Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","shortLead":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","id":"20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd.jpg","index":0,"item":"ae7e7927-7456-4f58-91d8-a3169fe00b9d","keywords":null,"link":"/360/20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","timestamp":"2024. december. 28. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Nyugaton összeomlott a jobbközép, a mérsékeltek a populista demagógokat utánozzák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84bcc7af-1bc2-4cbd-b741-0b90af89b0ad","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"A fosszilis üzemanyagok használata miatt levegőbe kerülő, üvegházhatást fokozó gázok miatt durvábbá váltak a hőhullámok és ezzel milliókat sújtanak egyre jobban a hosszabbá váló hőhullámok.","shortLead":"A fosszilis üzemanyagok használata miatt levegőbe kerülő, üvegházhatást fokozó gázok miatt durvábbá váltak a hőhullámok...","id":"20241227_A-klimavaltozas-miatt-hat-hettel-hosszabb-a-hohullamos-idoszak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84bcc7af-1bc2-4cbd-b741-0b90af89b0ad.jpg","index":0,"item":"2c13c9c5-7534-4359-b443-2981aef549b5","keywords":null,"link":"/elet/20241227_A-klimavaltozas-miatt-hat-hettel-hosszabb-a-hohullamos-idoszak","timestamp":"2024. december. 27. 16:05","title":"A klímaváltozás miatt hat héttel hosszabb a hőhullámos időszak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása sem egyszerű. Kanadai kutatók innovatív megoldása egy kontaktlencsére hárítaná a gyógyszeradagolás folyamatát.","shortLead":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása...","id":"20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b.jpg","index":0,"item":"ecad4c31-abe0-4a1c-bb79-9575f6149152","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","timestamp":"2024. december. 28. 16:03","title":"Szemcseppek helyett találtak egy sokkal kényelmesebb megoldást: a kontaktlencse adagolja a gyógyszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.","shortLead":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg...","id":"20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279.jpg","index":0,"item":"7f78e4c6-9e7a-44cd-bece-3ba07684ba43","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","timestamp":"2024. december. 28. 16:43","title":"Menesztették a magyar egyházmegye éléről a botrányairól elhíresült Hilarion metropolitát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","shortLead":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","id":"20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080.jpg","index":0,"item":"43a193c3-3f94-4dc5-8d2f-23cbdebb8813","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","timestamp":"2024. december. 27. 13:10","title":"A haditengerészettel védi Észtország a megmaradt tenger alatti elektromos kábelét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","shortLead":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","id":"20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c.jpg","index":0,"item":"e857a7e3-e492-4452-9463-352d4eb2ceb6","keywords":null,"link":"/elet/20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","timestamp":"2024. december. 27. 09:07","title":"Szörnyű karácsonyi ajándékot kapott a britek ötöde, de a sírhely és a vécéülőke ezek közül is kiemelkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950","c_author":"Földes András","category":"vilag","description":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam az ostromlott országba, ahol közelről láttam a Hezbollah elleni háborút. Miért támogatja a libanoniak egy része Izraelt? Hogyan ejtette túszul a Hezbollah egész Libanont? Hogy lehet kilőni egyetlen emeletet egy toronyházból? Szellemvárosokban forgattam, ahol nem csak a bombázásoktól, de a lincselésre kész lakóktól is tartani kellett. Nézze meg Földes András teljes riportfilmjét.","shortLead":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam...","id":"20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950.jpg","index":0,"item":"a1fdd66d-9969-4108-8fe9-567060565cad","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","timestamp":"2024. december. 27. 16:27","title":"Libanonban értettem meg, hogyan durvulhatott be ennyire a Közel-Kelet - Földes András videója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3adf0917-8e3f-42ec-ad8e-8860b656f307","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A bokszvilágbajnok halálának okát egyelőre nem tették közzé.","shortLead":"A bokszvilágbajnok halálának okát egyelőre nem tették közzé.","id":"20241228_Meghalt-Paul-Bamba-profi-boksz-vilagbajnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3adf0917-8e3f-42ec-ad8e-8860b656f307.jpg","index":0,"item":"981f1d26-cd01-4ad6-aee1-627f0927ae78","keywords":null,"link":"/sport/20241228_Meghalt-Paul-Bamba-profi-boksz-vilagbajnok","timestamp":"2024. december. 28. 15:43","title":"Egy hete lett világbajnok, 36 évesen meghalt Paul Bamba profi bokszoló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Benzines villanyautó: teszten a Honda különc hibrid divatterepjárója, az új CR-V
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A japán gyártó a megszokottól eltérő hibrid hajtáslánccal küldi harcba SUV modelljét. Az új CR-V képes teljesen csendben lopakodni és a benzint árammá alakítani, de zöld rendszámot nem kaphat.
