szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?

Hét évig kellett rá várni, hogy a Toyota ismét képviseltesse magát a kompakt kombik mezőnyében. Vajon az Auris kombi beváltja a hozzáfűzött reményeket?

Európában évek óta a kompakt kategória modelljei a legnépszerűbbek, hiszen a helykínálat, a motorizáltság és a költségek tekintetében ezek jelentik az arany középutat. Ráadásul mindenféle karosszériaváltozat közül lehet manapság válogatni, azonban a vásárlók egynegyede továbbra a kombik mellett teszi le a voksát évről-évre, ami a hazai viszonyokra is igaz.

Ez már önmagában nyomós indok lenne, hogy a Toyota is beszálljon ebbe a versengésbe, de ha még azt is hozzávesszük, hogy cégek is előszeretettel vásárolják a puttonyos modelleket, akkor szinte már kötelező volt a japánoknak is felmutatni valamit. Ez a valami pedig nem más, mint az új Auris kombi változata, vagyis a Touring Sports, amivel a Toyota hét év után tért vissza a C-szegmensű kombik mezőnyébe, és egyedüliként hibrid hajtáslánccal is kínálja.

Képgaléria.
R.D.

Ugyan a Touring Sports padlólemeze és a tengelytávja megegyezik a ferdehátú változatéval, a hossza azonban 285 mm-rel nagyobb, ami kizárólag a csomagtér gyarapodásán érhető tetten. Alaphelyzetben 530 literes rakteret kínál, szemben a VW Golf Variant 605 literével, viszont a 60:40 arányban osztott hátsó üléstámlák síkba döntésével 1658 literesre nő a tér, ami kategóriaelsőnek számít. Nem csak ebben jár élen, hanem a szériafelszereltség részét képező praktikus megoldásokban is.

Ilyen például, hogy a hátsó ülések a csomagtérben található kar meghúzásával egyszerűen ledönthetők, a kalaptartónak pedig két állása van, így nagyobb csomagok esetén is használható marad. További praktikus megoldás, hogy a csomagtér elválasztóhálója ledöntött hátsó ülésekkel is kihúzható, mivel a támlák hátoldalára van integrálva. A hibrid változat esetében egyébként az akkucsomag a hátsó ülések alatt foglal helyet, így nem vesz el a csomagtér befogadóképességéből.

A tágas csomagtartó persze nem minden, hiszen egy kombi vásárlása akármennyire is racionális szempontok alapján történik, azért a legtöbb embernek fontos, hogy jól nézzen ki az autó, amiért kiad néhány millió forintot. Az Auris Touring Sports-nak ezen a téren sincsen szégyenkeznivalója, mivel a ferdehátú változat formatervét örökölte, ami kellemes összhatást eredményez a kombi karosszériával párosítva. Akár még azt is el lehet rá sütni, hogy tipikusan japán, hiszen a Honda és a Mazda is hasonló úton jár, bár az új Mazda 3 kétségkívül a legszebb. Viszont abból nem létezik kombi, ahogyan egyelőre a Civic-ből sem, így hazai pályán az Auris Touring Sports helyzeti előnye egyértelmű.

A kombi Auris utastere szintén minőségi benyomást kelt, bár a német konkurencia érezhetően lépéselőnyben van a felhasznált anyagok és az elegancia tekintetében. Az összerakottság-érzet ugyan elsőrangú, de itt-ott azért találkozni kopogósabb műanyagokkal, például az ablakemelők környékén és a középkonzolon, továbbá a műszerfal sincs túldizájnolva. Az első ülések viszont átlagos testalkattal kényelmesek, és a helykínálattal sincsen gond, hátul is csak egy fokkal rosszabb a helyzet, de két felnőtt még elfér.

Képgaléria.
R.D.

A motorkínálat kétféle benzines és kétféle dízel erőforrásból áll, ami azt jelenti, hogy benzines téren az 1.33 literes VVT-i (99 Le) és az 1.6-os Valvematic (132 Le), míg dízel fronton az 1.4 D4-D (90 Le) és a 2.0 D4-D (124 Le) közül lehet választani. És természetesen elérhető a Prius hajtásláncával szerelt hibrid változat is, aminél az 1.8 literes VVT-i benzinmotor és az elektromotor egymástól függetlenül, és közösen is hajthatják az autót. A hajtáslánc legnagyobb teljesítménye 136 lóerő, míg a széndioxid-kibocsájtása mindössze 86 g/km, ami a legalacsonyabb a kategóriában.

Sajnos a Budaörstől Siófokig tartó menetpróbán a hibrid verzióhoz nem volt szerencsém, viszont a két dízelhez igen. A 1.4 D4-D 90 lóereje, a hatfokozatú precízen működő manuális váltóval megtámogatva jó párost alkot, viszont alacsony fordulaton kifejezetten halovány a teljesítménye. Nagyjából 2000-res fordulatszám után kezd el éledezni, vagyis érdemes kicsit kihúzatni a fokozatokat, ha gyorsítani is akarunk, főleg annak tükrében, hogy a váltó áttételezése elég hosszú, 130 km/óránál például csak 2500-öt forog, hatodikban.

A 120 km-es tesztút során egyébként, fele-fele arányú országúti és autópályás vezetéssel 4,7 literes átlagot produkált, ami remek értéknek számít, még úgy is, hogy csak egyedül ültem az autóban. A 2.0 literes dízel ezzel szemben 5.9 literrel jött visszafelé az M7-esen, igaz itt már két személlyel és 130-as átlagtempóval, vagyis a 6 alatti fogyasztás abszolút elfogadható, pláne annak fényében, hogy sokkal élénkebb és érzésre is jóval erősebb ez a motor, mint a kisebbik dízel, így a sokat utazóknak egyértelműen 2.0 literes javallott. Már csak azért is, mert abba több lengőkaros hátsó felfüggesztés jár, szemben az 1.4-es csatolt lengőkarával.

Az Toyota Auris Touring Sports ára 4,2 millióról indul benzines motorral, dízellel 5,5-ről, míg a hibrid 7 millió forintba kerül az alacsonyabbik felszereltséggel. Egy hibrid egyébként már gazdára is talált, hiszen a Szentkirályi Ásványvíz Kft. ilyen autókkal fiatalítja a flottáját, melynek első példányát ünnepélyes keretek között Balogh Levente, a cég vezérigazgatója vette át Siófokon, ahol a helyi polgármester is gyarapodott egy plug-in hibrid Prius-szal a Toyota Motor Hungary jóvoltából, annak apropóján, hogy már Siófokon is van nyilvános töltő.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!