Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7a54a189-db80-4890-a448-b911a86d0fb8","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A kongói anarchia gyökerei jól tetten érhetők az M23 lázadó tuszi csoport kérlelhetetlen vezérének, Szultani Makengának az életútján.","shortLead":"A kongói anarchia gyökerei jól tetten érhetők az M23 lázadó tuszi csoport kérlelhetetlen vezérének, Szultani Makengának...","id":"20250309_hvg-szultani-makenga-kongo-kontur-vereskezu-hadur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a54a189-db80-4890-a448-b911a86d0fb8.jpg","index":0,"item":"47b1391b-4340-4b71-a4ef-41bb599b2d48","keywords":null,"link":"/360/20250309_hvg-szultani-makenga-kongo-kontur-vereskezu-hadur","timestamp":"2025. március. 09. 11:15","title":"Véletlenül lett katona, véreskezű hadurat csinált belőle több afrikai háború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e73683a-20cc-4df7-ae62-c91cd21ee5fe","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába, és miként tudott aktív vásárlóként megjelenni a műalkotások piacán.","shortLead":"A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik...","id":"20250310_Orban-Sara-vagyon-maldiv-sziget-nyaralas-jaszai-gellert-4ig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e73683a-20cc-4df7-ae62-c91cd21ee5fe.jpg","index":0,"item":"dab0e73d-f685-4ae5-ae5c-4b2079f9deca","keywords":null,"link":"/360/20250310_Orban-Sara-vagyon-maldiv-sziget-nyaralas-jaszai-gellert-4ig","timestamp":"2025. március. 10. 06:30","title":"Lehetett-e Orbán Sárának annyi pénze, hogy saját maga fizesse a Maldív-szigeteki repülőútját?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77305f2d-c268-479e-98a7-c462ebb3613b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Defektnek gondolták a baleset okát, de a kamerakép mást mutatott.","shortLead":"Defektnek gondolták a baleset okát, de a kamerakép mást mutatott.","id":"20250310_baleset-M3-as-Tesla-fedelzeti-kameraja-felfedte-az-igazsagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77305f2d-c268-479e-98a7-c462ebb3613b.jpg","index":0,"item":"4f2bb99e-e3f4-4640-9386-f9ca9f95bc35","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_baleset-M3-as-Tesla-fedelzeti-kameraja-felfedte-az-igazsagot","timestamp":"2025. március. 10. 07:49","title":"Rejtélyes baleset az M3-ason: a Tesla fedélzeti kamerája fedte fel az igazságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy kereszteződésben történt a baleset.","shortLead":"Egy kereszteződésben történt a baleset.","id":"20250310_Egy-mento-es-egy-szemelyauto-utkozott-ossze-a-Szent-Janos-korhaznal-baleset-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"a6459e68-b22e-48b6-be81-42a03eeb85ee","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_Egy-mento-es-egy-szemelyauto-utkozott-ossze-a-Szent-Janos-korhaznal-baleset-budapest","timestamp":"2025. március. 10. 20:25","title":"Egy mentő és egy személyautó ütközött össze a Szent János kórháznál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","shortLead":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","id":"20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db.jpg","index":0,"item":"d0b9a626-abdc-4b35-82d2-535166d45232","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","timestamp":"2025. március. 09. 09:08","title":"„Maga bokszolt férfival” – Hámori Lucával zárta a sűrű nőnapot Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70051d7e-69fa-4fe6-907b-91cef39f9348","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nem igazán jól kezdődött az élete, és nem úgy ért véget, ahogy az angyalok talán megálmodták, de a kettő között pergő hat évtized jutott a múlt héten, máig tisztázatlan körülmények között, 95 évesen elhunyt Gene Hackmannek.","shortLead":"Nem igazán jól kezdődött az élete, és nem úgy ért véget, ahogy az angyalok talán megálmodták, de a kettő között pergő...","id":"20250309_hvg-Gene-Hackman-nekrolog-5x1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70051d7e-69fa-4fe6-907b-91cef39f9348.jpg","index":0,"item":"5f0e9b7a-5879-4b79-9950-425ac4d77fe4","keywords":null,"link":"/360/20250309_hvg-Gene-Hackman-nekrolog-5x1","timestamp":"2025. március. 09. 15:45","title":"„Színésznek képeztek ki, nem sztárnak” – Gene Hackmannek ez a szerep nem kellett, de így is a legnagyobbak közé emelkedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kormányközeli portál szerint a miniszterelnök online eligazítást is tartott.","shortLead":"A kormányközeli portál szerint a miniszterelnök online eligazítást is tartott.","id":"20250310_index-orban-reddit-online-hadsereg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf.jpg","index":0,"item":"7992242c-e493-42ae-b960-f048ec74a76e","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_index-orban-reddit-online-hadsereg","timestamp":"2025. március. 10. 10:11","title":"Index: Orbán valóban online sereget épít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két napja tart a szmogriadó sok városunkban. Nehéz a tömegközlekedésre hirtelen átültetni tömegeket, aki teheti most is autózik. Íme, néhány megfontolandó adat, ötlet, hogyan autózzunk legalább takarékosabban, környezetkímélőbben. Nem csak szmogriadó idején.
