szerző:
Népszabadság
Tetszett a cikk?

Évente 60-80 ezer jármű válik itthon roncsautóvá, de ezek alig harmadától válnak meg törvényesen a tulajdonosok, a többi illegális bontóba kerül - írja a Népszabadság.

Miután a feleslegessé vált autót legális bontóba viszi tulajdonosa, az ott kapott igazolással az okmányirodában adható le a rendszám, amivel megszűnnek az adózási kötelezettségek, ugyanakkor 6 ezer forint költség lép fel.

Az illegális bontónak leadott járművért ugyanakkor akár 20-40 ezer forintot is kaphat a tulajdonos, így az évente "termelődő" 60-80-ezer roncsautó kétharmada az illegális bontókban köt ki. A tulajdonos így jobban jár ugyan, de pusztul a környezet, és csorbul a törvényesség.

Bevett gyakorlat, hogy a többnyire illegális bontónak eladott kocsikat a szétszedés után 30 nappal lopásként jelentik be – olvasható a cikkben, amelyben emlékeztetnek: több mint nyolc éve van már itthon roncsautókra vonatkozó szabályozás, de ennyi idő sem volt elég ahhoz, hogy legális feldolgozókba kerüljenek a roncsautók.

A vonatkozó uniós előírás szerint a gyártó kötelessége ingyen átvenni és elhelyezni a használhatatlan autókat. Ettől a cégek úgy mentesülhetnek, hogy szerződést kötnek hivatalos bontókkal a roncsok befogadásáról. Magyarországon 24 importőr, vagyis gyakorlatilag az összes márka szerződött országos lefedettségű hálózatokkal a kocsik ingyenes átvételére. A legális bontók több százmilliós beruházással kiépített telepei azonban messze képességeiken alul teljesítenek - írja a lap.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!