A Honda 1995-ben dobta piacra az első CR-V-t, vagyis a japán gyártó igen korán ráérzett a ma már tomboló divatterepjáró őrületre. És a CR-V sikertörténet lett, olyannyira, hogy nemrégiben már az ötödik generáció is kijött belőle.
Az elődjénél nagyobb és jobb minőségű legutóbbi CR-V-nek azonban eddig volt egy igen komoly hibája: egyetlen 1,5 literes turbós benzinmotor került bele. Dízel nincs és nem is lesz, most viszont megérkezett a teljesen új fejlesztésű hibrid változat, és a gyártó reményei szerint jövőre már minden negyedik itthon eladott CR-V ilyen környezettudatos kivitel lesz. Európában pedig minden második. Mi Sevillában és környékén fogtuk vallatóra az új technikát.
László Ferenc
Kívül, belül
A CR-V teljesen más kávéház, mint az ezer apró felületre összeszabdalt formatervű és így igencsak magamutogató aktuális Civic. A design ezúttal nem megosztó, hanem enyhén unalmas, arra viszont mindenképpen alkalmas, hogy szinte bárki azonnal be tudja azonosítani, hogy egy Hondához van szerencséje.
A frontrészt a hűtőrács laposra és szélesre vett hangsúlyos króm díszítése, illetve a szigorú tekintetű fényszórók uralják. Krómból az ajtók alsó részére is került egy jó adag, ezt és a hátul meredeken emelkedő övvonalat leszámítva azonban az oldalprofilon lényegében semmilyen extra designtrükköt nem vetettek be a tervezők. Mily meglepő, a hátsó traktusra is került egy jókora króm díszléc, és egy szolid kis felirat, mely tudatja a mögöttünk érkezővel, hogy ez itt nem egy normál, hanem egy alternatív hajtásláncú SUV.
László Ferenc
Az utastér minden irányban igen tágas, olyannyira, hogy belül 4,6 méternél hosszabbnak érződik a CR-V. A térkínálatról sok mindent elárul, hogy egy 1,9 méter magas sofőr mögött bőven jut helye egy hasonlóan magas utasnak. A digitális műszeregységgel és központi érintőkijelzővel ellátott műszerfal jól áttekinthető és ergonomikus kialakítású, azonban a felhasználói felülettel és az egyértelműen műanyag hatású faberakásokkal nehéz megbékélni. A HUD nem a szélvédőre, hanem egy kis lapkára vetít, vagyis az egyszerűbb fajtából való, de legalább olcsóbb lesz cserélni a megrepedt szélvédőt.
A kis erővel tekerhető bőrkormány kellemes tapintásérzetet biztosít, ám az útról nem sok visszajelzéssel szolgál. Igaz ez nem a CR-V, hanem tulajdonképpen az egész kategória hibája.
László Ferenc
László Ferenc
Hibrid, de milyen?
Az 1,5 literes turbós benzinmotor helyett ezúttal egy Atkinson-ciklusú 2 literes i-VTEC szívómotort kapunk. De persze nem minden segítség nélkül, hiszen a belsőégésű motor mellett két villanymotor is került a hibrid CR-V-be: az egyik a hajtásért felel, a másik pedig alapvetően generátorként funkcionál.
