Tetszett a cikk?

Hétvégén volt Rotterdamban az idei Eco-marathon verseny, amelynek győztes járműve egy liter üzemanyagból közel 3000 kilométert menne. A versenyen második helyezést ért el a Kecskeméti Főiskola GAMF nevű csapata a benzines kategóriában, az eredmény alapján számolva 2366,85 kilométert téve meg egy liter benzinből.

A holland városban ezúttal a 29. alkalommal megrendezett, vasárnap véget ért Shell Eco-marathonon ezzel a 13 fős csapat megismételte a tavalyi helyezését, de úgy, hogy elmaradt a 2696 kilométeres saját rekordjától.

A győztes franciák ezúttal 2980 kilométert futottak egy literből, és így a második magyarokkal igencsak rávertek a mezőnyre, hiszen a harmadik finneknek 1504 kilométerre volt elég az egy liternyi üzemanyag.  A szerencse is rámosolygott a középiskolai és a főiskolai, egyetemi csapatokra, hiszen a több napos megméretés végén a nap is kisütött. A korábbi napok esős időjárása nem kedvezett a prototípus kategóriában indulóknak, hiszen a városi mezőnnyel ellentétben ezek az autók – például ablaktörlővel vagy szigeteléssel - nincsenek felkészítve a víz ellen, épp a nagyobb hatékonyság érdekében.

Kecskeméti Főiskola GAMF - Megameter
Flickr / Creative Commons

A hét elején a tesztekkel kezdődött, majd pénteken az éles futamokkal folytatódott viadalt több tízezren nézték meg, a több mint kétszáz induló csapatból 180-an szerezték meg a helyszínen a műszaki kvalifikációt, köztük mind az öt magyar csapat.  A szintén prototípus benzines csoportban a 19. lett az Óbudai Egyetem, 45 csapatot utasítva maga mögé.

A csapat sokat javított eddigi 333 kilométeres teljesítményén, most 565,45 kilométerre jutott egy liter benzinből. A Pécsi Tudományegyetem a prototípus kategórián belül a hidrogén hajtású járművek között a 11. lett 123,3 kilométert téve meg 1 kWh energiából. Ebben a mezőnyben a hidrogénből üzemanyagcella segítségével állítanak elő elektromos áramot. A pécsiek másfélszeresére tudták növelni tavalyi teljesítményüket, és a középmezőny elején végeztek.

A magyarok közül az egyetlen középiskolai csapat, a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola a 22. lett a 36-os mezőnyből a prototípuson belüli elektromos kategóriában - számukra 183,39 kilométerre volt elég az 1 kWh. Az ötödik magyar team, a győri Széchenyi István Egyetem a városi kategóriában indult, azon belül pedig az elektromos hajtású járgányok között. Remek teljesítménnyel a nyolcadikak lettek, 133,54 kilométert futva 1 kWh-ból. A városi kategóriás autók már hasonlítanak az utcákon futó társaikra. A csapat úgy végzett az élmezőnyben, hogy az idén összevonták a napelemes és az elektromos alkategóriákat, márpedig a győriek a napelemesben versenyeztek korábban. Az autót elektromos motor hajtja, amelynek teljesítményét a tetőre szerelt napelem segíti.

Flickr / Creative Commons

A Shell által szervezett versenyen, illetve főleg arra felkészülve a diákok rengeteget tanulnak, az autóikat maguk tervezik és építik. A brit-holland olajtársaság közvetlenül egyetlen csapatot sem támogat, de – mint minden motorsportnál – itt is sokat számít, ki milyen erős szponzort tud megnyerni. A magyar csapatoknál mindig is sokat jelentett a saját erőfeszítés, az innováció, a lelkesedés, a csapatszellem, és ezekben ezúttal sem volt hiány.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!