakor. A képernyőn megjelenő színes vonalak tájékoztatják a vezetőt arról, hogy a parkolóhely elegendő nagyságú-e vagy sem.
De nem csak aktív a BMW védelme, hanem passzív is. Az érzékelők ütközés esetén pontosan azokat a biztonsági felszereléseket hozzák működésbe – például a biztonsági övfeszítőket, az aktív fejtámlákat, vagy az összesen nyolc légzsákot –, amelyek az utasok védelméhez szükségesek. Már elinduláskor beindul a tapogatózás. Az övet óvatosan megrángatja a rendszer, és enyhén ráfeszíti a mellkasunkra, így előre tudja, hogy, ha baj van, éppen milyen alakú, tömegű, formájú ember ül az üléseiben. A védelem az esetleges ütközést követően is éber marad: a vészvillogók és a belső világítás automatikus bekapcsolása, vagy a központi zár nyitása megkönnyíti az utasokhoz jutást.
Az összkerékhajtás a BMW-től már ismert xDrive rendszerű, több nyomatékot (60 százalékot) ad hátra, mint előre. Ennek ellenére ne keressük a hátsókerekes viselkedést, megcsúszás esetén az elektronikus lamellás differenciál folyamatosan tudja variálni, hogy melyik tengely kapjon több nyomatékot, akár 100 százalékot is. Esély nincs arra, hogy kihozzuk a sodrából. Nekem egyszer sikerült állat módjára kanyarodni bekapcsolt segédrendszerekkel. Sport plusz módban, sport váltóval persze lehet riszáltatni, de nem éri meg. A közönség arcán megütköző szánalom lesüti hátunkról a kabátot. Ez egy elegáns autó, ennek nem szabad ráznia a fenekét, aki arra vágyik, spórolja meg a négykerék-meghajtás egymilliós felárát. Vicces a középkonzol alján elhelyezett lejtmenetvezérlő, ilyent csak terepjárókban látni. Meredek úton lecammogva hasznos lehet.
A xDrive a biztonságról szól, pont azokat csábítja, akik tehetősek, szükségük van a hetes erejére, méretére, presztízsére, ugyanakkor nem szeretnének lámpától-lámpáig driftelni, de sokkal inkább felmennének magasra épített villájukhoz, netán a síeléskor sem akarnak megalázó helyzetbe kerülni.
A harmincmilliós vételár sem garancia arra, hogy eső után nem áznak meg a csomagjaink. A csomagtérajtó felnyitása (motoros) után két csapon át is folyik be a sáros lé a csomagtérbe, esküvői ruhát ne ott szállítsunk.
Valami megmagyarázhatatlan történik egy BMW volánja mögött: alig észrevehetően, az ember apránként átalakul, és más lénnyé változik. Ez a transzformáció meglehetősen gyorsan lejátszódik az új csúcskabrió kényelmes ülésén.
A BMW 535i folyamatosan edzésben tartja a szívet, olyan szépen dobogtatja meg minden egyes előzésnél, hogy érezzük, hogy van még bennünk szusz, van értelme léteznünk, ha más öröm, vagy elismerés nem is ér, de legalább ez az odafigyelés, a teljes odaadás, a megfelelni akarás életben tart.
Kipróbáltuk a leggyengébb és legkisebb BMW-t. A 120d lenyűgözött, a 116d-től hasonlót vártam. Csokis szájízzel a málnaszörp is keserű, a 116d lomhasága felerősítette a 120d dinamizmusát. De ez természetes. Bár ugyanaz a motor dolgozik a szépen megnőtt hátsókerekes bébi BMW-ben, az egyikben 184 lóerőt rejtettek el, a másiknak 116-tal kellett megelégednie. Fogyasztásban nincs különbség közöttük, élményben és árban van.
Maradtak a hátsókerék-hajtásnál, megnövelték az autót, kényelmesebbé tették, felszerelték az ötösből megismert csúcstechnikával és felpiszkálták takarékos motorját. Kell ennél több kedvcsináló egy teszteléshez? A legkisebb BMW-ben ezúttal sem csalódtunk. 8,6 milliós indulóárát pedig tessék lenyelni.