Az amerikai piacos Accordban debütált i-MMD rendszer a CR-V-ben három üzemmóddal rendelkezik. Az EV, vagyis tisztán elektromos módot elsősorban városi felhasználási körülmények mellett kapcsolja az automatika, amikor is a mindössze 1 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorból nyert energiával csak és kizárólag a villanymotor dolgozik. Ez a nyomógombbal is kikényszeríthető, zéró emissziós és teljesen halk üzemmód egyhuzamban maximum 2 kilométeres távolságig működhet.
László Ferenc
A hibrid üzemmódot külvárosi használatra optimalizálták. Ilyenkor már bekapcsol a benzinmotor, de nem hajtja a kerekeket, hanem ehelyett elektromos áramot termel és az azzal hajtott villanymotor mozgatja a kocsit. A harmadik üzemmód lakott területen kívül, illetve autópályán jön be a képbe, amikor is a benzinmotor már közvetlen módon hajtja a kerekeket és adott esetben a villanymotor is képes besegíteni neki.
Induláskor alapvetően mindig EV módban lódul meg az autó, leszámítva persze a padlógázas szituációkat. Gyorsításkor és fix tempójú haladáskor az EV és hibrid üzemmódokat használja a rendszer, erős gyorsításkor pedig hibrid módban roboghatunk. Nagy tempónál alapvetően a benzinmotor hajtja a kerekeket, de érdekes módon még 80-120-as sebességnél is 23 százalékban aktív az EV üzemmód és 16 százalékban a hibrid mód. Gázelvételkor és fékezéskor az energia a szokott módon visszatáplálódik az akkumulátorba.
László Ferenc
Milyen vezetni?
Az indítógomb lenyomására értelemszerűen nincs hangos motorindítás, egyszerűen csak felélednek a műszerfali kijelzők. A középkonzolon lévő alsó D-gomb lenyomására aktiválhatjuk a hajtást és indulhatunk el szép csendben. Hasonló nyomógombot kapott a P (parkolás) és N (üres) funkció, a tolatáshoz viszont a biztonság kedvéért nem lenyomni, hanem felhúzni kell az R gombot.
A kormány mögötti műszeregység szélein az akkumulátor töltöttségi szintjét, illetve a benzinszintet láthatjuk. Középre kitehető többek közt a hajtáslánc grafikája is, de ezen az apró kijelzésen nehezen látható, hogy éppen mi hajt/tölt mit, és a műszerfal közepén lévő nagykijelzőre nem lehet kitenni hasonlót. Talán azért, mert az átlag sofőröket nem érdekli, hogy éppen mit varázsol a hajtáslánc, ami szép csöndben szimplán csak teszi a dolgát. És ez így van jól.
László Ferenc
A 184 lóerős legnagyobb teljesítmény, illetve 315 Nm-es nyomaték bőven elegendő a lendületes hétköznapi közlekedéshez, az előzések dízeles rugalmassággal letudhatók. Nagyobb tempónál, illetve gyorsításkor viszont zavaró a fix fordulatszámon bőgő motor, amit ezúttal CVT-váltó nélkül is sikerült elérnie a Hondának. A mindenféle váltó nélküli hibrid CR-V alapvetően halk működésű és jól szigetelt, de padlógázas gyorsításkor a fülnek furcsa és kellemetlen motorhangot kapunk. Hangszóróval generált motorhang és Sport üzemmód is van, ezek értelmét azonban nem igazán látjuk.
Remek dolog, hogy az energiavisszanyerés, vagyis a motorfék erejét a kormány mögötti fülekkel lehet állítani, ami egyes Hyundai sofőröknek már ismerős lehet. A 0-100-as sprint szintideje 8,8 másodperc az elsőkerékhajtású modell esetében, az összkerekes változat pedig ugyanezt a feladatot 9,2 másodperc alatt képes abszolválni. A négykerékhajtás valódi kardántengelyes megoldás, vagyis nem arról van szó, hogy míg az első kerekeket a benzinmotor, addig a hátsókat a villanymotor hajtja.
