szerző:
hvg.hu

Ki akar majd megvenni egy autót, ha nem is ő vezeti?

Jelenleg is zajlik Párizsban egy nagy, a közlekedés jövőjével foglalkozó konferencia, az Autonomy. A rendezvényen igen érdekes megközelítésben foglalkoznak a közlekedés lehetséges jövőjével. Ross Douglas-szel, a kiállítás vezetőjével készítettek riportot, amelyben fontosnak tűnő gondolatok fogalmazódnak meg. Az egyik legfontosabb téma, hogyan alakul át hamarosan az autók értékesítése.

A nyugati társadalomban egyre kevésbé fontos az autó birtoklása, miközben a mobilitás ugyanolyan fontos marad, de ettől még nem akarnak többen tömegközlekedést használni. Egyfajta közlekedési szolgáltatási mixet kellene árulni, de erre sajnos még nincsenek jó megoldások – mondja Douglas. Csökken tehát az igény arra, hogy valami értékes tárgyat tartsunk csak azért, hogy eljussunk A-ból B-be. Erre a folyamatra erősen rájátszanak a közösségi autószolgáltatások is, mert ahhoz, hogy néhány órára beüljünk egy autóba, nem kell luxus Audi, amit imádunk – mondja Ross Douglas.

Az autógyártók számára ez persze komoly kihívás: hogyan fognak így pénzt csinálni az autókkal? A BMW Drive közösségiautó-szolgáltatása például nem nyereséges, és nem a rossz menedzsment miatt, hanem azért, mert még nem is találták ki az autómegosztó szolgáltatások hosszú távú, fenntartható üzleti modelljét. A Porsche is azzal próbálkozik, hogy bérautóként adja ki autóit. Fix összegért használhatja valaki a márka bármelyik modelljét, bizonyos megkötésekkel. (De vélhetően ehhez sokkal kevesebb autó is elég, mint amennyit most gyártanak.) Ha a piacon működővé válik ez az üzleti modell, akkor eljöhet a korszak, hogy az autógyártók kilométereket árulnak majd autóikhoz.

Az önvezető autók elvileg a meglévő infrastruktúrát is jobban használják majd. Sőt egy idő után ezek a struktúrák felszabadulhatnak.
©

Az autóipar elmúlt 70 éve arról szólt – mondja még Ross Douglas –, ki gyárt jobb motort, szebb karosszériát és milyen nagy sztorival tudja ezeket tálalni. Az elektromos autókra való átállás nyomán a motorok tudása lényegében jelentéktelenné válik, csökken a fejlesztésük nyomán felhalmozott tudás értéke. A szabadalmak, technológiák, amelyek a különbséget jelentették, elvesztik értéküket. Hasonló történt a fotózásban is a digitális kamerák megjelenésével: minden, amit régen a filmes fényképezés iparága felépített maga köré, lényegében elveszett.

Emiatt és a következő 10-15 évben jelentkező önvezető autók terjedése miatt az autókkal való személyes kapcsolat teljesen elveszhet. Ha valaki már nem irányítja az autót, akkor eltűnik a kapcsolat a sofőr az autója között, ami pedig eddig a legfontosabb eszköz volt az autógyárak számára az értékesítésben.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Pakisztáni diákok kaphatnak ösztöndíjat, ha orvosnak tanulnak

Pakisztáni diákok kaphatnak ösztöndíjat, ha orvosnak tanulnak

Tagadta bűnösségét a terrorizmussal gyanúsított szír férfi

Tagadta bűnösségét a terrorizmussal gyanúsított szír férfi

Száz éve írta le Max Weber, milyen az ideális erős vezető, de Orbán nem olyan

Száz éve írta le Max Weber, milyen az ideális erős vezető, de Orbán nem olyan

Magyarország–Horvátország - 2-1 - vége

Magyarország–Horvátország - 2-1 - vége

Németh Szilárd elárulta a magyar gasztronómiát, és vétett egy helyesírási hibát

Németh Szilárd elárulta a magyar gasztronómiát, és vétett egy helyesírási hibát

Fülke: Orbán a szájszagú fasisztákból is képes bikinis lányt varázsolni

Fülke: Orbán a szájszagú fasisztákból is képes bikinis lányt varázsolni