A Magyar Autóklub is tart úgynevezett ecodriving tréningeket, amelyeken a takarékos és környezettudatos járművezetési ismereteket adnak át. Hosszú távon a cél a helyi légszennyezés csökkentése, aminek nem kevésbé fontos mellékhatása, hogy üzemanyagot és pénzt spórolunk. Pintér József, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakág igazgatója adott jó pár hasznos ecodriving tippet.
Az egyik legalapvetőbb, hogy szedjük ki a felesleges holmikat az autóból, valamint szereljük le az autóról. Legyen az a csomagtartó vagy egy teli csomagtér: ha valami feleslegesen növeli a légellenállást vagy a súlyt, az a fogyasztást is növeli. A felesleges holmikat mielőbb tüntessük el az autóból. Konkrétan: 20 kiló súlyfelesleg egy százalékkal megnöveli a fogyasztást száz kilométerre vetítve. Ugyanilyen távon egy tetődoboz 1,5 liter többletfogyasztást eredményez, és még egy sima csomagtartó is plusz 0,7 litert – mondja elgondolkodtató információként Pintér József.
Örök klasszikus a guminyomás, akár télen, akár nyáron autózunk, a szakértő szerint illendő minden második tankolás alkalmával ellenőrizni. A rossz értékre fújt abroncs duplán megkéri az árát. Egyszer a többletfogyasztáson, egyszer pedig a gyorsabb elhasználódáson. Egy 0,5 barral alacsonyabb guminyomás az előírtnál akár 5 százalékkal magasabb fogyasztást eredményez a gördülési ellenállás megnövekedése nyomán. Ugyanakkor egyre több gyártó kínál alacsony ellenállású gumiabroncsokat, amelyekkel nagyjából 5 százalék megtakarítás érhető el, ezt mindenki mérlegelje belátása szerint érdemes-e rákölteni.
Ha a járművünk karbantartásán spórolni fogunk, azt a fogyasztására adjuk ki előbb-utóbb. Az eloxidálódott, kormos gyújtógyertyáktól és az eldugult levegőszűrőtől is nő a fogyasztás. A rendszeresen karbantartott fékrendszer és a beállított futómű ugyancsak csökkenti a fogyasztást. Az eltömődött, elhasznált levegőszűrők akár 10 százalékkal is növelhetik a fogyasztást. Az sem mindegy milyen olajat rakunk a kocsiba, az előírtnál nagyobb viszkozitású kenőanyagok szintén növelhetik 1-2 százalékkal a felhasznált üzemanyag mennyiségét.
Minden elektromos fogyasztó, amely be van kapcsolva, szintén növeli az átlagos fogyasztást. Bár a hátsóablak-fűtések és a tükörfűtések rendszerint 15-25 perc után automatikusan kikapcsolódnak, az autórádiótól a klímaberendezésen át az ülésfűtésig, a folyamatosan működő fogyasztók mind megkérik az árukat. Az ülésfűtés nagyjából 7 század liter pluszfogyasztást jelent óránként, míg a hátsóablakfűtés egytized liter pluszt.
Városi közlekedésben bánjunk finoman a gázzal és a fékpedállal. Aki folyton gyorsít és fékez, energiát pazarol. Jellemző mentalitás ugyanakkor az is, hogy piros lámpánál 20-20 centiket lépegetve megy előbbre valaki indulásig, teljesen feleslegesen. Ugyancsak szükségtelen a kényszerű araszolgatás, amikor kis távolságokat hagy valaki az előtte haladó autótól, majd fékeznie kell és újra gyorsítani.
Lehetőség szerint váltsunk minél hamarabb a legfelső fokozatba. Példaként elmondható, hogy a mai modern autóknál, amikor az elektronika szabályozza az optimális üzemanyag mennyiségét, akkor 70-nel autózni a 4. fokozatban 40 százalékos többletfogyasztást eredményez, mintha ugyanezt 5. fokozatban tennénk. Ugyanakkor az sem mindegy, hogyan gyorsítunk, a legmegfelelőbb ¾ gázzal, rövid, progresszív gyorsítás révén gyorsan elérni az utazósebességet, majd legfelső fokozatba váltani.
Sok olyan autóvezető van, aki felfelé és lefelé is minden fokozatot végigkapcsol. Ezek a sebességváltások növelik a fogyasztást. Például egy emelkedőn sem kell mindenáron visszaváltani, ha háromnegyed gázzal is felmegy ötödik fokozatban az emelkedőn az autó, sokkal jobb 1300-as fordulatszámmal közlekedni, mint félgázzal, negyedikben 1500-as fordulatszámmal. A különbség fogyasztásban száz kilométeren akár másfél liter is lehet – és ennek megfelelően több kipufogtatott káros anyag.