Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5018d2cd-f83f-40a4-af0e-cde8bf2ddf40","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók arra jutottak, hogy a magasabb női hangok kockázatvállalásra késztetik a férfiakat, azonban ennek is van egy érdekes, az evolúciót kissé meghazudtoló feltétele.","shortLead":"Kínai kutatók arra jutottak, hogy a magasabb női hangok kockázatvállalásra késztetik a férfiakat, azonban ennek is van...","id":"20241227_magas-noi-hangok-hatasa-a-ferfiak-kockazatvallalasara-szirenhangok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5018d2cd-f83f-40a4-af0e-cde8bf2ddf40.jpg","index":0,"item":"ef37d975-0af3-445c-88f3-faad27798a16","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_magas-noi-hangok-hatasa-a-ferfiak-kockazatvallalasara-szirenhangok","timestamp":"2024. december. 27. 12:03","title":"Tényleg elég egy magas női hang, hogy kockáztassanak a férfiak?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elődje sok mindenben megelőzte a korát, újszerű pedagógiai módszereiket azonban a kezdetben sokan kétkedve fogadták. Mohay Péter, az iskola matematikatanára szerkesztésében a közelmúltban jelent meg <em>A Trefort szellemisége</em> c. könyv, melyből az is kiderül, miért nem hatékony a frontális oktatás és miért volt szokatlan a kézfogás tanár és diák között a 19. században. ","shortLead":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek...","id":"20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020.jpg","index":0,"item":"05e5f238-97ab-4d16-8aa8-7714c2480246","keywords":null,"link":"/360/20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","timestamp":"2024. december. 28. 11:00","title":"Ne legyen a cél, hogy szeressék a diákok - mitől népszerű egy tanár most, és mitől volt 150 évvel ezelőtt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d911df0-db58-4c9e-8b35-6780112e7417","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Feszült légkörben szavazott a törvényhozás, miután kiderült, hogy a kormánypárti képviselők nélkül is elfogadhatják az indítványt.","shortLead":"Feszült légkörben szavazott a törvényhozás, miután kiderült, hogy a kormánypárti képviselők nélkül is elfogadhatják...","id":"20241227_del-korea-parlament-han-dokszu-felelossegre-vonas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d911df0-db58-4c9e-8b35-6780112e7417.jpg","index":0,"item":"08778a21-8920-400a-9099-cf405f52df33","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_del-korea-parlament-han-dokszu-felelossegre-vonas","timestamp":"2024. december. 27. 09:35","title":"Az ügyvivő államfőt is kigolyózta a dél-koreai parlament","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","shortLead":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","id":"20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0.jpg","index":0,"item":"327deb08-e21e-4615-b7ca-97c08d66d3fa","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","timestamp":"2024. december. 28. 16:20","title":"InterCity ütközött egy sínekre hajtó autóval Zalaegerszegnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","shortLead":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","id":"20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd.jpg","index":0,"item":"ae7e7927-7456-4f58-91d8-a3169fe00b9d","keywords":null,"link":"/360/20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","timestamp":"2024. december. 28. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Nyugaton összeomlott a jobbközép, a mérsékeltek a populista demagógokat utánozzák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b7cdbc2-6c95-49a1-88e2-d33c515566c0","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Svájci otthonában meghalt Ake Gustafson, a Tetra Pak kartondobozok feltalálója. A 101 évet élt svéd mérnök annyira elégedett volt az általa készített csomagolóanyaggal, hogy Chatel.st-Denis-i házát is ezzel szigetelte.","shortLead":"Svájci otthonában meghalt Ake Gustafson, a Tetra Pak kartondobozok feltalálója. A 101 évet élt svéd mérnök annyira...","id":"20241227_101-evesen-meghalt-a-Tetra-Pak-italoskartonok-feltalaloja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b7cdbc2-6c95-49a1-88e2-d33c515566c0.jpg","index":0,"item":"5094c6fb-e0eb-4695-8140-1504cfd8652b","keywords":null,"link":"/elet/20241227_101-evesen-meghalt-a-Tetra-Pak-italoskartonok-feltalaloja","timestamp":"2024. december. 27. 21:05","title":"101 évesen meghalt a Tetra Pak italoskarton feltalálója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b394c30-1ff8-4647-a1c8-04921091dc09","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Két éve Orbán Viktor és Novák Katalin tüntette ki a cégvezetőt Budapesten.","shortLead":"Két éve Orbán Viktor és Novák Katalin tüntette ki a cégvezetőt Budapesten.","id":"20241227_meghalt-szuzuki-oszamu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b394c30-1ff8-4647-a1c8-04921091dc09.jpg","index":0,"item":"f01b7e82-fc60-4dfb-a656-1e69f8f0d486","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_meghalt-szuzuki-oszamu","timestamp":"2024. december. 27. 12:42","title":"Meghalt Szuzuki Oszamu, aki évtizedekig vezette a japán autóipari vállalatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha már unjuk a német autók rideg tökéletességét és a japán modellek sok esetben lélektelen karakterét, akkor érdemes lehet belevágni egy francia kalandba. Például egy kompakt SUV kategóriás Citroennel.
