Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente a fűtés kerül.","shortLead":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente...","id":"20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb.jpg","index":0,"item":"b9c81075-7ec8-44fe-811b-c633560a3b11","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 15:26","title":"Örül, hogy meleg a tél? Várja csak ki, milyen lesz az augusztusi negyven fokban!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b03956fe-f9e2-4a75-ada3-fb09e5aef5c3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A legdrágább helyen, a bejárat előtt várakozik egy éve.","shortLead":"A legdrágább helyen, a bejárat előtt várakozik egy éve.","id":"20250130_80-millios-birsagot-hozott-ossze-egy-repteri-parkoloban-felejtett-Golf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b03956fe-f9e2-4a75-ada3-fb09e5aef5c3.jpg","index":0,"item":"8ea5c4da-5a02-47a0-9c6a-3c1537d22ace","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_80-millios-birsagot-hozott-ossze-egy-repteri-parkoloban-felejtett-Golf","timestamp":"2025. január. 30. 07:33","title":"80 milliós bírságot hozott össze egy reptéri parkolóban felejtett Golf","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f27d8e-77a3-47fc-adc6-a41d16ae0e99","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"elet","description":"Az év eleje hagyományosan az életvezetési változtatásokat érintő fogadalmak időszaka. A Januhairy-mozgalom arra buzdítja a nőket, hogy próbálják ki, milyen hatással van az életükre, ha egy hónapra leteszik a borotvát.","shortLead":"Az év eleje hagyományosan az életvezetési változtatásokat érintő fogadalmak időszaka. A Januhairy-mozgalom arra...","id":"20250129_januhairy-szoros-nok-borotvalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f27d8e-77a3-47fc-adc6-a41d16ae0e99.jpg","index":0,"item":"7dd43aca-429b-4931-96fd-6400deb79cb8","keywords":null,"link":"/elet/20250129_januhairy-szoros-nok-borotvalkozas","timestamp":"2025. január. 29. 04:44","title":"„Először ijesztő lesz, aztán felszabadít” – ma is durva reakciókat vált ki, ha egy nő nem borotválkozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b1fbf94-c7a3-4561-ac3e-7ea4f7ab28bf","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A hírek szerint csütörtökön két másik túsz is szabadul, őket az Iszlám Dzsihád fegyveresei fogják átadni a Vöröskeresztnek.","shortLead":"A hírek szerint csütörtökön két másik túsz is szabadul, őket az Iszlám Dzsihád fegyveresei fogják átadni...","id":"20250130_hamasz-tusz-szabadulas-agam-berger","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b1fbf94-c7a3-4561-ac3e-7ea4f7ab28bf.jpg","index":0,"item":"b0add02d-c264-4939-aa1d-e3935ebe03d8","keywords":null,"link":"/vilag/20250130_hamasz-tusz-szabadulas-agam-berger","timestamp":"2025. január. 30. 11:13","title":"A Hamász szabadon engedte az ötödik izraeli katonanőt is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccafef4e-23b4-42d4-bb8e-63b14f5e3f5a","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Befektetési céllal, külföldiek vesznek majd ingatlant a Rákosrendező körüli fejlesztési területen, ami nem fog segíteni a budapesti lakáshiányon, és így nem válik a város szerves részévé – mondja Tosics Iván, a Városkutatás Kft. vezetője.","shortLead":"Befektetési céllal, külföldiek vesznek majd ingatlant a Rákosrendező körüli fejlesztési területen, ami nem fog segíteni...","id":"20250130_hvg-Rakosrendezo-Mini-Dubaj-Eagle-Hills-magashazak-Tosics-Ivan-Varoskutatas-Kft-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccafef4e-23b4-42d4-bb8e-63b14f5e3f5a.jpg","index":0,"item":"2eec002e-b186-438d-9bb0-b059ef80bc0a","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-Rakosrendezo-Mini-Dubaj-Eagle-Hills-magashazak-Tosics-Ivan-Varoskutatas-Kft-interju","timestamp":"2025. január. 30. 14:57","title":"„Rákosrendezőből csodát lehetne csinálni, ha a kormány együttműködne a fővárossal”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e7a59ee-6450-49c6-9237-7d7aaa2b543d","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Az áramtermelés és a közlekedés dekarbonizációja mellett elindult egy újabb fontos klímavédelmi rendszer-átalakítási program: a hagyományosan nagy szennyezőnek számító acélipar karbonlábnyomának csökkentése. A hangsúly a zöldacélra kerül át, de nem mindegy, hogy ki mikor vált.","shortLead":"Az áramtermelés és a közlekedés dekarbonizációja mellett elindult egy újabb fontos klímavédelmi rendszer-átalakítási...","id":"20250130_fenntarthato-fejlodes-2025-aceltermeles-zold-technologia-klimavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e7a59ee-6450-49c6-9237-7d7aaa2b543d.jpg","index":0,"item":"1c709420-a901-4caa-9766-ea921200ec16","keywords":null,"link":"/360/20250130_fenntarthato-fejlodes-2025-aceltermeles-zold-technologia-klimavedelem","timestamp":"2025. január. 30. 18:08","title":"Nagy jövőt jósolnak a zöldacélnak, évente megduplázódhat a termelés a világban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d4a054c-fddd-4757-8a47-90635262bac5","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Donald Trump egy tollvonással leállította a külföldi támogatások folyósítását, és ennek sokkoló hatása Magyarországon is érezhető. Az Orbán-kormány örömére a hazai civil szféra és a független sajtó egy része hosszú időre elbukhatja forrásainak egy részét. ","shortLead":"Donald Trump egy tollvonással leállította a külföldi támogatások folyósítását, és ennek sokkoló hatása Magyarországon...","id":"20250129_hvg-usa-donald-trump-kulfoldi-tamogatasok-befagyasztasa-magyarorszag-civilek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d4a054c-fddd-4757-8a47-90635262bac5.jpg","index":0,"item":"5919b6f5-b5cc-4ebc-9096-4a827e64fba2","keywords":null,"link":"/360/20250129_hvg-usa-donald-trump-kulfoldi-tamogatasok-befagyasztasa-magyarorszag-civilek","timestamp":"2025. január. 29. 09:38","title":"Trump nagy ütést vitt be a magyar civileknek és a független sajtónak, de még visszakozhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál nagyobb hatótávval debütált.","shortLead":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál...","id":"20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58.jpg","index":0,"item":"7dcd2b3b-46e9-4c5d-8a7d-b2fd506cb9f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 07:03","title":"Itt a BMW 700 kilométeres hatótávú új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mai autós világban, amikor a négykerekűek életgörbéje egyre rövidül, igencsak ritka az évtizedeken át változatlan formájú modell. E kevesek egyike a Mercedes-Benz terepjáró sorozata, a G-osztály. Az immár 33 éves gelandewagen (terepjáró) – mint annyi más praktikus jószág – a hadiiparból került át a civil életbe.
