szerző:
Tetszett a cikk?

Ha már unjuk a német autók rideg tökéletességét és a japán modellek sok esetben lélektelen karakterét, akkor érdemes lehet belevágni egy francia kalandba. Például egy kompakt SUV kategóriás Citroennel.

A Citroen 2002-ben dobta piacra első C3 típusjelzésű városi kisautóját, melynek aztán 2009-ben, illetve 2016-ban jött ki a második, illetve harmadik generációja. Az alapmodellénél enyhén nagyobb beltérre vágyóknak készült a 2008-ban debütált C3 Picasso, mely mostanra kikopott a francia gyártó kínálatából. De szerencsére nem teljesen nyomtalanul.

A C3-ból ugyanis most is készül enyhén felfújt változat, ez azonban már nem Picasso, hanem AirCross néven támad. És az aktuális trendeknek megfelelően már nem annyira egyterűként, hanem sokkal inkább kompakt divatterepjáróként veszi célba a vásárlók pénztárcáját. Mi ezúttal a C3 AirCross egy közepesen felszerelt dízel verzióját mutatjuk be alaposabban.

László Ferenc

Elő a mosollyal!

Az alap C3-tól eltérően nem Szlovákiában, hanem Spanyolországban készülő C3 AirCross szinte kivétel nélkül mindenkinek mosolyt csal az arcára. Van akinek azért kerekedik ki a szája, mert végre nem egy ásítóan unalmas városi divatterepjárót lát, hanem valami mást. És van akinek azért, mert egyszerűen nem tudja komolyan venni ezt a francia formatervet.

A megosztó külsővel végül is betalált a gyártó, mert az már önmagában véve fél siker, hogy egy C3 AirCross láttán mindenkinek támad valamilyen sarkos véleménye. Az már szinte mellékes, ha ez a vélemény adott esetben nem túl pozitív, a lényeg, hogy érzelmeket váltson ki a design és mindenki megnyilvánuljon az új típus láttán.

László Ferenc

A frontrész tetejét a márkaemblémából induló méretes króm díszcsíkok, illetve a vékonyra vett lámpák uralják, utóbbiak alatt pedig egy-egy tenyérnyi kiegészítő lámpafelület sokkol. Oldalt a kerékjárati ívek vastag fekete műanyag betétei, illetve az ugyancsak fekete visszapillantótükrök, illetve oszlopok határozzák meg az összképet. Kár, hogy a normál C3-on még meglévő Airbump lemaradt erről a típusról.

Hátul középen egy méretes márkaembléma trónól, vele egy magasságban találhatók a karakteres hátsó lámpák, lent pedig az egyfajta diffúzor pótlékkal megspékelt egyedi lökhárítón akad meg a gyanútlan szemlélődő szeme.

Ha a forma önmagában véve még nem lenne elég figyelemfelkeltő, a tesztautó Spicy Orange fényezése alaposan megdolgozza a retinánkat. Itt jegyzendő meg, hogy a C3 Aircross 85 féle színkombinációban rendelhető, tehát a személyre szabhatóságot kimaxolta a gyártó.

László Ferenc

Belül is vicces?

A tesztautó utasterét ugyan a fekete szín dominálja, de az Urban Red csomag (140 ezer forint) piros elemei sikerrel törik meg a komorságot. Utóbbi szín tetten érhető többek közt a kormányon, a szellőzőrostélyokon és az üléseken is, és ehhez még hozzájön az a bohókás formanyelv, ami nemcsak az autó külsején, hanem belső terében is tetten érhető.

Az elnagyolt formai elemekkel operáló belső design tehát rendben van azok számára, akiknek bejön a C3 Aircross külcsínje, de a németes vonalvezetéshez szokott szemek itt is enyhén kidüllednek. Olcsó hatású kopogós műanyagokból nincs hiány, azonban ha kisautós mércével mérjük tesztalanyunkat, akkor lényegében átlagosnak mondható a beltér minősége.

László Ferenc

Helyből mind elöl, mind hátul egyértelműen több jut, mint a normál C3 esetében. Ez nem is csoda, hiszen a C3 Aircross 16 centiméterrel hosszabb és 12 centiméterrel magasabb az alapmodellnél, de talán ennél is fontosabb, hogy ezúttal 6,5 centiméterrel nagyobb tengelytávolságról beszélhetünk.

A csomagtartó alaphelyzetben 410 literes, de az osztottan dönthető hátsó üléssor 15 centiméteres előretolását követően már 520 litert is képes magába nyelni. Ez mindenképp praktikus, ennél már csak ez lenne jobb, ha a Skoda Karoqéhoz hasonló, teljesen variálható második üléssort kapnánk. Ledöntött hátsó ülések esetén 1289 liternyi pakkot lehet szállítani, és remek dolog, hogy az első utasülés háttámlája lehajtható.