A Citroen 2002-ben dobta piacra első C3 típusjelzésű városi kisautóját, melynek aztán 2009-ben, illetve 2016-ban jött ki a második, illetve harmadik generációja. Az alapmodellénél enyhén nagyobb beltérre vágyóknak készült a 2008-ban debütált C3 Picasso, mely mostanra kikopott a francia gyártó kínálatából. De szerencsére nem teljesen nyomtalanul.
A C3-ból ugyanis most is készül enyhén felfújt változat, ez azonban már nem Picasso, hanem AirCross néven támad. És az aktuális trendeknek megfelelően már nem annyira egyterűként, hanem sokkal inkább kompakt divatterepjáróként veszi célba a vásárlók pénztárcáját. Mi ezúttal a C3 AirCross egy közepesen felszerelt dízel verzióját mutatjuk be alaposabban.
László Ferenc
Elő a mosollyal!
Az alap C3-tól eltérően nem Szlovákiában, hanem Spanyolországban készülő C3 AirCross szinte kivétel nélkül mindenkinek mosolyt csal az arcára. Van akinek azért kerekedik ki a szája, mert végre nem egy ásítóan unalmas városi divatterepjárót lát, hanem valami mást. És van akinek azért, mert egyszerűen nem tudja komolyan venni ezt a francia formatervet.
A megosztó külsővel végül is betalált a gyártó, mert az már önmagában véve fél siker, hogy egy C3 AirCross láttán mindenkinek támad valamilyen sarkos véleménye. Az már szinte mellékes, ha ez a vélemény adott esetben nem túl pozitív, a lényeg, hogy érzelmeket váltson ki a design és mindenki megnyilvánuljon az új típus láttán.
László Ferenc
A frontrész tetejét a márkaemblémából induló méretes króm díszcsíkok, illetve a vékonyra vett lámpák uralják, utóbbiak alatt pedig egy-egy tenyérnyi kiegészítő lámpafelület sokkol. Oldalt a kerékjárati ívek vastag fekete műanyag betétei, illetve az ugyancsak fekete visszapillantótükrök, illetve oszlopok határozzák meg az összképet. Kár, hogy a normál C3-on még meglévő Airbump lemaradt erről a típusról.
Hátul középen egy méretes márkaembléma trónól, vele egy magasságban találhatók a karakteres hátsó lámpák, lent pedig az egyfajta diffúzor pótlékkal megspékelt egyedi lökhárítón akad meg a gyanútlan szemlélődő szeme.
Ha a forma önmagában véve még nem lenne elég figyelemfelkeltő, a tesztautó Spicy Orange fényezése alaposan megdolgozza a retinánkat. Itt jegyzendő meg, hogy a C3 Aircross 85 féle színkombinációban rendelhető, tehát a személyre szabhatóságot kimaxolta a gyártó.
László Ferenc
Belül is vicces?
A tesztautó utasterét ugyan a fekete szín dominálja, de az Urban Red csomag (140 ezer forint) piros elemei sikerrel törik meg a komorságot. Utóbbi szín tetten érhető többek közt a kormányon, a szellőzőrostélyokon és az üléseken is, és ehhez még hozzájön az a bohókás formanyelv, ami nemcsak az autó külsején, hanem belső terében is tetten érhető.
Az elnagyolt formai elemekkel operáló belső design tehát rendben van azok számára, akiknek bejön a C3 Aircross külcsínje, de a németes vonalvezetéshez szokott szemek itt is enyhén kidüllednek. Olcsó hatású kopogós műanyagokból nincs hiány, azonban ha kisautós mércével mérjük tesztalanyunkat, akkor lényegében átlagosnak mondható a beltér minősége.
László Ferenc
Helyből mind elöl, mind hátul egyértelműen több jut, mint a normál C3 esetében. Ez nem is csoda, hiszen a C3 Aircross 16 centiméterrel hosszabb és 12 centiméterrel magasabb az alapmodellnél, de talán ennél is fontosabb, hogy ezúttal 6,5 centiméterrel nagyobb tengelytávolságról beszélhetünk.
A csomagtartó alaphelyzetben 410 literes, de az osztottan dönthető hátsó üléssor 15 centiméteres előretolását követően már 520 litert is képes magába nyelni. Ez mindenképp praktikus, ennél már csak ez lenne jobb, ha a Skoda Karoqéhoz hasonló, teljesen variálható második üléssort kapnánk. Ledöntött hátsó ülések esetén 1289 liternyi pakkot lehet szállítani, és remek dolog, hogy az első utasülés háttámlája lehajtható.
László Ferenc
A kormány mögött hagyományos analóg műszerek és egy kisebb monokróm kijelző található. A műszerfal közepén lévő 7 colos érintőkijelző alapvetően jól kezelhető, azonban kár, hogy a szellőzésvezérlés nem kapott dedikált gombokat, mert így egy kicsit komplikált a klíma beállítása. Ugyan nem alapáras, de legalább rendelhető Android Auto és Apple Carplay támogatás, mint ahogy vezeték nélküli mobiltelefon-töltő is.