Az autósfáma úgy tartja, hogy a hetvenes évek elején, az akkortájt még a Mercedesben kisrészvényes iráni sah szorgalmazta a robosztus, de spártai kivitelű katonai terepes polgári változatát – luxus kivitelben. Bárki is volt az ötletgazda, a G-osztály annyira bejött, hogy az egykori osztrák Steyr-Puch céggel közösen kifejlesztett járművet az utódvállalat, a grazi Magna-Steyr ma is gyártja. Az elmúlt három évtizedben a dobozformájú, szögletes felépítmény mit sem változott, de a műszaki tartalom rendre lépést tartott az élvonallal. A legutóbbi, tavaly elvégzett feljavítások nyomán Merci offroadert változatlanul a kategória legjobbjai között emlegetik: a brutális erő, a masszív alváz és a terepjáró képességek fényűző kivitellel párosulnak.
A számunkra próbára bocsátott G 350 Blue TEC típus a nagy vas legkisebb tagja. Igaz, a legkisebb jelző kicsit furán hangzik. A motorháztető alatt ugyanis 211 lóerős, V6-os dízel dübörög, a 3 literes erőforrás csúcsnyomatéka 540 Newtonméter, a hét gangos automata váltón át a 2,5 tonnás monstrum már-már sportos sebességekre képes. A böhömnyi jármű 9,1 másodperc alatt van fenn 100-on, végsebessége az óránkénti 175 kilométer körül mozog. (Összehasonlításképpen a csúcsváltozat, a G 65 AMG 12 hengeres, 6 literes benzines motorja már 612 lóerős, végsebessége 230 km/óra).
Képgaléria a Mercedes G350-ről.
D.P.
A katalógusban megadott magas sebességadatok ellenére a G osztály nem GT, vezetése némileg teherautós. Álló helyzetben feltűnően nagy a kormány holtjátéka, főként városi közlekedésben nem lehet csak úgy ficánkolni vele, mint egy szuperminivel, s az íven tartott kanyarvételnél sem árt szem előtt tartani az ésszerű sebességet. A magas építésű, téglaformájú station wagon – mint valamilyen nagy hajó – egyenes úton is lágyan imbolyog, miközben a méretes, 20 colos ballonokon gördülő elefánt minden úthibát közvetít. Bár a kocsi terepjáró képességeit nem tettük próbára, általános szakmai vélemény szerint az a legjobbak közül való. Ezt sejteti a műszerfal közepén kialakított három különféle billenő kapcsolóval zárható differenciálmű, amelyekkel az első és a hátsó kerekekre jutó nyomatékot lehet elosztani. A kátyúba süllyedt jármű állítólag még akkor is kikászálódik, ha csak egy kereke tapad.
Kérdés persze, hogy a tulajdonosok közül ki merészkedik durva terepre, elvégre a csillagos státusszimbólum alapára közel 27 millió forint, a már említett G 65 AMG-ért pedig már több mint 85 milliót kell leszurkolni. E summáért a kocsi már alapból felszerelt mindenféle autós jóval, Mercedes kivitelben. A tesztautónkban az ülések hófehér bőrben pompáztak, benne voltak a legújabb elektronikus szolgáltatások, köztük a holttérfigyelő, a távolságtartó Distronic tempomat, vagy a műszerpult tetején trónoló, a Merci más típusaiból ismerős infotaintment színes kijelzője. A kocsi luxusához már csak a jókora üzemanyag-fogyasztás miatt is vastag pénztárca dukál. A téli pesti utcákon megette a száz kilométerenkénti 14 liter gázolajat, tempósabb vezetésnél pedig a mérőóra simán felkúszott 18 literre is.
Ám a három évtizede változatlan kasztni ellenére, alighanem G-osztály sem marad örökéletű. Erről tanúskodik, hogy a tavaly novemberben megrendezett Los Angeles-i autó-kiállításon közzétették a következő generáció egyik lehetséges formatervét. A marcona külsejű, Ener-G-Force névre keresztelt tanulmányautó arról tanúskodik, hogy a Mercedes tervezői azért nem ülnek a G-Klasse babérjain: előbb-utóbb szakítanak majd a szögletes kockaformával, miközben biztos tovább őrzik a legendás terepjáró strapabíró értékeit.