Külső hálózatról nem tölthető a hibrid CR-V, így emiatt és a nagyon rövid EV hatótáv miatt sem kaphat hazánkban zöld rendszámot.
László Ferenc
Előnyök, hátrányok
A Honda igyekezett úgy kialakítani a hibrid rendszerét, hogy amikor szükség van a benzinmotor erejére, akkor az a számára ideális 1800-2800 közötti percenkénti fordulatszámtartományban üzemelhessen. Ennek és az alapvetően kiválóan működő, felhasználói beavatkozást egyáltalán nem igénylő i-MMD-nek köszönhetően a fogyasztás a kocsi méretéhez képest szolídan alakul.
Az általunk kipróbált 4WD tesztautó fogyasztása 7 liter körül alakult, de sietünk hozzátenni, hogy a kocsit nagyrészt városon kívüli tempós szakaszokon, dinamikusan használtuk. És akadt olyan kolléga, aki a 2WD változattal 5,9 literes fogyasztási értéket tudott produkálni. Ez pedig már nincs is olyan messze a még a régi NEDC szabvány szerint mért 5,3-5,5 literes gyári értékektől.
László Ferenc
A teljes hajtásláncot sikerült a motorháztető alá bezsúfolni, egyedül a kis lítium-ion akkumulátor került a csomagtér padlója alá. Utóbbi miatt az egyébként jól pakolható csomagtartó kapacitása 560-ról 497 literre mérséklődött, de még így sem érződik szűkösnek. Negatívum, hogy a normál CR-V-től eltérően a hibrid nem rendelhető 7 személyes kivitelben, vagyis maximum 5-en utazhatnak benne.
Ugyancsak rossz hír, hogy míg a normál modellekkel akár 1,5-2 tonnás utánfutó is vontatható, addig a hibridre maximum 750 kilogrammos vontatmányt lehet csatlakoztatni. Itt jegyzendő meg, hogy a hibrid CR-V 120 kilogrammal nehezebb a tisztán benzines változatnál.
László Ferenc
Konklúzió
+ : minden irányban tágas utastér, kifinomult hibrid hajtáslánc, változtatható energiavisszanyerés, hangtalan suhanás, korrekt fogyasztás.
–: motorhang, nem tölthető, nincs zöld rendszám, nincs 7 üléses kivitel, nagyobb tömeg, kisebb csomagtartó.
A CR-V termékcsaládból eddig nagyon hiányzott valamilyen alternatíva az 1,5 literes turbómotor mellé, így a most érkezett hibrid változatot tárt karokkal fogadtuk. Tovább viszont már nem fog bővülni a paletta, ugyanis dízel egész biztosan nem jön a CR-V-ből, olyannyira, hogy 2021-től már egyetlen európai Hondában sem lesz gázolajos motor. Még a Civicben sem.
Pedig a sokat utazók számára remek alternatíva lenne a dízel, mindenki másnak viszont kiváló választás lehet a kordában tartható fogyasztású hibrid, még akkor is, ha akadnak megszokást, beletörődést igénylő tulajdonságai.
A legolcsóbb elsőkerékhajtású hibrid CR-V 9,6 millió forintba kerül, a legjobban felszerelt összkerekes példányok pedig 13,4 millió forinttól indulnak. Összehasonlításképp, a 173 lóerős normál CR-V 7,8 millió forintos alapárral rendelkezik, a 197 lóerős hibrid Toyota RAV4 pedig legolcsóbban 9,3 millió forinttól lehet a miénk. Ez utóbbiból a dízel alapmodell 7,9 millió forintba kerül.
Amennyiben 6 literes hibrid és 8 literes normál fogyasztással számolunk, akkor a hibrid CRV mintegy 250 ezer kilométer alatt hozza vissza a hagyományos testvérmodelljéhez képesti 1,8 millió forintos felárát.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.