HUD is elérhető, de csak a legdrágább felszereltségi szinthez, és nem szélvédőre, hanem kis üveglapra vetítős fajta. Említést érdemel továbbá az adaptív fényszóró, a városi vészfék asszisztens, a közlekedési tábla felismerés, a tempomat, a sávelhagyás figyelő, a tolatóradar, illetve a parkolósegéd. A hathangszórós rádió nem szól különösebben jól és 210 ezer forintba kerül, a beltérre légiességére igen jó hatást gyakorló panoráma üvegtető felára pedig 299 ezer forint.
László Ferenc
Indítsuk be!
A motorháztető alatt egy 1,6 literes BlueHDi dízel erőforrás található, mely elsősorban kereken 100 lóerős tejlesítményéről, illetve 254 Nm-es maximális nyomatékáról ismerszik meg. Utóbbi már 1750-es percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll.
A 11,5 másodperces 0-100-as sprintidő, illetve a 175 km/h végsebesség városban több mint elegendő, azonban a váltóval nem igazán lehetünk elégedettek. A nem túl pontos megvezetésű váltókarral kapcsolható egység igen hosszú fokozatokat kapott, így városban általában a harmadik az ideális fokozat. Autópálya tempónál persze jól jön a hosszú ötödik fokozat, de az ilyen kisautókat talán nem pont sztrádára kellene optimalizálni, illetve talán illene alapárassá tenni bennük a hatgangos kéziváltót.
László Ferenc
Utóbbi kéziváltó csak az erősebb, 120 lovas dízelhez jár, csakúgy, mint a start/stop automatika, az opcionális hatsebességes automataváltó felára pedig 420 ezer forint. A rögzítőfék nem elektromos, hanem egy furcsa formájú kézifékkarral kezelhető. Négykerékhajtás nincs, 215 ezer forintért viszont rendelhetünk lejtmenet szabályzós, homok, sár és hó üzemmódokat felvonultató Grip Controlt.
A 4 literes gyári fogyasztásérték helyett mi 5,4 litert mértünk, ami korrektnek mondható, és el is várható egy 1,2 tonnás relatíve kis méretű autótól.
László Ferenc
A nem túl jó minőségű hazai utakon remekül teljesít a C3 Aircross, ugyanis futóműve sokkal inkább komfortosra, semmint sportosra van hangolva, ráadásul a ballonos 16-os kerekek is jól tompítják az úthibákat. Tempós kanyarvadászatra logikusan nem való ez az autó, ezenkívül az oldalszél érzékenység mellett sem mehetünk el szó nélkül.
A két dízeles egység mellett két benzinmotorral választható a típus, a háromhengeres és 1,2 literes PureTech motor 82, illetve 110 lóerős változatban érhető el.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : bohókás formaterv kívül és belül, C3-énál praktikusabb beltér, kis fogyasztású dízelmotor, kényelmesre hangolt futómű.
–: nem mindenkinek jön be a design, a váltó és a szellőzésvezérlés nem elég átgondolt, nincs összkerékhajtás opció.
Az Opel Crossland X és a Peugeot 2008 által is használt platformra épülő Citroen C3 Aircross maximálisan hozza a francia életstílust, annak minden előnyével és hátrányával. Az már egyéni preferencia kérdése, hogy a mérleg melyik serpenyőjében találunk többet.
A kompakt divatterepjárók egyre szürkébb tengeréből formanyelvével egyértelműen kitűnni kivánó C3 Aircross legolcsóbban, a gyengébb benzinmotorral 4,09 millió forint ellenében vihető haza. A normál C3 alapára 2,99 millió forint, vagyis a kicsit nagyobb kasztni és a divatosság ennyibe kerül, illetve megjegyzendő, hogy a C3 alapmotorja csak 68 lóerős.
Az erősebb benzinmotorral 5,05 millió forinttól indul az Aircross. A gyengébb dízel 5,6 milliós, az erősebb pedig 6,54 millió forintos alapárral bír. Az extrákkal megpakolt Citroen C3 Aircross BlueHDi 100 Feel tesztautó árcéduláján 6,68 millió forintos összeg olvasható. A garancia 5 év, illetve 100 ezer kilométer.
A PSA konszernen belüli rivális, a nagyon más stílusú Opel Crossland X 4,46 millió forinttól indul 81 lóerős benzinmotorral, 99 lovas dízellel pedig minimum 5,3 millióba kerül. A Renault Capture 90 lovas benzinmotorral 3,99 millió forinton nyit, hasonlóan erős dízel változatban pedig 5,16 millió forintot kóstál. A Seat Arona 95 lóerős benzinmotorral 3,99 millió forinttól kapható, az ugyanekkora teljesítményű dízel variáns alapára 5,3 millió forint.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.