László Ferenc

A kormány mögött hagyományos analóg műszerek és egy kisebb monokróm kijelző található. A műszerfal közepén lévő 7 colos érintőkijelző alapvetően jól kezelhető, azonban kár, hogy a szellőzésvezérlés nem kapott dedikált gombokat, mert így egy kicsit komplikált a klíma beállítása. Ugyan nem alapáras, de legalább rendelhető Android Auto és Apple Carplay támogatás, mint ahogy vezeték nélküli mobiltelefon-töltő is.

HUD is elérhető, de csak a legdrágább felszereltségi szinthez, és nem szélvédőre, hanem kis üveglapra vetítős fajta. Említést érdemel továbbá az adaptív fényszóró, a városi vészfék asszisztens, a közlekedési tábla felismerés, a tempomat, a sávelhagyás figyelő, a tolatóradar, illetve a parkolósegéd. A hathangszórós rádió nem szól különösebben jól és 210 ezer forintba kerül, a beltérre légiességére igen jó hatást gyakorló panoráma üvegtető felára pedig 299 ezer forint.

László Ferenc

Indítsuk be!

A motorháztető alatt egy 1,6 literes BlueHDi dízel erőforrás található, mely elsősorban kereken 100 lóerős tejlesítményéről, illetve 254 Nm-es maximális nyomatékáról ismerszik meg. Utóbbi már 1750-es percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll.

A 11,5 másodperces 0-100-as sprintidő, illetve a 175 km/h végsebesség városban több mint elegendő, azonban a váltóval nem igazán lehetünk elégedettek. A nem túl pontos megvezetésű váltókarral kapcsolható egység igen hosszú fokozatokat kapott, így városban általában a harmadik az ideális fokozat. Autópálya tempónál persze jól jön a hosszú ötödik fokozat, de az ilyen kisautókat talán nem pont sztrádára kellene optimalizálni, illetve talán illene alapárassá tenni bennük a hatgangos kéziváltót.

László Ferenc

Utóbbi kéziváltó csak az erősebb, 120 lovas dízelhez jár, csakúgy, mint a start/stop automatika, az opcionális hatsebességes automataváltó felára pedig 420 ezer forint. A rögzítőfék nem elektromos, hanem egy furcsa formájú kézifékkarral kezelhető. Négykerékhajtás nincs, 215 ezer forintért viszont rendelhetünk lejtmenet szabályzós, homok, sár és hó üzemmódokat felvonultató Grip Controlt.

A 4 literes gyári fogyasztásérték helyett mi 5,4 litert mértünk, ami korrektnek mondható, és el is várható egy 1,2 tonnás relatíve kis méretű autótól.

László Ferenc

A nem túl jó minőségű hazai utakon remekül teljesít a C3 Aircross, ugyanis futóműve sokkal inkább komfortosra, semmint sportosra van hangolva, ráadásul a ballonos 16-os kerekek is jól tompítják az úthibákat. Tempós kanyarvadászatra logikusan nem való ez az autó, ezenkívül az oldalszél érzékenység mellett sem mehetünk el szó nélkül.

A két dízeles egység mellett két benzinmotorral választható a típus, a háromhengeres és 1,2 literes PureTech motor 82, illetve 110 lóerős változatban érhető el.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+ : bohókás formaterv kívül és belül, C3-énál praktikusabb beltér, kis fogyasztású dízelmotor, kényelmesre hangolt futómű.

: nem mindenkinek jön be a design, a váltó és a szellőzésvezérlés nem elég átgondolt, nincs összkerékhajtás opció.

Az Opel Crossland X és a Peugeot 2008 által is használt platformra épülő Citroen C3 Aircross maximálisan hozza a francia életstílust, annak minden előnyével és hátrányával. Az már egyéni preferencia kérdése, hogy a mérleg melyik serpenyőjében találunk többet.

A kompakt divatterepjárók egyre szürkébb tengeréből formanyelvével egyértelműen kitűnni kivánó C3 Aircross legolcsóbban, a gyengébb benzinmotorral 4,09 millió forint ellenében vihető haza. A normál C3 alapára 2,99 millió forint, vagyis a kicsit nagyobb kasztni és a divatosság ennyibe kerül, illetve megjegyzendő, hogy a C3 alapmotorja csak 68 lóerős.

Az erősebb benzinmotorral 5,05 millió forinttól indul az Aircross. A gyengébb dízel 5,6 milliós, az erősebb pedig 6,54 millió forintos alapárral bír. Az extrákkal megpakolt Citroen C3 Aircross BlueHDi 100 Feel tesztautó árcéduláján 6,68 millió forintos összeg olvasható. A garancia 5 év, illetve 100 ezer kilométer.

A PSA konszernen belüli rivális, a nagyon más stílusú Opel Crossland X 4,46 millió forinttól indul 81 lóerős benzinmotorral, 99 lovas dízellel pedig minimum 5,3 millióba kerül. A Renault Capture 90 lovas benzinmotorral 3,99 millió forinton nyit, hasonlóan erős dízel változatban pedig 5,16 millió forintot kóstál. A Seat Arona 95 lóerős benzinmotorral 3,99 millió forinttól kapható, az ugyanekkora teljesítményű dízel variáns alapára 5,3 millió forint.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!