szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Évente 1,25 millió embert ér halálos közlekedési baleset. Félelmetes belegondolni, hogy egy közepes méretű európai város, mint mondjuk Stuttgart, Rotterdam lakosságával azonos mennyiségű ember veszti életét világszerte a közutakon.

A Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO) közzétette 180 országot érintő éves helyzetjelentését a közúti biztonságról. A riportban a WHO ajánlásokat is megfogalmaz a követendő biztonsági előírásokat illetően, amely egy kiváló globális térképen is elemezgethető, mely országokban megfelelően a közlekedési előírások.

Minden évben 1,25 millió ember veszti életét a közúti forgalomban – közli tényként a WHO éves helyzetjelentése. Hozzá kell tenni, hogy ez a szám 2007 óta stagnál, annak ellenére, hogy a motorizáció folyamatosan növekszik. Ugyanakkor a közlekedési balesetek a vezető halálok a 15-29 évesek, vagyis a fiatal lakosság körében.

A halálos balesetek túlnyomó többsége, 90 százaléka, a világ fejlődő vagy elmaradott gazdaságú országaiban történik. Úgy is, hogy ezekben az országokban a világ járműveinek fele üzemel, 54 százalékkal.

Az infografika megnyitásához nagyobb méretben kattintson ide.

WHO

Az úgynevezett veszélyeztetett úthasználók adják a közlekedők felét: gyalogosok, biciklisek, lovasok, motorosok és nem utolsó sorban utasaik alkotják ezt a csoportot. Itt is megvan az arányosság, hogy a gazdagabb országok ilyen csoportjai nagyobb biztonságban vannak.

Egyértelműnek látszik a WHO szerint, hogy a sebességkorlátozás csökkenti a balesetek számát. Összesen 47 ország van – a világ lakosságának 13 százalékát reprezentálja – amelyben az egészségügyi szervezet szakemberei szerint megfelelő szabályozás működik ezen a téren. Ez leginkább az 50 km/h-s lakott területre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet jelenti, amelyet a helyi hatóságok, akár még csökkenthetnek is. 

Közkeletű és durva szabálysértés az ittas autóvezetés, amely a WHO-szerint 0,05 g/dl véralkoholszintnél drámaian megemeli a baleseti kockázatot. Ugyanakkor, a világ mindössze 34 országában – 2,1 milliárd emberre vonatkozóan – van olyan szabályozás, amely a WHO ajánlását követi. Vagyis 0,05 g/dl-t enged meg maximálisan a tapasztalt és 0,02 g/dl alkoholt enged a fiatal, vagy kezdő sofőrök esetében.

A jó minőségű bukósisak 40 százalékkal csökkentheti egy halálos kimenetelű baleset kockázatát, a súlyos sérülését pedig akár 70 százalékkal - áll a riportban. Itt is érdekes ellentmondás, hogy ennek ellenére csak 44 országban kötelező bukósisakot viselni, amelynek ráadásul szabványoknak kell megfeleljen.

Ugyan ilyen elsődleges biztonsági eszköz az autósok számára a biztonsági öv, amely az első ülésen utazók halálos kimenetelű balesetének kockázatát 40-65 százalékkal csökkenti. A hátsó ülésen utazók számára, a kockázatot 25-75 százalékkal mérsékli. Ebben a kérdésben már jobban teljesít a világ, ugyanis 105 országban, amely a világ lakosságának 67 százalékát jelenti ebben az esetben, kötelező az öv használata.

A gyermekeket illetően tény, hogy a gyerekülés vagy az ülésmagasító megfelelően alkalmazva 54-80 százalékkal növeli meg a túlélés esélyét. 53 ország van (1,2 milliárd ember), amelyben a legjobbnak tartott követelmények az elfogadottak, vagyis olyan ülést kell használni, amely megfelel a gyermek életkorának, magasságának, súlyának tehát a gyerekülést is váltani kell időnként.

Végezetül, az azonnali és szakszerű kórházi ellátásra is felhívja a figyelmet a WHO, amely úgy látják a centralizált, univerzális segélyszolgálaton keresztül a leghatékonyabb. A legjobb megoldás, ha egy mindenki által jól ismert számon érhetők el mentők, tűzoltók, rendőrség. Így működik a rendszer a világ 116 országában.

Ha érdeklik a közlekedéssel kapcsolatos statisztikák, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!